HUHUH, meni "vaan 130e" Lukiokirjoihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eikös se ole ihan normaalia että opiskelija tylskentelee kesät ja jopa talvella loma-ajat tai jopa arkena kun vain pystyy?

toki jos niitä töitä saa, sattumalta KUMPIKAAn ei saaneet töitä, tytär sentään pääsi tyähaastatteluun, mutta ei sn pidemmälle. Ja kyllä ovat hakemaeet ihan kaiken alan töitä, tytöllekin sanotiin kaupassa että kassahommiin ei pääse jos ei opiskele merkonomiokis tai jo lukion suorittanut

[QUOTE="vieras";28831421]Olet sellanen miesmäinen nainen sit vissiin? Ei siellä kampaajalla tarvii joka kuukausi juosta. Kyllä sitä voi vähän vähemmälläkin rahalla itseään laittaa.[/QUOTE]

juu ei tarviikkaan enkä ole miesmäinen silti vaikka en meikkaa, en käy jakahoidoiss jne. Mun pitkät hiukset elikkaa mun mies tarvittessa.

Miksei poikasi ole kesätöissä tienaamassa seuraavan vuoden kirjoihin rahoja???

Siivous yms hanttihommia on kaikille ahkerille ja reippaille. Myös Rollossa.

hanttihommat on loppuneet aikoja sitten, ei täitä saa nykyään noin vain, ehkä suhteiden kautta saa ( esim insinoööriopiskelija paikasta jossa on ollut tyäharjoittlusa. kuten kävi tyttären poikaystävälle, tai vnhempien / sukulsisten kautta. edes siivoamaan ei noin vain pääse , tytär hali siiovuspaikkaa niin ei sanut koska ei ollut tyäkokemusta mutta paikan sai kutienkin maahnamuttjaamies joka ei osannut edes suomea kunnolla

Minä olin kirjaostoksilla lukion ekaluokkalaisen kanssa eilen, kirjoihin meni 300 euroa. Katsoin, että 18 kirjaa on vielä ostamatta plus pitkän matikan laskin. Eli niihin uppoaa varmaan vielä 500 euroa. Kaikki mitä sai käytettynä, ostin käytettynä. Taisi noista 14 kirjasta, 3 olla uutta. Jamera.netista minäkin eilen katselin, sivu kaatui alta, ja lähdin sitten Suomalaiseen. Osaa noista kirjoista ei ollut käytettynä jamera.netista saatavilla, joten tulivat edullisemmaksi suomalaisesta.

[QUOTE="poikia3";28834131]Minä olin kirjaostoksilla lukion ekaluokkalaisen kanssa eilen, kirjoihin meni 300 euroa. Katsoin, että 18 kirjaa on vielä ostamatta plus pitkän matikan laskin. Eli niihin uppoaa varmaan vielä 500 euroa. Kaikki mitä sai käytettynä, ostin käytettynä. Taisi noista 14 kirjasta, 3 olla uutta. Jamera.netista minäkin eilen katselin, sivu kaatui alta, ja lähdin sitten Suomalaiseen. Osaa noista kirjoista ei ollut käytettynä jamera.netista saatavilla, joten tulivat edullisemmaksi suomalaisesta.[/QUOTE]

ostit kerralla koko lukukauden kirjat? se ei ole kannattavaa, koska kirjat voivatkin jostain syystä vaiohtua. MEidän pojallalin äikän kirja on vaihtunut, viime vuonna oli eri äikän kirja joten olis sapettanut jos TURHAAN olisin ostanut kirjat ja niitä ei tarvittaisikaan. tytölle kävi myös niin että eka kerralla ei pääsyt enkusta läpi ja kun meni seuraavana vujonnauusimaan sen kurssin olikin kirjasarja vaihtunut. Vähän harmitti niitäkin jotka olivat turhaan jo ostnaeet koko vuosen kirjat valmiikis. usein tulee muutoksia vielä viime tipassa joten kirjoja ei kannata ostaa etukäteen

Ja kun sotaa käytettyjä fb-kirppis ym nettikirpparit ovat näiss hyvä apu myös, Sin käytettyjä kirjoja sieltäkin ihan 5e:lla.
Meidän lapsille onneksi käy peruslaskin kun lukevat lyhyttä matikkaa kumpikin, sellaisen peruslaskimen millä liukioss apärjäää ostin jameralta hintaan 9.90

ostit kerralla koko lukukauden kirjat? se ei ole kannattavaa, koska kirjat voivatkin jostain syystä vaiohtua. MEidän pojallalin äikän kirja on vaihtunut, viime vuonna oli eri äikän kirja joten olis sapettanut jos TURHAAN olisin ostanut kirjat ja niitä ei tarvittaisikaan. tytölle kävi myös niin että eka kerralla ei pääsyt enkusta läpi ja kun meni seuraavana vujonnauusimaan sen kurssin olikin kirjasarja vaihtunut. Vähän harmitti niitäkin jotka olivat turhaan jo ostnaeet koko vuosen kirjat valmiikis. usein tulee muutoksia vielä viime tipassa joten kirjoja ei kannata ostaa etukäteen

Ja kun sotaa käytettyjä fb-kirppis ym nettikirpparit ovat näiss hyvä apu myös, Sin käytettyjä kirjoja sieltäkin ihan 5e:lla.
Meidän lapsille onneksi käy peruslaskin kun lukevat lyhyttä matikkaa kumpikin, sellaisen peruslaskimen millä liukioss apärjäää ostin jameralta hintaan 9.90

Täällä suuressä pääkaupungissa ne alkavan vuoden kirjat voi tarkistaa netistä koulun sivuilta kirjalistasta. Jos joku on vielä epävarma, siellä lukee, että ilmoitetaan myöhemmin tms. Eri lukuvuonna voi kirjasarja vaihtua, mutta ei kyllä kurssien välillä, jos sitä ei ole ennakkoon ilmoitettu. Minä saattaisin kyllä ostaa vaikka kaikki lukuvuoden kirjat kerralla, esim englannin kurssit 4-6, mutta eipä ole niin paljon ylimääräistä.

Lisään vielä, että jos aloittaa nyt varsinkin pitkänmatematiikan, kannattaa ostaa graafinenlaskin, koska nyt tehtävät yo kirjoitukset on suunniteltu niin, että sellaista käytetään. Tavallisellakin pärjää, mutta tuolla uudella saa kyllä etua ( kuulemma).

Täällä suuressä pääkaupungissa ne alkavan vuoden kirjat voi tarkistaa netistä koulun sivuilta kirjalistasta. Jos joku on vielä epävarma, siellä lukee, että ilmoitetaan myöhemmin tms. Eri lukuvuonna voi kirjasarja vaihtua, mutta ei kyllä kurssien välillä, jos sitä ei ole ennakkoon ilmoitettu. Minä saattaisin kyllä ostaa vaikka kaikki lukuvuoden kirjat kerralla, esim englannin kurssit 4-6, mutta eipä ole niin paljon ylimääräistä.

kyllä ainkin pojan lukiossa viime vuonna käytetiin eri äikkää, skoska äikän ope vaihhtui, kyllä ne vaan vaihtuu. eikä tästä olut mitään ilmoitetu, vaan kaikille kerrotiin vasta koulun alkaessa että kirjasarja on muutunut. Toki minä muistan mit kirjaa poika ykkösluokalla luki ja tyttäystäävnsä on samassa lukiossa smalal luokalla aj hänkin ihmetteli tätä vaihdosta. kesken kurssin se vaihto tuli.

Lisään vielä, että jos aloittaa nyt varsinkin pitkänmatematiikan, kannattaa ostaa graafinenlaskin, koska nyt tehtävät yo kirjoitukset on suunniteltu niin, että sellaista käytetään. Tavallisellakin pärjää, mutta tuolla uudella saa kyllä etua ( kuulemma).

juu mutta jos lukee lyhyttä matikkaa peruslaskin riitää turhan sitä liian heinoa ostaa kun ei sitä tarvii.....

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
juu mutta jos lukee lyhyttä matikkaa peruslaskin riitää turhan sitä liian heinoa ostaa kun ei sitä tarvii.....

Asiasta kirjoittanut sanoo viestissään, että pitkän matikan laskin pitää ostaa. Ja sitten siellä on sellaista menoa, että kesken vuoden ilmoittamatta kirjasarja vaihtuu. Täällä voivat vaihtaa esim 1. 2. vuosiluokan välillä kirjasarjan, se on tavallista. Mutta samana lukuvuonna ne ei vaihdu vaan koulussa sitoudutaan tiettyyn sarjaan tietyillä kursseilla jo ennakkoon. Ja hyvin ne on pitäneet. Nyt on 3. lapsi lukiossa ja kaikki ovat käyneet helsingissä eri lukiota, aina on kirjalistat olleet luotettavia.

Tuota, et osaa sitten lukeakaan enää. Sanoin ostaneeni 14 kirjaa, 18 ostamatta vielä. Samoin se yli 200 euron laskin. Eli yhteensä mennee vielä 500 euroa puuttuviin kirjoihin ja laskimeen. Eli kaiken kaikkiaan ekan luokan kirjoihin ja laskimeen voi upota jopa 800 euroa.

Ja minä olen tyytyväinen, että lapseni valitsi pitkän matematiikan, sillä se avaa jatko-opinnoissa ovia, jotka lyhyt matikka sulkee. Eli mielelläni maksan sen laskimenkin hinnan.

kyllä ainkin pojan lukiossa viime vuonna käytetiin eri äikkää, skoska äikän ope vaihhtui, kyllä ne vaan vaihtuu. eikä tästä olut mitään ilmoitetu, vaan kaikille kerrotiin vasta koulun alkaessa että kirjasarja on muutunut. Toki minä muistan mit kirjaa poika ykkösluokalla luki ja tyttäystäävnsä on samassa lukiossa smalal luokalla aj hänkin ihmetteli tätä vaihdosta. kesken kurssin se vaihto tuli.

No täällä ei todellakaan kirjat vaihdu kesken lukuvuoden. Niissä pysytään, jotka on ilmoitettu. Lisäksi käytettyjen osalta kannattaa ostaa heti, vaikka on myöhemmänkin kurssin kirja, niitä ei välttämättä ole aina tarjolla. Esim. pitkän matikan kurssin kirja oli eilen ainut kappale, takuulla lähti mukaan. Samoin ruotsin kieliopin kirja oli ainut kappale käytettynä.

Itte ku olin lukios niin hyvin uskalsi syksyllä hommata koko lukuvuoden kirjat koska ei ne kesken vuotta vaihtunu. Itte ostin lähes kaikki uutena ja itte ne maksoon suurimmaksi osaksi.

[QUOTE="poikia3";28834499]Näkyi tuolla suomalaisessa kirjakaupassakin olevan todella runsaasti käytettyjä kirjoja.[/QUOTE]

siellä käytetyt on lähes uuden hiontaisia, mutta jämerältä tilattuna saa halvemmalla a esim fb-kirppikseltä.

Itte ku olin lukios niin hyvin uskalsi syksyllä hommata koko lukuvuoden kirjat koska ei ne kesken vuotta vaihtunu. Itte ostin lähes kaikki uutena ja itte ne maksoon suurimmaksi osaksi.

mä taas haluan auttaa lastani niin paljon kuin voin. Anna hänelle parhat eväät kesittyä opiskluun ilman paineita siitä että riitääkö hänellä rahat . Hän maksa vuokransa ja ostaa bussilippunsa, siiät jää ruokaan noin 60. halvempaa hänenolisi asua kotona, kun saisi toimentulotukenakin sen 300, mutta kun halusi omilleen niin toki se hänelle suodaan. onhan hän virallisesti aikuinen

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28834812:
Itse olen kyllä käynyt pitkän matikan ihan perusfunktiolaskimella. Onko lukion kurssit sitten jotenkin muuttuneet noista ajoista?

Keväällä 2012 kirjoituksissa ensimmäistä kertaa sai käyttää piirtävää eli graafistalaskinta. Kirjoituksissa 12-13 niistä ei vielä ollut niin suurta hyötyä, koska yo kirjoitukset tehtänee noin 2v etukäteen ja näiden kirjoitusten tehtävät oli laadittu ennen tuota graafisten hyväksymistä. Nyt seuraavat kirjoitukset, ainakin kevät 14 eteenpäin, on laadittu silloin, kun on tiedetty, että piirtävää laskinta saa käyttää. Tehtäviin ei enää vaadita merkitsemään kaikkia vaiheita, vaan painopiste muuttuu siten, että yhtälö on osattava laatia (liekö aikaisempaa vaativampia) ja tiedot syöttää laskimeen ja tulos ratkaisee. Perinteiselläkin laskimella pärjää, mutta koska tehtävät laaditaan siten, että käytössä saa olla graafinen laskin, sitä suositellaan hankittavaksi hyvissä ajoin, jotta oppii sitä käyttämään. Pakollinen se ei siis ole, mutta lämpimästi sitä suositellaan.

Keväällä 2012 kirjoituksissa ensimmäistä kertaa sai käyttää piirtävää eli graafistalaskinta. Kirjoituksissa 12-13 niistä ei vielä ollut niin suurta hyötyä, koska yo kirjoitukset tehtänee noin 2v etukäteen ja näiden kirjoitusten tehtävät oli laadittu ennen tuota graafisten hyväksymistä. Nyt seuraavat kirjoitukset, ainakin kevät 14 eteenpäin, on laadittu silloin, kun on tiedetty, että piirtävää laskinta saa käyttää. Tehtäviin ei enää vaadita merkitsemään kaikkia vaiheita, vaan painopiste muuttuu siten, että yhtälö on osattava laatia (liekö aikaisempaa vaativampia) ja tiedot syöttää laskimeen ja tulos ratkaisee. Perinteiselläkin laskimella pärjää, mutta koska tehtävät laaditaan siten, että käytössä saa olla graafinen laskin, sitä suositellaan hankittavaksi hyvissä ajoin, jotta oppii sitä käyttämään. Pakollinen se ei siis ole, mutta lämpimästi sitä suositellaan.

Okei. Jotenkin kuulostaa vähän epäreilulta, mutta kai sille on syynsä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;28834937:
Okei. Jotenkin kuulostaa vähän epäreilulta, mutta kai sille on syynsä.

Kai tää jotenkin liittyy siihen, että nykyaikaista teknologiaa kannustetaan käyttämään. Mutta moni on sanonut, että laskimen hienouksista ei ole mitään hyötyä, jos ei hoksaa, miten asia "lasketaan" ja millainen yhtälö pitää tehdä. Tavallaan ei sitten helpolla saa myöskään niitä irtopisteitä hyvästä yrityksestä. Toki varmaan edelleen,jos välitulos on oikein. En tiedä helpottaako. Oma esikoiseni luki pitkää matikkaa ja kirjoitti keväällä 12 mutta ei matikkaa ( osin tuon laksin jutun vuoksi, kun oli vaan tavis laskin). Nuorin on nyt menossa lukioon 2. luokalle ja hänelle ollaan juuri ostamassa graafistalaskinta. Mutta on siis kirjoitukset matikassa muuttuneet, ihan kuten reaalikin on muuttunut minun ajoistani tai no itse asiassa kaikki on muuttunut, ei ollut tekstitaitoa eikä kielissä samanlaisia kirjoituksia kun nykyisin... Niin se menee.

Kai tää jotenkin liittyy siihen, että nykyaikaista teknologiaa kannustetaan käyttämään. Mutta moni on sanonut, että laskimen hienouksista ei ole mitään hyötyä, jos ei hoksaa, miten asia "lasketaan" ja millainen yhtälö pitää tehdä. Tavallaan ei sitten helpolla saa myöskään niitä irtopisteitä hyvästä yrityksestä. Toki varmaan edelleen,jos välitulos on oikein. En tiedä helpottaako. Oma esikoiseni luki pitkää matikkaa ja kirjoitti keväällä 12 mutta ei matikkaa ( osin tuon laksin jutun vuoksi, kun oli vaan tavis laskin). Nuorin on nyt menossa lukioon 2. luokalle ja hänelle ollaan juuri ostamassa graafistalaskinta. Mutta on siis kirjoitukset matikassa muuttuneet, ihan kuten reaalikin on muuttunut minun ajoistani tai no itse asiassa kaikki on muuttunut, ei ollut tekstitaitoa eikä kielissä samanlaisia kirjoituksia kun nykyisin... Niin se menee.

Joo niin se taitaa mennä. Itse vain muistelisin, etten lukioaikoina kyllä kertaakaan kaivannut graafista laskinta. Ehkä muutaman kerran koko aikana opettaja neuvoi graafisten laskinten käyttäjille jotain juttuja ohimennen, mutta esim kirjoitukset sujuivat ihan hyvin ilman. Tosin nykyisissä opinnoissani huomaan moniakin juttuja, joissa olisi ihan kätevää saada piirrettyä niitä käyriä, vaikkei mitään monimutkaisia juttuja olisikaan.

Yhteistyössä