~~ HUHTIKUUN HELMET 2012 *syyskuussa* ~~

(.) En tiedä mistä johtuu, mut nyt on jo toista päivää hirvee hedari, eikä auta panadol, veden juonti eikä raitis ilma...ainoastaan nukkuminen helpottaa, mut sit kun herää niin taas se särky alkaa. : / Pahoinvointi kun loppui, niin sain tämän tilalle. Eikä tää oo sellasta migreeni tyyppistäkään särkyä. Onko muilla ollu? :headwall:Mietin et jos hormonit aiheuttaa tämmöstä ja sit epäilin jo että meneekö kesken, jos se särky johtuukin siitä...ahdistaa :( neuvolaan koitin soittaa äsken, niin varattua koko ajan.

Sale81 & Pupu 9+1
 
Viimeksi muokattu:
Sale ikävää tuo päänsärky.. Mulla oli kans päivän verran ihan kauhee särky, ilmeisesti oli joku virus koska töissä oli melkein jokaisella ollut päivän tai pari kestävä kova päänsärky ilman mitään muita oireita.

Eka neuvola oli eilen ja olin yllättynyt kun paino ei ollut noussut lainkaan, itseasiassa vähän ehkä laskenut. Iltapahoinvointi on vissiin tehnyt tehtävänsä. Olo on kyllä niin turvonnut että olin varma et joku 3 kiloo olis jo tullu. Oli ihanaa saada kaikkea luettavaa. Tää odotuskin tuntuu taas himpun verran todellisemmalta. Oli ihan outoa kun terkkari rupesi puhumaan synnytyksestä. Hetken oli sellainen olo et kuka synnyttää!? :LOL: Mieskin oli aivan innoissaan ja lupasi lukea mulle iltaisin niitä opuksia. Tänään varaan sitte np ultran. Täällä suositellaan tehtäväksi 11-12 viikolla, eli ei siihen sit enää ihan hirveesti oo aikaa..

Anazu+Dapsu 8+1
 
(.) äsken tulin juuri tarkastukäynniltä ja tulehdus on pois ja "Marttakin" voi hyvin ja kovasti siellä jo liikuskeli :heart: Niskaturvotuskin oli äkkiä katsottuna ok. Eli kyllä mä nyt alan huokailla pikku hiljaa tässä helpotuksesta :)

Sit se lääkäri kysyi et oonko tuntenut jo liikkeitä. Olin ihan monttu auki hetken aikaa et häh mut vastasin et ihan kun olis just sellasta pientä vipellystä kun aiemmissakin raskauksissa mut oon vaan ajatellut ettei ne voi mitenkään olla vielä vauva liikkeitä. Meinas et on kyl ite sitä mieltä et ne voi tuntee kyl jo nytkin jos oikein hyvä säkä käy eli ne on oikeasti voineet olla liikkeitä eikä mun mielikuvitusta :)

Champion ja Martta 9+6
 
Vauvis: ooh on kyllä upeita lahjoja tuossa tilaajalahjana. Tahdon tuon kaukalon :D Pitää vaan ostaa se telakka erikseen. Ei kyllä paha hinta jos 90e uusi brion kaukalo ja lehdet kaupanpäälle. Kuinkahan kauan noita rittää...osaatko sanoa onko tuo ollut jo kauan voimassa? kun viikkoaja vasta 6+1 ja eka ultra 7+4. En tiedä uskallanko ostaa mitään ennen sitä tai vkoa 11-12....
 
Joku kyseli kahvinjuonnista. En ole juonut kahvia enää kolmeen viikkoon. Yksinkertaisesti se ei mene alas. Sitähän kai saisi juoda kaksi pientä kupillista päivässä. Normaalisti juon sen 12 kupillista... :LOL:

On: Flunssa iski sitten ja kunnolla. Päätä särkee ja nenä vuotaa. Ihanaa olla töissä. Jälkitautina on kuulemma keuhkokuume joten taidan hakea saikkua huomenna jos olo tästä vielä pahenee. Olen ilmeisesti syönyt tarpeeksi usein kun ei enää niin paljon ällötä.

M1n1 ja Toivo 8+2
 
Ultrassa käyty!Siellä se pikkumurusen :heart: jumputti. Koko ei ihan vastannu viikkoja, muutaman päivän pienempi. Mut gyne sano et ihan normaali raskaus et tarkistellaan kokoo sit np-ultrassa.

noista tilaajalahjoista: katoin ite joskus 2kk sitten ja sillon siellä oli osa samoja ku nytki. eli taitavat vaan vaihtua sitä mukaan ku tuotteet loppuu.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: luosto
Heipsan!

Neuvolassa käyty vaikka eipä siellä hirveesti mitään uutta ollu :p. Verenpaineet oli mulla kunnossa, miehellä oli koholla (täällä oli uusi käytäntö että miehenkin paineet mitattiin :eek:), hemoglobiini oli myöskin kunnossa. Painoa oli tullu 4 kiloa lisää, jonka arvasinkin. Viimeksikin tuli alussa aika monta kiloa, mutta sitten keskivaiheilla ja lopussa ei tullu yhtään. Sydänääniä terkkari ei saanu kuulumaan ja sitten kovasti rauhoitteli että eivät välttämättä näillä viikoilla vielä kuulu. Esikoisesta kuului, mutta sillon tätinä oli sellanen 50+ konkari :). Tämä oli aika nuori. Ja on mulla sellaset olot ollu, että eiköhän siellä joku elele :).

Ens viikolla pitää käydä labrassa antamassa verinäyte seulontaa varten. Sitä seuraavalla viikolla on neuvolalääkäri, jossa ottavat ainakin papan kun sitä ei tässä välissä ehitty ottaa. Np-ultra on 27.9. Oisin toivonu kyl vähän aikasemmaksi, mutta ehkä mä jaksan ootella :). Aika on kyllä menny tosi nopeesti nyt että eiköhän toikin päivä melko pian tuu kohdalle.

Ainiin, laskivat neuvolassa taas la:n päivää aiemmaksi kuin mitä vau.fi:n laskuri joten listaan voisi vaihtaa mulle la:n 5.4. Kiitos! :)

Nytpä vois vaihteeksi alkaa valmistaa ruokaa :p.

Adalmis ja Kerttu 9+5
 
Heippa kaikille!
Anteeksi hiljaisuus...en ole jaksanut pahoinvoinniltani kirjoitella tai edes istuskella
koneella. Tuosta päänsärystä...olen samaisesta kärsinyt jo kohta kaksi viikkoa. Siihen ei auta yhtikäs mikään paitsi joskus ulkoilma helpottaa. Muistelisin et viimeksi oli samanlaista ja neuvolassa sanoi olevan hormonaalista. Eräs lääkäri tuttu kertoi että usein määrää raskaana oleville naisille buranaa päänsärkyyn ja on kuulemma ihan vaaratonta mut en silti uskalla ite ottaa =)

Pahoinvointi oon tosiaan ollu aika raskasta, onneksi olen kotona ettei tarvitse saikulle jäädä mutta yksivuotiaan perässä juokseminen ottaa välillä todella tiukille. Onneksi on mummi joka voi välillä hoitaa poikaa kun mies on töissä. En kyllä osaa millään tavoin vielä "nautiskella" tästä raskaudesta kun kaikki on vielä niin epävarmaa ja koko ajan huono olo. Varhaisultraan pääsin ihan kunnan puolesta vatsakipujen vuoksi ja sieltä löytyi sydämen lepatus oikeasta paikasta. Pitää vaan lohduttautua sillä et huono olo kertoo vaan siitä et raskaus on edelleen käynnissä. (näin mua terkka lohdutteli viimeks) eka neuvola on ensi viikon maanantaina ja silloin poksahtaa 8rv. Tällaista tällä kertaa...kamalaa valitusta(?)(!)
 
Tsempit kaikille pahoinvoinneista ja säryistä kärsiville :hug: Ja ihania ultrakuulumisiakin on ollut :heart:

Siis mitä, liikkeitä vois tuntea jo nyt?! Wau, pitääkin alkaa keskittymään... Joskin esikoisesta tunsin vasta 18+ viikolla, et en usko viel kyl vähään aikaan tuntevani...

Kahvi: mulle maistuu viel normaalisti, ekaa odottaessa ei tosiaankaan maistunut. Näin ne on näemmä raskaudet erilaisia :)

Taitaa olla yleinen käytäntö et neuvolassa tulee laskettuaika päivällä varhaisemmaksi mitä vau:n laskuri näyttää, mulla kävi kanssa noin :)

Adalmis: Miks mieheltäkin katotaan verenpaineet neuvolassa :D?
 
mymosa
Aika outoa, että mieheltäkin katsotaan verenpaineet, tosiaan :D

Tosi ei meillä ole mies tulossa ees mukaan alkuun, mitäpä se siellä.. Ultriin tulossa kyllä tai en tiiä tästä ar-ultrasta. Ja tiedä miten pääsee töidenkään puolesta, toivotaan, että sattuvat iltavuoroviikoille ja aamuaikaan.

Tänään saan hiivalääkkeet 8canesten kombi) ja pääsee tästäkin kutinasta eroon. onneks on tuolla vielä maitohappobakteereja niin jospa nekin auttais.
 
Täällä jo ihmiset käy neuvoloissa ja niskapoimu-ultraki lähestyy monilla huimaa vauhtia. Jeejee! Loppukuulaisena kaikki tuntuu olevan vielä niin alussa.
Tuossa np-ultrassa on täällä päin ohjeena että tyhjällä rakolla pitää mennä. Mielestäni viimeksi sanottiin että rakon pitää olla täysi. Miten muualla? Rakko tyhjänä vai täynnä? Lapussa lukee myös että tehdään pääsääntöisesti alakautta. Viimeksi eka yrittivät mahan päältä mutta kattoivat alakautta kuitenki lopulta. Nyt on tosi nultra eripaikassa ku viimeksi ku ollaan muutettu. Vielä on tuohon ultraan aikaa reilu kuukausi.

Käytin tänään poikaa 2v neuvolassa ja samalla sain ohjeita np-ultran soittamiseen. Kerroin neuvolan tädille myös etten ole vieläkään saanut ultra-aikaa jonka lääkäri mulle määräsi. Kattoi tiedoista että se asia on käsiteltävänä. Ilmeisesti siellä on ruuhkaa ja hoitavat kiireellisemmät asiat ensin. Sain numeron johon voin huomenna soittaa ja kysyä asiasta. Onneksi! Jospa huomenna sais jotain selvyyttä asiaan ja pääsis viimein sinne ultraukseen.

puppa 6+4
 
  • Tykkää
Reactions: luosto
puppa: Todellakin,toiset jo np-ulrailee ja me täällä alkutohinoissa vielä.:D
Kyse muutamista viikoista ,huomaa taas sen miten hirveätä vauhtia nää pienet masuasukit kehittyy .Jotenkin niin ihanaa:heart: Ainutlaatuista aikaa.
Toivottavasti huomenna saat puhelimella ajan siihen ultraan.

Mä oon laiska vätys:xmas: Laitoin likan katsomaan filmiä ja otin pienet 1,5 tunnin päikyt.Tyttö oli laittanut peitonkin äidin päälle jossakin vaiheessa:heart:
Matkalaukut odottaa pakkaajaa.Taitaa jäädä huomiselle..

vvauvalehden tilaajalahjasta..Tilasin siskolle lehden ,otin ton kaukalon.Sisko kyllä voi olla ihmeissään,kun tipahtaa luukusta.Hällä 6v.poika ja vauvajutut ei ihan arkeen kuulu nyt:DPitäis varmaan ilmoittaa,että tämmöistä tulee..

Ensviikolla olis uusi ultra ja eka neuvola..

luosto rv 6+4
 
Terkkari selitti, että niillä oli tällänen juttu alkanut, että pidetään huolta koko perheen hyvinvoinnista. Siksi siis otettiin miehenkin paineet :p.

Täytyy kyllä myöntää että on aika kiva tällä kertaa olla tässä etupäässä kun helmikuisissa taisin olla vika joka ketjusta synnytti :D.
 
mymosa
Tervetuloa yrjö... :( otin maitohappobakteerin ja siitä jäi joku inha tunne kurkkuun, ihan ku ei ois menny alas asti vaikka join runsaasti vettä. No siitähän seuras ulos tulo.. Toivottavasti ei nyt muuten ala pahoinvointi enemmän.

Tää päivä voiton puolella, iltapala ja kohta nukkumaan lapsoset :) Sitten oiskin enää huominen ennen ultraa.
 
  • Tykkää
Reactions: luosto
Olette kyllä todella ahkeria kirjoittajia! Ei meinaa aika riittää edes lukemaan kaikkea, saati sitten kirjoittamaan. =)

Kertomisesta Me olemme kertoneet aika avoimesti, osa sukua ei vielä kuitenkaan tiedä. Ensi viikolla on np-ultra, ja jos siellä kaikki hyvin, niin sitten kerrotaan lopuillekin.

Kestoilusta Kestoillaan kyllä tämän toisenkin kanssa. Harsoja vastasyntyneelle, ja siitä sitten edetään taskuvaippoihin, jotka olen kokenut käteviksi. Ei ainakaan viimeksi tarvinnut rasvailla, talkita tms vauvan pyllyä, kun iho voi niin hyvin hengittävissä ja myrkyttömissä vaipoissa... Juu, meistä tuli todella paljon "luomumpia ihmisiä" :p tuon esikoisen syntymän jälkeen, ja itse asiassa jo viime raskauden aikana aloin kyttäämään ruoista e-koodeja ja pyrkimään puhtaampaan ruokaan. Tällä kertaa olen tarkka myös kosmetiikan suhteen. Kaikki myrkyt huolestuttavat siinä määrin, että haluan välttää edes pahimmat - ja varsinkin siis haluan tämän vasta kehittyvän vauvan välttyvän niiltä.

Kävimme kurkkaamassa tulokasta vielä toisen kerran varhaisultrassa, ja siellähän se kaikesta epäuskostani huolimatta oli tallessa! Nyt onkin sitten tosiaan np-ultra jo ensi viikolla, ja se kyllä vähän jännittää. Nyt ei mennäkään vaan killistelemään sitä vauvaa siellä, vaan katsotaan, että vaikuttaako se terveeltä... Se tuntuu kyllä kieltämättä pelottavalta.

Oma olo on ollut todella väsynyt ja iltaisin usein etoo, joskus kovastikin. Liian isot ruoka-annokset tekevät todella huonon olon, ja samoin tyhjä vatsa. Mielitekoja on tämän alkuraskauden aikana ollut liha (! syön yleensä aika vähän), kebab salaatilla (kuola valuu taaskin kun edes ajattelen...), kotiruoka (raskas sellainen..), persikat ja normaaliin tapaani salmiakki! Suklaa maistuu normaalia huonommin, mikä on vain hyvä juttu. Painoa jäi viime raskaudesta n. 1-2 kg, ja nyt paino noussut n. kilon verran. Aion olla viime kertaa tarkempi kyllä sen nousun kanssa, koska viimeksi nousi aivan liikaa... 18 kg! |O

Pahoitteluni teille vuotojen kanssa säikkyville. Itselläni oli vuotoa viime raskaudessa, ja huomasin raskautuneenikin aika myöhään, kun luulin minulla olleen menkat. Vasta oudot oireet saivat testaamaan ja sitten pamahtikin heti vahva viiva testiin! Onneksi en tiennyt olevani raskaana sen vuodon aikaan silloin, koska olisin ollut todella huolissani tietenkin. Vielä kerran sen jälkeenkin alkoi tuhruttamaan, mutta onneksi tosiaan kaikki oli hyvin.

Hyvää odotusta teille kaikille - kyllä tässä todella saa vielä sinne ensi kevääseen odottaakin! Ei malttaisi millään. =)

Oops, viikot unohtuivat vielä, niitä siis nyt 10+2 kasassa.
 
Viimeksi muokattu:
Fanttomi onnea hyvistä ultrakuulumisista!:)

Adalmis haha, vai että mieheltäkin verenpaineet!:) Toivottavasti ne ei sit synnärilläkin tarkkaile miesten paineita...vois huidella vähä korkeella!;) Mutta joo...ehkä neuvoloissa tosiaan on joku uus systeemi käynnissä, nimittäin meille paukahti joku lomake postissa, jossa kysellään vähän niinkuin mielialaa "Lomake lasta odottavan perheen voimavarojen ja perhettä kuormittavien tekijöiden tunnistamiseen". Ja sit viel laput äidin ja isän alkoholinkäytöstä. No me täyteltiin nämä ja huomenna otan mukaan neuvolaan!:) Jänskää! Vaikka eihän siellä mitään erityistä tehdä tietenkään, mutta itseäni vaan kiinnostaa, että joudunko erityistarkkailuun ja mitä se tarkoittaa! Ja saanko lähetteen sinne varhaisultraan ja koska se sit olis!:)

Kahvi maistuu edelleen aamuisin. Tai sanotaanko, että ei sitä siis tee mieli, mutta saan kuitenkin vielä ihan hyvin juotua. Lähtee päivä paremmin käyntiin. Viime raskaudessa kahvi jäi sit täs aika alussa pois, kun ällötti se niin, mutta katsotaan kuinka tässä käy!

ON: Väsymystä, väsymystä ja väsymystä ja paha olo aaltoilee... siitäkin huolimatta siivosin eilen mun ruokavalion ja jätin herkut pois!:) Muuten tää oikeesti riistäytyy käsistä ja painaisin joku 100 kiloa enemmän huhtikuussa!;) Vatsaa juilii ja etenkin näin iltaisin huomaa, että vatsa on väsynyt päivän touhuista ja tuntuu hyvältä levätä. Häpyluu huutaa hiukkasen jo hoosiannaa..very nice! Viimeks oli ihan tappavat liitoskivut. Mut eiköhän nää viel mee ohi ainakin hetkeks....toivottavasti!

Nyt syömään iltapalaa ja kattelemaan telkkaria ja sitten pääseekin taas ZZZZzzzzx!:)

Chamon ja Nasu 6+2
 
Mahavakuutus otetaan ehdottomasti ja niin otettiin esikoisestakin.

Mulla np-ultra VASTA 22.9 :| Tuntuu et siihen on vielä ikuisuus. Osallistutaan seulontoihin ja ne otetaan siinä samalla kun mennään ultraan. Näppärää.

Mä jo iloitsin kun paha olo oli hetken poissa, kunnes viikonloppuna taas :x Oli kiva olla kummitytön nimiäisissä kun meinas oksentaa. Ei sentään onneks tarvinnu. Hassua, esikoista odottaessa oikein toivoin että olis huono olo eikä sillon yhtään, nyt toista odottaessa tää on paljon rankempaa hoitaa huonovointisena pikkuista. Vaikka ei saa valittaa, onhan se ihanaakin että tuntee oireet.

Meinataan kertoa miehen äidille perjantaina. Hän on pian vuoden hoitanut meidän esikoista, ollut siis vuorotteluvapaalla ja tullut joka päivä meille hoitamaan. Mulla kun ei olis ollut enää työpaikkaa jos en ois työelämään heti äippäloman jälkeen palannut :) Tän viikon perjantaina on siis viimeistä päivää ja sit kerrotaan. Ens viikolla mulla onkin loma ja mennään esikoisen kanssa tutustumaan päiväkotiin. Ajateltiin tehdä kortti ja siihen runomuodossa kirjottaa loppuun

Täällä kans yksi joka on nykyään fanaattinen ruuan ja myrkkyjen suhteen. Siis syödään lähes pelkästään luomuruokaa (kaikki mitä kaupasta saa) ja vältän mahd paljon kaikkea myrkyllistä. Tupakoijatkin kierretään kaukaa :D Välillä se jopa jo vähän häirtsee kun oon niin tarkka kaikessa. Mutta mitä sitä ei omien lasten eteen tekisi :heart: Me ei silti TODELLAKAAN kestoilla. Käytetään niitä maissivaippoja tai sitten suomalaisia Muumivaippoja. Noita maissivaippoja kun ei myydä kun S-kaupoissa, niin välillä täytyy tyytyä Muumeihin :D

~Linn ja Salamatkustaja 10+2
 
Annamaria, pakko kysyä että tiedätkö, määrääkö se sun tuttus buranaa raskaana oleville koko raskauden aikana? Oon duodecimin raskaus/imetys&lääke sivuilta sen joku aika sitten työni takia tarkastanut ja buranasta näytti aiheutuvan aikamoiset vaarat raskausaikana sikiölle: / Etenkin ekalla kolmanneksella ja vimpalla kolmanneksella sitä ei missään nimessä suositella. Ekalla kolmanneksella suurentaa keskenmenon riskiä ja vimpalla kolmanneksella iso vaara verenvuodoille tai sit sille, että sikiön ductus sydämestä (valtimotiehyt, jonka avulla sikiö vertaan kierrättää skipaten keuhkoverenkierron massussa) sulkeutuu liian aikaisin ja silloinhan vauva joutuu aikamoiseen pulaan. Toisella kolmanneksella burana on turvallisempi, mut en kyllä siltikään uskaltais sitä ottaa kun riskejä siinä joka tapauksessa on.

Onnea Fantomille sykkeestä ja Championille kans onnea ihanista kuulumisista!

Tervetuloa uusille ja onnea=)

Masuvakuutus houkuttaisi, kun työni puolesta liikaa hysterisoidun kaikkien maailman sairauksien suhteen, mitä lapsilta löytyy:ashamed: Tiedän jo nyt ison liudan sairauksia, mitkä haluan heti saada huolesta pois np-ultrassa ja rakenneultrassa. Voipi olla, että kustannan itselleni mielenrauhan ja käyn joskus rv15-18 ennen aikaisessa rakennetsekkauksessa jollain spesiaalilla...
hullu mikä hullu:|
Mä oon muuten kans tosi neuroottinen kaiken sen suhteen, mitä suuhuni pistän. Ja en voi ymmärtää äitejä, jotka kehtaavat sätkää vetää ja pakottaa pienen avuttoman vauvanalunkin tupakoimaan:( Tänään näin taas sellaisen äidin:kieh:
(Sori vaan, jos täällä joku polttava äiti on ja loukkasin. Tää vaan on sellainen aihe, mikä mut sairaita lapsia hoitavana ihmisenä saa raivon partaalle.)

Mulla huomenna lääkärineuvola + veriseulonnat ja ensi maanantaina siis np-ultra. Jännittää jo kovasti. Toivoisin niiiiin paljon, että sydänäänet kuuluis jo huomenna. Stetoskoopilla yritin viikonloppuna töissä kaivella massusta, mut en saanut kuuluviin. Tosin stetarillahan niitä ei vissiin vielä oikein kuulukaan?? Haluaisin dopplerin, mut en oo vielä sitä saanut aikaiseksi tilattua.


Tiijona & nuppu 10+3
 
Onnea Fantomille ja Championille iloisista uutisista! :heart:

Muistan kun käytiin ekasta yksityisellä alkuraskauden ultrassa ni se oli paljon tunteellisempi hetki kun kunnallinen np-ultra. Vaikka eihän siinä näytöllä näkyny kun pieni möykky, ehkä johtui siitä et tajus et siellä todella on pieni elämän alku. :)

Otetaan tällekin sitten vakuutus kun sen aika tulee, on ollu tarpeellinen jo ensimmäiselle, vaikka ei vielä mitään suurempaa oo ollukkaan. Kätevää kun pääsee nopeesti lääkäriin. Vaikka mulla itselläni on ollu kunnalliselta puolelta hyvät kokemukset, oon päässy muutamassa tunnissa päivystysajalle jos oon soittanu klo 8 aamulla. Eli kunnastakin varmasti riippuu miten kunnallinen hoito toimii.

Ruoka suosituksia noudatan, mutta en omasta mielestä oo "neuroottinen", tarkka kyllä. Kyllä mietin uskallanko syödä sämpylän jossain huoltiksella (sisältää salaattia) tai jos ulkona syödään ni en ota salaatteja ja tilaan lihan ylikypsänä. Vaikka söinhän mä ennenku plussasin ni hulluna homejuustoo ja muita sulate/tuorejuustoja...:whistle: Tupakkaa en polta ja vältän myös passiivista tupakointia. Alkoholille on ehdoton ei.

Kuulumisiin!
 

Yhteistyössä