Huhtikuun Hurmurit *Marraskuussa*

Napppi Aivan hirveää :'( Valtavasti voimia, mulla ei sanat riitä nyt muuhun...

Omat nurinat pidän taas omana tietojani, tuntuu ihan kamalalta edes miettiä omia pieniä murheita, kun toiset ovat kohdanneet suurimman surun :(

Nanski & pienin 18+2
 
  • Tykkää
Reactions: Napppi
Napppi: Eikä... en meinaa uskoa että yhtä meistä on kohdannut jälleen näin suuri suru!! Toive ilmaisi asian mielestäni niin kauniisti: teiän tuleva pieni sai itselleen suojelusenkelin. Voimia! Kirjoituksestasi päätellen olet ihailtavan vahva ihminen. :heart:

Ei tunnu oikealta kirjoittaa nyt omista jutuista, mutta kirjoitan siksi, että en meinaa saada nykyään kirjoitettua ollenkaan. Väsymys/unettomuusrumba alkaa vaikuttamaan ihan kaikkeen, mielenterveyteenkin...

Neuvolassa kävin rv 18+6 ja tässä noita arvoja sun muuta:

HB - 119 (olin hämmästynyt et se on noin normaali, ei siis selitä väsymystä)
Kohdunpohjan korkeus - 13cm
Paino - 61,8 (+200g/vko ja lähtöpaino mulla oli 59,6 muistaakseni)
RR - 89/63
Syke - 150 ja sai kehua erittäin napakoista sydämenlyönneistä.

Myös pienen liikehdintä sai kehuja, ja oon itekin todennut että vilkas pieni kaveri tuolla kasvaa. Tällaiset uutiset saa kyllä pelkäämään taas ja sitä tajuaa kipeästi kuinka herkkä tila tää raskaana oleminen on. Ei se ole ihmekään, kasvaahan sisällä uusi elämä, ja elämä on loppujenlopuksi muutenkin niin kovin hauras asia, ja kun keho on vielä niin pieni ja elämänalku niin riippuvainen kaikista ulkoisista tekijöistä niin mikään ei ole varmaa (paitsi huoli)... Mut huolehtiminen ei tietenkään auta asiaa.

Joululahjoja en ole vielä edes ajatellut. Muutto on eessä ja siihen liittyy paljon kaikenlaisia asioita jotka pitää hoitaa, ja tän unettomuuden kaa on pienistäkin asioista kasvanut isoja. Piiskaan itseäni henkisesti, tuleehan musta äiti ja äidin pitää osata hoitaa asiat ja velvollisuudet eikä sääliä itseään sängyn pohjalla! Näin siis ajattelen itsestäni, en muista raskaana olevista ja oireiden kanssa taistelevista.

Jollain muullakin oli ongelmia imeisesti neuvolantädin kanssa? Mä oon kiitollinen et muuton myötä pääsen eroon tosta muijasta: se ei kuuntele, se käyttäytyy kuin sil olis suurikin kiire päästä musta eroon ja saa kommenteillaan ja olemuksellaan mulle entistä syyllisemmän olon.

Mä olen herännyt vasta illalla :)ashamed:) joten mä koitan nyt valvoa aamuun asti, herättää ukkelin remppamaan sitä meiän uutta kotia ja päästä ite labraan jossa musta otetaan uusia verikokeita tän väsymyksen tiimoilta. Alan siis katsomaan tallenteista tuota viimisintä jaksoa Erilaisista äideistä.

Synkkyys uhkaa välillä viedä mukanaan, tänään menin suihkuun parkumaan tunniksi, mut koitan ajatella että tää kaikki on vaan hormoneista johtuvaa ja hyvän asian puolestahan tää kaikki on kumminkin. Ehkä tämä pimeyskin vaikuttaa, vaikuttaa ihan varmasti. Vaikka sytyttelenkin kynttilöitä tuoksulyhtyihin ja jollain tavalla pimeys on joskus turvalliseltakin tuntuva asia, se väsyttää ja masentaa synkän mielen väillä entisestään. Saisi tulla lunta tänne eteläänkin tuomaan valoa pimeyteen!

Voimia ihan kaikille tasapuolisesti, valonpilkahduksia ja tähtientuiketta pimeään! Toivoopi:

Namida ja Pikkuinen Emppu 19+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Napppi
Unohdin tietenkin eilisestä viestissä sanoa, että toivon kaikille teille hyvää jatkoa raskaudessa ja onnea muutenkin elämässä! :)
Ja kirjoitelkaa niitä omia kuulumisia, niitä on mukava lukea vaikka oma tilanne ei olekaan yhtä onnekas. Ja eihän sitä tiedä vaikka sitä heti tärppäisi kun siihen saa luvan! :) Vaikeidenkin asioiden yli pääsee, kun siihen tarpeeksi uskoo ja tahtoo.:heart:
Ja Kiitos kaikille teille lohduttavista sanoista! Erityisesti Toiveen suojelusenkeli juttu sai hymyn huulille näiden kyynelten keskeltä :)
:heart:

Ihanaa jatkoa teille kaikille ja kiitos vielä kun sain näinkin pitkään teidän kanssa turista! :) Pitäkäähän peukut pystyssä meidän puolesta!
 
Napppi, täällä pidetään peukkuja ilman muuta pystyssä teidän puolesta ja toivon todellakin, että tärppi käy heti, kun saatte luvan yrittää! Hienosti osaat ajatella jo asioita ja elämää eteenpäin! :heart: Tuuthan kertomaan meille tänne sitten kuulumisia välillä??

Mulle voi päivittää myös tyttöolon, vaikka se onkin vaihdellut tässä viikkojen varrella, mutta tällähetkellä taas tuntuu tältä. Muutetaan sitä sitten, jos ajatus itsellä muuttuu. =)

silkkii ja itu 18+2
 
Viimeksi muokattu:
Hei
Rakenneultrassa käyty rakenteet ok.Tarkastukseen jouduma uudelleen lääkäri ei nähnyt vatsalaukkua johtui ilmeisesti siitä että vauva ei ollut juonut aikoihin.Tieten vähän huolestuttiki äitiä ja isää mutta lääkäri toisteli usein
Että lapsivettä kuiten normaali määrä ja en maallikkona ymmärtäny miksi.. Sitten googletin niin jos lapsivettä ois liikaa niin vauvalla vois olla rakenteellinen vika josta johtuen ei vauva voisi juoda lapsivettä ja monet kertoivat että rakenneultrassa ei vatsalaukku näkynyt mutta tarkistuskäynnillä kyllä,onko kellään teistä kokemusta asiasta ? Uuden ultra-ajan sain 13.12 eli 4 viikon päähän.
Sukupuoli ei näkynyt mutta tyttöolo mulla vahvistu kasvoprofiilistakin sanoin miehelle jälkikäteen että kaunis tyttö. Tosiaan nämä ultrat kehittyneet ja lääkäri kyllä katsoi tarkoin hymyilytti kommentit oikeanmuotoinen nenäluu ja ehjä huuli.Hyviä kuvia ei saatu mikä harmitti sisarusten puolesta.Raskausviikkoja oli nyt 21+0 ja ultra näytti 20+5 :) Vauva painoi 380 g. Lääkäri joutui vain painamaan tosi lujaa johtuiko sitten äitin rasvakertymistä ja varoittelikin asiasta ja sanoi että voi jopa tulla mustelmia mutta siitä ei tarvi huolestua..että tälläistä sitten onnellisia olhaan vaikka se pieni huoli jäi kytemään...mutt uskon ja toivon että pienen pientä vatsalaukkua ei näkyny kun toinen oli nukkunu automatkan kuka sitä nyt mitään nukkuessa hörppii ;)

Ylläri iltatähti 21+0
 
  • Tykkää
Reactions: Namida
Moika Laitan yv-viestiä tosta vaateasiasta, niitä tossa ois melkein täys äippälaatikollinen..

Nappi Voi itkujen itku että vieläkin huonoja uutisia, voimia ja jaksuja eteenpäin, positiivinen asenne kyllä sulla, ihailtavaa! Aika auttaa, surun ja tunteiden läpi käyminen ja puhuminen, tsempit!

Ihan kun flunssaa pukkas, aivastellu, kurkku karheena ja jotenkin voimaton olo, eilen oli vielä energiaa pumppailla :) Lapset kyl olleet kovassa yskässä et ehkä heiltä sit saanut.

Yrittänyt 1v8kk opettaa potalle huonoin tuloksin.. ekalla ja tokalla eroa 2v9kk nyt tulee 2v1kk ja taitaa olla kaks vaippapyllyä..

-Manzana

 
Ylläri Eiköhän siellä ole pienellä kaikki hyvin, vaikkei vatsalaukkua näkynytkään tällä kerralla :)

Napppilla on kyllä ihailtavan positiivinen ajatusmaailma ja asenne, valtavasti tsemppiä uuteen yritykseen, että tärppäisi pian ja odotuksella olisi onnellinen loppu! :hug:

Manzana Mä olen yrittänyt samaa esikoiselle, pottakoulua nimittäin, epätoivoista hommaa, kun muksu istuu potalla paukutellen vartin kerrallaan, mutta kakkaa (saatika pissaa) ei tule ja kun vaipan laittaa, niin ei mene 10minuuttia kauempaa, kun on kakka housussa. Ikäeroa meilläkin tulee 2v1kk ja ainakin ensi kesään asti oon varautunut kahteen vaipatettavaan. Toivottavasti sit kesän aikana oppisi kuivaksi.

Käytiin neuvolassa tänään:
Hemppa noussut 120:een :)
Verenpaine 109/66
Paino 60,3kg, laskenut kilon viime kerrasta varmaan flunssan takia
Kohdunpohjan korkeus 17cm
Syke 148-150, kovasti kehuja oikein vahvoista äänistä
Liikkeitä oon tuntenut viimeisen vajaan viikon ajan, koko ajan vahvistuen :heart: Plussa siitäkin :)

On aivan ihanaa näin nukkumaanmennessä tuntea, kun pienin melskaa ympäriinsä ja potkii napakasti :) Ultra jo ensi viikon tiistaina, jännittää!

Onnellinen Nanski ja touhukas 18+3
 
Ylläri hieno maailma google kertoi, että taitaa olla ihan tavanomaistakin että ei näy mahalaukku tai virtsarakko välttämättä jos ei pikkuinen ole juuri ultran aikaan juonut tai on just pissiny, ihan loogiseltahn tuo kuulostaa, monella noita kokemuksia tuntuu olevan, ja sitten tarkastuskäynnillä jo näkyy. Luottavaisin mielen vaan, että kaikki kunnossa :)

Kävin eilen neuvolassa, ja siellä kaikki oli ihan kunnossa.

Hemppari oli tippunut 148:sta 126:teen, eli kovin hyvä vielä.

Painoa on tullut alun 71kg:stä jo 7 kg :ashamed:
muutamana ekana viikkona oli tullut kilo viikossa ja nyt tasaantunut siihen 300-500g viikossa, olen tietoinen kyllä, että eihän sen pitäs superisti nousta, mutta painon kanssa kamppailen omassa mielessä aina, ja nyt olen antanut siitä itelleni lomaa, että tulee se mikä tulee sillä syönnillä mitä mieli tekee syödä. Liikuntakielto takaa sen, että tuleehan sitä, mutta toki olen tietoinen ja pidän mielessä sen, että vauvelia en halua syöttää isoksi...

Verenpaine oli hyvä 114/78.

Vauvan syke 126.. joo, jotenkin se tuppaa huolestuttaa kun oli noin matala, mutta th sanoi, että se on normaalin rajoissa ja kasvaessa syke hidastuu, normaalin rajat hänen mukaan on 110-190.. kun se syke on jotenkin mielestäni liian lähellä alarajaa, mutta mutta eiköhän tuo tiedä.

Olen aika paljon ollut huolissani tässä kaiken maailman asioista vauvaan liittyen ja raskauteen ja nyt löin kohtaloa alakoukulla palleaan ja ostettiin jo vaunut!! Hyvät vaunut saatiinkin käytettynä, 180 euroa 2008 vuoden emmaljungan city cross yhdistelmät, juu niillä olen nyt kärrännyt kissoja ympäri kämppää :) mutta lähtee ne tuosta vielä varastoon oottelee h-hetkeä.

Kirpputorilta löysin kolme vallan mukavaa bodya, hintaa yht 4 e, mutta täytyy sanoa, että kyllä on ihmisiltä tolkku kadonnut kirpputorihinnoittelussa, varsinkin vanhemmilla ihmisillä; kattelin ihan huvikseen kun itse möin sikahalvoillahinnoilla pöytäni viikossa tyhjäksi, niin joku mumetsun jakku 50-luvulta jossa jo langat roikku ja kuosi oli saanut uutta ilmettä nukasta niin sen hinta oli 5 euroa, eihän sitä kukaaaaaaan osta, vai ostaako muka.

Graavilohi : juttelin th:n kanssa eilen, että mites siis jos ostaa tiskiltä kalan ja graavaa sen itse, niin sanoi, että ei kuitenkaan suosittelis kun altaassa on yllättävän vanhoja kaloja ja ne on fileoitu ties missä, mutta että jos mies käy kalastaa itse niin taatusti tietää mistä ja milloin kala on peräisin... tietää siis mies mitä tekee aaton aattona, istuu hyisellä kalalla turkishattu päässä lohiongella :kieh: ... no joo, emmä tiedä nyt oikeesti oisko ne kalat niin vanhoja jossain altaassa, mutta ehkä mä en sitä riskiä nyt kumminkaan ota vaan keskityn joulupöydässä hmmm.... mihin? juustoihin ja karjalanpiirakoihin.. kinkku on nounou, vaikka lihaa syönkin. niin ja suklaaseen tietty!!!!!

Joulukuun alussa ihana kamala rakenneultra..

Toive 17+5 (ei meillä ole vieläkään työnimee..pöh, eikä väkiste väännetä kun ei mikään tunnu suuhun sopivalle, päätetyillä kastenimillä puhutaan miehen kanssa, ja hän tietty pojan ja minä tytön.. mulla on tyttö- ja poikaolot niin sekaisin että ei voi tietää kun ehkä joulukuun alussa..)

anteeks, iski puheripuli ;)

niiiiii, liikkeistä piti vielä sanoo, että ehkä tunnen ehkä en... jos en tietäis että vauva on mahassa niin enpä osais kiinnittää tuntemuksiin huomiota mutta jos oikein kuulosten niin tuntuu välillä pöykkäsyjä mitkä yhdistäisin sit vauveliiniin? mee ja tiiä, th sanoi eilen, että eipä niitä vielä tarviikaan tuntua, että lähempänä 20 viikkoo sitten, ja ultralla kun se vilkas niin siellä sen räpylä heilu, odotan kyllä kovasti sellaisia kylkiluita kirveleliä potkuja!! :)
 
Viimeksi muokattu:
Perjantaita!

Meillä täällä on lapset sairastellu koko viikon, joten kotona oon kökkinyt kaikki päivät. Maanantaina oli vielä työpäivä, mutta loppuviikko meni sitten näin. Huomenna olis tyhy-päivä työporukan kanssa, ja odotanki jo sitä innolla, pääsee neljän seinän sisältä välillä pois.

Sokereita oon nyt sitten mittaillu tänään. Hyviä tuloksia tähän asti tullu. Onkos täällä jo muita, jotka on arvoja ottanut? Millainen käytäntö muilla? Täällä mittaillaan vaan kerran/kk jos arvot ok. Jos koholla, mittaukset 2krt/kk. Tuntuu vaan jotenki vähältä, kun puhutaan raskausdiabeteksestä ja silti vaan kerta kuukauteen mittaukset. Toki neuvolantäti sanoi, että mittailla saa useamminki, jos haluaa. Mutta kerran/kk pitää ottaa paastoarvo, aamupalan jälkeine 1h arvo, lounaan jälkeinen 1h arvo ja päivällisen jälkeinen 1h arvo.

Liitoskipuja tullu mullekkin enenevässä määrin. Yöllä heräsin, kun meinasin kylkeä kääntää, viiltävä kipu tuntui alhaalla nivusesta ylöspäin. Onneksi tietää, mitä kipuja noi on, etten pelästyttäny yhtään.

Mukavat viikonloput kaikille!

silkkii ja itu 18+3
 
Silkkii mulle sanottiin että kaksi päivää viikossa jos jaksais mittailla. Vähintään toisena päivänä kaikki arvot ja toisena vähintään paasto. Paastosta siis jäin kiinni tuossa rasituksessa.

Ylläri iltatähti kaikki on varmasti kunnossa vauvalla. Kuulosti minustakin aika loogiselta tuo juomattomuus->ei näy mahalaukkua. Onneksi on ystävämme google joka auttaa =) miten sitä on ennen pärjätty kun ei ole saanut vastauksia kaikkeen parissa minuutissa. Toisaalta taas mulla ainakin tieto lisää tuskaa..

Eilen oli neuvola päivä. Terkkari oli todella pahoillaan kun en päässyt perjantaina kuuntelemaan sydänääniä ja sanoi että aina pitäisi olla aikaa. Ilmoitin että nyt on oma vekotin millä kuunnella niin ei tarvi tänne kärttää aikaa. Muuten kaikki oli kunnossa.

paino +217 vk
paineet 125/85 (alapaine ilmeisesti vähän koholla mutta ei vielä kuulemma huolestettuvasti)
hemppa 126 noussut vähän edellisestä kerrasta
sf mittaa ei otettu
sykkeen 160

seuraavaksi onkin rakenneultra sit joulukuun puolivälissä ja seuraava neuvola just ennen joulua.

Jaahas jos lähtis leikkimään lasten kans, on kuulemma esikoisella esitys mitä pitää lahtee kattoon.

House 17+1
 
Joo, samoja yhdistelmiä ollaan kattottu. :D Laitoin myyjälle sähköpostia aika pian ilmoituksen ilmestymisen jälkeen. Mutta kun asun täällä kaukana, olis ne pitäny lähettää mulle, joten vedit pidemmän korren. Nyt ei enää harmita, kun tulivat tähän meidän ryhmään. :D Onnea vaan hyvistä kaupoista!!!

House, kylläpäs on eri käytäntö mittauksissa. Onkohan sillä merkitystä, mistä lukemasta jäi kiinni rasituksessa... Mä narahdin siitä keskimmäisestä luvusta, eli 1h lukemasta.
 
Napppi osanottoni. :hug: Kyllpäs täällä vain tuppaa olemaan paljon surullisia uutisia. Vaikutat kuitenkin rauhalliselta ja optimistiselta, mikä on hienoa!
Pidän myös peukkuja, että uusi tärppi kävisi mahdollisimman pian.
 
Silkkii onpas vain pieni maailma, myyjä sanoikin, että etusijalle ne jotka vielä tän viikon aikana maksaa ja hakee... no siinähän se kiire sitten tuli...kävi kyllä tuuri että saatiin nuo. Kiitos onnitteluista :D

(oltiin ihan silmät ymmyrkäisinä kun mentiin hakee vaunuja kun oli ainakin 3.krs omakotitalo :)... mietittiin miehen kanssa, että taidetaan olla väärissä ammateissa..)
 
Täällä taas poksuu ja nyt mennään jo tasan puolivälissä!:) Väsyttää koko ajan, nytki tekis jo mieli nukkuun mutta esikoisen kans pakko jaksaa touhuilla. Töissä raskasta, koko päivä kävellä ja kumarrella/kurkotella ja kiire koko ajan. Ei mulla esikoisen kanssa ollu tämmöstä väsymystä.

Vaunuista Me hankittiin esikoiselle Emmaljungan Duo Edget ja ollaan tykätty, niillä mennään varmasti tämän kakkosenkin kanssa. Tehdään pitkiäkin lenkkejä koiran kanssa ja nuo tuntuu hyviltä pukata. Kauppareissuja varten ollaan ajateltu hankkia gracon matkarattaat jotka käy yksiin tuon gracon turvakaukalon kanssa..:)

Rakenneultra meilläkin tiistaina, ihana päästä katsomaan pikkuista!

Mulla on alkanu jo supistelemaan aika napakasti, eilen kävin lääkärillä tarkistuttamassa kohdunsuun ja otettiin jotain näytteitä, sit tänään vielä pissanäytteet kävin antamassa labrassa. Lääkäri kehoitti lepäämään ja rauhoittamaan tahtia etenki töissä.

Mulle vois päivittää tyttöolon, tiistain jälkeen ehkä tiedetään kumpi on tulossa.

Nellu* ja masuasukki rv 20+0!
 
En oo pitkään aikaan kirjoittanut mitään, mutta mukana ollaan edelleen. Mä kävin neuvolassa joskus viikossa 8 ja seuraava ultra on viikolla 19. ja tässä välissä on ollut vaan np-ultra. Rakenneultraaan meen viikolla 21. Paljon aluekohtaisia eroja näyttää siis olevan. Mä oisin kyllä mielelläni käynyt neuvolassa vähän useamminkin, että ois saanut varmistettua, onko kaikki hyvin.

Hanne ja Hippu 17+6
 
Nappi, voimia ja rohkeutta eteen päin elämässäsi! Peukut ja isovarpaatkin on täällä pystyssä!

Itse jäin tänään sairauslomalle, joka kestääkin sinne äitiysloman alkuun asti. Mieli on ollut sen verran matalalla ja väsynyt, että ei tämä enää ihan normaalia ole. Tänään olen vääntänyt sijaiselle ohjeita ja jotain työjuttuja mun ptiää saiarauslomasta huolimatta hoitaa ennen joulua. Mutta silti: vapaus koitti!

Namida Voimia sulle! Tunnen tuskasi, luulisin. Olethan hakenut keskusteluapua? Entä onko lääkitystä tarjottu avuksi? Kyllä tää pimeys on raskasta, jos on muutenkin raskas olo. Ei tää raskus aina niin autuasta aikaa ole - ainakaan mun kohdalla näköjään. Se on nimen omaan - raskautta. :) Haethan apua itsellesi ja tuut aina tänne tuulettamaan päätäsi jos ei muu auta?

Karen 20+3
 
  • Tykkää
Reactions: Namida
Vaunuista: Meil on kans noi Emmaljungan citycrossit, maksoin kyl enemmän (oisko ollu 300e..) vaik käytettynä ostinkin eli halvalla sait Toiveena Meil kova kantokoppa ja erillinen ratasosa, heittoaisaa siis ei oo, joka edellisissä ois ollut (hartanit) mietin et pidänkö nää vai mihin vaihtais.. vaunukuumetta siis vähän ilmassa!

Naneni Esikoinen oppi kun kesäkuussa täytti 2v niin heti sen jälkeen alko pottaan jotain tullakin, meil toimi kannustustarrat jotka liimattiin potan kylkeen kun jotain sinne tuli, joka tota kritisoi joskus lahjomisena mut ihan sama mulle kun poika siitä innostu ja päiväkuivaks oppi nopsaan. Kuopus istuu kans potalla mikä sinällään positiivista mut tuotoksia ei vielä ees oo vahingos tullut, kirjaa luettu mut no se jäänee kesään meil kans..

Monella ens viikolla rakenneultra ja puolivälipyykin ohittajia koko ajan lisää, jei! Kohta päästän lukeen synnytystarinoita :) Nuhaa ja tukkosta oloa täällä, huuh! Projekti 7verhoa ommeltua (johon meni 2kk..) ohi, nyt pojan vaatteita laitettu eteenpäin ja nyt ois vuorossa valokuva/video projektit.. siihen menekin loppuvuosi, jotain pitäs kehittää, videoita editoida jne. ikuisuusprojekti..

Viikonloppuja ja Poksumisia!

-Manzana81, 21+2
 

Yhteistyössä