HUHUH, meni "vaan 130e" Lukiokirjoihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28834989:
Joo niin se taitaa mennä. Itse vain muistelisin, etten lukioaikoina kyllä kertaakaan kaivannut graafista laskinta. Ehkä muutaman kerran koko aikana opettaja neuvoi graafisten laskinten käyttäjille jotain juttuja ohimennen, mutta esim kirjoitukset sujuivat ihan hyvin ilman. Tosin nykyisissä opinnoissani huomaan moniakin juttuja, joissa olisi ihan kätevää saada piirrettyä niitä käyriä, vaikkei mitään monimutkaisia juttuja olisikaan.

Joo ei mun esikoisellekaan sitä lukion alussa suositeltu, kun silloin ei ollut tietoa, että sitä saisi käyttää kirjoituksissa. Aloitti lukion siis muistaakseni 09. Ja keskimmäinen ei tarvinnut, kun luki lyhyttä. Mutta nyt se tuntuu olevan pitkässä must. Että äkkiä se muuttuu kun on muuttuakseen. Mutta esim Verkkokaupassa näytti olevan tuollaisia laskimia jo reippaasti alle 100e, olisiko Casion ollut.

mä taas haluan auttaa lastani niin paljon kuin voin. Anna hänelle parhat eväät kesittyä opiskluun ilman paineita siitä että riitääkö hänellä rahat . Hän maksa vuokransa ja ostaa bussilippunsa, siiät jää ruokaan noin 60. halvempaa hänenolisi asua kotona, kun saisi toimentulotukenakin sen 300, mutta kun halusi omilleen niin toki se hänelle suodaan. onhan hän virallisesti aikuinen
No mä asuun kotona ilmaaseksi koko lukioajan ja senki jälkeen viä kesän ku tulin opiskelupaikkakunnalta kotio. Isä maksoi mulle ajokortin ja on auttanu mua muuten. Mä kävin jo lukioaikana kesätöis, että saan omaa rahaa ja niillä rahoolla ostin koulukirjoja. Lukioaikana en saanu opintotukea paljo mitää.

en jaksa lukea koko ketjua mutta tästä kuusta saa puolikkaan opintorahan+asumislisän, lainaa myönnetään koko kuulle 300. Laina on nostettavissa 1.8 lähtien ja 4.9 tulee syyskuun+elokuun puolikas tuki.

T. 7 vuotta opintotuella elänyt

[QUOTE="minna";28835052]en jaksa lukea koko ketjua mutta tästä kuusta saa puolikkaan opintorahan+asumislisän, lainaa myönnetään koko kuulle 300. Laina on nostettavissa 1.8 lähtien ja 4.9 tulee syyskuun+elokuun puolikas tuki.

T. 7 vuotta opintotuella elänyt[/QUOTE]

Jep näin se menee. Ainaki mulla on ollu kahden ammatillisen koulutuksen kohdalla.

[QUOTE="minna";28835052]en jaksa lukea koko ketjua mutta tästä kuusta saa puolikkaan opintorahan+asumislisän, lainaa myönnetään koko kuulle 300. Laina on nostettavissa 1.8 lähtien ja 4.9 tulee syyskuun+elokuun puolikas tuki.

T. 7 vuotta opintotuella elänyt[/QUOTE]

Ei saa, ei saanut sikokaan , kumpikin opiskelee lukiossa. Ei sanut siskokaan viime vuonna kun omilleen muutti. Lainaa ei kumpikaan ole halunnut nostaa.

Ei saa, ei saanut sikokaan , kumpikin opiskelee lukiossa. Ei sanut siskokaan viime vuonna kun omilleen muutti. Lainaa ei kumpikaan ole halunnut nostaa.

No kyllä pitääs puolen kuun tuki saada joka tulee sitten syyskuun alussa. Näin on ainaki mulla ollu kahdes eri koulutukses, lukioajasta en muista kuinka oli.

No mä asuun kotona ilmaaseksi koko lukioajan ja senki jälkeen viä kesän ku tulin opiskelupaikkakunnalta kotio. Isä maksoi mulle ajokortin ja on auttanu mua muuten. Mä kävin jo lukioaikana kesätöis, että saan omaa rahaa ja niillä rahoolla ostin koulukirjoja. Lukioaikana en saanu opintotukea paljo mitää.

no sullahan on ollut helppo opiskella =)
tuommoist amäkin olisin toivonut, mutta jos poika tahtoo muutta nii sa, ajokorttia toisn ei emoltais hänelle pystyty maksamaan, sekun nykyään maksaa nopin 2500e

Joo ammattikoululainen sakin, muttta LUKIOLAINEN ei. amislainen on täsä paremmasa asemassa.

Onko tosiaan noin? :O Mä en kyllä yhtää muista miten ittellä oli lukios ja ekana vuotena tais olla niin etten saanu mitää ku vanhempien tulot sen verran isot. Mä siis kävin yläasteen jälkeen kymppiluokan eli alootin lukion vuotta myöhemmin ku yleensä alootetaan. Tokana vuotena tuli kans päätös, että en saa opintotukea vanhempien tulojen takia, mutta vanhemmat oli eronnu kesän aikana. Asuun isän tykönä ja sitte vaikutti enää isän tulot, mutta ei se opintotuki iso ollu sittekää.

Minusta on aivan luonnollista, että lukioaika asutaan vielä kotona. Uskon (ja hartaasti toivon) tuon omankin vuoden kuluttua hakevan lähilukioon, saa kotoa täyden ylläpidon - toki kotihommiin osallistutaan.

Itse aikanani ostin kesätyörahoilla vaatteita, ja kustantelin muita menojani, vanhemmat hankkivat kirjat ym.opiskelumateriaalin.

[QUOTE="sipsi";28835128]Minusta on aivan luonnollista, että lukioaika asutaan vielä kotona. Uskon (ja hartaasti toivon) tuon omankin vuoden kuluttua hakevan lähilukioon, saa kotoa täyden ylläpidon - toki kotihommiin osallistutaan.

Itse aikanani ostin kesätyörahoilla vaatteita, ja kustantelin muita menojani, vanhemmat hankkivat kirjat ym.opiskelumateriaalin.[/QUOTE]

no tuota kyllä minäkin oliisn halunnut että lapseni asuisivat koko lukioajan kotna, muta jos 18vuotias on päättänyt muuttaa niin hän muuttaa. Virallisesti hän on täysi-ikäinen ja en häntä täälläkään pitää voi. Kotiin saa tulla aina takaisin jos ei omillaan asuminen oikin suju.

Joo ammattikoululainen sakin, muttta LUKIOLAINEN ei. amislainen on täsä paremmasa asemassa.

Silloinkin muistaakeni tuli tuli jälkijunassa. Mikään iso se ei ollut koska olin lukiolainen, alakäinen ja asuin vanhempieni luona. Jotain 80e luokkaa kuussa taisi silti olla. Tuli kuitenkin jälkkikäteen syyskuussa.

T. edelleen 7 vuotta opintotuella elänyt, 3 vuotta lukiossa, ja kahdesta erillisestä ammattitutkinnosta joista yksi on käynnissä.

[QUOTE="minna";28835174]Silloinkin muistaakeni tuli tuli jälkijunassa. Mikään iso se ei ollut koska olin lukiolainen, alakäinen ja asuin vanhempieni luona. Jotain 80e luokkaa kuussa taisi silti olla. Tuli kuitenkin jälkkikäteen syyskuussa.

T. edelleen 7 vuotta opintotuella elänyt, 3 vuotta lukiossa, ja kahdesta erillisestä ammattitutkinnosta joista yksi on käynnissä.[/QUOTE]

en tiiä miksi sulle on näin maksettu mutta ainkaan meisän tyttö ei viimevuonnakaan saanut vaikka lukion kakkoselle meni, en muista et olisi saanut puolikasta opintotukea kotonakan asuessa.
ja mit hyötyö siitä olisi jos pulen kuun asumisliän saisi vasta syyskuussa, kun se vuokra on kutienkin maksettava jo elokuussa

ja mit hyötyö siitä olisi jos pulen kuun asumisliän saisi vasta syyskuussa, kun se vuokra on kutienkin maksettava jo elokuussa

Sanoppa kelalle. Onneksi vuokranantaja on ymmärtäväinen, mutta kaikkien ei ole. Myös on hassua että opiskelijan asumistuki on pienempi kuin esimerkiksi yleisellä asumistuella eläminen. Olin 2kk työttömänä, sama kämppä ja asumismenot kuin opiskelijana, mutta yleisellä tuella sai melkeen 100e kuussa enemmän tukea...

[QUOTE="minna";28835219]Sanoppa kelalle. Onneksi vuokranantaja on ymmärtäväinen, mutta kaikkien ei ole. Myös on hassua että opiskelijan asumistuki on pienempi kuin esimerkiksi yleisellä asumistuella eläminen. Olin 2kk työttömänä, sama kämppä ja asumismenot kuin opiskelijana, mutta yleisellä tuella sai melkeen 100e kuussa enemmän tukea...[/QUOTE]

tytön vuokranantaja ehkä olisi joustanut, mutta poika sai vasta elokuuksi asunnon, joten vuokrasoparin kirjoittamisen ehtoan oli teeä vuokra ja takuuvuokra oli maksettava

Vaikka ostin osan käytettyinä. Oli pojan lukiossa vaihtunut äikän ope ja tetenkin piti koko kirjasarja vaihtua sitten kanssa ihan uuteen jossa pelkästään yksi lukukirja maksaa melkein 50e. Tehtäväkirja teitenkin päälle. Onneksi en ostanut koko vuoden kirjoja valmiiksi olis ollut turha ostos ne äikän kirjat.
Nää äikänkirjat ei edes hyödytä mua mitenkään, kun aloitan aikuislukion näitä ei siellä käytetä. täytyy kyllä olla sitten TODELLA hyvät kirjat jos noin paljon maksavat

Tetenkin kanata hankiia äitin keeln kiirjat. Kanataa myys lukkea neetä.

Rollolainen, mä käyn aikuislukiota jossa käuytetään särmää, mutta tytön lukiossa käytetään Äidinkielenkäsikirjaa ja sitä oon käyttänyt itse :) Viime kurssista tuli 8. Tosin meillä ei oikein synkkaa ton open kanssa vaan se pitää mua sivistymättömänä junttina (olen päätä saanut hiukan kyllä käännettyä).

Me ollaan löydetty kirjoja kirpparilta ja kirjastosta lainaten tai annetaan hyllystä (meidän kirjastossa on semmoinen) sekä paikkakunnan fb-kirppikseltä. J viimevuonna, kun molemmat alotettiin opinnot, niin kirjoihin meni yhteensä n. 100€ ja likka käy vielä kaksoistutkintoa. Myös huuto.netistä tekee välillä löytöjä :)

Mä olen itse käynyt hissan ja fyssan kurssit ihan erikirjoilla, mitä olis pitänyt olla. Tämä siksi, että huolimatta käytetystä kirjasta yo-kirjoitukset täytyy läpäistä, eli opetus on kaikille kuitenkin samaa. Ainoastaan kielet on semmoisia, jossa ei voi olla eri kirjasarjan kirjaa. Ja omat opinnot on menneet aika heittämällä (paitsi kielissä). Eli jos tarvii nipistää, niin voit nipistää omissa kirjoissa :)

Onhan täällä muitakin järkeviä kuin minä!!! Juuri näin!

Miksi Rollon on vaikea uskoa ja hyväksyä tosiasiaa että joku lukiolainen voi saada opintotuke elokuusta ja vielä toukokuunki? Meillä näin oli viime vuonna esikoisella ja on ilmeisesti tänäkin vuonna koska tuki oli elokuussa tullut. Onko Rollon oltava aina oikeassa joka asiassa vai mikä mättää?

Täällä on uponnut jo 175 euroa tämän vuoden kirjoihin, joista on yksi uutena ostettu. Melkein puolet vielä pitäisi ostella ja niistä saa harvan käytettynä, on joitain ihan uusia kirjasarjoja otettu käyttöön. Viime vuonna meni 490 + graafinen laskin. Käytännössä tuo graafinen laskin on pakollinen pitkässä matikassa, hankittiin oma, vaihtoehtona oli koulusta lainata panttia vastaan.

Miksi Rollon on vaikea uskoa ja hyväksyä tosiasiaa että joku lukiolainen voi saada opintotuke elokuusta ja vielä toukokuunki? Meillä näin oli viime vuonna esikoisella ja on ilmeisesti tänäkin vuonna koska tuki oli elokuussa tullut. Onko Rollon oltava aina oikeassa joka asiassa vai mikä mättää?

Etkö tunne irl yhtään vastaavaa tapausta? Mulla on tuttu, hiukan yksinkertainen kauniisti sanottuna, ja _hänen kokemuksensa_ on aina se totuus. Ihan turha todistella, että asia voi olla toisinkin, näiden jääräpäiden kanssa menee vain aika hukkaan. Mukava tyyppi kyllä muuten, mutta väittelemään en jaksa koskaan alkaa :D

Yhteistyössä