Hukkumisesta

  • Viestiketjun aloittaja "Nanna"
  • Ensimmäinen viesti
Hyi kauhee :( Muutenkin pelottaa mennä veden äärelle lasten kanssa mutta vielä tuo että 10% tapauksissa vanhemmat katsoo tilannetta muttei tajua mitä tapahtuu :'(

Ehdottomasti hyvä linkki, pitää laittaa itsekin eteenpäin.

Miten kummassa se onkin niin että aika monessa tapauksessa tv opettaa ihan väärin miten tilanteissa toimitaan, ihan vain näyttävyyden vuoksi : /
 
"ampiainen"
Olen lukenut jo kauan sitten, ja itsekin olin tyytyväinen kun tuosta luin :) Tietää sitten paremmin jos joskus tulee hätä.

Pieniä (1-2v) lapsia olenkin rannalla pelastanut jo pari kertaa. Sen ikäinen on usein naama alaspäin vedessä, täysin liikkumatta, vaikkei siis olisi vetänyt vettä henkeen. Refleksinomaisesti kyllä pidättävät henkeään jonkun aikaa, mutta silloin eivät kykene liikkumaan lainkaan. Eivät välttämättä siis edes pysty nostamaan päätään vaikka istuisivat tukevasti pohjassa jos ovat kaatuneet eteenpäin.
 
"vieras"
Ei ollut varmaan tarkoitus kuitata, mutta lukeneiden määränhän näkee tuossa etusivulla ja aluksi niitä ei tosiaan ollut. Täällä pitää välillä olla mitä mielikuvituksellisin otsikko, että ihmiset lukevat itse tekstin. :)
 
"minä"
6v lapseni oli hukkua tänään uimahallissa. Vieressä ollut lähin aikuinen (en minä) ihminen ei tosiaan joko tajunnut tilannetta tai ei nähnyt sitä. Ääntäkään ei tosiaan päässyt ja jälkeenpäin lapsi itki, kuinka olisi halunnut huutaa äitiä mutta ei pystynyt. Näin kun lapsi vajosi 2 kertaa pinnan alle ennekuin ehdin hätiin, varmaan ehti montakin kertaa upoksiin ennenkuin itse tajusin tilanteen. Todellakin pitää paikkansa, miten rauhallinen tilanne oli vaikka lapsi huitoikin vettä käsillään. Se kauhu lapsen silmissä ei unohdu koskaan. Onneksi tilanne päättyi hyvin, vieläkin itkettää heti kun ajattelen miten lähellä oli toisenlainen loppu. Ainoa mikä pelasti on se, että päästän lapset veden äärellä silmistäni vain sekunneiksi, en minuuteiksi.
 
"vieras"
[QUOTE="minä";23939824]6v lapseni oli hukkua tänään uimahallissa. Vieressä ollut lähin aikuinen (en minä) ihminen ei tosiaan joko tajunnut tilannetta tai ei nähnyt sitä. Ääntäkään ei tosiaan päässyt ja jälkeenpäin lapsi itki, kuinka olisi halunnut huutaa äitiä mutta ei pystynyt. Näin kun lapsi vajosi 2 kertaa pinnan alle ennekuin ehdin hätiin, varmaan ehti montakin kertaa upoksiin ennenkuin itse tajusin tilanteen. Todellakin pitää paikkansa, miten rauhallinen tilanne oli vaikka lapsi huitoikin vettä käsillään. Se kauhu lapsen silmissä ei unohdu koskaan. Onneksi tilanne päättyi hyvin, vieläkin itkettää heti kun ajattelen miten lähellä oli toisenlainen loppu. Ainoa mikä pelasti on se, että päästän lapset veden äärellä silmistäni vain sekunneiksi, en minuuteiksi.[/QUOTE]

Hui kamala! Onneksi olit valpas. :eek:
 
"mä"
[QUOTE="minä";23939824]6v lapseni oli hukkua tänään uimahallissa. Vieressä ollut lähin aikuinen (en minä) ihminen ei tosiaan joko tajunnut tilannetta tai ei nähnyt sitä. Ääntäkään ei tosiaan päässyt ja jälkeenpäin lapsi itki, kuinka olisi halunnut huutaa äitiä mutta ei pystynyt. Näin kun lapsi vajosi 2 kertaa pinnan alle ennekuin ehdin hätiin, varmaan ehti montakin kertaa upoksiin ennenkuin itse tajusin tilanteen. Todellakin pitää paikkansa, miten rauhallinen tilanne oli vaikka lapsi huitoikin vettä käsillään. Se kauhu lapsen silmissä ei unohdu koskaan. Onneksi tilanne päättyi hyvin, vieläkin itkettää heti kun ajattelen miten lähellä oli toisenlainen loppu. Ainoa mikä pelasti on se, että päästän lapset veden äärellä silmistäni vain sekunneiksi, en minuuteiksi.[/QUOTE]

onni matkassa, koska pari minuuttiakin on liikaa.. minä en koskaan saanut ajankulkua selvitettyä itselleni, tuntui ikuisuudelta, kun katsellani etsin nuorimmaistani altaasta... ehkä minuutti ehkä kolme tai viisi, sitten joku kantaa elotonta pientä tyttöä altaasta. Otan syliini ja alan elvyttää, huudan shokissa apuja, lopulta joku joka osaa myös tulee paikalle ja ottaa homman haltuunsa. Tuntuu että kuluu ja kuluu aikaa... kunnes pienokainen vetää henkeä ja alkaa kakomaan. Sitä hetkeä en unohda koskaan ja minulla on vieläkin eloisa pieni neiti olemassa. Eli olkaa hyvät ihmiset aina silmät auki ja vaikka liian herkästi nostakaa lapsi tai aikuinen ylös ja varmistakaaa onko kaikki ok, se ei haittaa vaikka turhaan sen tekisitkin.
 
"Miu"
[QUOTE="minä";23939824]6v lapseni oli hukkua tänään uimahallissa. Vieressä ollut lähin aikuinen (en minä) ihminen ei tosiaan joko tajunnut tilannetta tai ei nähnyt sitä. Ääntäkään ei tosiaan päässyt ja jälkeenpäin lapsi itki, kuinka olisi halunnut huutaa äitiä mutta ei pystynyt. Näin kun lapsi vajosi 2 kertaa pinnan alle ennekuin ehdin hätiin, varmaan ehti montakin kertaa upoksiin ennenkuin itse tajusin tilanteen. Todellakin pitää paikkansa, miten rauhallinen tilanne oli vaikka lapsi huitoikin vettä käsillään. Se kauhu lapsen silmissä ei unohdu koskaan. Onneksi tilanne päättyi hyvin, vieläkin itkettää heti kun ajattelen miten lähellä oli toisenlainen loppu. Ainoa mikä pelasti on se, että päästän lapset veden äärellä silmistäni vain sekunneiksi, en minuuteiksi.[/QUOTE]

Kun minä olin 6v. kävin yksin uimahallissa... Ties mitä olisi voinut tapahtua, eikä kukaan valvomassa. Tosin olin ikäisekseni hyvä uimari(Uin 50m ja sukelsin 2,5m syvyyteen), mutta silti :(
 

Yhteistyössä