Lista päivitetty!
Joo elikkäs sen perjantaisen äitiyspolikäynnin jälkeen alkoi supistella ja niitä tuli pitkin päivää kovin epäsäännöllisesti kuitenkin mutta iltaa kohden saunan jälkeen tiheentyivät, ja klo 24-02 välin supisteli 6min välein suht napakasti, kipu oli sellaista että hyvin vielä olisin pärjännyt kotona, mutta säännöllisyyden vuoksi päätin lähteä näytille, koska mulla tosiaan oli eka synnytys vaan 3,5h.. tosin oli käynnistetty joten siksikin nopea. Sairaalaan päästyä kätilö kokeili että olen samaiset 3cm auki mitä olin ollut päivällä polikäynnillä, ja kätilö totesi että jos ei tästä hommat etene niin aamulla kotiin..sain oxanest piikin ja yritin nukkua, ja mies nukkui patjalla lattialla. Supistukset tunsin vaikkakin ne meni melko kivuttomaksi, ja jatkuivat säännöllisenä edelleen 6min välein aamuun asti, mutta kuuden jälkeen supistuvälit harvenivat 7-8minuuttiin ja aamuvuoroon tulleelle kätillölle kirjaimellisesti itkin, että miten turhautunut oon kun en saa nukuttua ollenkaan mutta turha reissu taisi olla tämäkin kun ei tää homma tästä etene.
Kätilö oli ihanan tsemppaava, ja sanoi että otetaan käyrää puoli tuntia ja käykää sit kävelemässä miehen kanssa yhdessä pari kertaa rappuset tonne 12.kerrokseen asti..lääkäri tulee kierrolle 9 aikaan, katsotaan jos vaikka kalvot puhkaistais syystä että äiti on niin väsynyt ettei kohta jaska enää synnyttää jos täytyy vuorokausitolkulla valvoa. Samaan syssyyn luin
Nöösikän vauvauutiset ja ajattelin että piru vie se on synnyttänyt ja meidänhän piti samana päivänä
! Rappusia noustiin hyvällä tatsilla ja JES -supistukset alkoivat tiheentyä. Läääkäri tsekkasi kierrolla tilanteen ja sanoi että 4cm auki, ja kätilö laittoi mut käyrälle ja hetken päästä oli kanava kokonaan hävinnyt ja olin 5cm auki.
Jossain vaiheessa supistukset alkoi muuttua sen verran kipeäksi ja tulivat alle 3min välein että aloin ottaa ilokaasua, ja se oli ihan huippu tehokasta mulle! 8cm kohdalla kätilö kehui mua että vau mikä nainen..noin paljon auki ja minä vaan olin että en oo vieläkään niin kipeä että tarviisin puudutuksia..jos sit ponnistukseen vaan pudendaalin otan. Sen jälkeen loppuavautuminen mei vähän hitaamminm eikä homma edennyt ennen kuin kalvot puhkaistiin. Sit muutama super kipeä supistus, sain pudendaalin ja olin 10cm auki. En tiiä tehosiko puudutus ollenkaan, mutta ponnistusvaihee olin ihan jäätävän kipeä ja tuntui että selkä katkeaa. Onneksi vauva tuli 2 supistuksella kokonaan pihalle. Ekan supistuksen ajan ponnistin puoli-istuvassa asennossa ja tokan supistuksen kyljelleen. Ja sieltä se ihanuus sitten saapuikin jo <3 tuli vähän yllärinä että vauva olikin niin pieni...ihana! Tikattavaa ei tullut ollenkaan. Jäi ihan huippu hyvä kuva synnytyksestä,vaikka se kestikin melkein 15h, niin koko avautumisvaihe oli ihanan rauhallinen ja hilitty..kivut pysyi ilokaasulla hyvin kurissa ja meillä oli supistusten välillä miehen kans tosi kivaa laatuaikaa..laulettiin radiosta tulevia biisejä ja vitsailin että miehelle tuli nyt ihan liian helppo kuva tästä hommasta...no ponnistus oli karseeta mutta tosiaan nopeasti ohi!
Tänään kotiuduttiin n.20 tuntia synnytyksen jälkeen. Vauva on kaikinpuolin ihana,eikä oo juurikaan itkenyt vielä.. imetys onnistuu hyvin (tosin ainoastaan makuuasennossa tällä hetkellä, mut treenataan tuota istualleen imettämistä) Mummot ja ukit kävi katsomassa vauvaa.. ja nyt vaan totutellaan tähän uuteen arkeen. Keskiviikkona käydään vielä osastolla tarkastuksessa.
Katjuska ja poju 1vrk