Ihanaa! Onnittelut Zarja*lle ja miehellesi pienestä prinsessasta! Mukavaa, että tyttö tuli, kuten muistaakseni silloin alkujaan ultrassa ennustettiin!

Ettekös olleetkin valmistelut tehneet vähän niinkuin sen mukaan?!
Tsemppiä, Ceci ja *taffel* sektioihinne ja ensimmäisiin hetkiin vauvan kanssa!

Alessialle tietysti kans tsemppiä, jos/kun pääset "tositoimiin"! Ja muillekin...
Mulla ei ole tuon su-ma yön jälkeen tullut kipeitä supistuksia, joten olen nyt alkanut ajatella, että täällä ollaan vielä yhtenä kappaleena monta viikkoa. Eipä sitten tule pettymystä, jos synnytyksen alkamiseen meneekin vielä aikaa. Toivon kyllä tosiaan edelleen, että ennen laskettua aikaa alkaisi tapahtua. Ja toivottavasti ne supistukset mitä oli saivat edes jotain aikaan kohdunsuulla, etten ihan turhaan valvonut

.
Meillä ei ole sairaalaan onneksi kuin n.5 kilometrin matka (samaa luokkaa kuin mitä Porvoossa asuessa oli edellisten synnytysten aikaan), mutta kyllä siihen lähtöön menee aina aikaa. Lapsenvahdit täytyy kuitenkin tilata ja odottaa, ja kyyti saada sairaalalle... Toivon, että mies on sitten kotona, kun synnytys käynnistyy, ettei tarvi tilata taksia. Toisaalta, samapa tuo. Jos kiire tulee niin sitten mun varmaan täytyy mennä taksilla edeltä, ja mies saa tulla paikalle sitten kun lastenvahti on saapunut

.
Ensimmäinen synnytys mulla kesti säännöllisten supistusten alkamisesta yhteensä 10,5 tuntia (ponnistusvaihe oli vajaan tunnin), ja toinen synnytys oli yht. 6 tuntia (ponnistus vajaa 30min). Toisen lapsen kohdalla oltiin sairaalassa 3 tuntia ennen kuin vauva oli maailmassa - paljon aikasemmin ei oltais edes ehditty sinne, kun hetki meni aikaa että tiesi kotona synnytyksen tosiaan alkaneen ja sitten piti herättää naapurit ja viedä esikoinen sinne hoitoon... Siinähän se muutama tunti menikin aika vauhdilla.
Mulle on nyt tullut painoa neuvolakorttiin merkitystä alkupainosta n.11-12 kg. Toivon, ettei tule enempää. Kahta edellistä lasta (tyttöjä siis) odottaessa mulla oli linea negra, mutta nyt ei ole. Elämäni ensimmäinen (raskaudesta johtuva) raskausarpi on nyt tullut tuohon navan viereen. Aika pieni onneksi.

Linea negrahan häviää itsestään, mutta raskausarvet ei välttämättä... Niin, saa nyt nähdä kumpi meillekin nyt tulee

...
Leeloo: Tuo synnytyskanavan lyhentyminen tarkoittanee samaa kuin kohdunkaulan lyheneminen. Sen pitää lyhentyä "kokonaan" ja kohdunsuun avautua siihen 10 senttiin ennen kuin vauvan voi ponnistaa ulos.
...Mä sain tänään postista huuto.netistä ostamani sähkökäyttöisen rintapumpun ja paljon tarvikkeita (pulloja, liivinsuojia, maidonkerääjiä, rintakumeja, ym.). Ainun käsikäyttöinen pumppu mulla onkin, mutta sen käyttö on tuntunut jotenkin hankalalta, joten päätin nyt ostaa sähkökäyttöisen jos tulisi siten enemmän pumppailtua... Pullottelua ei tosiaan olla harrastettu näillä meidän kahdella lapsella, mutta jotenkin nyt olen ajatellut, että olisi kiva saada vähän maitoa pakastimeen ja ehkä opetella sitä tuttipulloakin (tai ainakin hörppyyttämistä) tämän kolmannen lapsen kanssa. No, täytyy katsoa tilanteen mukaan...
Mity: Olen nyt neulonut neljät villavaippahousut tässä parin kuukauden sisällä. Ohjeena käytin tätä:
http://www.ullaneule.net/0108/ohjeet_villapopat.html. Tosi nopeesti valmistuu etenkin lyhytlahkeiset housut

. Lankana oli ekoissa housuissa Novita Puro, mutta sitä ei tällä hetkellä saa kaupasta, joten kahdet edelliset neuloin Novita Huopasesta. Olisi ihana neuloa merinovillalangasta, mutta taidan nyt tyytyä käyttämään Ruskovillan ja Babyidean "teollisia" merinovillahousuja noiden muutamien vähän "karkeampien" housujen rinnalla. Aika monet noita on nyt, joten ei ainakaan lopu kesken

. ...Niin ja toinen ohje on:
http://cicankoukutjapuikot.blogspot.com/search/label/vaippavillahousut . Näistä vaan soveltamaan

.
Kesällä me käytettiin etenkin esikoisella noita merinovillaisia villahousuja. Igu*leen CuddleBuns-sisävaipat (sis. lähinnä puuvillaa+bambua) oli ihan toimivia siinä alla. Ihan pienellä vauvalla nyt voin kyllä hyvin kuvitella käyttäväni tulevana kesänä harsojakin (näpsyn ja villahousujen kanssa). Esikoinen oli jo melkein vuoden ekana kesänään, joten harsot ei enää päiväsaikaan olleet käytössä niin käteviä. Olen ostanut joitakin pieniä Imse Vimse-sisävaippoja - niitä mitä oli ainakin jossain vaiheessa äitiyspakkauksessa - nyt tälle tulevalle vauvalle. Niitä varmasti käytetään alussa aika ahkerasti. En kyllä tiedä miten ne pysyisi parhaiten paikallaan villahousujen alla, kun näpsy ei niihin tartu...
Itse olen tullut siihen tulokseen, että villavaippahousut pitää kyllä kosteutta ihan hyvin. Jos on tiukat housut (tai body) niiden päällä niin sitten helpommin tulee läpi kaikista vaatteista... Paidat on siksi vähän kätevämpiä mun mielestä villahousujen kanssa kuin bodyt - etenkin kun villahousuissa on monesti aika korkea vyötärö niin ei selkä/naha pääse vilkkumaan

. Pul-kuoria ei olla käytetty oikeastaan ollenkaan, juuri sen takia, kun musta tuntui heti alusta alkaen, että ne oli hiostavia ja kiristi vauvan reisimakkaroita.
Taidan taas jatkaa toisella kertaa lisää... Lähden viemään lapsukaiset yöunille.
Hyvää pääsiäistä!!!
Keväisin terveisin,
Mamu82 (rv 36+3)