Hei taas kaikille täältä kaukomailta - olen seurannut keskustelua tiiviisti, mutta jotenkin vain en ole saanut aikaiseksi kirjoittaa mitään taas aikoihin. Ajattelin heti ekaksi lisätä itseni takaisin tuohon odottajalistaan, eli tässä olis päivitys:
tytönäippä 31.3.2010 toinen (esikoinen 6/08, km 5/09), Koks
Sienna@ 4.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Zarja* 4.4.2010 esikoinen ,Tays
TNL 4.4.2010 esikoinen
Alessia* (34v+33v) 6.4.2010 toinen (esikoinen 7/08), Kätilöopisto
Säde2010 8.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
Johnu 8.4.2010 esikoinen
Sandrapaa88 9.4.2010 esikoinen
Ilona79 12.4.2010 toinen (esikoinen 10/07)
*taffel* 12.4.2010 esikoinen
kiukkumöykky 13.4.2010 esikoinen
Kyltsi76 13.4.2010 toinen (esikoinen 12/05, km 4/09)
Iita* 14.4.2010 esikoinen
Kesä* 15.4 neljäs
Ilona81 15.4.2010 esikoinen (km 05/09, km 07/09)
Monuska79 16.4.2010 esikoinen, Oulu
Lydia* 20.4. 2010 toinen (esikoinen 10/06)
Ceci 20.4.2010 esikoinen, Barcelona
Hertta1981 24.4.2010 toinen (esikoinen 12/08)
Illusia75 24.4.2010 toinen (esikoinen 7/08)
Tylleröinen 25.4.2010 esikoinen
Mamu82 25.4.2010 kolmas (esikoinen 8/06, toinen 12/07)
Leeloo 26.4.2010 esikoinen
-Jojo 28.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Jenny* 29.4.2010 esikoinen
Tz 30.4.2010 esikoinen
Mity 30.4.2010 esikoinen
Täälläkin on tapahtunut jonkin verran viime aikoina kun mm. mies jäi työttömäksi, mutta toisaalta täytyy sanoa, että olen samalla hieman helpottunut ylimääräisestä avusta tällä hetkellä. Perhetalouden kannalta tietysti ajoitus oli huono, mutta yritetään ajatella positiivisesti, että näin päästään molemmat elämään täysillä tämä suuri muutos elämässä yhdessä, kun täällä tosiaan normaali isyysloma on naftit 15 päivää...
Aiemmin oli puhetta synnytysvalmennuksista ja täytyy sanoa, että itse olen ollut tosi tyytyväinen terveyskeskuksen täkäläiseen kurssiin, jota olen käynyt jo muutaman kuukauden ajan kerran viikossa. Omalla kurssillani miehet ovat olleet mukana vain kerran katsomassa "light"-luomusynnytysvideon ja oppimassa hieromaan kipeitä selkiä, mutta itse asiassa järjestelmä on yllättävän toimiva ilman miehiä. Siten olen päässyt tutustumaan muihin saman alueen odottajiin, ja tyttöporukassa osanottajat rentoutuvat juttelemaan kaikesta mahdollisesta nännien rasvauksesta Kegel-harjoituksiin. Kurssilla ollaan myös opeteltu Pilates-pallon käyttöä supistusten helpottajana, laulettu rentouttavia vokaaleita, hengitetty eri tekniikoilla, treenattu rentoutumistekniikoita ja testattu imetysasentoja vauvanuken sekä imetystyynyn avulla.
Itse olen hankkinut imetystyynyn ja nukun jo nyt sen kanssa, vaikka tyynyjä olisi talo täynnä. Se on siitä kiva, että muodon saa muokattua täsmälleen itselleen sopivaksi, ja välillä olen yllättänyt miehenikin lepäilemästä imetystyynyllä

joten eiköhän sille käyttöä löydy vauvavaiheen jälkeenkin. Muutenkin ollaan yritetty hankkia vielä puuttuvia tarvikkeita ja mies on tänään silittänyt pikkupotkupukuja tuntikausia, mutta vielä tuntuu olevan paljon sumplimista ja aika vaan hupenee. Jotenkin tuntuu, että äitiyslaatikko olisi ollut helppo ja kätevä starttipakkaus, mutta toisaalta sen hinta ulkosuomalaiselle on sen verran kova, että HM:n vaatteet pääsevät nyt sitten korvaamaan sen puutetta.
Mies myös petasi pikkuserkuilta lainaan saadun pikkukehdon aamupäivällä, mutta joku päivä pitäisi käydä alustavasti valitsemassa pinnasänky ja syöttötuoli tulevaisuutta silmällä pitäen, kun täällä tuntuu toimitusajat välillä venyvän ihan liikaa. Vaunun kanssa meillä on ollut tosi huonoa tuuria: halusin ehdottomasti kolmipyöräisen ja mielellään käsijarrulla, eikä niitä malleja juuri tahdo saada ainakaan kaupungista - niitä pidetään maaseutumalleina täällä. Mutta itse ajattelin mahdollisia Suomen-reissuja, ja isot, kapeat pyörät sekä ketteryys ovat itselle tärkeämpiä ominaisuuksia kun tyylitelty trendivaunu, joka sopii vain aurinkoiselle asfaltille. Monien kuukausien ongelmien jälkeen tilattiin sitten sopiva malli kuukausi sitten, ja tänä aamuna tuli soitto, että vaunut tulevat aikaisintaan toukokuussa!!! Eli nyt yritetään saada edes joku kulkupeli käyttöön siihen asti, lupasivat huomenna ilmoitella lisää...
Täällä on nyt viikko 35 menossa ja viimeinen isompi ultra käyty läpi. Yhtäkkiä kaikki lääkärit ovat havahtuneet huomaamaan, että meidän tyttö on huomattavasti paikallisten kasvukäyrien yläpuolella: viikolla 34 saatiin muutaman päivän välein senhetkiseksi painoarvioksi 2,8 tai 3,3 kg, mikä viittaisi reiluun nelikiloiseen vauvaan lasketun ajan tienoilla. Prosentteina ollaan 99%:ssa eli vain prosentti täkäläisistä vauvoista on meidän typykkää pienempiä, mikä tietysti järkyttää täkäläistä hoitohenkilökuntaa. Käyn edelleen tarkistuksissa sekä yksityisellä että julkisella puolella, ja molemmissa on ehdotettu synnytyksen aikaistamista, ettei mene liian isoksi. Yksityinen lääkäri ei halua edes yrittää alatiesynnytystä yli 4,3 kg:n vauvalle, mutta omasta mielestäni ja Suomen uusien kasvukäyrien mukaan ollaan Suomen standardiarvoissa +2 eli loppupaino olisi noin 4,5 kg, mikä ei itseäni hirvitä (sekä omassa että mieheni perheessä kaikki vauvat ovat olleet yli nelikiloisia), jos kaikki muut asiat ovat kunnossa.
Toisaalta lääkäri myönsi, ettei kyseessä ole iso pää tai vatsa vaan kokonaisuudessaan iso lapsi, jolla on piiiitkät jalat, ja asentokin on jo kohdallaan kun tuntemukset on samat kun TNL:llä ja JoJolla, ja varsinkin iltaisin peppu heiluu vatsan puolelta toiselle ja jalat tahkoavat kylkiä ja välillä kylkiluitakin. Pääsiäisviikolla on sitten ylimääräinen ultra ja treffit sairaalalääkärin kanssa, ja pari päivää myöhemmin yksityisellä puolella mahaan isketään anturit puoleksi tunniksi supistusten ja sydänäänten tarkkailemiseksi (sitä on siten luvassa viikoittain syntymään asti).
Itse olin jo vähän alkanut elätellä toivoa luomusynnytyksestä, mutta tämänhetkisessä tilanteessa toivon edes voivani välttää ainakin suunnitellun sektion pelkästään vauvan koon vuoksi... Katsotaan nyt sitten miten käy. Omat veri- ja sokeriarvot ovat ainakin kunnossa ja olen yrittänyt käydä ahkerasti joogassa ja jumpassa sekä kävelyillä sekä venytellä, ja energiaa tuntuu olevan välillä liikaakin varsinkin sen jälkeen, kun jäin saikulle pari viikkoa sitten. Nyt pitäisi sitten vaan ryhdistäytyä ja pakata sairaalakassit itselle ja vauvalle (täällä mukaan otetaan jopa omat vaipat!), koska miehellä alkaa olla jo painajaisia synnytyksen alkamisesta ja imetysliivien ja sideharsopikkuhousujen etsimisestä omin päin...
Tsemppiä teille ihan loppumetreillä oleville ja meille sitä pistettä lähestyville!