Huhtikuun Hurmurit 2014 ~Marraskuussa~

Eilen oli kyllä aika tunteikas päivä, kun aamulla ensimmäisenä tunsin pienet potkut :heart: viimeksi tunsin viikolla 16, niin osasin jo vähän odotellakin niitä lähiaikoina. Illalla sitten vessassa käydessäni tuli kirkasta veristä vuotoa ja säikähdin ihan hirveästi ja yöunetkin siinä sitten meni. Vuotoa ei ollut paljon eikä siihen suuria kipuja kuulunut, muutakuin sellaista pientä pistelyä alavatsalla. Aamulla soitin neuvolaan eikä ollut siellä yhtään huolissaan, koska vuoto loppui eikä siihen liittynyt kipua. Sen jälkeen tunsinkin oikein kunnon potkun ja tiesin, että kaikki kunnossa. Neuvolasta epäili, että voisi olla stressiin tai kuukautiskiertoon liittyvää. Nyt otan kyllä rauhassa ja YRITÄN olla stressaamatta, mutta saa nähdä miten onnistuu, kun töitä tulee stressattua... En oikein osaa nyt muuta kirjoittaa, kun vieläkin vähän sekava fiilis. Vuoto on kai ihan normaalia ja sitä suurella osalla esiintyy, mutta kun en ole itse kokenut sitä aikaisemmin, niin säikähdin kovin. Menkkamasita jomotusta tuntuu nyt koko ajan, mutta sitä on ollut kyllä pitkin raskautta muutenkin...

Voisi muuten päivittää nla 20.11 ja ru 13.12

Vemia 15+3
 
Vauva tänään 15+0 POKS <3
LA:n mukaan siis "jo" 15+3, mutta kun tuo vaavan mitta tuntuu niin paljon järkevämmältä :DDDD

Viime viikko oli järkyttävää kärsimystä, eikä se kyllä vieläkään täysin ole helpottanut. Oksentelu jatkuu edelleen aika pahana, mutta nyt ei tunnu siltä enää että tippaa tarvii. Juomat pysyy sisällä ja ruoatkin vähän aikaa... Mies lupasi tänään viedä minut apteekkiin hakemaan pahoinvointirannekkeet heti töiden jälkeen. En uskalla itse lähteä yksinään mihinkään kun on koko ajan pieni pelko siitä, että paha olo yllättää. Toivottavasti niistä rannekkeista on apua!
 
Heku (ja Marpa) mulla oli ihan samat tunteet viime raskaudessa, no plussaa saatiin odottaa kolme vuotta ja sit kun lopulta ihan luomuna pärähti niin en voinut uskoa. Tuntui että olin suunnilleen lapsesta asti odottanut että koska sais olla raskaana ja musta tulis äiti, ja oli kyllä isku vasten kasvoja oksentaa koko raskauden ajan ja joutua olemaan kotona :p Kyllä suoraan sanottuna v*tutti kaikki "raskaus ei ole sairaus" fraasit. Nopeesti sitä vaan unohtaa kun oon tässä samassa kelkassa heti perään :D Mutta kyllä se 9 kuukautta tuntui loputtomalta. Voimia teille!

Niin mulla siis ei ole neuvolaa 18.12. vaan se on vasta 30.12. ja ilmeisesti sitten neuvolalääkäri 21.1. jos ihan oikein ymmärsin.

Viikonloppureissu tehty ja 8 tuntia per suunta autossa oli kyllä aika tuskaa takapuolelle ja selälle. Enkä edes ehtinyt nukkua niin paljon kuin toivoin. Mutta oli se silti hermolomaa, kun ei tarvinnut huolehtia kuin omasta ravitsemuksesta :) Tietenkin syötiin koko reissu joko rasvaista huoltamoruokaa tai takassa paistettua makkaraa ja pari kertaa oli olo sen mukainen, onneksi ei sen pahempia pahoinvointiongelmia kuitenkaan ilmennyt :p Ja esikoinenkin pärjäsi loistavasti isukin kanssa, eikä osoittanut mieltään kun pääsin kotiin :) Mut oli ilmeisesti unohdettu, niin hauskaa oli isin kanssa viettää viikonloppu :D Kyllä mä hymyn sain kuitenkin kun palasin kotiin :heart:

Pari kertaa tuntui että olisin tuntenut liikeitä, mutta enemmän sellaista pyörimistä ja pari arveluttavaa tökkäisyä, eli ei mitään selkeää kuten viikko sitten. Sitä odotellessa, että nämä tästä vahvistuu :)

Kp & Kultakala 14+6
 
Välillä on kyllä ollut se fiilis, että tekis mieltä tintata turpaan näitä ketkä päästää suustansa hyväntahtosia mutta ajattelemattomia asioita :D Kaikki nämä;
"Kyllä se pahoinvointi yleensä helpottaa ekan kolmanneksen jälkeen" NOT!
"Viikkoon 16 asti ja sit se loppuu" Tuskin...
"Se on kyl hei tosi tosi tosi harvoilla, ketkä oksentaa koko raskauden ajan. Ei sulle niin huonosti käy" Nii varmaan :D

Alkaa usko hiipumaan kaikkiin noihin sanoihin :D
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Nillitämpä hieman vähän samaa mitä Heku. Tosissaan ihmiset, kun latelee noita hyväntahtosia kommentteja, mutta tietyssä mielentilassa tekisi mieli kumauttaa kalloon. Se ei yhtään helpota mun oloa jos oksentaa sisuksiaan ulos ja sitten sanotaan:

"kyllä se kaikki sitten unohtuu, kun nyytin saa syliin"
Minä elän tässä hetkessä, joten se ei auta yhtään nyt.

Toinen mitä nyt on alettu utelemaan, että tuntuuko potkut jo. Olen ensisynnyttäjä ja viikkoja on nyt 16+3, joten en edes itse odota potkujen tuntuvan vasta kuukauden päästä. Sitten sanotaan:

"Kyllä minä tunsin omien potkut jo 14-15 viikolla"
Anteeksi kun en ole niin hyvä äiti, että tuntisin oman lapseni potkuja vielä.
 
Äääh, mie oon nyt niin kärsimätön. Viikkoja 18+1 ja vieläkään ei potkuja ole tuntunut. Enkä ole varma onko mitään liikehdintäkään, kun ei noista ruplatuksista mahassa voi olla varma mitä ne on.
Onneksi tänään oli neuvola, sydänäänet saatiin kuulla, siellä se pieni sydän kovasti jumputti. <3 Kovasti nyt odottelen niitä ekoja potkuja, josko parin viikon päästä rupeaisi jo tuntumaan.
 
Lähes toistoa FB:n puolelta, mutta kuitenkin:
Neuvola ohitse. Hb ollut viimeksi 132, u-prot &glu viime käynnillä ja tällä negaa. RR 122/84 ja pulssi huikeat 96. Beebiksen sydän jumputti 150-157 pääsääntöisesti ja liikkui ihan hirmuisen paljon. Painoa on tullut nyt aivan liikaa, eli vaatteet päällä mitään vähentämättä kello 14:30 päivällä (jälleen kerran) 79,6kg, mikä tarkoittaa +10,6kg ja +537g/viikko. Kohdunpohjan korkeus on viikkoihin nähden liian korkealla, eli ihan navan alapuolella ja näillä kaikilla spekseillä sain lähetteen sokerirasitukseen vain pienen marmattelun jälkeen, jee! Pientä purnausta käytiin siitä, että meenkö sokerirasitukseen vasta viikolla 28 vai en ja koska sain kerrankin pitää pääni, niin sokerirasitus kutsuu ihan näillä näppäimillä, eli heti kun saan sinne ajan.
Liikkeet laitettiin kysymysmerkille neuvolassa ihan vaan "varmuudeksi", vaikka kun kotiin pääsin ja tuttuun ja turvalliseen relaxasentoon niin alkoi aikamoiset bileet vatsanseutuvilla. Mäkin oon siis ensisynnyttäjä ja ajattelin automaattisesti ensin, että liikkeet tuntuu sitten joskus viikoilla 20+, mutta yksilöllistä kaikki. Riippuu niin paljon kohdun asennosta, istukan sijainnista jnejnejne.
 
Heku ja Marpa Mä kyllä tiedän miltä se jatkuva pahaolo ja oksentaminen tuntuu. Ja kyllä se välillä vituttaakin. Esikoisesta oksensin paljon ja sitäkin enemmän voin pahoin. Itse vielä pelkään oksentamista suht paljon (en tiedä miksi), niin olihan tuo ihan mielenkiintosta itkeä ja oksentaa samaan aikaan. Oli mulla välissä ja sitten ihan lopussa joitain viikkoja, kun laatta ei lentänyt. Lääkärihän mulle määräs sitä pahoinvointilääkettä (en muista nimeä), mutta en sitten suostunut syömään sitä, kun vähän pelkäsin sen vaikutuksia vauvaan. Ei kai niissä mitään ole, mutta silloin ahdisti ja jätin syömättä.

Neksu 16+
 
Neksu mäkin sain tiputuksen jälkeen Primperan kuurin, jota jouduin välillä käyttämään, koska piti koulussa käydä kerran viikossa ja sinne piti päästä oksentamatta. Muuten kans en oo sitä suostunut syömään ja silloinkin kun otin niin otin vaan puolikkaan tabletin.

Mulla onneksi on hetkeksi rauhottunut tää oksentaminen. Eilen tosin oksensin taas päivällä, mutta alkaa olla aika satunnaista. Tilalle on sitten tullut kaikkia muita vaivoja:D
 
Heippa! Täällä olis yks uusi mamma huhtikuisiin, la on 26.4. Toinen tulossa, lapsille tulee ikäeroa 1v 1kk. Asustellaan Kanta-Hämeessä. Lueskelin tätä ketjua, ja oli maininta fb-ryhmästä, miten siihen pääsis liittymään? Olis helpompi keskustella sitä kautta. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Joo Heku kun sitä sairaslomaa kävin säännöllisesti hakemassa viime raskaudessa niin joka kerta sai kuulla että "kyllä se kohta helpottaa, kyllä se parin viikon päästä loppuu..." ja lopulta työterveyslääkäri kirjoitti sen vikan kuukauden suoraan saikkua ettei tarvinnut käydä kerran pari viikossa sitten hakemassa. Kaiken huippu oli kun eivät sitten viimeistä sairaspäivärahaa suostuneet maksamaan kun "raskaus on sujunut hyvin" (eli turhaan mä siellä kätilöopiston sairaalassakin ravasin pari kertaa viikossa koko loppuraskauden) ja "pahoinvointi on helpottanut" (joo siitä mitä se oli pahimmillaan). Se on kiva aina saada palautetta lääkäriltä jota ei ole koskaan nähnyt, kun todisteita on vaikka kuinka monelta muulta (asiantuntija)lääkäriltä. Melkein vuotta myöhemmin valitukseen ei ole vieläkään muuten tullut lautakunnalta päätöstä ainakaan minulle asti :p

Ihan kiva että on harvinaista että se pahoinvointi ja oksentelu jatkuu sinne synnärille asti mutta minkä tappelun voi joutua käymään läpi, jos satut olemaan se epäonnekas harvinaisuus. Toivon tosissaan että kaikki täällä pääsis vähemmällä!

Mä käytin niitä primperan-lääkkeitä (suppoja, vahvempia kuin ne suun kautta otettavat) silloin tiputuksen jälkeen jonkin aikaa päivittäin, koska vaikka ne eivät vieneet pahoinvointia ja oksentelua pois, niin niiden avulla pysyin elävien kirjoissa eikä tarvinnut uudestaan mennä tiputukseen. Jossain vaiheessa ne sitten jäi pois mutta koskaan ne ei kyllä auttaneet niin paljon etten olis oksentanut, edes niiden avulla en päässyt töihin. Ne suun kautta otettavat aiheutti vaan heti oksennusrefleksin vaikka se tabletti on ihan mikroskooppinen! Ja raskauden ulkopuolella mulla ei todellakaan ole oksennusrefleksi herkässä, kuten voisi kuvitella.

(.) Takaisin tähän raskauteen, täällä sitten "rasvaisen ruuan reissuviikonloppu" huipentuikin vasta eilen kun laatta lensi taas kaaressa. Ikävästi kramppasi koko vatsan alue (vatsalihakset?) kun oksensin, se oikeasti sattui ja pelkäsin että jos aiheuttaa supistuksia. Onneksi ei kuitenkaan, ja olokin helpotti kummasti. Eipä ole taas pariin viikkoon lentänyt mutta kyllä sen saa näköjään oikeilla valinnoilla tulemaan vieläkin :p

Niin ja 15+0 poks :)
 
Kukkuu!
Täällä menossa nyt 19+0, eli rv 20 jo menossa! Huh! :D Liikkeet ja potkut tuntuvat tosi voimakkaasti, mieskin tuntenut jo monena päivänä potkut :) Ens viikon to olis sit rakenneultra! :popcorn:
Muutamia harjoitussuppareita ollut myös, muutoin ok voinnit. Mulla paino nyt 64,5 kg aamulla, lähtöpaino ennen raskautta 58-59 kg.
Seuraava neuvola 21.11. jolloin kattellaan kelan papereita ym.
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Mymmeli88 jos tälläisiä tietoja saisin Nimimerkki / Ikä / Monesko lapsi / Synnytyssairaala niin lisään sut listoille :)

Bluediamond oi voi kun munkin vaaka näyttäs viel noin vähäsiä lisäkiloja mut ei :/

Yönenkeli ja tiitiäinen 18+3
 
Täälä on aika paljon kuplinu maha ja minä kun olen ensi odottaja niin en tiedä onko ne niitä vai mitä, tuntuu kyllä että ne olis enemmän ilmavaivoja :D

Tänne on tullu paljon uusia :) Niistä blogeistä jos jollakin on niin olis kiva jos linkittäisitte tänne :)

Miwwi 17+2
 
Miwwi tuolla etusivulla on listattuna niitä blogeja ketkä on sellasen ilmottaneet :)

ON Alkaa jo kauhistuttaan toi kuun lopun neuvola aika kun koko ajan tekis mieli vaan syödä ja syödä... ja kun tässä on jo tullu se ainakin 10 kiloa lisää... :/ Liikkeitä no joskus voi jotain tuntua vaikka onkin jo kolmas jne ni ei oo ainakaan joka päivästä viel

Yönenkeli ja tiitiäinen 18+4
 
Tänään oli neuvolalääkäri. Kaikki kunnossa, paitsi kilpirauhasarvot, niistä otetaan vielä joku kolmas arvo ensi viikolla ja katsotaan sitten lääkitystä. Sekä terkkari että lääkäri tuntuivat mielialasta olevan huolissaan. No, puhkesin itkuun ilman syytä sen terkkarin juttusilla, että ehkä siinä syy. Ja sanoin olevani aivan loppu. Nyt toivon, että tuota lääkitystä muutetaan ja saan siitä avun. Lääkäri ultrasi ja siellä vauva liikuskeli, tosin mun mielestä aika vähän vaikka lääkäri sanoi, että paljon. No, kaikki kuitenkin niin kuin pitääkin. Kipeät supistuksetkaan eivät olleet saaneet mitään tuhoa aikaan. Istukka oli sitten kuitenkin asettunut eteen, mikä selittääkin sen, että liikkeet tuntuu yleensä sivuilla. Semmoisia tänne. Huomenna 17+0!!!
 
Voi mie niin tiiän tuon tunteen että ei sitä raskauden hekumaa ollutkaan.. Nyt en oo ees oksentanu koko aikaa mut ei silti oo mikään voittaja fiilis ku väsyttää niin paljon että tuntuu että oon vaan varjo entisestä. Oon varmaan siinäkin suhteessa auto lintu että en erityisemmin ees oota niiden liikkeiden alkua kun tyttö oli niin vilkas tapaus että istualtaan olo tuotti joskus hankaluuksia kun toinen myllersi myllertämistään ja se tuntui oikeasti epämukavalta.. ja kunhan maha kasvaa niin se on vaan tiellä.. Noh mutta toisella kerralla ei onneks oo ihan niin kamalaa ollu mut en mie oo vieläkään löytäny sitä raskauden hekumaa ja sädehtimistä mistä kaikki aina puhuu.. ehkä sitä ei miun kohalla vaan ole :D

Omasta olosta ei oo oikein ees mitään kerrottavaa kun että väsyttää :D jos en olis väsyny niin en tietäs ees olevani raskaana paitsi joskus ku kivistää mahaa. Eli supistelee mikä on tosi outoo ku esikoisen kanssa supisteli oikeestaan vasta saikulla.. Pitäs varmaan vähän tahtia vähentää. Samoin tressi näyttäytyy tämän aamun mikreeni kohtauksena. 20 päivää töitä jälellä ja pitäs tehä muutama näyttä että valmistusin niin kai sitä sitten tressaa sisäisesti.. Mut helpottaa ku laskee työ päiviä takaperin ja tietää että kohta saa jäädä lomalle. Miulla siis ensin loma ja siihen perään äitiysloma niin saan vielä kesäkuunkin palkan vaikka oonkin koko ensuoden kotona.
 
Liikkeitä on alkanut tuntumaan vähän enemmän muuten nyt, eilen tunsin oikein kunnon muljahduspyörähdyksen jonka erotti ihan selvästi kaikista suolentoiminnan merkeistä. Tänään hipsutuspotkuja on tuntunut enemmänkin, aiemmin tuolla alhaalla ja nyt useampikin tuossa hieman sivummalla. :heart:

Mahakin on ilmeisesti alkanut kasvaa tai sitten vaan lihoan, jotenkin tuntuu että sen alun laihtumisen jälkeen olisin paksuuntunut yhtäkkiä tosi nopeasti. Vaikka eihän se ruokavaliokaan nyt ole ollut mitä parhain. Vaa'alla en ole käynyt, mutta eiköhän se paino ole jo noususuunnassa. Tuntuu että olis saman kokoinen mitä esikoisen kanssa varmaan vielä reippaasti puolen välin jälkeen, mutta silloin lähtöpainokin oli jotain -15kg tämän kertaisesta että ota nyt sitten selvää. Tai eiköhän se selviä tulevina kuukausina, että miten se maha lähtee kasvuun :)

Tiedän että varsinkin tuohon mahan epämukavuuteen ehtii vielä kyllästyä moneen kertaan, mutta silti en vaan malttaisi odotella että tämä raskaus tästä edistyisi. Osittain sen takia että jos sitä tällä kertaa sais oikeasti näyttää raskaana olevalta ja osittain sen takia että pääsis tästä raskaana olemisesta ja vois nauttia meidän perheestä nelihenkisenä :D

Väsyttää täälläkin vieläkin, ilman päikkäreitä oon ihan loppu illalla! Mutta olen myös huomannut että kun muistaa ottaa vitamiinin säännöllisesti niin on pirteämpi ja jaksaa tehdä asioita. Mikä taas saa miettimään että olisko rauta-arvoissa jotain koska tuossa vitamiinissa on myös rautaa.

Kp & Kultakala 15+1
 

Yhteistyössä