HUHUH, meni "vaan 130e" Lukiokirjoihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Lukuvuoden tukikuukaudet lukio-opinnoissa

Lukio-opintoihin voit saada opintotukea yhdeksäksi kuukaudeksi lukuvuodessa. Lukuvuoden opintotukikuukaudet ovat Suomessa suoritettavissa lukio-opinnoissa syys-toukokuu. Kesäajalle et yleensä voi saada opintotukea lukio-opinnoissa

tämä on kopioitu Kelan sivuilta

Lukuvuoden tukikuukausien määrä - kela.fi
Niinpä näkkyy lukevan vaikka ja mitä. Miksihän ne kuitenki maksoi tuen tältäkin kuulta?

Niinpä näkkyy lukevan vaikka ja mitä. Miksihän ne kuitenki maksoi tuen tältäkin kuulta?

Sanotaanhan siellä myös näin:

"Jos suoritat ylioppilastutkinnon syksyllä, voit saada opintotuen elokuusta alkaen, jos lukiosi syyslukukauden opetus alkaa 14. elokuuta tai aiemmin ja jos elokuun opintotukea koskeva lisätukihakemuksesi on saapunut Kelaan elokuun loppuun mennessä.Tukioikeus päättyy yleensä marraskuussa."

Mutta tarkoittaako tuo nyt sitä että jos kirjoittaa syksyllä vai?

Rollolainen, mä käyn aikuislukiota jossa käuytetään särmää, mutta tytön lukiossa käytetään Äidinkielenkäsikirjaa ja sitä oon käyttänyt itse :) Viime kurssista tuli 8. Tosin meillä ei oikein synkkaa ton open kanssa vaan se pitää mua sivistymättömänä junttina (olen päätä saanut hiukan kyllä käännettyä).

Me ollaan löydetty kirjoja kirpparilta ja kirjastosta lainaten tai annetaan hyllystä (meidän kirjastossa on semmoinen) sekä paikkakunnan fb-kirppikseltä. J viimevuonna, kun molemmat alotettiin opinnot, niin kirjoihin meni yhteensä n. 100€ ja likka käy vielä kaksoistutkintoa. Myös huuto.netistä tekee välillä löytöjä :)

Mä olen itse käynyt hissan ja fyssan kurssit ihan erikirjoilla, mitä olis pitänyt olla. Tämä siksi, että huolimatta käytetystä kirjasta yo-kirjoitukset täytyy läpäistä, eli opetus on kaikille kuitenkin samaa. Ainoastaan kielet on semmoisia, jossa ei voi olla eri kirjasarjan kirjaa. Ja omat opinnot on menneet aika heittämällä (paitsi kielissä). Eli jos tarvii nipistää, niin voit nipistää omissa kirjoissa :)

Sanotaanhan siellä myös näin:

"Jos suoritat ylioppilastutkinnon syksyllä, voit saada opintotuen elokuusta alkaen, jos lukiosi syyslukukauden opetus alkaa 14. elokuuta tai aiemmin ja jos elokuun opintotukea koskeva lisätukihakemuksesi on saapunut Kelaan elokuun loppuun mennessä.Tukioikeus päättyy yleensä marraskuussa."

Mutta tarkoittaako tuo nyt sitä että jos kirjoittaa syksyllä vai?

joo jos nyt syksyllä kirjoittaa ja saa lakin saa opintotuen , mutta tätä minäkään en tiennyt jotne tytön täytyy tämä käydä oikaisemasa, koska hänelel ei opintotukea ole tullut tälle kuulle, ei myöskään asumislisää. hän kirjoittaa syksyllä.

tukioikeus ei tarkjoita sitä että saa tukea. Lukee noisskain papereiss aettä opintotukiopikeus alkaa elokuusta muta ensimmäinen maksu on vasta syyskuussa.

Riippunee siitä, montako koulupäivää kuukaudelle tulee. Ne joilla tulee yli puolet kuukaudesta koulua, taitavat saada. Näin jotenkin hämärästi muistan. Pojallani alkaa koulut ensi viikolla ( lukio) ja tukea ei elokuulta makseta.

Alkuperäinen kirjoittaja päivät;28829910:
Riippunee siitä, montako koulupäivää kuukaudelle tulee. Ne joilla tulee yli puolet kuukaudesta koulua, taitavat saada. Näin jotenkin hämärästi muistan. Pojallani alkaa koulut ensi viikolla ( lukio) ja tukea ei elokuulta makseta.

täällä lukio alkaa samana päivänä kuin peruskoulut eli tänä vuonna 8.8, viime vuonna suunnilleen samoihin aikoihian ja sitäkin edellisenä vuonna joten tuo ei ole oikea peruste.

Mun tuttava kans valittaa lapsensa lukion kalliudesta, mutta rouva itse käy joka toinen kuukausi kampaajalla, jalkahoidossa, kynsiään laitattamassa jne. On tehnyt monta kertaa mieli sanoa, mutta viisas vaikenee?

[QUOTE="vieras";28830037]Mun tuttava kans valittaa lapsensa lukion kalliudesta, mutta rouva itse käy joka toinen kuukausi kampaajalla, jalkahoidossa, kynsiään laitattamassa jne. On tehnyt monta kertaa mieli sanoa, mutta viisas vaikenee?[/QUOTE]

minä en käy kynsihoidoissa, ek kampaajalla jalkahoidosissa ym. En ole mikään naisellinen nainen joka näitä tarttis eikä edes tuolla työttömyyskorvauksella joka on reilut 500e olis edes varaa moisiin hyvä kuin ruuat ja lasksut saa maksettua.

minä en käy kynsihoidoissa, ek kampaajalla jalkahoidosissa ym. En ole mikään naisellinen nainen joka näitä tarttis eikä edes tuolla työttömyyskorvauksella joka on reilut 500e olis edes varaa moisiin hyvä kuin ruuat ja lasksut saa maksettua.

Olet sellanen miesmäinen nainen sit vissiin? Ei siellä kampaajalla tarvii joka kuukausi juosta. Kyllä sitä voi vähän vähemmälläkin rahalla itseään laittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja päivät;28829910:

Minulla jatkui ammattikoulu 8.8, ja elokuun tuki tulee takautuvasti syyskuussa. Tämä on ihan yleinen käytäntö.

[QUOTE="jenny";28829624]käske pojan jatkossa lainailla kavereiltaan, joilla eri jaksossa samat kurssit, kirjoja. [/QUOTE]

No sehän onkin kätevä säästövinkki, hyvässä lykyssä saa ison osan kirjoista ilmaiseksi. Tosin joku vanhempi ne lainakirjatkin joutuu maksamaan...

[QUOTE="tiina";28831503]Miksi ei saisi köyhää ihmistä kehoittaa marjastamaan?rahaahan siitä saa.[/QUOTE]

Ei nää päänpaukuttajat tajua. Rahaa pitäs tulla tekemättä mitään.

Yhteistyössä