Täällähän oli taas vauvauutisia. Onnea odotukseen ja odotuksen odotukseen
!
Meillä oli viikko sitten 8kk lääkärineuvola. Kaikki oli ok. Mitat 8595g ja 70cm, pää 44cm. Hyvin kasvaa ja kehittyy, oli lääkärin kommentit. Seuraava neuvola on 10kk iässä. Muutoin olisi vasta 1-v neuvola, mutta sydänvian takia kasvua seurataan normaalia tarkemmin.
Niilo ryömii, istuu ilman tukea (ei vielä itse osaa mennä istualleen, mutta kun laitetaan niin istuu pitkiä aikoja ja osaa siitä laskeutua itse kyljen kautta mahalleen) ja tänään oppi nousemaan tukea vasten seisomaan. Konttausasento on ollut hallinnassa jo tovin, mutta konttaa ei vielä. Meillä kaikki viisi lasta ovat kehittyneet omaan tahtiinsa. Vertailu on ihan kivaa, mutta ei kilpailuhengessä
Niilo on tosi hyvä syömään, aikalailla kaikki uppoaa. Välillä häseltää omiaa, mutta suu aukeaa kyllä silloinkin reippaasti. Äitiinsä tullu
Unirytmi muuttui tässä vastikään kolmista päiväunista kaksiin. Päivärytmi on melkoisen säännöllinen. Aamulla herää 6.30-7 aikaan. Ekat päiväunet on n. klo 8.30-10 ja toiset sitten n. klo 13.30-15. Yöunille menee klo 20-20.30. Eli selkeesti muutos aiempaan; päivällä nukutaan vähemmän ja yöunille mennään aiemmin. Yöt nukkuu pääsäntöisesti yhdellä herätyksellä (tai ei itse niinkään herää vaan unissaan kitisee / itkee jossain vaiheessa yöllä ja jatkaa unia, kun käyn antamassa tutin suuhun), mutta aina välillä on sitten levottomampia öitä. Ja on niitäkin, kun nukkuu illasta aamuun inahtamatta. Pinnasängyssä meidän huoneessa siis nukkuu. Levottomaksi jos heittäytyy, niin pari-kolme kertaa viitsin nousta ja sitten nostan viereen loppuyöksi. Nukahtaminen sujuu helposti. Maitopullon juo sylissä ja sitten puolinukuksissa vaan tutti suuhun, harso poskelle ja sänkyyn -> etsii mieluisan asennon ja nukahtaa
Minä olen ollut nyt jo yli kuukauden töissä. Hyvin on sujunut, vaikka välillä onkin huono omatunto liian vähästä ajasta vauvan kanssa. Meille tuli jo päivähoitopäätöskin, 3.4. aloittaa lähipäiväkodissa. Hoitopäiviä tulee onneksi vain 10-12 /kk, kun alan sitten tekemään 80% työaikaa.
Lemmikkieläimistä oli joku (anscu?) kysellyt. Meillä koirat ja kissat suhtautuvat Niiloon aika neutraalisti, samoin yllättäen Niilo eläimiin. Eivät siis kauheasti hakeudu toistensa luo. Koirat välillä käyvät nuuskimassa ja ehkä pötkähtävät lattialle viereen. Kissat pysyttelevät kauempana. Oletin, että Niilo enempi ryömis eläinten perässä, mutta kaipa ne on niin arkipäivää ja niin nähty, ettei viitsi vaivautua
Joululahjaksi ollaan toivottu jarrusukkia, sukkahousuja ja leluja. Niilolla on aika vähän leluja, kun ei ole tullut isommilta säästettyä pitkän ikäeron vuoksi. Itse ei osteta mitään, kun tuo lellipentu varmaan saa mummoilta ja kummeilta ihan tarpeeksi
Ikäeroista olitte kirjoitelleet myös. Meillä on ikäerot ollu aina seuraavaan lapseen 4v 5kk, 1v 5kk, 1v9kk ja 9v 5kk. Kaikissa on omat hyvät ja huonot puolensa. En siis osaa sanoa, mikä minusta olisi paras.
Mutta josko itsekin lähtis nukkumaan, on ollut hieman parempi unikausi itsellä nyt.
T. Huhtihapsukkainen ja Niilo 8kk 1 vko