Huolehdinko turhaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tapsu85
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tapsu85

Jäsen
23.08.2007
268
0
16
Mulle on alkanut tulla sellainen tunne, että pojallani on jotain pielessä :( Ikää on 1v 8kk. Yhtään sanaa ei ole sanonut. Pari kertaa hakenut jotai sanaa ja melkein oppi sanomaan äiti... joskus puoli vuotta sitten. Sen jälkeen ei mitään... Ymmärtää joitain asioita, jos haluaa. Ei osaa osoittaa esineita/kuvia pyydettäessä.

Poika myös näyttää tosi rajuja uhman merkkejä. Huutaa käytännössä 80% hereilläoloajasta. Ihan joka ainoasta asiasta saa tapella, kun mikään ei suju suosiolla.

Uusin ongelma on syömisessä. Ei syö lämmintä ruokaa ollenkaan. Nyt tulee kolme viikkoa siitä, kun viimeksi on edes maistanut lämmintä ruokaa. Myöskään mitkään hedelmät ja marjat ei kelpaa.

Muutenkin tuntuu, että laahaa vähän perässä noissa kehitysjutuissa. Oppi taitoja tosi nopeesti vauva-ajan, mutta kävelemäänkin lähti vasta 1v 5kk iässä muistaakseni. Ei yritä syödä itse. Oikeastaan tuntuu, että suurimmalla osalla tuntemistani 1-vuotiaista on enemmän taitoja, kun pojallani.

Neuvolassa sanotaan vain, että kaikki ajallaan, mutta olen oikeasti huolissani! Turhaanko?

Mä olen ihan loppu tän lapsen kanssa. Mä en meinaa enää pärjätä sen kanssa!

Älä huoli! :hug: Meiän poika on saman ikänen, eikä puhu. Ymmärtää puhetta hyvin mutta ei vaan puhu. Myöskin huutaa enimmän hereillä olo aikansa, tai kiljuu (se on ihan uus ihana villitys) |O Kävelemään lähti 1v4kk ikäsenä, eli myös myöhään.

Syöminen on alkanu onneksi taas sujumaan. Ei oo pitkä aika ku tällekään jannulle ei menny lämmin ruoka alas. Nyt syö oikein hyvin =)
Ja tuo ettei syö ite.. Meillä pojan oli vähän pakko opetella sekin taito. Pikkusisko synty ja ei mulla sitten enää ollu aikaa istua pöydän ääressä tunkemassa lusikkaa suuhun :saint: Autoin vähän, mut hyvin nopeesti oppi ite syömään =)

Pojat vaan taitaa olla hitaampia oppimaan! Meillä esikoistyttö tässä iässä puhu ku papupata ja kävelemään oppi vuoden ikäsenä. Kyllä se siitä! :hug:

Vaadi päästä kunnon tutkimuksiin. Lapsethan oppivat asioita eri tahdissa ja mikään kertomasi ei ole yksittäin huolestuttava juttu, mutta kun on jäljessä aika monessa jutussa. Ja kenties pojalla on paha olo itselläänkin, jos huutaa noin paljon? Jos on kuulossa esim ongelmaa niin ei puhe ala ja voi raivolla kertoa tunteistaan. Voi siis olla taustalla simppeli juttu. Tai sitten voi olla jotain aistihäiriötä, kun syöminen tökkii ja kävelemään lähtö oli hidasta. En tiedä tosiaan. Itselläni on kaksi poikaa ja kyllä taidot molemmilla ovat olleet aivan toista luokkaa tuossa iässä eivätkä ole olleet edes mitään keskimääräistä taidokkaampia. Tsemppiä sinulle hurjasti ja pojallesi! Vaadit tutkimuksia! Pitemmän päälle tuollainen tuskainen tilanne sinulla niin aiheuttaa vuorovaikutusongelmia todella sinun ja pojan välille.

meillä kans 1v8kk poju. eikä myöskään puhu, 3 sanaa tällä hetkellä, mut ei niitäkään pahemmin toistele. ymmärtää kyl tosi paljo puhetta ja osaa näyttää mitä haluaa. ei huuda pahemmin ja aina syöny hyvin. kehitys oli tosi hidasta vauvasta asti. ryömi vasta ku oli 10kk ja nousi seisoon 1v ja käveli kyl 13kk. oon ite tota puhetta miettiny, mut eiköhän se ajallaan tuu. ookko neuvolassa sanonu näistä kaikista? luulis että ne jotain kommentois muuta ku kaikki ajallaan, en meinaa et teijän pojussa vikaa olis, mut luulis et neuvolassa puututaan(täälä ainaki kaikkee mahdolliseenki).soita vaik lastenlääkärille ja kerro tilanne, jos se osais auttaa jotenki tai jos tutkis lapsen ja jos tarvis niin pistäis lähetteen jatkotutkimuksiin. Toivotaan että kaikki ok ja jaksamisia sulle :) varmasti on rankkaa ja vielä rankempaa tekee ku miettii et onko pojalla kaikki ok

nii ja unohtu laittaa ettei meijänkää poju syö ite. mut johtuu musta kyl ku oon niin laiskasti lusikkaa ja lautasta antanu pojulle.

Kiitos teille vastauksista. Valitettavasti tällä paikkakunnalla on vähän vaikea saada apua ilman neuvolan lähetettä. Ilmeisesti vasta kun 2 v tulee täyteen, niin voi täällä laittaa eteenpäin esim. puheterapiaan, ja sinne on ihan älytön jono, kai joku puol vuotta. Kaikesta tästä muutenkin neuvolatäti kuittaa aina yhdellä lauseella, että joillain vain menee näin :|

Alle kaksivuotiaita ei yksinkertaisesti vielä laiteta tutkimuksiin täällä, joten on odoteltava kesään asti ainakin. Muuten poika on kyllä oikein skarppi ja oivaltaa aika erikoisiakin asioita maailmasta, mutta perusasiat laahaa perässä.

Mene yksityisen neurologin vastaanotolle. Ei kannata odotella julkisen puolen tutkimuksia, jos on itse huolissaan. Se yksi neurologilla käynti ei maksa kohtuuttoman paljon, jos vertaa huoleen, jonka pojan kehitys aiheuttaa. Ja jos jotakin huolestuttavaa havaitaaan, niin etteköhän pääse heti julkiselle puolelle lisätutkimuksiin, mikäli teillä ei ole yksityiseen varaa (vakuutusta). Minä olen pettynyt julkisen puolen terveydenhuoltoon ja hoidan kaikki terveysasiat yksityisellä puolella lastenlääkäriasemalla (Pikkujätti), koska siellä saa asiantuntevaa ja nopeaa palvelua.

Onko teillä ollu pojalla korvatulehduksia? Itse 4korvakierrelapsen äitinä tarkistuttaisin ensin korvat asiantuntijalla (joka ei siis yleensä valitettavasti ole terveyskeskuksen lääkäri vaan ihan korvalääkäri yksityisellä, keskussairaalaan tuskin pääsee ilman lähetettä) ja poissulkisin sen mahdollisuuden että lapsi ei tosiaan kuule. Liimakorvahan voi ja yleensä aiheuttaa kuulonalenemaa, hetkellistä joka korjautuu putkituksessa normaalisti, jolloin lapsi ei tietenkään opi koska ei kuule kunnolla tai kuulee jotenkuten mutta epämääräisesti. Kiukunpuuskat voi todellakin johtua siitä että lapsi tuskastuu kun ei saa asiaansa ymmärretyksi tai jos on niinkuin meillä esikoinen jonka korvat piti ääntä alipaineen takia&lapsi oli kokoajan levoton kun ei korviltaan hetken rauhaa saanut. Korvajututhan saattaa tehdä myös tasapainohäiriöitä. Ja jos korvista ei löydy mitään erikoista, sen jälkeen lähtisin miettimään muita juttuja, ottaisin ensin yhteyttä neuvolatätiin ja jos ei hän tee asialle mitään, niin omalääkäriin terveyskeskukseen ja jos hänkään ei asialle tee mitään, yksityiselle. Tutkituttaa kannattaa aina jos itseä huolestuttaa, saatpahan ainakin mielenrauhan jos et muuta :wave: Ikävä kyllä monesti se on niin että itse pitää asiat selvittää ja pistää kova kovaa vasten jos meinaa saada lapsensa asioita hoidettua. :|

Normaaliahan se on, että äiti huolehtii, oli turhaa tai ei, kun on omasta rakkaasta lapsesta kyse. Minä ehdottaisin myös, että varaat ajan yksityiselle lastenlääkärille tai jollekin muulle asiantuntijalle, joka nimenomaan on perehtynyt lasten kehitykseen/sairauksiin. Tsemppiä :hug: