HUHTIVAUVAT 2009 *Elokuussa*

hei mamat,

tänään oli eka vauvauinti - meni ihan kivasti :) tai no, kyllähän se meidän poika kyllästyi siihen touhuun jo 10 minuutin kohdalla, mutta parempi se kun ei mitään :)

Säde ja Ruttana - heh. Meillä ei vielä tuota vaaraa...mutta tosiaan tutsalla jo todistusaineistoa!

mamma67 voi kun kuulostaa niin samalta meidän vaavien touhut ja mikä hoitohenkilö!!! voi hemmetti. mä en ainakaan ota vauvani unista syitä omille niskoille - ellei sitten ole rintamaidossa jotain vikaa pojan mahavaivojen muodossa. mutta että psyykkisiä juttuja...

kivaa alkavaa viikkoa!

k&tikru 4kk ja risat

PS. Hemuli, töihin? En oo kyllä yhtään kaivannut. Ihanaa olla pois siitä touhusta, vaikka tää äitiysvapaa on kyllä huomattavasti rankempaa puuhaa 24/7.
 
Tattista ruttikselle uudesta pinosta!! :flower:

Mä oonki jo ootellu että koska tänne saadaan eka uudelleen raskutunut.. Säde ja ruttis?? :whistle: Tossa katoin noita viestejä kun luki että tullu lumi-enkelille plussa, mutta se tarkoittikin sitä nykyisen vauvan viime vuotista plussa, meinasin jo onnitella ;) Tajusin kuitenkin että eihän moista päivämäärää vielä tänä vuonna ole tullukaan.. Sama pää kesät talvet :D

Mamma67:lla ollu oikeen tosi ammattitaitoista palvelua vyöhyketerapiassa. Kyllä melkein vihaks pisti noi lausunnot, kaikki ne saakin tommosia hommia tehdä.. :headwall:

Töihin en kaipaa, mutta mulla alkaa se koulu tossa kolmen viikon päästä, saas nähä kuin meijän kullannuppujen käy täällä isin hoidossa.. Varsinkin jos ei pienempää saa kuljetettua mukana koulussa :/ Vähän alkaa jo paniikki iskeä. Onneks palaa henkilökunta lomilta nyt huomenna niin vähän selkenee nää suunnitelmat. Nyt joutunu yksinään pähkäilee kaikkea kun tuli aika puskista tää tilanne..

Menkkoja ei oo näkyny taikka kuulunu, esikoisesta pysyi poissa koko imetyksen ajan eli 8kk, jonka jälkeen raskauduinkin uusiks ilman mokomia..

Muuten ei tänne mitään uutta, Aino on kova mimmi juttelemaan. Nyrkki suussa se koko ajan älisee ja mölisee :heart: Kääntyilee masulta selälleen sängyllä ja joskus lattiallakin. Ihana ja edelleen tyytyväinen paketti on!!

Käykääs treffailijat tsekkaamassa toi treffi-pino..

Piin ja Aino 3kk ja pari päivää :)
 
Mä miehelle tosta pelostani vähän kerroin ja eihän se oo tuollaisesta mahdollisuudesta ikinä kuullutkaan ja totesikin, että jos niin on käynyt niin se on sitten piuhat poikki. :xmas: :LOL:
Noh, toivotaan ettei tartte. Ja eikös se hormonitoiminta voi olla sekaisinkin synnytyksen jälkeen. Voihan?! :saint: :D

Huvittavinta tässä on se, että jo heti synnytyksen jälkeen sanoin, että seuraavaksi pitää yrittää sitä 16. päivää, johtuen siitä että esikko on syntynyt 14.päivä samaa kuuta ja nyt Beanie 15. päivä, joten 16. olis vapaana kolmen suorassa ja täsmäisi muihin elämämme tärkeisiin päiviin eli siis siihen että mentiin kihloihin aikoinaan helmikuussa 14. päivä, naimisiin 15. päivä ja kirkollinen siunaus oli 16. päivä. :saint:
 
Merkkaan... :D Ruttanalle kiitokset uudesta pinosta!:flower:

Pikaiseen: tutti ei täälläkään oikein maistu. Hyvä tietää, ettei meitin neiti ole ainoa...

Mensut ei ole alkaneet vielä. Kaippa ne josain vaiheesa ilmestyy taas riesaks.

Neiti kääntyi eilen selältä mahalleen kovalla alustalla, oli iteki vähä hämmennyksissä, et mites ny ollaan mahallaan kovalla lattialla, ku äsken selällään ja kyljellään vähä pehmeemmällä flece-viltillä... :LOL: Kaipa tuo nyt sitte virallisestiki . Tai sitten eilinen oli tuurikantamoinen. :D

OK, vielä toiselle kupille kaffia (tyty vetelee hirsiä ainakin vielä) ja nauttimaan aurinkoisesta aamupäivästä partsille!

Aurinkoista päivänjatkoa kaikille! :flower:

AuroraB + tyty 3kk ja 6vrk
 
moikka mammat ja vaavit =)

mä ajauduinki sit eilen pohjanmaalle mummulaan. ollaan elsan kaa oltu ehkä viikko kotona kesäkuun puolenvälin jälkeen :/ mut nytkin järjestyi kyyti näppärästi tänne kauas pohjoseen niin pitihän sitä lähtä.

hemuli puheli "työikävästä" niin täytyy myöntää etten mäkään enää ihan painajaisia näe töihin paluusta :D mutta yhtään ei kyllä ole ikävä! ehkä sitä sitten joskus vuoden päästä vois harkita? piin tilannetta ei myös käy kateeksi, on se opiskelu aika rankkaa. ja kun tuli tilanne noin puun takaa, niin huhhuh. onneksi isillä on siellä kuitenkin mahdollisuus olla kotona. vaavimasullekin unohtunu lähettää tsempityksiä töihinpaluusta, oot kyllä melkonen sissi!

menkkoja ei oo näkyny kuulunu ja toivon että toi täysimetys pitääki ne vielä muutaman kuukauden poissa. sit sais alkaa ja mielellään tärpätäkin taas jossain vaiheessa... :whistle: joku seonnut mamma täällä siis jo täysin täpinöissään vauvakuumeilee uutta :D vaikka en mä ihan vielä toista haluaisi, haluan nauttia täysillä elsan vauva-ajasta ensin! et oottakaas ruttis ja säde tekin vielä hetki, niin raskaudutaan niin samaan pinoon vähä myöhemmin :LOL: joo, ihan ku seki itsestään selvää ois, et heti raskautuu...

kuinka pitkään te muuten aiotte jatkaa täysimetyksellä? mä olen ajatellut ihan sitä 6kk, kun maitoa tulee hyvin ja on niiiiin vaivatonta. ei yhtään innosta soseet :/ taidan olla myös aika laiska tapaus mut onhan se äidinmaito ja imetyshetki vauvalle aina hyvä juttu.

mekin oltiin eilen vauvauinnissa josta elsa, äiti ja isi tykkäsi meillä kovasti =) elsa taisikin olla ainoa uusi vauvauija joka jaksoi olla loppuun asti. että älähän kadak huoli, hyvin teidän tikru pärjäs, osahan lähti sieltä jo 5min jälkeen.

mamma67 ihan kamalaa "hoitoa" sait siellä "terapiassa" :kieh: minä tekisin valituksen ko paikkaan tai kuluttajasuojaviranomaisille. tommosen paikan sais sulkee, kun ihan ammattitadottomia ovat. ja kovasti voimia vauvan kanssa, ei ne kaikki helpolla äitiään päästä vaikka kuinka kullannuppuja ovatkin :heart:

meilläkään ei syliasento makuultaan kelpaa enää ollenkaan :| pitää olla joko pystyssä tai istualtaan siten että tuetaan kainaloiden alta. siinä sitten napotetaan ja tepastellaan tohkeissaan, kyllä on suloisen näköistä :heart:

toivottavasti solinan leikkaus on sujunut hyvin ja on toipuminen mallillaan. voimia sinne :hug:

laalan aura se kehittyy liikunnallisesti hurjaa tahtia! onnittelut sinne =)

ja nappikin päässyt polttareihin ja kokemaan krapulan! eka varmasti erittäin kiva juttu, toka ei. mulleki iski italiassa krapula n 4 viiniannoksesta, ei kiitos enää toistamiseen kun elsa on vielä pieni ja rinnalla....

nyt vaunutteleen ja nukuttaan päikkäreille tota pientä. aurinkoista viikkoa, nautitaan kun ei tarvi töitä ajatella B) (paitsi vaavimasu, tsemppiä sulle!!)

t. manna + elsa n. 4 kk :heart:
 
Kyllä se oli ihan ainakin olevinaan oikea vyöhyketerapeutti, muita titteleitä olivat "tunneopas ja voimavaravalmentaja".Kovasti mainostaa itseään meidän kaupungissa.Hän pyysi minua laittamaan viestiä että mitä vaikutusta hoidolla oli, laitoin juuri tulikivenkatkuisen palautteen sähköpostiin.Saa nähdä miten vastaa mulle.Mulle aivan sama,en mene sinne enää ikinä ja laaja tuttavapiiri saa myös kuulla saamastani "hoidosta".
Kuinka usein teidän vauvat kakkaa ja millaista kakka on?Meidän tyttö on alkanut panttaamaan kun ennen teki monta sontaa päivässä.
Meidän tytöllä tulee myös joskus imiessä maitoa nenästä, onko muilla samaa vaivaa ja mistähän voi johtua.Kitalaki on ehjä, se on ollut helppo tarkistaa ja kitarisat myös kun likka karjuu tylsyyttään.

mature ja likka 3kk
Parin viikon päästä on tytöllä lääkärineuvola ja sitten varmaan rokotetaan eka kertaa.En ole antanut vielä rokottaa kun on ollut niin paljon vatsavaivoja.
 
Toivotaan nyt kuitenki, ettei tuu mitään onnittelemisen aihetta :LOL:. Tästä lähin tyhmyydet saa jäädä ja ehkäsystä pidetään kunnolla huolta. Mä en vaan millään haluais alottaa niitä minipillereitä ku on taipumusta akneen ja muutenki oon kuullu niistä niin paljon huonoa. Kierukat ei myöskään houkuta, joten mennään sit kai kortsuilla niin kauan että voin alottaa e-pillerit. Tai sit vaan pidättäydytään seksistä kokonaan :saint:.

Meillä Luukas kakkaa yleensä joka toinen päivä. Välillä on tulee yhet kakat joka päivä, mut välillä menee pariki päivää että kakkaa ei kuulu. Meillä ei siis mitään selkeetä kakkarytmiä. Luukakselta tulee sellasta melko löysää oranssia pahanhajusta kakkaa, nams.

Täysimetystä
ajattelin jatkaa 6 kuukauteen asti jos paksulle riittää tää maito. Nyt ku yöt on alkanu menee vähän huonommin ja välillä tuntuu päivisin että olis tunnin välein rinnalla niin oon alkanu miettimään tota riittävyyttä. Täytyy kai muistaa juoda enemmän niinku aam muistutti...

Meillä ton syliasennon kanssa ihan sama juttu. Luukas ei mistään vauva-asennoista tykkää vaan pitää poitsun olla pystyssä joko istualtaan tai seisaaltaan. Muutenki tuntuu puskevan itteään sieltä kaukalosta tai sitteristä "ylös". Muilla tais olla sama homma. Meil on jo niin isot vauvat!

Oli muuten kaksplussan vuoden vauva aika isossa kunnossa :LOL:.

Säde ja Luukas 3 kk + rapiat
 
Lilja kävi 4 kk -neuvolassa ja painoi 6 210 g (s. 2 390 g). Hyvin on akkanen rintamaidolla kasvanut, vaikka joillain alakäyrillä kai mekin mennään... neuvolan täti ei koskaan näytä niitä käyriä, enkä ole muistanut kyselläkään. Saatiin rokotetutkimuspiikki eli joko pneumoa tai hepatiittia. Muutenkin kaikki ok, mutta peukun imemistä toppuuteltiin. Siitä kun on kai vaikea vieroittaa. Mutta Lilja ei vaan osaa syödä tuttia, vaikka me kuinka sitä treenataan. Onko mitään vinkkejä tuohon peukkupulmaan?

Kyselin neuvolassakin tosta ruokintapuolesta, ja täysimetyksellä ajattelin mennä ainakin vielä kuukauden tai luultavasti sinne puoleen vuoteen asti. Vauva on alkanut heräillä yöllä tiheämpään syömään, mutta neuvolan tädin mukaan kyse on tilapäisestä ruuan "lisätilauksesta".

Turussa on varmaan vesijohtovedessä jotain, kun siellä vauvat oppivat liikkumaan ja puhumaan ennen aikojaan. B) Meillä ei vielä liikuskella, mutta ehkä Lilja loistaa myöhemmin intellektueilla taidoillaan, koska se kovin mielellään lukee sylissä aamun Hesaria.

Hehee, tänään EN kaivannut työelämää. Miehen loma loppui, eikä käy kateeksi. Juu, nautitaan näistä auvoisista vauvapäivistä.

Hemuli ja Lilja 4 kk
 
Tervehdys! :wave:

Voitin äsken jostain radion kilpailusta 10 lippua mini-golfiin..Jee!Ekaa kertaa osallistuin ja voitin heti :D

Täällä sama "vaiva" kuin Säteellä eli mini-pillerit ois tossa pöydällä mutta en jotenki haluu niitä alottaa kun oon kanssa kuullu niistä paljon huonoa ja myös taipumusta huonoon ihoon :| Eli sekstailut "hoidettu" ilman ehkäisyä :whistle:
"Mä sanon uu..sä sanot aa..ja siitä tulee vauva" :p
Niin ja menkat siis ei ole vielä alkaneet..

mamma67 Meillä oli ennen aina tota maitoa nenässä ja neuvolassa sanottiin että se nenä ym. siellä on vielä niin pieni että se maito tursuu joka suuntaan...hyvin selitetty :xmas:

Syliasento täälläkin ollut pitkän aikaa jo kauhea loukkaus...Äidin täytyy välillä pakkoimettää kun ei rakasta pikku kultaa muuten enää saa vauva-asentoon :saint:

Meidän tietokoneen näppiksestä on kulunut melkein kaikki kirjaimet pois..mamma ollu näköjään vähän liikaa koneella :whistle: Ja vauva-aikana ei muka kerkee mitään tekemään :D

Mun tekis mieli jo vähän töihin ...ei kyllä kokopäiväisesti mutta jotain osa-aika juttuja aina välillä kun toi mieskin on nyt kotona niin ei tarvis nooaa laittaa mihinkään hoitoon ja emmä sitä sitte mihinkään laittaiskaan jos ei kotona vois olla.
Tekis sen takii mieli välillä käydä töissä kun alkaa tuntua että alkaa pää pehmetä kun on vaan kotona..mutta mä oonkin ollut nyt pois töistä jo vuoden,en enää uusinut työsopimusta kun tulin raskaaksi.
Noh..kattelen jotain sitten kun äippäloma loppuu jos siltä vielä tuntuu.Nyt ilmoittauduin grafiikka-piirrustus kurssille ja alotan vuoden tauon jälkeen taas joogan ja vatsatanssin =)

Nooalle tuli eilen elämänsä ensimmäinen kuhmu päähän kun vahingossa kolautin sen pään pöydän kulmaan..Oli ihan kauheeta kun toinen oli niin ilonen kun nostin sitä syliin ja sitten tuli hirvee itku kun kolahti pää.. :'( tuli itku myös äidille..taidan olla vieläkin aika herkillä koska ei se kovaa kolahtanu vaikka kuhmu tulikin.

No nyt vois taas tehä jotain muutakin kun kuluttaa näitä näppäimiä..esim viettää aikaa oman lapsen kanssa :LOL:

misstar ja nooa 3,5kk
 
Heissan. Elävien kirjoihin taas pikkuhiljaa palattu.

Perjantaina siis leikattiin sappirakko. Aamulla kuudenaikoihin lähdin sairaalaan. Lähinnä odotteluahan se oli alussa, välillä kävin lypsyllä että sai tissit tyhjiksi. Leikkuriin pääsin yhden aikoihin, heräämössä olin kolmen pintaan ja kotio pääsin kahdeksalta lähtemään.

Leikkaus meni hyvin ja hyvin olen toipunutkin. Nyt alkaa olla jo ihan normaali olo. Leikkausalueella ei juurikaan ole ollut kipuja. Pahimmat ovat olleet hartiapistokset,mitkäjohtuvat tähyksessä pumpattavat hiilidioksiidikaasusta. Ne melkein ovatkin pakottaneet pysymään pedissä. Mutta nyt selkeästi helpottaneet nekin.

Elli selvisi perjantai päivästä oikeinhienosti. Imetin tytön aamulla viidenaikaihin. Sen jälkeen olikin lähdettävä. Olihan tyttö ollut vähän hämillään mutta ei ollut suuremmin itkenyt tissin perään. Nukkunut oli aika paljon. Lypsettyä rintamaitoa pakkasesta oli mennyt hörpyttämällä muutamia millejä pitkin päivää. Vasta neljän aikoihin oli luovuttanut ja juonut pullosta parisen desiä. Sitkeä likka.
Illalla sitten olikin pullo kelvannut vähänparemmin. Tuttiahan Elli ei ollut aikaisemmin huolinut ollenkaan mutta nyt minun poissa ollessani oli sekin maistunut ja jonkun verran on sitä myös syönyt sen jälkeen.
Mutta luulen että kunhan minä tästä toivun täysin niin yritetään taas pikkuhiljaa jättää sitä pois.

Minä sanoin sairaalassa kaikille että imetän ja haluasin vain sellaisia lääkkeitä että joilla saa imettää. Ja onneksi tämä onnistuikin.

Kotiuduin yhdeksänaikoihin illalla ja heti kun tyttö näki minut alkoi kitistä syliin. Mentiinkin sitten pikkuisen kanssa sänkyyn ja hyvin on tissi taas maistunut. Ei siis tämä hetkellinen erossa olo ja pullolle joutunut häirinnyt imetystä yhtään vaan hyvin on jatkettu.


Tuosta tutista vielä. Selkeästi se on Ellillä äidin korvike. Tyttö ei ole käyttänyt mua tissinä, mutta ei ole tuttiakaan tarvinnut. Mutta kun äiti on poissa niin tuttia tarvitseekin. Ja nyt kun äiskä on palannut ja mitä enemmän pystyn nyt Ellin kanssa olemaan niin tuttikin unohtuu tytöllä.

Nytkin tyttö nukkuu sylissäni ja tuntuu onnellinen olevan kun saa äiskän kainalossa tuhista.

Se täytyy kyllä sanoa että tämä mun leikkaus on lähentänyt isiä ja tytärtä huomattavasti. Ellikin hyväksyy iskän paljon paremmin lohduttajaksi ja antamaan läheisyyttä. Onhan tuo mies ollut vauvan kanssa alusta asti ja hoitanut häntä paljon. Mutta jotenkin näiden muutaman päivän aikana tuo läheisyys on muuttunut erilaiseksi.
Likka kietoi lopullisesti iskän pikkusormensa ympärille, tuntuu vähän että tästä neidistä tulee lellivauva meille :D



Pikkuhiljaa yritän taas päästä mukaan juttuihin.


t: Solina ja Menninkäinen 4kk
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hemuli9:
Lilja ei vaan osaa syödä tuttia, vaikka me kuinka sitä treenataan. Onko mitään vinkkejä tuohon peukkupulmaan?
Mikä tutti teillä on nyt käytössä? Meille avun toi yllättäen Mamin luonnonkuminen Mini Ulti tutti. Kun neiti aloitti tuon sormien syömisen niin sen jälkeen pikku hiljaa kelpuutti tuon tutin. Tosin siitäkin huolimatta tutin kaveriksi mahtuu peukkukin välillä siis samaan aikaan :D. Ja etusormi ja keskisormi on myös kovasti lussutuksessa. Tuolloin yritettään aina vaihtaa sormet/peukku tuttiin.
 
Kiva kuulla että Solinalla meni leikkaus hienosti ja Ellinkäinen pärjäsi hyvin. :)
Hemulin Lilja kasvaa hienosti. :)
MisStarilla on ihana muskelimies. :D (ja kuvan kääntämisestä ihan jos sulla on Windows käytössä niin siinä kuvankatselussa on toiminto kääntää kuva joko myötäpäivään tai vastapäivään ja sitten vaan tallentaa. ;)
 
Jos sitten erikseen omaa napaa..
[valitus alkaa] siis mä alan kyllästymään tähän päänsärkyyn. :/
Kutakuinkin siitä saakka kun ollaan täällä oltu mulla on särkenyt päätä enempi ja vähempi. Putkeen meni sellaiset 5 viikkoa. :kieh: Sitten oli vajaa viikko ilman särkyä ja nyt eilen taas alkoi. |O
Silmän takaa särkee ja illalla meni tuonne poskiluihin asti ja repii takaata eteen.. Meinaa kohta mennä hermo. Nytkin repii nenäluussa asti tuo päänsärky. :eek:
Buranaakin oon ottanyt satunnaisesti, mutta ei sekään oo kokonaan särkyä pois vienyt. Mulla on siis taipumus migreeniin ja nyt on omat migreenilääkkeet pannassa ton imetyksen vuoksi, joten täytyykin ottaa lääkärille aika ja kysyä vaihtoehdoista.[/valitus loppuu]

Täysimetystä oon ajatellut jatkaa niin pitkään kun maitoa riittää ja haaveissa on se 6kk:n täysimetys. Sen jälkeen voisi niitä soseita sitten ihmetellä. :)

Nyt ois sitten lentoliput varattu ja kotiinpäin pitäisi tulla 15. päivä. :/ Tulee olemaan vaikea syksy edessä kun suunnitelmat muuttuivat ja äippäloman jälkeinen aika huolettaa kovasti. Hoitovapaalla kuitenkin haluan ja aion jatkaa, joten sitten pitää punnita uudelleen mitä tehdä ja kuinka pärjätä. Missään nimessä en halua laittaa neitiä vielä hoitoon näin pienenä. :/
Joten me jatkamme kahden maan elämää, joka ei kyllä herkkua tule olemaan ja pian täytyy tehdä isoja päätöksiä.
 
Lypsettyä rintamaitoa pakkasesta oli mennyt hörpyttämällä muutamia millejä pitkin päivää. Vasta neljän aikoihin oli luovuttanut ja juonut pullosta parisen desiä. Sitkeä likka
:D Ihana....osaan kuvitella kun elli on ollut siellä;En varmaan juo,en varmaan juo,en varmaan juo...ei hitto pakko se on juoda ja sitten tälläsissä fiiliksissä juonut pullosta :headwall: :headwall:
..vaikka siis ymmärrän että voi aiheuttaa huoltakin ja olla rasittavaa kun toinen ei suostu pullosta syömään.. :/

Ja kiitos ruttana vinkistä..oon huomannut sen kääntämis jutun mutta oon luullu et sen voi kääntää vaa siinä kun sitä kattoo.. :xmas: ding,ding.
 
Heippa vaan kaikki taas!Onko muilla jo ilmaantunut hampaita?Vähän mä olen nyt ylpee meijän tylleröstä!!
Meilläkin on jo maisteltu/ihan saatu kurkustakin alas marjasoseita,omenaa,luumua,mitä noita nyt on ja neiti tykkää.

Niin ja meilläkin on tuo sama ongelma,ettei tykkää enää olla makuuasennossa vaan on oltava joko istuma-asennossa tai sitten suorilla jaloilla.Selältä mahalleen kääntyy hieman vaivalloisesti ja välillä hirveen huudon kanssa,joku siinä itkettää.Mut kyljeltä selälleen menee kun vettä vaan.

Meillä ei sitten ollutkaan maitoallergiaa..hmm..kummallista..nyt sitten kakka löysää ja silloin kun sitä Nutrilon Soijaa juotiin niin kakka kiinteetä ja sillon panttaskin sitä.
Ja nyt sitten kauhistuttaa kun kaikenmaailman ohjekirjaset pelottelee mua sanomalla et ripuloiva lapsi on sairas..en mä mikskään raamatuks noita oppaita ole ottanut,mutta kyllähän se kummastuttaa kun nyt se kakka on muuttunut..

Menkat on täällä alkanut jo aikoja sitten..Tasan 4 viikkoa kesti jälkivuoto ja siitä vissiin viikko tai jtn,tuli menkat ja mikä parasta(jos niissä nyt mitään hyvää on-)niin on täysin säännölliset.Ennen ei ollut.

Tuttia meillä ei anneta ollenkaan ja hyvin ollaan tultu toimeen ilman sitä.Meijän isukki päätti yks päivä että nyt se lentää kaarella roskiin ja näin myös tapahtui.Se alko hallitsemaan vähän liikaa..heti kun tippu suusta niin kaamee rääkyminen ja yöunillekin kun oltiin menossa niin ei siitä mitään tullut.

Niin ja kolmikuukautisneuvolan tuloksia tässä samalla eli 20.07.09 : paino 6470 ja pituus 62,3cm ja päänympärys 40,8.Wuhuu!

Nytten ei tule enää mitään mieleen,joku oli ollu leikkauksessa,paranemisia sinne <3

Heidi ja Vieno Wilhelmiina tänään 15 vko.
 
meillä ei hampaita luojan kiitos vielä ole näkyvissä, vaikka ikää "jo" kohta 5kk esikoiselle tuli 7kk ikäisenä ensimmäinen. aiheuttavat vaan harmia mitä aikaisemmin tulevat. ja huolena on meillä myös se, että nukkumaan mentäessä ja välillä unissaan imee tyttö peukaloa. mikään muu ei kelpaa. jos siihen malliin jatkaa, niin se tekee hallaa hampaille :(

laitoinkohan tänne 4kk neuvola mittoja :whistle: en varmaan. eli:
paino 6650 (5850)
pituus 63,5 (58)
päänympärystä en nyt muista

ihan tasan nollakäyrällä mennään sekä pituudessa, että painossa.
onkohan noita käyriä paljonkin erilaisia, kun täällä on isompia vauvoja ollut jo pienempänä ja olette kirjoiutellet et menee miinuskäyrillä??
 
meillä kans toi peukkuongelma ja veikkaan että on muuten vielä aavistuksen pahempi kuin monella muulla :/ meillä neiti nimittäin lutkuttaa peukkuaan pitkin päivää ja aina kunalkaa olla nälkäinen/uninen. ja saa raivareita kun yrittää pitää peukkua edes hetken poissa suusta. neuvolassa ei täti kuitenkaan pitänyt ongelmana, sanoi että alaleuka näyttää siltä kuin olisi hampaita pian tulossa ja se kutittaa. mutta silti, mua huolestuttaa kun napero vaan lutkuttaa peukkua ja tuntuu että se on kiinnostavampaa kuin mikään muu. jos jollain vinkkejä miten erottaa peukku suusta, niin laittakaas, kiitos!!! ja niin, tutit ja tuttipullothan ei meillä kelpaa edelleenkään, ei sitten millään :/

hanin kanssa samaa ihmetellyt että miten tuntuu osa melko isokokoisista 3-kuisista menevän miinuskäyrillä? onkohan niitä käyriä monenlaisia, pojille/tytöille/keskosille....?? :eek: me mennään -1 käyrällä kun pituutta oli 59,5cm ja painoa 5,7kg 4-kuisena. mutta enpä ole juuri pienemmistä 4-kuisista silti kuullut (ei keskosista).

ruttanalle :hug: toivottavasti pääkipu hellittää ja suomeen paluu sujuu hyvin. on se vaikeaa elää kahtaa maata eri kulttuureineen, kielineen ja ennen kaikkea välimatkoineen. mulla on kokemusta mutta ajalta ennen lapsia, ja oli se jo tosi hankalaa :|

heikusta kiva kuulla pitkästä aikaa :wave: ja onnittelut vaavelille hampaasta =) mites muuten imetys sujuu nyt? itse vähän kauhulla odotan elsan ekoja hampaita, kun täysimetyksellä mennään meillä...

misStarilla ihana muskelinapero siellä :D :heart: ja vai töihin jo malttaisit? :eek: ihan pakko nyt kysyä että mitä töitä teet kun noin työ jo vetäisi? jos vaikka itsekin alaa vaihtaisi kun ei mulla vaan yhtään tee mieli budjetteja ja talouslaskelmia pyörittämään :D

hienoa että solina olet takaisin terveiden kirjoissa, meni leikkaus hyvin ja ellinkäinen selvisi isin kanssa :heart: nyt vain lepoa riittävän pitkään.

mukava muuten kirjoitella kaikessa rauhassa kun on toi peukunlutkuttaja kilpaa mummun ja papan sylissä niin että hyvä kun itse pääsee väliin imettämään :D :whistle:

illanjatkoja ja aurinkoisia kesätunnelmia kaikille!

t. manna + elsa 4kk ja risat :heart:
 
Pitkästä aikaa kirjoittelemassa. Olen kyllä käynyt välillä lukemassa jutut.

Silja oli tänään 3 kk neuvolassa: pituutta 63 cm ja painoa 6420 g ja pää 41,3 cm. Pituus +1-käyrällä ja paino 0-käyrällä. En tiedä millä käyrillä. :LOL:

Mamma67 taisi kysellä kakasta: Siljalta tulee joka päivä turaus tai pari. Keltaista ja joskus ryynimäistä ja juoksevaa. Kuin jotain taikinaohjetta kirjoittaisi.. :LOL: Ikävää tässä kakassa on se, että nykyään kakka tulee JOKA kerta kun tyttö matkustaa turvaistuimessa. Istuin on valitettavasti niin tiivis/tiukka, ettei kakka mahdu vaippaan, vaan tursuaa joka lävestä ulos kaikkiin vaatteisiin. Näin on käynyt parin viikon ajan käytännössä kaikilla automatkoilla. Vaihtovaatteita kuluu ja sitä on harjaantunut aika hyväksi vaihtamaan kakkavaipan ja -vaatteet myös auton penkillä tai takaluukussa. ;)


Työhaaveita mulla ei ole ollenkaan. Ihanaa olla kotona. Saattaa kuitenkin olla, että on pakko joskus maaliskuun tienoilla jo mennä töihin. Mies voisi ehkä kuitenkin jäädä silloin Siljan kanssa kotiin.

Solinalle tsemppiä toipumiseen, Ruttanalle tervetuloa koti-Suomeen ja kaikille söpöläisiä kuvissa esitelleille kiitokset, ihania kuvia!

Nähdään edes muutamat teistä huomenna pk-treffeillä!

Tilia ja Silja 3 kk ja noin viikko päälle
 
Iltoja, olin jo samuttamassa konetta mutta noista käyristä oli pakko päästä "pätemään "

Eli nehän menee niin että pituuskäyrä on periaatteessa kaikilla sama. Elikkä jos vauva 2 vauvaa ovat tasan 3kk iässä tasan 60cm niin menevät samalla käyrällä. Mutta jo viikon ero iässä saa tuon käyrän muuttamaan hiukan mieltään.

Eli pituus käyrä menee iän mukaan. Jos 3kk ja 4kk ovat samanmittaisia niin kasvu on kuitenkin erikäyrällä.

Elikkäs meidän Elli on nyt 4kk ja 59.2cm ja pituus taisi mennä siellä -2 käyrällä. Mutta kuukautta nuoremmalla tuo on luultavasti ihan hyvä pituus.

Ja paino menee taas pituuden mukaan. 4kk joka painaa 6kg voi olla + käyrällä jos pituutta on vähemmän. Ja toinen 4kk joka painaa 6.2kg voi mennä miinuskäyrällä jos on pisempi vauva.

Saikohan miun selityksistä mitään selkoa...

 
Solina hirmu kiva että sun leikkaus oli mennyt noin hyvin. Mulla on parin viikon päästä sen mun kystan poisto, kirjottelin siitä jo odotusaikana muistaakohan kukaan.. Meen Porvooseen aamulla kahdeksalta ja ilmeisesti leikkaus on päiväkirurginen, eli käsittääkseni voin päästä kotiin jo samana päivänä. Jos eivät päästä kotiin niin sit Eeva tulee mun kanssa sairaalaan. Osasto on sillai ihan jees sen sinne tulla, tismalleen samalla osastolla oltiin yhteistä elämää alottelemassa. Leikkaus tehdään tähystyksellä. Jännittää :eek:

Sormien syömistä harrastetaan meilläkin. Kuolaa tulee kans aika paljon. Olen kyllä kieltänyt että hampaita ei saa vielä tehdä.. Tutti kelpaa onneksi.

Kakkaa tulee päivittäin, pikku pieruina ja isompina lörähdyksinä. Ja neuvolan mukaan liian paljon pesen pyllyä kun jaloissa on kuivempia kohtia ihossa. Meinasi että yksinomaan vedestä tulleita :( Oon itse atoopikko enkä toivois sitä tolle pikkuselle. Mut pakkohan se pylly on pestä ainakin semmosten hirmu kurien jälkeen. Koostumukseltaan kakka on taas jostain syystä viimeaikoina ollu aika vihreetä ja haissu tosi pahalle. Itseasiassa supervihreys alko viime torstaina kun keskiviikkona olin syöny kebabia.. Suklaa tuntuu kans viherryttävän. Piereskelee, mut muutoin ei valittele mahallansa mun syömisistä. Täysimetyksellä mennään. Ens torstai jännittää, tää äitee menee kattoo Madonnaa ja Eevan pitäis pärjätä ilman tissiä. Olen suunnitellut pumppaavani "varastoon" ja kai sitä korvikettakin voi sitten hätätapauksessa jos oma loppuu. Eniten pelkään ettei huoli pullosta. Eevis on kyllä ainakin kerran onnistuneesti syöny pullosta, mut ei ole viime aikoina kokeiltukaan. Se pumppaaminen on niin inhottavaa mulle :(

menkat mulla oli sen tapasia tuntemuksia tässä jokunen aika sitten, taitaa olla jo kuukausi sitten. yhtenä päivänä oli ihan vuotoakin. jälkitarkastuksessa olisin halunnut kierukan, mutta sitä ei voinu laittaa sen kystan takia. silloin sain sit lähetteen naistentautienpolille. ehkäsynä on siis kumi mut.. no, ei sitäkään ole tarvittu. ollu aika hiljasta. :whistle:
 
Onnea Heikun beibelle ekasta hampaasta! :D

Noista käyristä.. siis se 0-käyrähän tarkoittaa, että se on tasan keskivertopituinen, ja sitä pienemmät on sitten miinuskäyrillä. Eli ne on normaalijakauman mukaan ne käyrät, eniten vauvoista pitäiskin olla just tuon nollakäyrän tietämillä. Meillä mennään siellä +3 käyrän yläpuolella pituuden suhteen, mut painossa hiukan 0-käyrän alapuolella (ne on viel sit käsittääkseni suhteutettu pituuteen ne painokäyrät..). :LOL: Tytöille ja pojille on eri käyrät, yleensä pojat on vähän isompia. :)

Menkkoja ei oo kuulunu, vaikka sillon joku kuukaus sitten pelästyin että tuliko.. no ei siis tullu. :p Ja ei tarvii tullakaan, toivon että pysyis pois ainakin niin kauan ku täysimetyksel mennään. Mitään ehkäsyä ei tääl harrasteta ku ei harrasteta mitään muutakaan... :LOL: ehkäisyks käy hyvin tyttö sängyn keskellä... Ehkä sit joskus taas. :LOL:

kakkaa tulee enimmäkseen aamuisin vaipan täydeltä. Sellasta keltasta ja jokseenkin vetistä, mutta ihan normaalia vissiin. :p

Sormia syödään meilläkin, ja itse asiassa kaikki mikä käsiin saadaan, maistuu hyvin. Mun hiuksiakin välil revitään suuhun (oon nyt alkanu pitää hiuksia kiinni sen takia)... Mut hyvin myös syödään tuttia, meillä se on enemmänki sellainen nukkumaanmenojuttu, että ku mennään nukkumaan niin laitetaan tutti suuhun, ei sitä muuten syödä. Ostin just isompia luonnonkumisia Mam Air -tutteja, ne on kyllä vasta 4kk:sta ylöspäin, mut toisaalta noi ekat pienet Mam-tutit on vaan 0-2kk, joten ne on taas vähän pieniä. :p

---

Meillä itse asiassa on kaikki piuhat vaarassa, kun tuo neiti on alkanu tosiaan vallottaa maailmaa. Neuvolassakin ihmeteltiin, että mitä se nyt jo ryömii. Ja kun "seisotettiin" niin siinähän se omilla jaloilla seiso (toki siis tuettiin), eli hyvin ottaa jalkojen päälle. Sitäkin ihmeteltiin kovasti, mut tää jäntevyys ehkä selittää sitä liikkumista... Saan olla aika tarkkana että lattialla ei oo kauheesti mitään roskia tai muuta, koska tuo tyttö kyllä huomaa kaiken ja menee minne kiinnostaa. :LOL: Edelleen syö pelkkää äidinmaitoa, enkä aio mitään lisäruokia tarjoillakaan, toivottavasti ei tarttis ennen sitä puolta vuotta.

3kk-neuvolassa tosiaan käytiin tänään, tässä mittoja (sulussa 2viikkoa sitten 2,5kk-mitat):
pituus 67cm (64,6cm)
paino 7100g (6700g)
päänymp. 42cm (41,6cm)

Hirmuista vauhtia siis edelleen kasvaa! :eek: Ihan hyvä ettei tullu paljoa hommattua pieniä lastenvaatteita, varsinki ku seuraavia saan selkeesti jo alkaa katsoo 74-kokoisina. :whistle: Yks mekko mitä käytetään jo, on 74-kokoinen ja ihan ok.

Typy sai tänään neuvolan viralliset ekat rokotukset ja niinkuin "ihmevauvalle" sopiikin (neuvolatäti kutsui Auraa niin), hän ei edes pelästynyt rokotusta, hymyili ja jutteli vain. :LOL: Nyt se tossa lattialla leikkii, ei mitään merkkiä siitä että olis rokotuksilla kiusattu...

Laala ja Aura tasan 3kk!
 
hei äidit,
täällä toivutaan nukutuksesta. vähän heikko olo, muuten kaikki ok. tänään tuli pumppausenkka 1,2 dl yhdestä rinnasta sairaalakeikan jälkeen! jee. ja hyvin mies sai poikaa hoidettua sen aikana. aamulla menin toimenpiteeseen ja klo 13 pääsin jo kotiin.

Solinalle hyvää toipumista ja teppanalle tsemiä omaan operaatioon.

misStar kuhmu, ei kolauttelua voi välttää, ei huolta :)

mittakäyristä, meillä paino plussalla ja pituus miinuksella, eiköhän ne käyrät ole muuten samat -paitsi eri tytöille ja pojille kai.[/b]

heikun vaaville onnittelut hampaasta!

nyt kattomaan sisustusjuttuja tv:stä, kun anoppi on auttamassa pojan hoidon kanssa.

kadak&tikrulainen 4kk ja 1 vko
 

Yhteistyössä