Huhuu kaikki PCO-laiset..!!!

Täällä yksi PCO-lainen, jolla pää täynnä (tyhmiä?) kysymyksiä, lääkärit maininneet tästä tilasta lähinnä vain sivulauseissa, joten.. :|

Onko PCO tilana pysyvä vai voiko se vaihdella esim. eri kuukausina..? Onko jollain hyviä kokemuksia esim ruokavalion vaikutuksesta..? Onko ovuloiminen ja sitä myöten luomuraskaus täysin mahdotonta ilman hoitoja..?

Mitä hoitoja/keinoja sinun kohdallasi on kokeiltu vai onko IVF ainoa mahdollisuus..? Vai onko sekään, toimiiko miten hyvin PCO:laisilla..?

Täällä julkisen puolen IVF-jonossa kuumeisesti mietiskelen, että kannattaisiko vielä käydä yksityisellä kuulemassa ns toinen mielipide vai jonottaakko vain kiltisti.. Julkisen puolen jatkuvasti vaihtuvat ja kiireiset lääkärit eivät valitettavasti ole saaneet suurta luottamusta syntymään eli mieltä kaivelee olisiko vielä voitu jotakin kokeilla vai oliko tämä juurikin se fiksuin seuraava askel..

Toki jonottaminen sinälläänkin ahdistaa, ainakin tällä iällä, joten kaiken kaikkiaan yksityiselle vaihtaminen houkuttaa..

:flower: :flower: :flower:
 
Miullakin on PCO.En ehkä osaa vastata kaikkiin kysymyksiin,mutta nyt jotain kuitenkin.Olen kuullut,että laihduttaminen auttaa usein pco oireisiin ja se saattaa poistua lähes kokonaan.

Miulla on tehty 2 inseminaatiota,jotka tulokestomia.Sitten tehtiin ivf ja kuten pcon vaarana on,että sitten kun elimistöä ärsytetään se saattaa reagoida liikaa(en yritä pelotella,kerron vaan kuinka itselleni kävi).Munasoluja saatiin 29.Tämän seurauksena miulle tuli paha hypersimulaatio ja olin viikon sairaalassa tiputuksessa ja alkionsiirtoa ei voitu tehdä.Kaikki 22 hedelmöittynyttä munasolua laitettiin pakkaseen. Muutaman kuukauden päästä tehtiin pas ja nyt olen 7 viikolla raskaana.
Miekiin oon yleisellä puolella ja odottelemistahan se on suurimmaksi osaksi,mutta muuten on ollut asian tuntevaa henkilöstöä.Vaihtuvuus on tosin inhottavaa,mutta meille sattui onneksi ihana hoitsu joka on auttanut ja pysynyt samana kokoajan.
Eli kyllä hoidot auttaa meitä pco-laisiakin. =) Tsemppiä!
 
Heips!
Mullaki on PCO. Asia selvisi viime syksynä. Tutkimuksiin hakeuduin julkiselle puolelle. Mulla toimi kuukautiset pillereitten aikana ihan normaalisti, mutta niiden lopettamisen jälkeen ne tuli sitten reilun puolen vuoden päästä :eek: Hyvin pääsin heti julkiselle.
Mulla ei mitään muita oireita ole ollut kuin juuri nuo kuukautiset ja niiden pois jäänti.
Laihduttamisen olen kuullut auttavan ja sitten metformiinin.

Mulle on selvitetty PCOta lääkärissä siten, että ovista ei tapahdu, koskapa munikset ei kypsy.
PCO:n on sanottu voivan muuttua esim. raskauden jälkeen ja just laihduttamise myötä.

Omalla kohdalla hoidoissa lähdettiin liikkeelle Clomifeenilla, jonka tarkoituksena on kypsyttää munasoluja. Eka kerralla ultrassa kp. 12 nähtiin toisella puolella 2, 20 mm kokoista munasolua, toisella puolella oli edelleen nauhamaisena muodostelmana n. 18 pientä munasolua.
Toisessa clomi-kierrossa ei ultraa ollut, koska lääkäri totesi lääkityksen toimivan. Kp 19 tunsin ovulaation, ja siinäpä sitten avokin kanssa touhuiltiin. Äitienpäivänä tein positiivisen raskaustestin ja nyt olen rv 6+0. Toivottavasti pikkuinen on olemassa ja pysy kyydissä loppuun asti...
Mutta siis, omalla kohdalla ainaki toistaiseksi riitti nuo Clomit. Tarkoituksena oli sitten siitä, jos niiden avulla en raskaudu, edetä inssiin ja sitten noihin vaativampiin.

Ihan vaan uteliaisuudesta, onko teille mimona74 ja risto kokeiltu tuota clomifeenia?
 
Hei Jasminette,

kokeiltu on clomifeniä, muistaakseni vuoden 2005 lopulla, 3 kuukauden ajan tuloksetta :( Silloin tosin mua ei vielä mitenkään systemaattisesti tutkittu ja en muista ko lääkärin edes pco:ta maininneen.. ja kaiken lisäksi ei mulla silloin ollut lainkaan seurantaultria, joten ei mitään tietoa oliko clomifenillä ylipäätään yhtään mitään vaikutusta mun kropassani.. :/

Viime syksynä menin sitten lopulta julkiselle perusteellisiin tutkimuksiin ja tänä vuonna maalis-huhtikuussa kokeiltiinkin jo pistohoitoja eli yritettiin stimuloida munisten kasvua Puregonilla --- tuloksetta sekin :( Tällä kertaa oli säännölliset seurantaultratkin, mutta ainakaan tällä annostuksella (50 iu) ei ollut mitään vaikutusta ja kierto päättyikin sitten yllättäen kesken hoitojen kp 17... |O Sinne menivät ne rahat, mukaan lukien viimeisin hormoniampulli (joita jouduin pitkän stimulaation vuoksi ostamaan lopulta 3, 100e/kpl..) josta ehdin pistää vain kerran.. :headwall: Päivystävä lääkäri sitten päätti, että kun ei kerran tällä kierrolla saatu mitään reaktiota, on turha enää pistoksia kokeilla ja pisti lähetteen IVF-hoitoon... Mene ja tiedä sitten.
 
Täälä yksi PCO:lainen ja sen lisäksi toinen munajohdin poistettu.Miula se ilmaantuu niin että en ovuloi ja menkkakierto on pitkä..sekä liikaa karvankasvua :eek: Painoltani olen normaali.Pco:hon auttaa laihdutus, raskaus,ruokavaliosta en tiedä kuinka se auttaa mutta olen kuullut.

Mie söin aikoinaan 6kk tuloksetta clomifeenia.(miulakaan ei seuranta ultraa) sen jälkeen tehtiin 2 inseminaatiota (puregonilla,pregnylillä ja lugestroneilla),miula kroppa reagoi lääkkeisiin herkästi,ekan inssin jälkeen oli verta vatsaontelossa ja toisen inssin jälkeen oli ilmaantunut iso kysta.N.vuosi edellisestä 6kk clomien syönnistä söin "omalla luvallani" vielä yhden clomifen satsin,tulin raskaaksi ja nyt tyttö 8kk =) Pco ei parantunut raskauden myötä vaan on edelleen yhtä pahana..joten lääkkeiden apua tarvitaan seuraavassakin raskaudessa.
 
Niin, ainahan se on yksilöllistä toimiiko Clomit vai ei... Sen takia se seurantaultra on eka kuurin jälkeen, jotta nähdään toimiiko/onko annos sopiva. Joskushan niitä voi sitten kypsyä tuolla lääkkeellä useitakin.
Mulle lääkäri sanoi, että jos yksi tabu päivässä ei riitä, sitten kokeillaan kahta jne. Ja sanoipa se, että joskus pitää syödä muutama kuuri, ennenkuin näkyy mitään kypsymisiä munasoluissa ja ne tavallaan reagoi edes lääkkeeseen.
Onko teillä ollut noita metformiineja käytössä? Mulla on ollut tukena...
 
Mulla myös Pco ja taitaa olla viellä aikas "pahanlainen" eli pikku folleja on todella runsaasti. Mulla oli myös clomit käytössä. Eivät tehonneet, eli eivat kasvattaneet johtofollia millään annostuksella. Sen jälkeen Puregoniin siirryttiin, pistin eka IU 25 reilun viikon ja sitten IU50 kolmisenviikkoa, ei yhtään johtofollia. Lääkäri ehdotti munasarjojen polttohoitoa, eli nukutuksessa pistettiin kumpaankiin munasarjaan n.10 reikää. Pitäis auttaa että follit lähtevät kasvamaan. Kullemma jotku on tämän toimenpiteen jälkeen tulleet luomusti raskaaksi. Tän hoidon vaikutus kestää max.puolisen vuotta. Sen jälkeen kokeisliin taas clomeja yksikierto jonka aikana jouduin clomit lopettamaan koska sain niistä näköhäiriöitä.

Nyt aloitettiin Puregonpistokset IU75 ja viime tiistaina oli seurantaultra, yksi folli näytti pikkuisen isommalta kuin muut. Jatkoin pistelyä IU75 ja ylihuomenna taas ultra, saapi nähdä onko se yksi ainokainen munis lähtenyt kasvamaan vai mikä on tilanne.

Ainniin ja koko ajan mulla ollut käytössä metformin....

-Tiinuli-
 
Moikka!

Meillä esikoisen yritys alkoi joulukuussa -06. PCO todettiin 05/07 ja miehellä myös Teratozoospermia eli normaalimuotoisten siittiöiden määrä alentunut (10% normaaleja). Hoidot aloitettiin julkisella loppuvuodesta 07. Clomifen toimi annostuksella 1 tbl kp 3-7. Raskaus alkoi 3. Clomifen kierrosta ja nyt on menossa rv 20+5 ja tyttöä odotellaan syntyväksi syyskuussa -08.

Minulla kuukautiset olivat e-pillereiden aikaan säännölliset, mutta pillerit lopetettuani kierrot vaihtelivat välillä 28-56 päivää. Ovulaatio oli luonnollisesti vain kerran koko yritysvuoden aikana. Tällöin kierto oli tuon 28 päivää. Ylipainoa minulla ei ole, painoindeksi oli ennen raskautta vain noin 20. Munarakkuloita kuitenkin kummassakin munasarjassa yli 12 kpl ja yksikään ei kasvanut luomukierrossa riittävän isoksi irrotakseen.

Onnea yritykseen!!!
 
Mulla myös PCO, ilmenee pitkinä kiertoina, ovuloimattomuutena ja lisäksi naama tahtoo kukkia. Olen normaalipainoinen, joten laihdutus ei omalla kohdallani toimi, vaikkakin taitaa olla ensisijainen "hoito" jos ylipainoa. Oireet saattavat helpottaa raskauden myötä, mutta välttämättä näin ei käy, muistan kuitenkin jostain lukeneeni useimpien PCO:laisten kierron jostain syystä normalisoituvan kun ikää 40+.

Omalla kohdallani PCO todettiin loppuvuodesta -04, silloin vauva oli ollut lähemmäs vuoden työn alla ja PCO selvisi kun ryhdyttiin selvittämään syytä pitkiin(pahimmillaan yli 80 päivää)kiertoihin. Tutkimukset tehtiin yksityisellä, mutta siirryin samantien saman lääkärin hoitoon julkiselle puolelle, ehdotti heti hoidoksi inssiä, joka tehtiinkin helmikuussa -05 yhdistelmällä clomifen+pregnyl+lugesteron. Onnellisesti tärppäsi heti tästä ekasta inssistä ja esikoispoika, nyt 2,5 vuotta, syntyi marraskuussa 2005. Suht nopeasti laitettiin toinen tilaukseen kun tiedettiin että voipi kestää, ensin koitettiin ihan ilman clomejakin, mutta kun kierrot vain pitenivät pitenemistään, niin hakeuduttiin uudelle hoitokierrokselle viime keväänä. Kaksi inssiä tehtiin tuloksetta samalla lääkeyhdistelmällä ja kolmas ja viimeinen inssi oli tarkoitus tehdä heti perään. Lääkäri totesi sitten yllättäen seurantaultrassa ettei yhtään johtofollia löydy, clomit eivät ilmeisesti olleet purreet vaikka siihen saakka oli ollut hyvä vaste pienimmällä annoksella. Inssi jäi näin ollen tekemättä ja lekuri sanoi että seuraavaksi siirrytään puregon-piikityksiin koska rakkuloita niin paljon että clomifen-annoksen suurentaminen olisi liian riskialtista sivuvaikutusten vuoksi. Mulla oli kuitenkin ihan selvät ovis-oireet kun vertasin edellisiin kiertoihin joissa oli todistetusti ovis tapahtunut. Heiluteltiin sitten miehen kanssa peittoa "ei se ota, jos ei annakaan"-ajatuksella :D ja tämän seurauksena meille syntyi nyt helmikuussa tyttö. :heart: Lääkäri ihmetteli kovasti tärppiä, koska ei tosiaan ultrassa riittävän suurta follia löytänyt, oli sitä mieltä että kyseessä olis ollut ihan luomuovis!

Niin, ja tosiaan mulla on ollut seurantaultra joka kerta kun olen clomeja syönyt ja käsitykseni mukaan näin pitäisi ollakin juuri suurentuneen monisikiöraskausriskin takia. Oma tarinani on siis tälläinen, onnea kaikille pikkuisen yritykseen ja kovasti tarrasukkia jo raskautuneille! =)
 
Mulla todettiin PCO v.2002, (sen lisäksi kärsin endometrioosista.)

Esikoinen syntyi 2005 ja pikkukakkosta odotetaan kuluvan vuoden marraskuulle.

Kumpaakin on tehty pitkään ja hartaasti, jälkimmäisessä clomit apuna. Tosin seurantaultrassa lääkäri väitti, ettei yhtään follikkelia ole kypsymässä...
:LOL:
Esikoinen lähti alulle ihan "luomuna", tosin olin kuukausi ennen "tärppiä" endometriooman poitso leikkauksessa, jossa myös munanjohtimet huuhdeltiin.

Siis joskus pitkä yrityskin palkitaan! =)
 
Täällä pco:lainen joka tullut raskaakis ilman hoitoja ja vielä ekasta kierrosta!
Mulla todettiin PCO v.04 jolloin gyne kertoi että sitten kun lapsi alkaa olla ajankohtainen, mitään "väliaikaa" pillereitten lopettamisen jälkeen ei kannata pitää vaan yritys pitää aloittaa heti pillereiden lopettamisen jälkeen. Elokuussa -06 jätin pillerit pois ja syyskuussa olin raskaana. Asiaan luultaavasti vaikutti PALJON se että laihdutin -06 keväällä 17 kg. Nyt alkaa pikkukakkonen olla haaveissa, mutta lähes kaikki kilot mitä raskauden aikana tuli
(15 kg) jäivät vyötärölle. Tilanne on siis lähes sama kuin ennen esikoista. Nyt edessä siis taas laihdutus, jotta uusi raskaus olisi todennäköistä. Toisn menkatkin ovat tulleet vain kerran synnytyksen jälkeen...
 
Heip!Tungin itseni tänne joukkoon myös mukaan :) PCO todettu muistaakseni loppuvuodesta 2006 ja vauva yrittelyä on reilu vuosi takana..Itseäni myös kiinnostaa tämä aihealue ja miten lähteä etenemään..yleisellä en saa lähetettä lapsettomuus hoitoihin, koska ylipainoa roimasti..Yksityisellä(jossa PCO todettiin..) täti neuvoi ottamaan yhteyttä häneen, jos lasta aletaan yrittämään..Olen saanut yksityisillä lääkäreiltä vain sellaista palautetta, etten ole gyneen uskaltanut ottaa yhteyttä..viimeksi kun lääkäriltä erehdyin kysymään lapsettomuus asioista, hän alkoi puhumaan laihdutusleikkauksista ja painonvartijoista(joissa saisin olla kuulemma 10vuotta)..Clomeista ei hänen sanojen mukaan olisi hyötyä..sain pidäteltyä itkuni siihen asti, kun poistuin hänen huoneestaan..olin alistettu..nyt neuvottomana että miten uskallan edetä..yrittää epätoivoisesti laihduttaa ja piilottaa haaveeni saada joskus kantaa omaa lasta sydämeni alla..
 
ILMOITTAUDUN MUKAAN
Meillä eka inssi tiedossa... tänään alkoi vuoto (tosin terolutien avulla, koska on taukoa hoidoissa ollu n 3kk) eli perjantaina mennään klinikalle ja ultrataan ja saan reseptit käteen ja ei kun piikittämään taas. (puregon + pregnyl).

Mulla siis PCO (mm. ylipainoa) miehen simpoissa ei vikaa. Munajohtimet auki minulla.

kokeiltu on clomeja 3kiertoa ja 3kiertoa puregon+pregnyl jolla saatiin ensimmäinen ovis.

Joo ja ikää mulla kohta 23v ja mies 24v.. hoidoissa ollaan helsingin väestöliitossa.

hoidot aloitettiin 09/07 ja vauvaa alettiin yrittää 02/07...
 
Tampereella väestöliitossa. Syönyt clomeja ja nyt on käytössä myös terolut. Mietin juuri, pitäiskö ensi kerralla jo pyytää inssiä, vaikka lääkäri oli sitä mieltä, ettei se ratkaisevasti paranna onnistumismahdollisuutta. Tää on niin turhauttavaa, tänään alkoi taas menkkakivut..
 
ehdottaisit toisia hormoneita? puregon+pregnyl? niin ne mulle teki kun ei tärppiä tullut clomeilla vaikkakin munasolu kasvoi sillä.. (ovista tosin en saanut).. puregon+pregnyl yhdistelmä toimii mulla hyvin, ainoa tapa millä ne saa mut ovuloimaan.


meillä täs kierrossa inssi, tänään on KP2 ja perjantaina ultraan ja sit alkaa puregon piikittely taas...
 
Moi!
Kirjottelin taannoin itsekin tällä palstalla. Itsellä siis PCO ja hoidoissa käytiin inseminaatioon saakka, sitten loppui usko koko hommaan ja jäätiin tauolle. Noh, ajattelin sitten että laihduttelen kesäksi itseni kuntoon (ylipainoa n.8kg), ei ajateltu koko "lapsen tekoa".

Sitten ykskaks kun olin sen 8kg laihdutellut ihmettelin että mikäs on kun ei menkat ala, tein piiitkästä aikaa raskaustestin (ajattelin että en kuitenkaan ole, mutta pissaanpa nyt tuohon tikkuun taas...) ja se olikin plussa!

Nyt siis rv 11, kaikki toistaiseksi hyvin ja saa sanoa että tämä tuleva vaavi on ihan itse tehty. Toki taustasta johtuen stressaan varmaan normaalia enemmän, tuntuu että eihän mulle voi käydä näin hyvin...

Mutta positiivista on, että raskaus on kuitenkin alkanut ilman mitään hoitoja. Halusin tämän kertoa kaikille joilla tuo viheliäinen PCO on, että ihmeitä tapahtuu. Toki kaikki on yksilöllistä,mutta itse ainakin hain täältä "onnistumistarinoita" että jaksaisi toivoa kuitenkin. Mullakin oli rakkuloita niin paljon ettei sekaan sopinut, ykskään ei kunnolla itsekseen kypsynyt. Kai sillä painon pudotuksella jotain tekemistä asian kanssa oli ja sillä että heitettiin koko homma hyllylle vähäks aikaa.

Tsemppiä!
 
Onnea Alisalle!!
Kyllä minäkin olen saanut joka paikasta käsityksen, että tämä on vaan hidaste, ei todellakaan este. Tottakai on raivostuttavaa, ettei sitä lasta saa heti kun haluaa, mutta osaapahan arvostaa sitä sit ehkä vielä enemmän.
Täällä ja helistimen pcos- keskusteluissa ei hirveästi näy vuodesta toiseen samoja nimimerkkejä, onko kukaan muu huomannut?
Eli hirveästi tsemiä ja jaksamista meille kaikille!!
 
Täällä myös yksi PCO:sta kärsivä. Ensimmäinen diagnoosi on kuuden -seitsemän vuoden takaa, viime kuussa sitten kävin taas varmistamassa, ettei ihmeparantumisia ole tapahtunut :D .

Valitettavasti gyne oli hiukan outo, ja nyt etsin sitten uutta, lapsettomuuteen erikoistunutta gyneä. Niin, asun muuten Italiassa, eli täällä hoidot voivat olla hiukan erilaiset kuin Suomessa.

Onko teillä muilla "vain" PCO vai onko täällä myös PCOS:stä kärsiviä?

Mulla siis ultran mukaan PCO, verikokeissa kävin, mutta gyne ei ole tulkinnut niitä, niin että en osaa sanoa, että onko hormonitasapaino kunnossa vai ei.

Hiukan epäilen ettei ole, koska mulla on hirsutismia ja myös aknea, jonka hoitoon söinkin dianea päälle 15 vuotta. Ja sitähän mulla suositeltiin silloin aikoinaan myös PCO:n hoitoon, kun ei lapsen yrittäminen ollut ajankohtaista.

Akne pysyy onneksi kurissa ihotautilääkärin määräämällä voiteella, jonka italialainen apteekkari sekoittaa mulle itse. Tehokkaampi on kuin mikään valmis lääketehtaan voide, vaikka ensin epäilinkin, sen verran on noita voiteita ja muitakin hoitoja tullut kokeiltua.

Mulla ei tuo laihduttaminen "valitettavasti" tule kuuloonkaan hoitotapana, koska olen ihan normaalipainon alarajoilla. Tosin PCOmaisesti kaikki rasva on kerääntynyt vyötärölle, eli vaikka olen muuten hoikka, niin vyötärö on paksu, siis suhteessa ainakin...

Ovispuhureita meille kaikille! ++++++ :whistle:
 
Pco täälläkin. Kuulun kanssa hormonaaliset ryhmään, eli ei ylipainoa. Oikeastaan ainoana oireena karvankasvua ja pillereitten lopetuksen jälkeen menkkoja ei kuulunutkaan piiiitkään aikaan. Olinkin sitten nopeesti yksityiselle puolelle yhteydessä.

Söin clomeja muistaakseni jotain 8 kiertoa, mutta tärppiä ei vaan tullut. Miehellä kaikki ok lukuunottamatta pientä viskositeettiä spermassa. Ovis tuli aina täsmällisesti ja puuhissa oltiin sillon kun piti. Seuraavaksi kokeiltiinkin inssiä, lääkkeenä Puregon 50 IU ja Pregnyl. Kaksi munista kasvoi, ja kuinka ollakaan raskaus sai alkunsa, terve poika tuli. :heart:

Synnytyksen jälkeen kierto on ollut kohtalaisen tasainen n 30 päivää. Tosin viimeisin venähti 41 päivään, mutta kuitenkin vuosi kunnolla ja kipeästi, otaksun oviksen tapahtuneen. Pikkukakkonen on toiveissa jossakin vaiheessa, mitään ehkäisyä ei ole käytössä. Kattellaan miten käy. Ensi vuonna varmaan uudelleen klinikalle jos mitään ei tapahdu sitä ennen.
 
Myös täällä :attn:
Tänään kierto 28/? (pillereillä28-29) ilma pillereitä en tiedä. Koko kuukauden ajan etovaa oloa ja ala vatsan nipistelyä. olin jo jossain vaiheessa alottamassa pillerit uudestaan. Niin ja en ole raskaana. (olisinkin.) taas oli pakko tänään käydä ostamassa testi, negaahan se näytti (clearbluen se herkkä testi) Lääkäri sanoi mulle, että luomuna aika pienet todennäköisyys (siis ei kirjaimellisesti, mutta totahan se tarkoitti.Mulla laajentuneet ja hyvin polykystiset munasarjat. ) Syksyllä aloitetaan Teroluteilla ja clomeilla. Mulla häät syksyllä joten häiden jälkeen. Gyneni oli kyl ihana ja sanoi, että sit vaan kun pää tuntuu hajoavan ja jos menkkoja ei kuulu, niin voin tulla aikasemmin.

Nyt vaan odottelen jos ne kuukautiset alkais. Niin ja mulla ei ole muita pco:n oireita tais siis ei ole pcos:ää. Tuntuu et haluis lyödä päätä seinään, sen takia kuinka naiivi on ollu ja pelänny jopa raskaaksi tulemista. Ja asiaa ei paranna, että siis miettikää 4 mun hyviä ystäviä on raskaana!!! kaikki tällä hetkellä alle 10viikolla.
 
Hemuli1981, tsemppiä! On varmasti raskasta, kun kaverit tulee raskaaksi. Mulla on ikää jo sen verran, että kavereilla on lapset jo hankittuina, tai sitten ovat samassa veneessä kuin itse, eli ei se niin helppoa olekaan :/

Itse käytin pillereitä ihan senkin takia, että ne piti munasarjat lepotilassa, ja mulle sanottiinkin, et heti vaan pillereiden jälkeen yrittämään, koska ekoina kuukaisina on parhaat mahikset. Mutta ikinä en ole oikeastaan ees pelännyt raskaaksi tulemista, mielelläni olisin aina ottanut "vahingon" vastaan... Mutta tiesin kyllä jo vuosia sitten, että vaikeaa tulee olemaan. Siltikään en kyllä ole katkera siitä, etten ole aiemmin päässyt lasta yrittämään, jotenkin yritän vaan asennoitua, että kaikki aikanaan. Eihän PCO mikään lopullinen tuomio ole, vaikka hidastaakin tätä raskautumista.

Nyt pitäisi vaan päättää, että yritänkö hoitoja jo kesällä vai vasta syksyllä, kun tulee vuosi yritystä täyteen =)
 

Yhteistyössä