Huhtikuun hurmurit 2016

Pitäsköhän itekki yrittää kirjottaa tähän jonkinlaista päivärytmiä :D

klo 20-21 Nukkumaan
klo 5-6 vaipan vaihto, syöttö ja päivävaatteet päälle (vklp ei vielä näin aikaisin,kun mieskin vapaalla, mutta arkena yleensä noustaan samohin aikoihin)
klo 6-7 Sitterissä/leikkimatolla oleskelua
klo 7-10 Unet jatkuu
klo 10 Syöttö
klo 10.30-14 Ulkoilua, valveilla oloa, hengailua. Johonkin väliin syöttö
klo 14.00 Syöttö
klo 14.15-15 Unet
klo 15-16 hengailu
klo 16 Syöttö
klo 16-19 Pienet unet ehkä, hengailua, leikkimistä
klo 19 syöttö
klo 19-20 Ehkä peinet unet :D
klo 20.15 Iltahommat, syöttö ja rauhoittuminen

Tuossa tuon on pääpiirteittäin. Mutta vaihtelee myös aika paljon. Ja vaipan vaihtoja en jaksanu kirjottaa tuohon =D Ja joskus saatetaan olla pidempäänki jossain ulkona ja illalla käydä vielä ulkoa :)
 
Meillä oli toissapäivänä 3kk neuvola. Mitat 5,56kg ja 60,7cm. Painokäyrä lievästi laskusuunnassa kun liikkuu nyt niin paljon, mutta terkkari ei onneksi tuputtanut mitään kiinteitä vielä, kehotti vaan tarjoamaan rintaa aina kun maistuu. No tarjoanhan minä, mutta kun lasta kiinnostaa kaikki muu mahdollinen vaikka olisi nälkä.. ja kuulemma tämä tekee nyt jotain puolivuotiaitten juttuja, kun on niin aktiivinen, kannattelee itseään hyvin jämäkästi, pyörii mahalta selälleen, nauraa ääneen, potkii unissaan yöt läpeensä jne.. että kiire hänellä kasvaa. Paljon masuaikaa monta kertaa päivässä pitäisi kuulemma pitää. Toka rotta myös, unisuutta ei nyt tullut mutta lieviä mahakipuja ja ripulia niinkuin viimeksikin, ei ehkä yhtä pahana.

Muutto saatiin toissapäivänä ja eilen lopulta päätökseen , nyt asutaan mun vanhemmilla. Mun äiti tuli viihdyttämään vauvaa ja saatiin myös mun vanha sitteri lainaan, se on muuten hyvä mutta typy pyrkii siitä pois niinkuin epäilinkin käyvän. Vatsalihsksilla punnertaa ylös :ROFLMAO: väsynyt Pikku muuttaja kävi yöunille jo kympiltä, joten mä sain rauhassa käydä saunassa ja juoda yhden oluen. Ah onnea!:p
 
Meidän vauva lopettaa varmaan päiväunet kokonaan kun aika vaan vähenee ja vähenee.. Ensin nukkui 60min kerralla,sitten 50min ja tänään 15-30min.
Mun sisko tuli päiväksi auttamaan mua mut eipä paljoa ollut apua kun vauva itki ja haluaa vaan olla tissi suussa :unsure: tänään on tähän mennessä syötykin jo varmaan kymmenen kertaa... :confused:

Yöllä nukuttiin kyl todella hyvin! Ensin 22-5:15 ja siitä kasiin ja vielä 1,5h!
Harmittaa vaan kun vauva ei viihdy oikeen muiden sylissä ja on vaan n.10min hyvällä tuulella. Oon nyt syöttänyt vielä useammin mut ei oo muuttunu tää narina ja kiukkuisuus. Ei auta ku hammasta purren jaksaa:(
Ja nyt kun oon antanut heti heräämisen jälkeen tissiä ja ennen unia ni on sit ollut tunnin-puolentoista sisään 2krt tissillä :confused:
 
Tänään on ollut syömisen kanssa ihan normipäivä. Voiko olla et vauva huomasi et täällä oli vieras ihminen ja sen takia tankkas läheisyyttä tissillä vähän väliä syömisen lisäks? Ja et unet oli entistä huonommat. Nyt nimittäin ollaan oltu kaksistaan kotona ja tyyppi on nukkunut päivän tokia päikkäreitä 2h (y)
Hoksasin myös,et pojalla on aina hiki kun herää niin pistin ilmalämpöpumpun eteen vaunuihin nukkumaan :D Peitto pitää kuitenkin olla kun rupeaa häsläämään käsillään niin ei raapisi naamaansa ja heräisi.
Tosiaan se syöminen ei ole ongelma vaan nukkuminen. Nukkuu pikkuisia pätkiä niin haluu syödä useammin. Oon myös huomannut että saa piereskeltyä "syödessään" eli vissiin rentoutuu tissi suussa paremmin :p:LOL: Pullosta saa muutaman kerran viikossa et pysyy se taito tallessa jospa tässä pääsisi harrastamaan itsekkin pikkuhiljaa..
 
Mä olen kanssa huomannut, et syöminen rentouttaa niin hyvin, et saa siinä paukuteltua liikoja ilmoja ulos, välistä pysähtyy itsekin kuuntelemaan, et mikä pörisee :LOL:

Nyrkin syönti on nyt ihan mahdotonta, koko ajan nyrkki suussa ja sylki valuu, ilmeisesti ikenet alkanut kutista.

Sisällä nukutaan edelleen vain pätkissä, mutta nyt en uskalla ulkona enää nukuttaa kuin sadesäällä, kun ampiaiset on taas alkaneet tellätä vaunuihin. Tänään käännyttiin kesken lenkin, kun meinasivat ihan toden teolla kaivautua vaunuihin jostain hyttysverkon rakosesta.

Kapusha, voimia! meidän esikoinen oli mallia nirinari, ekat 2,5kk oli oikein tyytyväinen, mut sen jälkeen piti ihan koko ajan kannella sylissä ja kävellä ympyrää, et herra ei olis narissut tyytymättömänä. Ei siis itkenyt, mut sellanen tyytymätön narina jatkui, kunnes pääsi itse liikkeelle.
 
Meillä ei toinenkaan rota aiheuttanut vauvoja, hyvä niin!
Ihan uutta vaihetta mennään taas. Juttua riittää aina kun ollaan hereillä ja autokopassa istuminen ei enää riitä vaan väännetään väkisin istuma-asentoon kunnolla. Nyrkkiä ja peukkua mutustellaan meillä myös ja kuola valuu :D
Ruokaa syödään edelleen kaks kertaa vuorokaudessa: lounas ja päivällinen ja nyt menee sellainen 1/3 purkki kerralla ja tissiä päälle. Ens viikolla aloitetaan aamupalaksi riisipuuro ja hedelmäsosesilmä. Meillä tää syöminen rytmittää nyt tosi kivasti arkea ja päivät sujuvat mallikkaasti.
Hurjaa ajatella mitä kaikkea seuraavat kolme kuukautta tuovat tullessaan!!! Kehitys on nyt NIIN hurjaa!
 
Meillä aiheutti toinenkin rota kauheet vaivat! Mutta ne pistos rokotteet ei niin pahoja mitä luulin.

Täälläkin nyrkit ja menee koko ajan suuhun ja kuola valuu. Nyt on ruvennut päristelemäänkin sillä kuolalla :D Kauheen nopeesti nämä kyllä kasvaa ja kehittyy!

Meillä on ens viikolla se maito-allergia testi. Vähän jännittää kyllä!

Sitteristäkin kovasti yritetään nousta pois :D

Täällä päiviäunia nukutaan välillä hyvin ja välillä huonosti. Yöt kyllä onneks nukutaan.

Tänään käytän vauvaa ekaa kertaa vyöhyketerapiassa. Saa nähdä onko apua mahavaivoihin.

Tsemppia Kapushalle!
 
Semmonen kysymys vielä teille joilla vauvat menee pelkällä pulloruokinalla niin noudatatteko sitä suositusta, että 30ml/h ja 90ml max kerralla? Kun meidän neiti saattaa syödä 2h välein tuon 90ml. Neuvolassa kun asiasta kysyin niin sanottiin vaan, että jos ruoka maistuu niin antaa mennä vaan. Kun muutenkin meidän neiti on hoikahko niin saa syödä. Ei painanu vielä 3kk neuvolassa edes 5kg :/
 
Pippuri: siis tuo annossuositus ei koske ollenkaan nimenomaan korvikkeella ruokittuja vauvoja. Tuo ohje on heille kenen vauvat on tissillä, ja syövät satunnaisesti pullosta lypsettyä äidinmaitoa. Ettei venytetä turhaan rintaruokitun vauvan vatsalaukkua.. Korviketta antaa mennä vaan vaikka 2dl kerralla :) Nöösikkä: aloitatteko ns. "Vauvapuurolla"? vai ihan normi riisihiutaleista?
 
Viimeksi muokattu:
Moikka.

Meillä nukkuu Karri edelleenkin hyvin. Mä oon laskenut että päivän aikana tulee 8-10 imetyskertaa per päivä. Se riittää kuulemma siihen että maidon tuontanto pysyy yllä. Ensviikolla olisi tiheänimun kausi ja 1.8 3kk neuvola.

Nyt huomaa että alkaa ekan rotan vaikutus loppuun kun kakkaa vaan tulee. Meillä kakattiin ennen sitä ekaa rotaa niin usein, mutta rota vähän hillitsi sitä kakkaamista. Nyt alkanut taas että kokoajan saa olla vaippaa vaihtamassa.

Meillä oli ihan kamala viikonloppu. Mies alkoi la aamuna oksentaan todella rajusti 5 aikaan aamulla. Varmaan tunnin putkeen oksensi ja sitten lopulta lähti jalat alta. Sano että päässä vaan pyörii ja huimaa todella pahasti. En keksinyt mitään muuta kun soittaa 112 ja pyytää lanssi paikalle. Päivystykseen kun en olisi pystynyt miestä kantaa ja meidän kahta lasta ei olisi voitu kotiin jättää. Lanssin ukot sanoivat että noroa. No sillä mentiin koko päivä sitten. Pelkäsin että en halua noin rajua mahatautia meidän 2v tytölle. Samalla mietin vaan että ei noin rajut oireet oo norossa. Me oltiin lasten kanssa koko päivä sitten mun vanhemmilla kun 2v tyttöä pelotti kun mies huutamalla oksensi aina. Illalla sain yhteyden mun mieheen 21 aikaan. Käskin soittaan acutan päivystykseen. Käskivät sinne tulla ja sanoivat sieltä heti oireitten perusteella että on Vestibulaarineuriitti eli tasapainoelimen tulehdus. Kävin kotoo miehen hakeen ja vein tayssin acutaan. Sinne mies jäikin sitten ja eilen tiistaina pääsi vasta pois. Kyllä osasivat hyvin epäillä oireista mikä miehellä on. Pääsi päänkin kuvaukseen missä pystyttiin sulkeen että ei siellä oo mitään. Sain onneksi mun vanhemmilla la-su yön ja olla siellä koko su päivänkin. Mentiin vaan yöksi kotio. Tänäänkin mun äite tulee tänne auttaan kun pitää saada siivottua ja miehellä toipuminen edistyy mutta hitaasti. Mä oon ollut niin riikki tästä kaikesta.

Norappi ja Karri 2kk 21pvä
 
Voi apua! Mä en oo kuullu et siihen on suositus paljonko "saa" kerralla antaa pullosta.. Poika oli sunnuntaina mummolla 2,5h hoidossa ja mukana oli 280ml lypsettyä maitoa kahdessa eri pullossa ja oli juonut MOLEMMAT!! Siis 2,5h aikana! Tosin anopin vastaus joka itkuun on et vauvalla on nälkä.. Periaattessa ois pitänyt sillä yhdellä pullolla pärjätä tuo aika.. Kuitenkin kotona hyvillä unilla syöttöväli voi olla se kolmekin tuntia.

Täällä pari päivää oli taas ihan painajaista eli ei päiväunia juuri ollenkaan. Yöllä sit vedettiinkin 6h putkeen :D et saa päättää et unta yöllä vai unta päivällä!;)

Meillä syödään nyrkkiä hirveästi myös ja kuolaa ihan kauheasti!! Alaleuassa näkyy valkoiset pisteet, mut tuskinpa vielä hampaat tulee, toivottavasti!!:D käy imetys muuten mielenkiintoiseksi :D

Norappi, ihan kauhea tilanne mut onneksi mies pääsi lääkäriin!!
 
norappi: kamalaa :/ !! kapusha: vatsavaivainen vauva varsinkin syö helposti pullosta ihan liikaa. Lohdukkeeksi imee maitoa kun masu on kipeä, ja sitten masu on entistä kipeämpi kun syö liian tiheään ja liian paljon kerralla..ja oravanpyörä on valmis :/
 
Minä en ole kuullutkaan tuollaisia maitomääräsuosituksia. Lastenlääkäri sanoi nyt Niilon alkutaipaleella, että pelkkää maitoa (olipa se äm tai korvike) syövä vauva ei voi saada liikaa maitoa. Pulauttaa kyllä ylimääräiset pois. Nyt isompana sanoi lääkäri, että 3kk ikäisen normaali korvikemäärä on 7-12 dl / vrk eli suuri on vaihteluväli.

Täällä lomareissu vetelee viimeisiä ja perjantaina ajetaan kotiin. Lomaväsymystä alkaa olla jo itse kullakin ja on ihana päästä kotiin! Tosin sitä ennen on ajettava vielä n. 1000 km autolla.. Niilokin ollut nyt pari päivää vähän kärttyisempi. Maanantaina mennään 4kk lääkärineuvolaan sitten.
 
Huhtihapsukkainen; Kuulostaa ihanalta toi teidän reissu, itekkin kaipaan vähän lomalle mut ensinnäkin meidän tyyppi huutaa autossa yleensä 80% matkasta ja se ei olis kovin rentouttavaa :ROFLMAO: Ehkä ens kesänä kun vauva on isompi ja ehkä viihtyy jo autossa :love:

Toi on kyllä nyt hyvä muistaa toi maitomäärä, koska ihan järkeenkäypää on se et jos juo pullosta hirveen määrän niin imetys voi siitä häiriintyä kun tissistä ei tule samoin kun pullosta.. :oops: Ja tosiaan meillä poika hakee tissiltä lohtua mahakipuun eli saattaa vaan olla tissi suussa, piereskelee aikansa siinä ja sit alkaa hymyillä/nauraa. Ei tosiaan ollut nukkunut mummon hoidossa ku 20min tirsat niin todennäköisesti itki väsymystään ja siihen tarjottiin heti pulloa... :(
Nyt on kyllä alkanut häseltää tissillä sen verran et vaatii hermoja... Kädet huitoo. tissi lähtee suusta, sit vedetään kaarelle ja hermostutaan. Tälläsinä imetyskertoina vaihdetaa rintaa monta kertaa et saa syötyä. On käsiensä kansa muutenkin ku tuulimylly :LOL:
Mä en ees pysy kärryillä montako imetyskertaa tulee päivään, mut yöllä kun tulee 2-3krt niin eiköhän se 8krt päivän aikana täyty. Toivon niin et maito riittää ainakin siihen asti kun kiinteet on kunnolla pelissä! Eikai sen pitäis loppua kun jaksaa vaan imettää..
 
Heips! Voisinpa itsekin kertailla vähän kuulumisia. Meidän poika viikon päästä 4 kk, päästiin eilen vasta laittaa rokotukset kun ollaan oltu reissussa, painoi reilu 6,5 kg ja pituutta 61 cm. Pelkällä rintamaidolla aateltiin kans mennä suunnilleen puolivuotiaaseen asti, jos siltä näyttää. On kuitenkin tutkittu, että liian aikainen kiinteiden aloitus on yhteydessä allergioihin, ja WHOn suositus on täysimetys 6 kk ikään asti, 4 kk iässä saa alkaa maisteluttaa jos vauva vaikuttaa siltä että on valmis (usein sanotaan, että kun istuu tuettuna ja laittaa hallitusti esineitä suuhun, voisi suolistokin olla kypsä maisteluihin). Lisäksi maito on itse asiassa rasvaisempaa kuin vihannekset ym., eli se saattaa jopa paremmin pitää nälkää loitolla ja ravita lasta. ;) Näin pienet ei vielä tarvi muuta.

Hampaita on alkanu pilkistää ikenissä, ei vielä puhkea mutta valkoisia pisteitä on alaetuhampaissa. Ne on vähän kurjilta tuntuneet ja nyrkkiä menee kovasti suuhun. Pakastettua äm oon antanut imeskeltäväksi ja jäisiä tutteja. Muutenkin nelikuisen hulinoita ja tiheää imua taitaa tässä olla vähän päällä. Pari yötä meni useammin heräillen, mutta viime yönä taas posotti 9 tuntia putkeen. :whistle:

Meilläkin tod. näk. tulee syksyllä muuttopuuhat. Ja pian taas reissuun, tällä kertaa toiseen maahan. Ei jännitä, niin hienosti meni lentokoneessa Hki-Oulu väli ja muutenkin ihmisten ilmoilla. Sosiaalinen heppu hän on!
 
Joo meillä istutaan jo tuettuna, rattaissa ja sitterissä pungertaa itsensä istuma-asentoon, ei viihdy makuulleen enää ja helistimet yms menee jo hallitusti suuhun...mut mut..en tiennytkään että sillä ois jotain tekemistä suoliston kehityksen kanssa :LOL: heh. Eiköhän lapset ole yksilöitä tässäkin asiassa, ja kukaan ei varmaan kaksplus palstan perusteella voi arvioida tarviiko toisen vauva lisäruokaa vai ei.. :poop:
 
Ei sillä oo tekemistä suoliston kanssa, mutta näiden kahden kehittyminen kulkee usein yhtä aikaa. :)

Suosituksilla on aina jokin peruste, mutta jokainen varmasti tekee parhaansa ja osaa arvioida lastaan. Monenlaisia eri tapoja on, halusin vain sanoa mitä itse oon oppinut ja lukenut!
 
Jostain muistan lukeneeni, että suolisto on ns. epäkypsä aina sinne 3-4v. saakka eli aika pitkään. Esikoisen ollessa vauva, kun oma maito ei riittänyt, vaan jouduin lisäksi antamaan korviketta, neuvottiin nlassa aloittamaan soseet jo 4kk:n iässä ettei korviketta olisi tarvinnut ihan litratolkulla juottaa, koska sitä meni lopulta sitten tosi paljon. Meillä se vielä aiheutti ummetusta, niin ne soseet hieman auttoi. Nämä suosituksethan vaihtelee ajan mukaan suuresti (joskus 70-luvun alussa on jopa neuvottu antamaan vauvoille hunajavettä, joka on nyt ehdoton ei), ja riippuvat varmaan paljon nlastakin ja ihan terveydenhoitajasta. Ja jokainen varmasti tekee parhaansa oman lapsensa eteen.

Musta tuntuu, et meillä on vatsavaivoja joka toinen ilta ja joka toinen ilta ei. Kiva tietty, ettei joka ilta ole, mut outoa on. Ei kuitenkaan onneksi pitkään huudeta ja menee kyllä ohi, kun sylissä hytkyttelee.

Meillä menee autossa 3-4h matkat vielä ok, mut sitten menee hermot, vaikka pidettäisiin taukoja, jolloin otan pois kaukalosta ja korjailen aina asentoa matkallakin.

Oliko kellään muulla jo menkat alkaneet? Mä ärsyynnyin, kun alkoivat kesäkuun alussa, vaikka täysimetän. Nyt ovat onneksi tajunneet pysyä poissa, mut ärsyttää se, et aina pitää olla ns. varautunut, kun ne alkaa aina ihan täysillä ilman mitään pikku tuhruja.
 
Mulla on ollu jo kahdet menkat synnytyksen jälkeen :D

Meillä ois 8.8 se maito-allergia testi. Sitä ennen ei saa antaa mitään uusia makuja. Pitää pysyä siihen asti tuolla apteekin korvikkeella :)

Onko muilla täällä vauvakuumetta? :D Mä haluaisin taas synnyttmään ja taas olla raskaana :p:D Mutta ei kyllä tosiaan aijota vielä yrittää toista. Pienellä ikäerolla halutaan, mutta katsellaan sitten kun meidän neiti on vuoden niin asiaa uudelleen :D
 
Täällä kans 2 menkat jo ollu synnytyksen jälkeen! Minä en tosin imettänyt kuin 7vk.

Pippuri: Ei, ei oo vauvakuumetta :D Synnyttämään voisin mennä, mutta raskaanaolo+uusi vauva ei kiitos :D Minä en jaksais vauva+taapero yhdistelmää.. Tää yli 8v ikäero lapsilla on ollut oikein passeli. Mutta tuskin enää uudestaan alan tähän rumbaan sit kun tämä pikkuinen on kouluikäinen. Kyllä mulla on hyvin vahvasti fiilis että mun lapset on nyt tehty :) Esikon jäljiltä meni 7v ennen kun ensimmäistä kertaa tunsin edes pientä vauvakuumetta, eli en taida olla ns. helposti vauvakuumeilevaa sorttia :D


Mekin oltiin reissussa tuossa 3pv :) mökkeilemässä ja huvittelemassa Visulahdessa. 3h ajomatkat nukuttiin mennen&tullen :)
 
En tiedä oisko sit hieman erilaista kun korviketta saa, ja käsittääkseni keskosilla usein suositellaan jo 3-4 kk iässä kiinteitä aloitettaviks. No, suositukset tosiaan muuttuu aina uusien tutkimustietojen valossa, mutta jokainen vanhempi itse päättää onneks lapsensa parhaaksi. Itsekin kyllä ihan innolla odotan kun saa alkaa antaa jotain muutakin, vaikka imetyksestä nautinkin + se on tosi kätevää ja helppoa, mutta en koe että vielä on sen aika.

Mulla oli toukokuussa yhdet niukat menkat(?), mutta ei oo sen jälkeen kuulunu mitään. Pippuri mulla on aina välillä omalla tavallaan vauvakuumetta :D mutta on kyllä ihana olla ilman mahaa ja kömpelöä oloa yms. enkä ihan vielä toista pientä pitäis järkevänä tähän lisäks, mutta vois tossa keväämmällä ehkä jopa jo antaa luonnon hoitaa asiansa jos niin on käydäkseen.. ;) Saapa nähdä ehkäiseekö imetys vai ei, sekään ei haittaa vaikkei ihan vielä sillon tärppäis. Me kyllä pelaillaan välillä nyt jo riskipeliä, kun ei aina ihan kunnolla ehkäistä.. :giggle: Hupsiis :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
Suosituksistakin kannattaa muistaa että ne tehdään koko maapalloa kattaviksi ja paljolti palvelemaan heikomman hygienian maita kuin mitä esim suomi on. Pitkällä imetyksellä noissa maissa ehkäistään tehokkaasti lapsikuolleisuutta sekä tauteihin että aliravitsemukseen. Meillä Suomessa jokainen äiti on varmasti tarpeeksi oppinut jotta pystyy lukemaan vauvansa tarpeita ja toimimaan sen mukaan ja jos arveluttaa niin sitten voi sina kysyä tai mennä suositusten mukaan.
Meillä tyyppi hylkii edelleen pulloa vaikka yritän siitä aina silloin tällöin antaa eli ei olla ihan vielä siirtymässä pulloruokintaan.
Hedelmäsoseet eivät juuri maistu eikä vellit mutta peruna ja porkkana kyllä :ROFLMAO: kunnon jätkä siis!
Reissussa ollaan oltu nyt kesä- ja heinäkuu. Käyty kaks kertaa kotona pesemässä pyykkiä. Jätkä nukkuu hyvin autossa ja asuntoautossa kun on öisin säkkipimeää. Elokuussa sitten kotiudutaan että päästää taas syyskuussa reissuun :LOL:. Ihanaa kun ei tarvi miettiä kesälomia kun toisen ja mies saa hyvin etänä työt hoidettua.
Meillä lapset tehty kun tämä oli jo neljäs ja mä oon jo niin vanha:whistle:. Aluksi olin sitä mieltä että kakskin vois riittää mutta nyt olen niin onnellinen tästä suuresta perheestä!!!!
Menkat ei oo vielä alkaneet mutta käytetään kuitenkin ehkäisyä. Kierukan ajattelin kokeilla sit kun kotiudutaan Espanjasta tuossa marraskuussa. Mulla ei oo ennen ollut sitä niin en halua mitään tulehduksia tms vieraassa maassa.
Nyt huvipuistoon riehumaan! ;)
 

Yhteistyössä