Huhtimammat-Mahtihummat 14

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja anskuli79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
heissan...

neuvolakuulumisia taas tähän väliin... painon nousu +87g/vk (hiukan jo huomautti viime kerran noususta kun oli yli kg:n, mutta sanoi etä kun yhdistää nämä niin on normaali viikko kohtainen nousu... ei koskaan tyytyväinen), RR 125/78,Keto aineet jonkin verran plussalla ja kysyikin olenko syöny huonosti ja olenhan minä kun ei oikein mikää maistu, hemppa 117, kohdunpohjan korkeus 35,5, lapsveden määrä normaali, syke 143, edelleen komeasti raivotarjonnassa pää oli asettunu jo lähtökuoppaansa eli on valmis tulemaan pihalle :) painoarvion teki ja veikkasi että tämän hetkinen paino plisi n 3500g :) eli samaa käyrää edellisten kanssa... sydän ääniä kuunnellessa ym siin maates alko silmis sumenee ja tuli olo et taju lähtee, nla täti sano siihen et se normaalia täs vaihees ku vauva painaa kaikkia mahdollisia hermoja ym...

ny kärvistellään kipujen kanssa... toi kävely ei oikeesti oo mun juttu... mut onneks toi aika käy jo vähiin :)

nyt mentävä syömään jos sais ton elämän helpottamaan :)

päivän jatkoja

Anskuli ja TahvoTiinuli 37+6

anskuli79:lle (ja muillekin). Onko sulla ollut muulloin tuota, että meinaa taju lähteä?
Mulla on ollut muutaman viikon joka päivä pyörryttävä olo aina välillä, etenkin iltaisin. Mutta tuntuu, että turhaan neuvolassa mitään mihinkään sanon, kun en saanut sielä saikkua kun oli kovia supisteluja jo viikolla 27 tms, ja vaikka hb ollut anemialla jo muutaman kuukauden. Toivottavasti tuo pyörryttävä olo ei johdu mistään vakavasta. Joskus kaupassa on ihan känninen olo kun heittää niin päässä.

Huomenna on neuvolalääkäri. Toivottavasti tämä lääkäri kuuntelisi enemmän kuin viime kertainen.

Huono ja pyörryttävä olo loppuviikoilla on ihan nomaalia. Aiheutuu siitä kun vauva painaa suurempia suonia. Tosta taisi olla ihan juttua Vau-kirjassakin. Vena-cava taisi aiheuttaa tuon...

Juu näköjään se saikku olisi ollut aivan turha, mutta kyllä sitä pelästyi, kun tuli niin kamalia supistuksia, kivuliata sellaisia, ja meinasin pyörtyä vähän väliä. Lisäksi kun työmatkani on 180 km pitkä. Eiköhän siinä muutkin olisi yrittäneet saada sairaslomaa? Eihän sitä nyt voinut tietää tulevaan, että pysyykö vauva matkassa. Mutta onneksi on pysynyt. :)

lucia1 mulla on tuota huippausta ollu mukana alusta asti... alkuun se johtui väsymyksestä ja putoavasta hempasta, mutta kuten tuossa jo todettiin niin nyt lopulla se tosiaan johtuu siitä kun vauva painaa kaikkia mahdollisia suonia, hermoja ja jopa keuhkoja näin minulle terkka selitti asian... Ja kyllä tuo sinun sairaslomasikin ihan oikeutettu on ollu, en minä ainkaan moista työ matkaa lähtisi liitämään jos olisi heikko ja huippaava olo...

Anskuli

Saat kyllä anskuli pitää kiirettä, kun sulla noin nopeutuvia nuo synnytykset..

lucia: täällä kans huippausta..en ymmärrä kuinka jaksat/selviät tuollaisesta työmatkasta..yritä nyt puhua sen lääkärin kanssa

Mulla on tehnyt pahaa ja ei kans oikein enää oo samaan malliin ruokahaluja ja on voimaton olo, jospa tämä alkaisi pikku hiljaa enteilemään jotain..

Aloin tänään vähän pakkailla tuota sairaalakassia itelle ja kiitos ku muistutitte, että mitä pitikään ottaa mukaan :)

maruska 37+3

Raskaushan ei ole sairaus. Kyllä olisi ihan oikeutettua joskus osoittaa arvostusta lääkäreitä kohtaan. Kun ei saa mitä haluaa, niin se on se mikä pännii. Lääkäri teki oikean päätöksen ja siitä sitten valitetaan kun ei ollut mieluinen...

Mä en ny ymmärrä tota vierailijan kantaa??? Raskaus ei ole sairaus ei, mutta se voi tuoda mukanaan "sairauksia"... Ja kyllä saikkuloma on ansaittua ja tarpeellista monessakin tilanteessa... tottahan se on että lääkärit ei sitä helpolla anna mutta jokaisella on oikeus siitä huomauttaa... ja kyllä valitettavasti huippaus ja supparit noin aikaisessa vaiheessa olisi minun mielestäni ollut hyvä syy lomaan... muutaman päivän lepokin olisi ollut jo kummasti helpottava... mm. kun raskauden keskeytymis riskit ei raskauden aikana lopu... tuskin kukaan hakee saikkua huvikseen et ei tartte töissä käydä... sitä voi hakea ilman raskauden varjoakin... Voih noi väli kommentoijat kyl osaa olla välillä aika... jätän sanomatta mitä...

Noh se siitä aiheesta...

Koht pitäs taas yrittää saada itsensä liikkeelle... päätin kuitenkin jatkaa liikkumista kivuista, säryistä ja muista huolimatta :) neuvolan tädin kanssa kun tultiin siihen tulokseen että kävely on loistava konsti avustaa itse synnytyksen käynnistämistä... Minulla kun tuo sauna ei ainakaan siitä kolmesta s:stä toimi ;) pitihän sen tilalle uus keksiä... Joka päivä kyl on esiintyny ns säännöllisesti suppareita mut niiden huono puoli on lyhyt kestoisuus... eli väli ok ja kokonais kesto pitkä, mutta sit ite suppari vaihe todella lyhyt... :(

Sannasesta ei ole nyt kuulunu mitään... eli ottiko ne nyt sit osastolle tarkkailuun... vai jokohan siellä jo nautitaan äitiyden ja isyyden onnesta :)

Mutta nyt pukeutumaan niin pääsee lähtemään liikkeelle... jos vaik perille astikin selviää...

Anskuli

Anskuli on aloittanu TahvoTiinulin häätötoimenpiteet... Onnea yrityksille..

Mulla on ny sit eka äippälomapäivä... Viime yö meni aika kivasti noitten kipuilevien sormien kans. otin illalla puolikkaan paratabsin ja yöllä veskireisulla toisen puolikaan. Mobilatia on kohta menny tuo vajaa tuubillinen, pitää kait käydä apteekissa tänään... Jos ostais tulokkaalle oman kuumemittarin samalla reisulla... Tulisko mieleen jotain muuta apteekkikamaa, jota pitäis ostaa...

Sannanen on tosiaan ollu muutaman päivän hissuksiin... Onkohan pojat jo ulkoistaneet itsensä?? Täytyy vaan odotella... Jännää pian saadaan ekat huhtivauvat...

Taas joku vierailija on ilahduttanut meitä... Tod.näk. siellä kirjoittelee joku joka ei ole itse ollut koskaan raskaana tai on ollut, mutta ei ole joutunut kärsimään mistään sen tuomista vaivoista. Ja kun itse ei ole jotain nähnyt/kokenut, ei sellaista tietenkään voi olla olemassakaan...

Lucia, toi huippaaminen voi johtua myös alhaisesta hb:sta. Toivottavasti lääkäri kuuntelee sua, ja saat edes rautalääkityksen. Ihmeelistä ettei neuvola ole mitenkään reagoinut tuohon, jos hb on jo anemian puolella! Onko sun verenpaineet olleet millaisissa lukemissa?

Loppuraskaudesta vauva tosiaan alkaa painaa suuria verisuonia, erityisesti alaonttolaskimoa (?). Mutta mun käsittääkseni tämä vaiva esiintyy lähinnä vain makuulla. Mä en ainakaan pysty makaamaan selälläni kuin juuri sen hetken että neukkatäti saa otettua sf-mitan ja sykkeen ja kokeiltua vauvan asennon.

Anskulilla tosiaan aikaisemmat synnytykset olleet nopeita toimituksia! Huh jos tuosta vielä nopeutuu!

Senoran apteekkilistalle ehdotan Bepanthenia, jolla voi rasvata rintoja/nännejä, vauvan peppua yms. Ja onnittelut äippäloman alkamisesta!

Sannasen kuulumisia odotellaan!

Riikka 37+6

Juu ärsyttäviä noi vieralijat. Ja vieralijalle vielä: Ihan kuin lääkärit olisi jotain ihmeolentoja, joita pitää kunnioittaa ja ihailla, ja uskoa aina heidän sanaansa. Tästä hyvänä esimerkkinä se, kun valitin kovaa kurkkukipua lääkärille aikoinaan, ja minut laitettiin nielututkimusten sijasta klamydiakokeisiin! Ja kun maha oli ollut sekaisin intian matkan jälkeen, minulta otettiin loistutkimusten sijasta hiv-testit! Paljon todennäköisempää on saada intiasta joku mahapöpö kuin hiv. No ei ollut klamydiaa eikä hiviä.
Kaverini taas valitti päänsärkyä, ja lääkärit vaan käskivät ottaa enemmän ja enemmän buranaa. Mutta kun ne ei auttaneet vaikka miten niitä lääkkeitä söi, niin kaverini ramppasi lääkärissä niin kauan, kunnes lääkärissä suostuttiin ottaa aivokuvat. Ja kas, aivoista löytyi kasvain. Ja kaverin laitettiin siltä istumalta yliopistolliseen sairaalaan, koska kasvain oli jo niin iso, että elinaikaa annettiin vain viikko, jos kasvainta ei olisi saatu pois. Hän onneksi selvisi siitä. Joten tässä muutama esimerkki, miksi minä en niinkään aina sokeasti luottaisi lääkäreiden arviointikykyyn.

Maruska, mulla alkoi onneksi äitiysloma tän kuun alussa. Eli nyt lepäilyä. :)

Tänään oli neuvolalääkäri. Hb oli parantunut, mutta edelleen matala, 117. Verenpaine matala, eli ehkä siitäkin johtuu tuo pyörrytys. Vauva raivotarjonnassa, kooksi he arvioivat että ehkä alle 3 kiloa.

Lääkäri oli taas tosi kovakourainen, ja lisäksi mukana oli 2 opiskelijaa. Sekä opiskelija että lääkäri kokeilivat ja kourivat, ja opiskelijalla oli pitkät kynnet, eikä se tuntunut kovin mukavalta siellä sisällä, eikä päälläkään, kun se yritti niillä kynsillä painaen tunnustella miten vauva on mahassa.

No onneksi se on nyt ohi. Neuvolan hoitaja oli taas ihana. Onneksi mieskin tuli jo kotiin, tuli niin paha mieli noista ylimielisistä lääkäreistä. Kohta mennään ulos kävelylle, niin eiköhän se mieli parane. :)

Kaikkea hyvää huhtimammoille!

tuli tuosta Lucian kirjoitteluista pakottava tarve ottaa kantaa noihin lääkäriopiskelijoihin. Niinä kahtena kertana kun olen käynyt siellä polilla, on molemmilla kerroilla ollut joku opiskelija, joka siinä vastaanottohuoneessa kysyy, että saako olla mukana. Olen sanonut, että ole nyt sitten, mutta mieluusti saisivat jäädä pois. Ymmärrän kyllä, että hekin oppinsa tarvitsevat, mutta jotenkin on alentavaa, kun lauma opiskelijoita ronkkii vuorotellen toisen sisustaa...Voisivat edes tehdä niin, että hoitaja kysyy etukäteen, että sopiiko olla mukana, sille olisi helpompi sanoa, ettei kiitos, kuin sille tapittavalle opiskelijanplantulle. Huoh, anteeksi vuodatus, mutta ottaa päähän!

Omaa napaa, ihan poikki olen, voimaton ja vähän huono olo, ahdistaa tuo perätila-ajatus. Kätilötuttu suositteli alatiesynnytystä kun aiemmat menneet hyvin ja vauhdikkaasti. Tiedä sitten, katsotaan, josko tajuaisi toivottavasti kääntyä vielä. Blääh.

senoralle onnittelut äippäloman alkamisesta :) !! inhottavaa tuo sinun särkysi..ku muutenkaan ei nukkuminen ole nii mukavaa.

ellastiina taitaa hääriä sen muuton kimpussa, huh, huh..

Heräilin just päikkäreiltä ja lähdetään pojan kanssa synttäreille, kun se herää. Alkuviikon siivousinto näyttää mulla kostautuvan ihan totaalisena väsähtämisenä, mutta eiköhän se taas tästä.

Jaksoin kuitenkin ulkoilla koiran ja pojan kanssa aamupäivällä, pakko vaan viedä rutiinit läpi..kun ei oo ketään sukulaisia lähimain ja mies tietty töissä..

maruska rv 37+4

Heipä hei!

Minä kyllä olen aivan varma, että saikkua haetaan liian heppoisin perustein. Kyllähän toi lääkäri oli nyt tehnyt oikean päätöksen. Miksette myönnä? Lucia ainakin oli sitten myös tätä mieltä... Nyt jäkikäteen aatellen, siis hänkin... Jos ette myöskään ole tyytyväisiä lääkäreihin tai koette heidän ammattitaitonsa puutteelliseksi, niin turha siellä on sitten käydä. Henkilökohtaisesti minä ainakin arvostan monen vuoden opiskeluja ja sitä, että on kanttia ottaa vastuu toisen hyvinvoinnista. Toki lääkäreistä kuten kaikista muistakin alansa edustajista löytyy niitä hankalampia persoonia. Jos kuitenkin tulee ongelmia useinkin vastaan, niin on syytä katsoa itseensä. On huomattavasti luultavampaa, että lääkärit tekevät harkitummin päätöksensä, kuin että saikkua ei haettaisi heppoisin perustein.

-Maalismamma (ainakin odottaja)

Mua ei jaksa noi vierailijoiden kommentit enään kiinnostaa mutta pakko kommentoida vielä lääkäreiden toimintaa... kuten luciakin mainitsi että lääkärit ei oikeen tartu asioihin... minun ystäväni perhetuttu kävi myös päänsäryn kanssa lääkärissä moneen otteeseen ja määrättiin vaan tabuja millon migreeniin millon mihinkin... aikansa taisteltuaan hän meni yksityiselle lääkärille joka laittoi tutkimuksiin, joissa selvisi laajaksi levinnyt aivo kasvain... mitä ei voitu leikata ja kyseinen henkilö kuoli n 2 vk diagnoosin jälkeen... Että voin vain sanoa että valitettavasti minun arvostus 100% lääkäreitä kohtaan on mennyt Huom. itsekin hoitoalalla... Ei voida yleistä kaikkia lääkäreitä tuohon, mutta osa valitettavasti on vähän hälläväliä tyyppisiä... Ja kyllä raskaana ollessakin on syitä saikkulomaan... niin alussa kun lopussa ja siin välissäki... PISTE...

Onnittelut senoralle äippälomalle jäännistä :)

nyt ruuan laittoon ku sit pitää alkaa valmistautuu talotoimikunnankokoukseen... kiva kiva...

päivän jatkot
ja jos vierailijoil ei mitää ASIALLISTA ASIAA ni pitäkää sanainen arkkunne kiinni...
ja me huhtimammat nauttikaamme loppu raskaudesta, vaikka välillä kipuilujen ym kanssa se nautinto onkin kaukana... ;)

Anskuli

Njoo, en edes viitti kommentoida noita lääkärijuttuja, kun nousee jo karvat pystyyn... sanonpa vaan, että itse hoitalalla töissä ja en luottaisi kaikkea mitä se korkeasti koulutettu rahan takoja siellä höpöttää....

Täällä sitä vietetään pizzaperjantaita ja saas nähdä kuinka koskatautuu, närästyksellä, turviotuksella yms. vaivalla. Täällä kaikki ihan ok. Tänään jaksoin lenkkeillä 2,5km :) Saas nähdä tuottaako tuloksia.. kohta pitäis mennä saunomaan ja jos jatkais vielä noita ässiä ;) Maha näyttäisi hieman jo laskeutuneen? Hengittäminen on ainakin helpottunut :)

Jokohan Sannanen on päässyt tosi toimiin? Toivottavasti kaikki kunnossa!

Jaahas, ollaan saatu kommentteja taustailijoilta. Lääkäritkin on ihmisiä, joten heitäkin löytyy joka lähtöön...

Olin tänään äitipolilla synnytystapa-arviossa ja ultrassa. Kaikki ok ja ihan normaali alatiesynnytys pitäisi olla edessä. Sukupuolenkin olisivat kertoneet, mutta kun vauveli ei suostunut esittelemään paikkojaan, niin ei näkynyt kumpi siellä on. Eli jännityksessä elellään edelleen sen asian saralla. :-) Vauva painaa nyt n. 3 kg ja painoennuste on keskikokoa, niinkuin esikoinenkin oli (painoi 3,5 kg syntyessään rv40+0). Ai niin, lääkäri sanoi että jos paikat on auki, hän avaa niitä vielä lisää ja arvatkaa sattuiko sisätutkimus?! Kohdunkaula oli sormelle auki ja pehmennyt, mutta kanavaa jäljellä vielä n. 3 cm. Nyt on sitten koko päivän supistellu enemmän ja vähemmän kipeesti. Päivällä otin 2 Panadolia ja se auttoi vähän aikaa. Heti kun menen makuulle, niin supistelut alkaa. No eipä ne taida olla mitään muuta kuin harjoitussuppareita, kun Panadolikin tehoaa vielä...

Sannasesta ei tosiaan ole kuulunut...jokohan poitsut ovat äidin ja isin kainalossa?

Senoran kivut eivät kuulosta mukavilta. Toivottavasti saat niihin helpotusta lääkkeillä...

Nyt lähden saunomaan...

-marianne rv36+4

Vielä ei ole ovikello pirissyt, vaikka olen varautunut trulleihin. Tosin tultiin hetki sitten vasta kotiin takaisin. Kävimme katsomassa vaaria sairaalassa, kun oli sinne joutunut perjantaina sydänvaivojen takia. Tänään toivottavasti vaari pääsee varjoainekuvaukseen ja saa sitten maanantaina tietoa, että onko joko vialla.

No täällä on viikonloppuna valvottu, kun lonkat on kipeet ja meinaa happiloppua maatessa. Ei huvita tuo nukkuminen vaikka väsy olisikin. Pää on kipeä koko ajan :( ärsyttävää. Eikai tässä taas muuta :O
Jään katseleen näkyykö muita :)

Jepa ja Väkkärä 36+5

Hyvää palmusunnuntaita

Meillä käytiin aamusta lasten kanssa virpomis kierroksella ja hyvin tyytyväisinä lapset kierroksensa lopettivat :) Muutama virpoja on meilläkin käynyt, mutta toivottavasti ei enää kovin montaa ilmestyisi sillä palkat alkaa loppua ;) Nyt tuntuu et lapset käy yli kierroksilla kun on syöneet suklaamunia muidenkin edestä...

Mulla yöunet kans menny ihan överiks jo pitkän aikaa... Lonkkia ja selkää särkee joten nukkuminen tosi vaikeaa ja kääntyily ym sängyssä todella työlästä... Päivät on sit niin sekasin kun istualtaankin jo nukahtelee millon mihinkin... Ei järin kivaa... Pää on tyhjä ja järki ei juokse sitäkään vähää kun normaalisti ;) JA todellla usein koskee päähänkin... Mut jospa tämä tästä piakoin...

Nyt pakko lähtee suihkuun ni saa ittesä vähän pirteemmäks...

Mukavaa päivän jatkoa...

Anskuli 38+2

Ahkerastri oon teitä taistaillut vaikka tänne kirjoittamisen lopetinkin alkuvaiheessa. Nyt tulin teitä ylöspäin nostamaan ettette tokalle sivulle putoa. :)

Hyviä vointeja kaikille loppuraskauteen.

Prinressa rv 37+1

Mä laitan ton meidän listan tänne muistin virkistykseksi niin nähdään kenellä päivät lähestyvät :)

28.3.2008 anskuli79, 28v, neljäs lapsi, K-SKS
29.3.2008 Riikka, 29v, esikoinen, K-SKS
31.3.2008 maruska, 29v, pikkukakkonen,
31.3.2008 ellastiina, 26v, esikoinen, K-HKS
4.4.2008 iceage, 33v, viides, TYKS
6.4 2008 Loviisa-74, 33v, esikoinen, P-KKS
6.4.2008 Boogie74, 33v, esikoinen, kättäri
7.4.2008 *marianne78, 29v, pikkukakkonen, VKS
7.4.2008 Tohippi, 26v, esikoinen, VKS
7.4.2008, lucia1, 26v esikoinen,
7.4.2008 Sannanen, 22v, esikoiset, kättäri
8.4.2008 Jepa1, 24v, pikkukakkonen, TAYS