Huhtivauvat 2009 *Maaliskuussa*

ehtisköhän nopeesti kirjoitella vähän... neitillä täystuhovaihe päällä kuten normaalistikin!

onnittelut kaikille 1-vuotiaille, ainakin hemulin lilja ja kadakin tikrulainen saavuttaneet kunnioitettavan 1v iän :D samoin happyn pieni =)

hemuli pelottava kohtaus liljalla :| mutta onneksi se kurkunpääntulehdus menee nopeasti ohi, meillä tosin seurauksena oli korvatulehdukset ja yskää reilu viikko, mutta semmoista hengenahdistusta ei enää.

kadak aivan hurja allergiakohtaus tikrulla :eek: toivottavasti ei tule muista ruoka-aineista tuommoisia.

sädeI voi elämä tuota työpaikan odotusta! päättääköhän ne koskaan....?

teppanalla ollut ihana reissu =) ja se olin mä kun muistelin vauva-aikoja. oi että on herkät tunteet täällä nytkin, kohta (=huomenna) tasan vuosi elsukan syntymästä :heart:

tilia toivottavasti silja voi jo paremmin!

sitte noihin jj-t:n kyssäreihin (kun neiti jatkaa tyytyväisenä kodin tuhoamista)

pottailu neiti ei halua pysähtyä edes sekunniksi istumaan, kun voi seisoa ja kävelläkin, niin mites pottailet... ei siis edes yritetä, musta nää on vielä niin pieniä, ettei tarvi ottaa asiasta mitään stressiä.

ruoan karkeus ei ole ongelma mutta maku on! kelpaa tasan muutama ruoka... suosikkeja polar-juusto, viili, HIPP:n kana-riisisose (6kk) ja äidinmaito :D

puhuminen Elsalla on kaksi sanaa: äiti ja EEIIIIIIII :D joista jälkimmäisellä tarkoittaakin jotain. (hyvää ) ruokaa nähdessään alkaa innostunnut mammammammaaa. muuten kaikki on sitä ja samaa tättättää, päppäppää, öh öh öööö. ei täälläkään siis mikään ruuneperi kasvamassa :D

liikkuminen kävellään joka paikkaa mutta kengät on pahasta joten ulkona ei kauheesti kävellä...

sairastaminen ainaki 6 nuha-kuumetta, kaksi korvatulehdusta, kurkunpääntulehdus, noro, peruna-allergia (ja muuta selvittämätöntä ) eli joo, meillä sairastellaan.

vauvakuume ON :D sais tulla vaikka heti toinen mut kuukautiskierto ei oo mitenkään säännöllinen vielä et eiköhän tässä odotella tovi jos toinenkin.

työt aloitan syksyllä. jos aloitan... :whistle: ehkä, en oo vielä päättäny.

tavalliseen maitoon ei olla siirrytty, muutaman kerran annettu ja näköjään pitää olla lämmintä ja tarjoilla tuttipullosta ennenkuin menee. ei mitenkään tarkka toi tyttö! maitotuotteet ei muutenkaan kauheen hyvin mene, mut juustoista polar kelpaa ja myös viilistä tykkää.

yöllä syödään/heräillään vaihtelevasti. yleensä herää kerran tai kaksi ja syö kerran tai ei kertaakaan. mutta kipeänä ollessaan herääkin sitten vaikka 10 krt ja meillä tosiaan sairastellaan aika usein :/

).( vkl alettiin jo juhlia Elsan 1v-synttäreitä =) oli kylässä kauempana asuvat mummut, papat, tädit, serkut ja kummit, huomenna kun on oikea päivä tulee sitten tuttuja ja sukua lähistöltä... melkoista hulinaa mutta siitä just elsukka tykkää! :heart: ja onneksi myös antibiootit ovat purreet niin että pääsi juhlimaan lähes terveenä.

vielä mainos että hankittiin viime viikolla pimennysverhot ja ne todella toimii! elsa alkoi heräillä ennen verhojen hankintaa jo 7.30-8.30 (riippuen kuinka aurinkoinen aamu ja monelta mies lähti töihin), mutta nyt on nukuttu 9.30-10.30 asti, JEE!! =) ihana vanha rytmi taas päällä. elsukka kun on kova nukkumaan niin kiva kun neiti ei ole heti tunti herättyään menossa päikäreille/kiukuttele koko aamua.

nyt valmisteleen huomista, Elsa 1v-syntymäpäivää :heart: oijoijoi mihin se vuosi meni???

t. manna + Elsa 364 pv :heart: :D
 
Kadak Hui kun oli hurjan kuulonen tuo Tikrun allergiakohtaus :( Mä en oo viäkään uskaltanut tuota kananmunaa kokeilla. Vehnäallergiahan meillä selvisi pullataikinan kanssa. Ja yleensähän nämä lapsuuden allergiat häviää iän myötä. Tosin en tiedä miten vaikuttaa kun vanhemmat allergisia (meillä siis myös).

Hemuli tuo kurkunpääntulehdus on kyl ikävä. Meil kans yskittiin viä viikon verran.

Meille iski taas flunssaa :snotty: Eka rupes Rasmuksen nenä vuotaan ja nosti vähän kuumetta ja tänään mulle tuli kurkku kipeeks ja kans kuumeinen olo vähän :/ ja juuri toivuin vatsataudista ja piti lähtee reissuun täks viikoks... Miehellä siis lomaviikko.

Säde kylläpäs teitä nyt pidetään jännitykses ton työpaikan suhteen!

Onnea kaikille 1-vuotialle :heart:

Piti viä vastaille noihin kysymyksiin, mut nyt en enää ehikkään... palailen....
 
heh, päätettiin jo miehen kanssa mahdollisesti tulevalle lapselle vaihtoehtoiset nimetkin tänään. ei me yhtään aikaisessa olla. voi kun kaikki menisi hyvin. nyt jo hymyilyttää tää tilanne :) :heart:
 
Kadak se on ollut tehokas :wave: Meillä kans nimet jokaiselle vauvalle annettu etukäteen. Dalin kanssa meinas vaan aika loppuu kesken, kun niitä nimiä pähkäiltiin vielä synnytyksenkin aikana. Onneksi tuli tyttö, koska sen nimi päätettiin vielä kun kivuiltani jotain ymmärsin. Pojan nimen työstön aikana kivut oli jo niin kovat, että sanoin miehelle kaikkiin ehdotuksiin joojoo, ihan mikä vaan. |O

Tulipahan synnytys elävästi mieleen - erityisesti se maaginen hetki, kun lämmin ja kostea vauva nostetaan ekan kerran rinnan päälle. Mikään ei ole niin ihanaa. :heart:

 
Heippa pitkästä aikaa! :wave:

Siitä on aikaa kun viimeks oon ehtinyt tänne raapustaa, mutta nyt meinaan vaikka menis aamuyöhön :D

Ihan alkuun, hurjasti onnea plussanneille!!! =) :flower: ja supersuuret onnittelut kaikille 1v. täyttäneille pienokaisille!! :) :heart:

Ihan mahdotonta kuinka tämä vauvavuosi on mennyt niin äkkiä.. on ollut aivan ihana seurata kuinka niin kovin pienestä nyytistä on pienessä ajassa kasvanut taitava taapero =) :heart:

pottailu, ei olla vielä aloitettu. Pitäis tässä pikkuhiljaa ruveta sitä kokeilemaan. Pikkuherra vaan usein ruokapöydässä rupee punnaamaan niin en sentään siitä viiti potalle kiikuttaa, mutta jos alkuun vaikka pisut sinne sais :D

ruoan karkeus.. palasia rupes syömään hyvin jo 8kk ikäisenä. Sormin tykkää myös syödä. Ja nykyään monesti haluaa itse syödä.. ei vielä osaa ottaa ruokaa lautaselta, mutta haluaa itse laittaa lusikan suuhun ja sitten antaa lusikan takas johon sitte äiti tai isi ottaa lautaselta lisää ja taas "minä ite"-poika syö itse :) Nykyään suurta herkkua on bansku ja omena. Kerrankin kun syötiin iltapuuroa niin näki pöydällä banaanin ja ei mennyt lusikallistakaan puuroa ennenkun oli saanut banaania. Heitti lusikan ja mukin lattialle ja alkoi sellanenkin syöttötuolissa pomppiminen ja huutaminen.. ei auttanut mamman kun ruveta kuorimaan banskua.. sitte kelpas puurokin :D omenan palasia en oo uskaltanu antaa, mutta ompusta kun pitää kinni niin järsii siitä "sosetta" ja mikä mahtava maiskutus päälle :) :heart:

puhutaan, äiti ja isi tuli selvästi jo pikkasen vajaa 10kk iässä, muuta selvää ei vielä tuu. Kauhee pulina jatkuvasti käynnissä, mutta mitään selvää ei saa :D tänäänkin kun tulin jumpasta niin silmät suurina selitti pitkään jotain, mutta kun ei äiti ymmärrä :D oli toinen kyllä niin suloinen :heart:

liikutaan, kontataan kauheeta vauhtia ja ylös noustaan silmän räpäyksessä kaikkialle mistä vaan vähänkin saa tukea. Sivuaskeleita ottaa tukea vasten, mutta kävelyyn menee varmaan vielä hetkonen jos toinenkin :)

sairastetaan, onneksi todella vähän.. ennen joulua oli räkätauti pienellä lämmönnousulla ja noin kk sitten parin päivän pikkunuha, mutta muuten ollut terve pikkumies.
Hurjasti vaan paranemista kaikille pikkuisille, paljon täällä ollut jos jonkinlaista tautia/hurjia reaktioita :(

vauvakuume, ei täällä oo vielä pahemmin havaittavissa. Meillä ne häät heinäkuussa, niin en osaa/ehdi jotenkin kuumeillakaan. Varmasti niiden jälkeen rupee kuumottamaan täälläkin :D

tavallinen maito, aloitettiin maistelemaan reilu 11kk ikäisenä ja nyt juo jo tosi hyvin. Nyt imetän enää iltasin ja sekin olis tarkoitus tässä pikkuhiljaa jättää pois. Haikeeta :/

yöt nukutaan tosi hyvin. Joskus harvoin nousee istumaan keskellä yötä ja höpöttää omiaan, mutta lasken vaan takas makuulteen ja nukahtaa uudestaan.

Mutta nyt kyllä pian nukahtaa tämä mammakin..en ihan jaksanu aamuyöhön..

Tuun jatkamaan sepustuksia huomen illalla kun saan vauhtiveikon unille niin kerkiää koneelle :)

Sannismami ja Joona viikon päästä 1v :heart:
 
Kiva lukea harvemmin pistäytyvien juttuja, mm. Outokumpu ja Sannismami :wave:

Onnea Elsukalle! :flower:

Kävimme eilen 1-vuotisneuvolassa, ja onneksi kaikki oli hyvin. Ei olla käyty 4 kuukauteen neuvolassa, ja mua pelotti punnitus tosi paljon, koska Lilja on syönyt niin kehnosti norojen ja flunssien yms. takia. Pelko oli turha, sillä painoa oli 9,4 (8 kk iässä 8,3 kg) kiloa ja pituutta 73,5 cm. Käytännössä tarkoitti, että meidän keskosena syntynyt (2 390 g) minivauva menee 0-käyrällä, jee! Pituuskäyrällä oli jopa hypännyt yhden käyrän ylöspäin. Kyllä oli valtava helpotus. :)

Kaksi eri rokotetta tuikattiin, ja iltapäivällä Liljaan nousi kova kuume. Tänään on jo oma itsensä onneksi. Eilen suostui vain makoilemaan mun sylissä ja juomaan rintamaitoa. Raukka.

Sanoista on ollut puhetta. Liljan suusta on kuultu äiti, kirja, vettä, namnam ja tissi. Eka sana oli "kirja". Joo, hän tykkää aika kovasti lukea.

Kadak ja Ashakin ovat olleet nimiasiassa hyvissä ajoin konsensuksessa miestensä kanssa... meillä nimittäin päästiin yksimielisyyteen 1 päivää ennen nimenantojuhlaa. :eek:

Voihan vauvakuume, katselin eilen neuvolassa sellaista pientä kaljupäätä ja teki ihan hirveästi mieli päästä sellaista paijaamaan. Onneksi mulla on 3 kk vanha kummipoika. :heart:

Onpa karsea keli tuolla. Mukavaa tiistaita kaikille toivottavat
Hemuli ja Lilja 1 v ja risat
 
Jos ehtis/sais aikaiseksi nyt hiukan kirjoitella kun neiti nukkuu..

Ensin ihan oikein paljon onnea 1v. täyttäneille ja Elsalle, joka synttäreitä viettää tänään!


Meillekin iski räkis ja neiti on ollut hiukan kärttyinen ja nuhainen. Kuumetta ei onneksi ole ollut.
Uusia sanoja on tullut ja mammammam = tisumaito, ja anna tulee nykyisin sormella osoitettuna. Se on siis niin suloisen näköistä kun pieni osoittaa sormella mitä haluaa (ja eilen halusi pitsaa ja paljon :saint: :D ) Oli kyllä "vauvaystävällinen" pitsa kun arvasin, että neiti tulee sitä lokkimaan.

Muutoin menee ihan normaalia tahtia. Askeleita on otettu rollaattorin kanssa (Kiitos Tilia :flower: ) ja joskus meinaa ottaa jo ilmankin, mutta jospa sitten kun babas on täällä meidän kanssa niin saisi todistaa tuon hetken. On kyllä ihana ajatus odottaa että taas vihdoinkin saa olla perheenä taas edes yhden viikon. =)
Ja kesäreissu kutsuu heti kesäkuun alussa kunhan koulut loppuu.

Neiti muuten tykkää ihan hirmuisesti hampaiden pesusta. Hihkuu kun sanotaan, että mennään pesemään hampaat. :D

Hurjan kuuloinen oli Liljan kohtaus ja tikrun allergiaoire. :hug:

Paranemisia pikkupotilaille :hug:


Ruttana & Beanie 11kk 15pv :heart:
 
Manna, me ollaan kuultu siitä firmasta aika "mielenkiintosia" juttuja.. Voi olla ettei siellä homma oikein pyöri niinku pitäis :whistle:. Onnea vielä Elsalle :heart:

Ruttana, nyt vaan kovat harjotukset päälle.. täs on muutama päivä aikaa harjotella sitä kävelyä :)

Kadak, sun pitää nyt kertoa ne nimet meille :D

Luukas on elämänsä ensimmäistä kertaa nuhakuumeessa. Eilen päivällä jo yski, mutta mitään muita merkkejä flunssasta ei ollu. Illalla nousi lämpö. Kainalosta mitattuna lämpöä oli 38.1 eli ei mikään huikee kuume kuitenkaan. Annettiin panadolia yöllä ja mä imetin poikkeuksellisesti kerran yöllä. Se oliki ainoa kerta, kun poitsu heräs. Aamulla ei ollu enää lämpöä tai yskää, mut nenä valui. Nyt täs puolenpäivän alkaa alkoi poika tuntuu kuumalta ja uupuneelta :(. No onneks vaikuttaa aika lievältä taudilta. Räkäki on juoksevaa niin poika ei oo tukkonen. Oli varmaan aika tarkka sepustus, mut tää on meille niin uus tilanne :D. Kunpa pieni nyt paranis.

 
Iltaa.

Onnea siis kaikille ykkösiä juhliville :flower:

Omaa aikaa koneen parissa, ehkä kerkeis vastaamaan noihin kysymyksiin kun tykkäsin lukea muiden vastauksia :)

pottailu Ei harrasteta, välillä kokeiltu, mutta siihen se on jäänyt. Parit vaikeet kakat on ollut helpompi pinnistää pottaan, mutta pissaa ei ole tullut, eikä itseasiassa kun kerran koko 11kk aikana vaippojen ohi. Neiti siis pissailee vain ja ainoostaan vaippaan.

karkea ruoka Kaikki menee, perunat, lihapalat näkkärit, porkkanat yms. Isosisko oli oikea sihtikurkku, mutta Aino onkinihan eri mata tässä suhteessa.

kuinka teillä puhutaan? Äiti, vilkutuksen yhteydessä heihei ja anna tulee ihan selkeesti ja tarkoituksella, muuta ei oikeestaan. Ymmärrystä on kyllä ihan huomattavissa, kun kutsuu niin neiti tulee ja vilkuttaa sekä taputtaa käskystä :D

kuinka teillä liikutaan? Kontataan ja noustaan seisomaan joka paikkaan, taaperokärryjen kanssa kävellään ja kun käsistä taluttaa.

onko siellä oltu terveinä? Räkä valuu ja yskääkin on turhan usein, kuumetta ei ole ollut, eikä muutakaan vakavampaa.

joko vauvakuume on iskenyt? Pienesti, mutta koitetaan se sivuuttaa ja antaa odotella parempia aikoja :)

millon aloitat työt? Koulussa olen koko ajan ja keikkatöitä teen aina tarjottaessa, noin 1 krt/viikko, yleensä lauantaisin.

miten siirryitte tavalliseen maitoon? Blandattiin alkuun vedellä nokkamukiin ja kun ei tullut oireita ja neidille maistui niin nyt mennään pelkällä jääkaappikylmällä rasvattomalla. Päivisin pelkkää tuota tavismaitoa ja öisin tissiä.

vieläkö yöllä herätään/syödään? Syödään, varmaan ainakin 5 kertaa. Tällä äidillä ei riitä jaksaminen vieroituspuuhiin ja se on se meidän pikkuvauva-juttu mistä pidetään Ainon kanssa molemmat kiinni =)

1-vuotisneuvolaan haluaisin, ei mitään hajua neitosen mitoista. Jotenkin käppänältä vaikuttaa, isosikohan oli kunnon pullataikina tuossa iäsää. Tosin tämä nuorempi on paljon liikkuvaisempaa sorttia, että ehkä ne massat sulaa siinä touhutessa.

Piin Ja Aino 11kk 2pv
 
Mäki vastailen nyt noihin kysymyksiin, vaikka samat aiheet on jo moneen kertaan päivitelty.. Vastauksia on kuitenki ollu kiva lukea!

pottailu Ollaan pottailtu varmaan 5,5 kuukautisesta lähtien. Aluks ihan satunnaisesti ja nyt vakituisesti ainakin aamupuuron jälkeen. Joka vaipanvaihdon yhteydessä potalle laitan, joskus tulee pisut aina ei. Puuron päälle melkein poikkeuksetta pottaan tulee myös kakka.

karkea ruoka Joskus harvoin annan samaa ruokaa kuin mitä me syömme, muutoin syö pääasiassa semperin purkkeja. Pureskelee jonkin verran mut pääasiassa nielee suoraan. Vasta jos jää kurkkuun yskäsee ja pureskelee paremmin. Näkkäriä, mariekeksejä ( :ashamed: oon kyl pitäny kiinni että saa vain 1/pvä*seliseli*) ja maissinaksuja syö sormiruokana. Hampaita on muutes kolme nykyään, viime viikolla VIHDOIN se ylähammaskin puhkesi.

kuinka teillä puhutaan? toitoitoi, äiti, ättä. Ääniä on monia, mut selvin sana taitaa olla toi äiti, tai ätä, eikä se aina tarkota mua. Lisäks ollaan kuultu että tapailee koiran nimeä, se on siis Kata. Jonkilaista ääntä tuntuu pitävän koko ajan, lisäks murisee ja kiljuu.

kuinka teillä liikutaan? Konttaamalla ja tukea vasten kävelemällä. Kovasti on vieläkin varovainen, ollut aina. Ei uskalla kävellä taaperokärryn kanssa vaan menee heti polvilleen jos kärryä vasten laittaa seisomaan. Tykkää kyllä kun käsistä kävelytetään.

onko siellä oltu terveinä? Kesällä, elokuun alussa oli pikkunen nuha. Marraskuussa oli a-virus, joka nyt ei sit koskaan selvinnyt, et olikse sika. Siinä uskossa nyt mennään kuitenki et oli nöffi. Tällä hetkellä tulee itkujen yhteydessä semmosta kirkasta nenästä, samoin ulkona. Alko jo viime viikolla mut en ole ollut huolissani kun syö hyvin ja nukkuu hyvin.

joko vauvakuume on iskenyt? TODELLAKI!

milloin aloitat työt? Tämän vuoden loppuun olen AINAKIN kotona.

miten siirryitte tavalliseen maitoon? :ashamed: ei oikeestaan olla vielä siirrytty.. Joitakin kertoja oon antanut ruoan kanssa nokkiksesta tavallista eikä siitä mitään oireita ole tullut. Eevis on niin tissin perään että.. imetyksen lopettaminen on kyllä mielessä, tuntuu vaan NIIN haikeelta :snotty:

vieläkö yöllä herätään/syödään? Ei. Illalla nukahtaa itsekseen 21.30 maissa (kesäaika on myöhästyttänyt unille menoa) ja aamulla heräilee siinä 8-8.30. Yö syötöt jäi pois ehkä viimeistään 7kk ikäsenä.


sitä vähä ).( Kertokaa nyt et oonks mä ihan pimeeks tullu tai jotain.. :ashamed: Jos mulla on ollut menkat nyt niin, että alotuspäivät on 26.12, 27.1, 23.2 niin voiko tosta jo päätellä että kierto on aika säännöllinen? Nyt on kuitenki niin, että eipä niitä ole vielä näkynyt ja kaipa ne sit alkaa olla kohta viikon myöhässä. Tai sit mä vaan funtsailen liikaa ja siks ei näy.. :whistle: SITÄPAITSI; MULLAHAN PITI OLLA MUNATON MAALISKUU! :LOL:
 
Mäkin voisin kysymyksiin vastailla.

Pottailua välillä ollaan kokeiltu, mutta sitten se on taas jäänyt. Muutamat pissat on pottaan saatu ja pari kertaa kakatkin.

karkea ruoka ihan kaikki menee, näkkäristä lihanpalasiin :D

kuinka teillä puhutaan? äiti,älä ja ei tulee selvästi. Lisäksi paljon "omaa kieltä"

kuinka teillä liikutaan? kävelllään, oppi tuossa 10,5kk ikäsenä kävelemään ja sen jälkeen ei konttaus ole enää kiinnostanut. taaperokärryn kanssa juostaan välillä päin seiniä :D

onko siellä oltu terveinä? pientä nuhaa ollut parin korvatulehduksen kera. nyt n. kuukausi sitten oli mahatauti. Viikko sitten lapsilla oli kuumetta ja Helmille tuli keuhkoputkentulehdus. Pari yötä oltiin sairaalassa tarkkailemassa hengenahdistusta. Nyt saatiin lähete astmatutkimuksiin. Meillä kahdella vanhemmalla lapsella on todettu astma, samoin mullakin eli ei siis mikään ihme jos Helmilläkin astma olisi.

joko vauvakuume on iskenyt? vauvakuume tuli silloin aikoinaan ja nyt se on helpottunut, tuo meidän vauva on jo 3kk :) Nyt tällä hetkellä ei vauvakuumetta jaksa edes ajatella :D

milloin aloitat työt? ei minkäänlaista tietoa. Ei mulla töihin mikään kiire edes ole. Viimiset 3 vuotta mä olen kotiäitinä ollut :)

Miten siirryitte tavalliseen maitoon? vähitellen aloin laittamaan korviketta ja tavallista maitoa sekaisin. Ja pikkuhiljaa alkoi saamaan maitotuotteita. Lopulta korvikkeen määrä väheni ja annettiin vaan ihan normaalia maitoa. Eipä tuosta ole mitään tullut.

vieläkö yöllä herätään/syödään? ei enää ollenkaan. Pikkusisko saa huutaa täyttä huutoa sängyn vieressä eikä Helmi silti välitä mitään :D Nukkumaan mennään siinä 21.00-21.30 aikoihin ja aamulla herää 8.30-9.00.


Huomenna pirpana 1v :heart: Hirmu nopsaan on aika mennyt! :eek: Lauantaina on luvassa 1v juhlat kummeille ja isovanhemmille. Niitä odotellessa..

Hekla & Helmi huomenna 1v :heart:
 
Jopas täällä on aika monella jo pulla uunissa :heart: tai ainakin suunnitelmissa..
teppana tekasehan sinäki testi pian niin päästään onnittelemaan :)
kadak hyvä se on mietiskellä nimet etukäteen valmiiksi ja saa ainakin aikaa makustella nimi vaihtoehtoja.

Meidän Mira otti tänään 9 askelta :heart: olipa niin jännää seurata pikkuruisia askelia.

Mianna ja Mira viikon päästä 11kk :heart:
 

Yhteistyössä