Huhuu kaikki PCO-laiset..!!!

Juu, tiputtu oltiin...
vip1 Joko siul on menkat alkaneet? Mä aikoinani söin teroja pari kiertoo ja ainakin sillon ekassa alotin ne vissiin joskus kp40 maissa kun ei tätsyä ollu tullut, eli ei kai sillä alotusajankohdalla niin väliä paitsi jos yrittää saada kiertoonsa kokonaan säännöllistettyä johonki tiettyyn (mikä yleensä siis toki on terojen tarkotuskin :D ) mut niillä myös saadaan menkat tuleen jos on pitkään ollu tulematta.
Täälä on imetys lopetettu ja toiset menkat tällä hetkellä menossa. Ovista ei arvatenkaan tullut tässäkään kierrossa, mutta voiko sitä muuta odottaakaan kun ennen raskauttakaan oikeestaa ikinä tullut. Pari kk tässä odottelen ja kattelen josko kierto tasaantus johki uomaan, mut sit vuoden vaihteessa aattelin lähtee lääkärin pakeille.
Mitäs Ansulle sanottiin lekurissa? Mikä on seuraava siirto?
 
Tännepä ei nyt paljoo immeist jaksa kirjoitella. Mäkin enemmän tuola toisessa ketjussa...
Kävin toissapäivänä ultrassa (katsomassa onko kysta hävinnyt - oli se) ja sielä näkyi että molemmat munasarjat täynnä pientä rakkulaa edelleen. Mä niin toivoin et tää esikko ois vieny tän PCO:n pois, mut yhtä pahalta näytti ku ennekin. Nyt ois kp17 eikä sielä siis näkynyt mitään kasvavia folleja et tämäkin kierto on ovuloimaton. Muutenkin nää toiset menkat oli vaan sellasta tuhrua ja sitäkin kesti 2 vko!! Siitä ois jo voinu päätellä jotain. Mut tosiaan kai tässä täytyy pari kk viäootella enneku "kehtaa" lekuriin lähtee. Eilen kävi mielessä et kun esikon yritysajoilta mulla on viä clomeja kaapissa niin napsisin niitä ihan omalla luvalla ens kierrossa, mut en tiä uskallanko.
Kyllä tää aika taas menee hitaasti kun vaan kyttää kiertoa kaiket päivät. Jospa nyt keskittys vaik ton meitin "vauvan" 1vee-synttäreihin jotka ovat ensi viikolla. Pitäs sinnekin alkaa jotain jo väsäileen kun väkee tulee ku pipoo!
 
Moi!

Oi kun viitsisitte tännekin kirjoitella =)

Olen Pinkkis ja PCO-diagnoosin juuri saanut. Oon jo "mummoikäinen", mutta esikoista vasta väkerretään ja on väkerretty jo vuoden verran ilman minkäänlaista tulosta :'(

Nyt on hakeuduttu tutkimuksiin ja seuraavassa kierrossa olis tarkoitus kartoittaa kierto. Ultrassa munasarjat oli hehtaarin kokoiset mollukkaläjät, mutta oma käsitykseni on, että ovuloin ainakin välillä..tai ainakin kierto on ollut melko säännöllinen. Jotkut kierrot on venyneet, mutta kestäneet yleensä maksimissaan n 35 pv. Mutta pelkoni on, että muutakin vikaa on kuin tuo PCO-mörkö.

Mutta sitä siis aletaan selvitellä ja olisi kiva lukea teidän kirjoituksia aiheesta tai sitä sivuten...tai sit vaan moikata täällä välillä :)

Pinkkis :wave:
 
Moikka Pinkki :wave:
Kyllähän tänne ois kiva enemmänkin väkertää jos tämä ois hieman aktiivisempi ketju. Ite kyl tosiaan tonne toiseen kirjottelen enemmän...
On tää kurja "tauti" tää PCO. Tai onhan tämä ihan yleinen...olikos se että joka 5. naisista omaa jonkin asteisen PCO:n (vai olikse 15%, en muista) mut eihän siitä usein ees oo mitään suurta haittaa täs lapsen teossa. Ite tuskin ovuloin ikinä. Esikkoa yritettiin 1.5 vuotta ja kerran ovuloin luomusti sinä aikana ja clomien avustuksella ..öö..ehkä 2 kertaa. Inssi piikkeineen sit vasta toi tulosta.
Esikko nyt vuoden vanha ja kakkosta kuumeilen kovasti, mut yritys pääsi alkuun vasta 2kk sitten kun menkat alko taas. Ovista ei ole näinä kahtena kiertona tullut. Luulempa että sama rumba eessä tällä toisellakin kertaa siis.
Mut hyvä et ootte jo tutkimuksissa, kyllä se siitä lähtee. Jos sun kierto on noinkin säännöllinen (itel ku kierto saattaa olla esim. 70pv) niin uskon et tosiaan ovuloit luomusti myös. Ja onhan tuo suht säännöllinen kierto aina hyvä pohja. Aikaahan tämä homma vaan vaatii, vaik ei mitään vikaa ois kessään, varsinkin jos ikää on hieman keskimääräistä enemmän ... niinku esikkoa tekevien keski-ikää aatellen.
Toivon sinulle joka tapauksessa pikaista plussaa ja hieman kärsivällisyyttä jos taas ei heti tärppää. Täälä me ollaan samassa veneessä kaikki :)
 
Minulla PCO todettiin 2000-luvun alkupuolella ja olimme hetken hoidoissa. Ei mitään apua. Hoitotauolla tulin luomusti raskaaksi ja eka lapsemme syntyi 2004.

Toisesta nyytistä olemme haaveilleet nyt muutaman vuoden ajan ja olemme kohta lähdössä lapsettomuushoitoihin uudestaan. Saa nyt nähdä auttavatko ne vai eivät? Itsellä on hieman epäileväinen mieliala tällä hetkellä.
 
Heipä hei!

Kirjoittelin tähän ketjuun toukokuulla ja kerroin silloin että haaveilemme toisesta lapsesta. Tuon toukokuun jälkeen mulla tuli yhdet menkat terojen avulla (edellisistä menkoista yli puoli vuotta) ja heinäkuussa sain raskaustestiin plussan!! :heart: Nyt siis olen raskaana rv 18 ja odotamme pikkukakkosta syntyväksi maaliskuussa.
Ultarassa myös kerroin hoitajalle että mulla on pco, ja ultraaja hetken tutkituaan munasarjoja totesi ettei niissä näy pco:sta jälkeäkään! Mulla siis todennäköisesti ensimmäinen raskaus "hoiti" pco:n. =)

Halusin kertoa teille tämän, jos vaikka se saisi jonkun päivään toivoa. Pco:sta voi siis parantua ja tulla raskaaksi luomusti.

Paljon tsemppiä teille ja plussatuulia! =)

marza
 
heippa,
voisinko kysyä teiltä mieltä askarruttavasta asiasta, vaikka en pinoonne kuulukaan?
Esikoisen aikaan minulle tuli diagnoosiksi pienellä kysymysmerkillä PCO. raskauduin metujen ja clomien avulla. Nyt olemme yrittäneet raskautta reilu vuoden ja ovuloinut olen joka kierto ainakin siitä päätellen että kierto on ollut tasainen, mutta välillä on kyllä ultrattukin asia ja käytetty LH-testejä. Yksityisellä lääkärin mukaan mulla ei olisi PCO:ta, mutta julkisen lääkärin mukaan taas näyttää vahvasti munasarjat PCO-tyyppisiltä. Voiko siis ovuloida vaikka olisikin PCO? ja jos joku osaa kertoa mulle miksi voi näin ristiriitaiset tiedot olla lääkäreillä, ni tieto olisi tervetullut. Ensi viikolla on kyllä lääkäri ja meinaan kysellä tästä. Kiitoksia kaikille vastaajille.
 
Moi!

Miranda-81...mulla vähän samat kysymykset ilmassa kun sulla. Mulla on todettu ultrassa vahvasti PCO-tyyppiset munasarjat, mutta mulla ei ole ainakaan kovin näkyviä PCOS-oireita. Olen normaalipainoinen/hoikka, iho on hiukan huono, mutta ei mulla ole koskaan mitään pahaa aknea ollut eikä ole hirsutismiakaan. Mun kierto on myös ollut säännöllinen viime vuodet eli luulisin ovuloivani...

Mutta esikoista on yritetty vuoden verran ilman tulosta eli jossain on vikaa :headwall:

Mulla on nyt just tässä kierrossa aloitettu kierron kartoitus eli otetaan verinäytteet hormonitasoista ja ultrataan just ennen ovisaikaa. Nyt toivottavasti sit selviää ovuloinko oikeasti vai en. Olen kyllä kuullut sellaistakin et säännöllinen kierto ja plussat ovistestiin ei todista ovulaatiota.

Kerrothan sitten meille mitä sun lääkäri sanoi!

Pinkkis :)
 
Pinkki69, mulle on tehty kierronkartoitus, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Sen mukaan ovuloin. Mulla on painoa liikaa(ei paljon), joka viittaa PCO:hon, mutta ei muita oireita. Laparoskopia tehtiin pari viikkoa sitten endo epäilyn vuoksi ja pientä endoa löytyi joka nyt poistettu. Mutta ensi viikolla lääkäri ja sitten olen toivottavasti viisaampi kaiken suhteen. Tulen sitten kertomaan mitä siellä sanottiin! :)
 
eli minulla todettun. 1.5 v ennen esikoisen syntymää pco .noin 9kk pillereiden (diane novaa syönyt melk.8-v) lopetuksen jälkeen tärppäs ja tehtiinhän siinä välissä myös lapraskopia endon epäilykisi jota ei sitten löytynyt. lääkäritkin on vain ihmisiä ,minulla auttoi vaihto .
 
Mitäs tänne ketjuun kuuluu??
Itellä menossa kp11 ja ovista ei löytynyt edellisessä kierrossa eikä vielä tässäkään ainakaan toistaiseksi. Alkaa vaan enemmän ja enemmän taas tuntuun et kaipa täs vielä hoitoihin joudutaan. No, pari kk täs viä pitäs räpiköidä, sit soittelen väestöliittoon...vaik tietty toivon ettei ikinä tarvis sinne soitella.
 
Mulla menossa kp59/~43-52 eikä menkoista tietoakaan.. :( Raskaana en voi olla. Vitn PCO.

No, jos ei joulukuun alkuun mennessä tule menkkoja, pyydän kyllä hoitavalta lääkäriltä Väestöliitossa jotain tujumpaa lääkettä kuin pelkät metut. Vähintään terot metujen kaveriksi, tai sitten suoraan clomit, vaikkei hoitoja vielä vuodenvaihteessa aloitettaisikaan.
 
Hellou! Nyt on minullakin noi metut tuolla kaapissa. Ei ainakaan vielä ole tullut mitään sivuoireita niistä. Ultrassa ei ainakaan kp 10 näkynyt selvää johtofollikkelia, mutta lääkärin mukaan raskautuminen on silti mahdollista jo tästä kierrosta, kun tuo ultra oli kuitenkin noin aikaiseen. Seuraavasta kierrosta alotan clomit ja sitten taas ultraan... Pelottaa vaan että folleja tulee taas liikaa, vaikka annostus onkin tällä kertaa pienempi kuin viimeksi. ÄRSYTTÄÄ kyllä aina ihan sikana kun on käynyt tuolla klinikalla... Se, että se on kallista ei mua ota pannuun vaan se että tän pitää olla näin vaikeeta!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Noh, ehkä se tästä... oon kuitenkin ollu jo sen 3 kertaa raskaana... toivottavasti 4 kerta tuottaisi toivottavan tuloksen..

Kysyin lääkäriltä laihduttamisesta... Mulle hän sanoi että jos siihen olisi aihetta, olisi hän sanonut siitä minulle jo... Läskiä kyllä löytyy ja olenkin itse omasta tahdostani laihduttanut nyt 8kg ja aion vielä toiset samat laihduttaa jos ehdin ennen uutta raskautta . Laihdutusurakka alkoi lähinnä pco:n takia, mutta myös siksi että haluan olla normaalipainoinen ja saavuttaa ihannepainoni ja ennen kaikkea, näyttää hyvältä.


Evenstar: Ehdottomasti kannattaa pyytää ainakin terot, jotta saisit kierron lyhyemmäksi. Etkö saisi niitä jo nyt, ettei tartte jouluun odotella?? :hug:

Pinkki: Juu, plussa ovistestissä ei takaa ovista nimimerkillä kokemusta on... Mulle yksi gyne sano että jos joissain kierroissa on normaalia kipeämmät ja runsaammat vuodot, niin se on usein merkki ovuloimattomuudesta siinä kierrossa. Mä olen käyttänyt sitä digitaalista ovismittaria, vaikka kyllä sekin voi näyttää väärin.. kun käytin semmosia tikkuja niin mä sain joka kerta plussan.. tai sit en vaan osannu käyttää niitä..

Tsemppiä kaikille!! Superoviksia ja +++++++ :whistle: toivottelen!!!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Julietta:
Evenstar: Ehdottomasti kannattaa pyytää ainakin terot, jotta saisit kierron lyhyemmäksi. Etkö saisi niitä jo nyt, ettei tartte jouluun odotella?? :hug:
No tekis kyllä mieli käydä pyytämässä teroja, mutta kun mun hoitava lääkäri on virkavapaalla joulukuun alkuun asti. Ja kun soitin viime viikolla Väestöliittoon ja kyselin sieltä vähän, että mitä mun kannattais tehdä, Väestöliitosta kerrottiin, että mun hoitava lääkäri oli ilmeisesti kirjannut hoitosuunnitelmaan, että virkavapaan aikana ei ole tarvetta mihinkään toimenpiteisiin. Paitsi jos saan luomusti menkat, niin sitten toteutetaan kierronkartoitus jonkun toisen lääkärin kanssa. :headwall:

Että voisin mä tietysti varata ajan jollekulle toiselle lääkärille, mutta se saattais sanoa ihan noi samat asiat, mitä Väestöliiton ajanvaraus- ja neuvontapuhelimessakin sanottiin.

No, joulukuun alussa oon menossa uudestaan hoitavan lääkärin vastaanotolle. Toivottavasti viimeistään sillon mun kierrot polkaistaisiin käyntiin vaikka sitten lääkityksen avulla.
 
Evenstar VItsit tää odottelu on syvältä :kieh:
Ehkä se muista ja lekureista tuntuu et mitä nyt yks kuukausi, eihän se ole pitkä aika, mut meille se on iäisyys!!
Kylläpäs siun kp:t jo huiteleekin pitkällä...ihan tuttua on joo meikäläisellekin.
 
Moikka!

Mulla on tällä viikolla vikat labrat kierronkartoitukseen liittyen. Soittelin tänään lääkäriaikaa jatkosuunnitelmia/tulosten läpikäyntiä ajatellen ja se menikin muutaman viikon päähän. Argh! Olin toivonut et saisin esim clomit avuksi jo seuraavaan kiertoon kun mulle tosiaan jokainen kuukausi on merkittävä kun IKÄÄ jo on! Eli yksi hiukan turhautunut tapaus täälläkin :kieh:

Pinkki
 
Moikka kaikki! Täällä yks, todennäköisesti, PCO-lainen lisää. :ashamed: Kävin alkuviikosta gynellä, koska mulla kierto huitelee jossain reippaasti päälle 200 eli pillerit jätetty pois maaliskuussa eikä menkkoja sen koommin oo nähty. Nyt sain gyneltä terot käyttöön ja katsotaan mikä on tulos. Sain myös lähetteen verikokeisiin, joista selvitetään jos jonkin näköistä asiaa.

Täällä varman joku/jotkut jotka käyttäneet teroja? Tuliko teille siitä sivuoireita? Minkälaisia? Kauanko meni viimeisen pillerin jälkeen, että menkat tuli? Onko täällä joku, jolla ei oo menkkoja tullut terojenkaan avulla? Itseöni pelottaa ettei ne toimikaan minulle... :/

Kiva, jos joku osaa autaa :)
 
Alisa84, tervetuloa mukaan.

Täällä ois yksi, jolle terot ei ole tuoneet menkkoja. :| Ekan kerran niitä kokeiltiin joskus teini-ikäisenä, ehkä 15-vuotiaana, ja sillon teroista ei ollut minkäänlaista hyötyä. Sain silloin pillerit epäsäännöllisen kierron tasoittamiseen ja kahta noin puolen vuoden katkosta lukuun ottamatta olen syönyt pillereitä näihin päiviin asti, siis melkein 34-vuotiaaksi.

Vuonna 2003-2004 olin ilman pillereitä noin 10 kuukautta, koska en ollut pariin vuoteen tarvinnut pillereitä varsinaiseen ehkäisytarkoitukseen (enkä siihen tarkoitukseen tarvitsisi niitä vieläkään). Tuolloin ihoni meni muutamassa kuukaudessa tosi huonoon kuntoon, selkä ja hartiat kukkivat finnejä ja kasvot ja hiukset rasvoittuivat entistäkin nopeammin. Lisäksi minulla oli 10 kuukauden aikana vain kahdet kuukautiset. Kesäkuussa 2003 kävin endokrinologin vastaanotolla ja hänestä munasarjani olivat selvästi polykystiset. Tuolloin teroja kokeiltiin uudestaan, mutta niistä ei silloinkaan ollut apua. Endokrinologi kirjoitti minulle Diane Novaa, joka paransi ihoni muutamassa kuukaudessa ja säännöllisti kiertoni.

Reilu vuosi sitten kokeilin uudestaan olla puolisen vuotta ilman pillereitä: pilleritön kausi kesti viime vuoden marraskuun lopulta tämän vuoden huhti-toukokuulle. Mitään muutosta edelliseen kertaan ei ollut havaittavissa: selän ja hartioiden iho meni parissa kuukaudessa huonoon kuntoon, hiukset ja kasvot rasvoittuivat entistäkin nopeammin, ja luomumenkkoja tuli puolessa vuodessa kahdet. Kiertojen pituudet olivat 52 ja 43 päivää.

Nyt olen ollut ilman pillereitä elokuun lopusta lähtien. Tänään eletään kp:tä 65 eikä menkoista ole tietoakaan.. :( Hoitava lääkärini Väestöliitossa on vielä tämän kuun virkavapaalla, mutta olen menossa hänen vastaanotolleen heti joulukuun alussa. Jos siihen mennessä ei luomumenkkoja ilmaannu, pyydän kyllä lääkäriltä suoraan jotain vahvempaa kuin terot, että kiertoni saataisiin käyntiin.
 
Alisa: Mulle gyne kirjoitti primolut-nimisiä lääkkeitä. Hän sanoi niiden olevan "varmempia" kuin terot. Niiden lopettamisesta mulla tuli menkat 6 päivän päästä yleisimmän 3 sijaan.

Teroista en tiiä, koska viimeksi kun niitä söin tulin samasta kierrosta raskaaksi.. joka sitten tosin meni kesken myöhemmin... Meillä ois nyt 5 primoluttia jäljellä, ja jos ei tuu plussaa niin sitten alotan ne clomit. Saas nyt nähä sitten.. Masussa ollut ties mimmosia nippailuja, mutta johtuvat tosiaan varmaan noista primoluteista.
 
Kerhot-osiosta löytyy uusi klubi PCO-laisille joilla on lapsi. Toinen (tai kolmas tai...) voi olla haaveissa, mutta ei välttämätöntä. Tarkoituksena jakaa kokemuksia raskaaksi tulemisesta, odotuksesta ja synnytyksestä sekä synnytyksen jälkeisestä elämästä.
 
Kiva kuulla ,uiden kokemuksia näistä hormoonilääkkeistä ja niiden vaikutuksista teihin :)

Täällä jännäilen nyt, että alkaako ne menkat vai ei. Eilen tuli syötyä viimeinen terolut ja nyt pidän sormet ja varpaat ristissä, että ne vaikuttais positiivisesti muhun. Saas nähdä.
 

Yhteistyössä