***Huhtikuun Helmet 2012 ' MAALISKUUSSA ' ***

BABYlonialaisen mainitsemia oireita tuli juuri mulle epiduraalin laitosta, jalka sätki, ihan kuin se olis saanu sähköiskun ja toisena tuli kutina kun olin saanut puudutteen. Mulle oli myös vaikeuksia laittaa epi, koska olin siinä vaiheessa aivan helvetillisissä kivuissa ja voin sanoa et sikiö asennossa on helkkarin vaikea olla sillon kun supistaa!! Itkin ja kyselin et eikö mulle voikaan laittaa puudutetta ni kuulemma kesti sen vuoksi juurikin kun en saanut selkää kunnolla pyöristettyä. Mua piikin pisto ei sattunut ollenkaan, tais supistuskivut olla 1000 kertaa kovemmat. Voi autuus sitä tunnetta kun lääke alko vaikuttaa, edelleen parasta mitä synnytyksestä jäi käteen heti vauvan jälkeen :) Mä en tuntenu sängyssä makailua mitenkään pahana hommana, en tosin muista kiellettiinkö liikkumista, mut en tainnu kyllä liikkua sen jälkeen..

Suska84 Kiitos vessapaperi vinkistä, mut se ei oikein toiminu mulle/meillä. Huomasin et vessapaperi oli alkanu mennä pikkareissa palasiks ja kiva kiva jos ne palaset tippuu lattialle kun toi meijän 1vee syö kaiken mitä lattialta löytää :LOL: :x joten vessapaperi täytyy ehkä vaihtaa vaikka talouspaperiin ja kokeilla silleen :)
 
Kauanko tuon epin/spinaalin jälkeen teitä on sängyssä makuutettu? Mulle tuli sikäli uutena juttuna, että suihkuunhan minä sain mennä heti salissa, kun nyt tovin olin henkeä vetäny lapsen syntymän jälkeen (ehkä 1-2h). Varsinaista jalkeillaoloa käskettiin varoa, ettei tulisi kovaa päänsärkyä ja eipä sitä kyllä tullut. Toisekseen, mitäpä siellä osastolla nyt jalkeillaan olisi tehnytkään. Ainoa "oma paikka" on sänky ja sen touhun jälkeen ihan mieluusti käytti aikansa pötköttelemällä pieni kainalossa. :heart:=)
 
Kivunlievitys: Mulle laitettiin esikoisesta epiduraali, mutta se ei kyllä vienyt kipuja totaalisesti pois. Ilmeisesti mun selässä on joku rakennejuttu, että aine vaikutti vain toisella puolelle tai sitten laittajassa oli vika. Toinen puoli oli täysin puutunut ja toinen vaan vähän. Puutuneen puolen jalka meni ihan lötköksi/puutui "liikaa". Suihkuun olisin päässyt heti lapsen syntymisen jälkeen, mutta en pysynyt pystyssä niin en mennyt. Eikä sanottu mitään, että olis tarvinnu pötkötellä enää episodin jälkeen kummemmin. Silloin kun epiduraali oli laitettu, en saanu liikkua mihinkään.

(.) Eilen käväsin synnyttäjien vastaanotolla kun oli epäilys, että lapsivettä tihkuu. Siellä hengailin kolmisen tuntia ja tuloksena oli, että ei ollut lapsivettä tiputellut vaan jotain muuta. Sainpas kuitenkin vauvasta painoarvion, joka oli 2,8 kg ja katsoivat myös alakerran tilanteen. Kaulaa oli vielä reilusti jäljellä, joten ei oo varmaan ihan hetkeen vauva ulkoistumassa. Kipeä oon kyllä ollu. Koko ajan jomottaa ja särkee ja hyvän asennon löytäminen on hankalaa.

Tänään neuvolassa pissassa oli taas vaikka ja mitä, mutta en joutunut uusintatestiin kun eilen on ollu pissa puhdas. Sf-mitta oli 33,5, paineet hyvät ja painoa oli tullu muutama sata grammaa viime viikosta. Seuraavan kerran sinne sitten ens viikon keskiviikkona. Hieman kyllästyttää ravata siellä kun ei oo mitään kummempaa, mut hyvähän se toisaalta on, että tutkitaan :).

Adalmis ja kerttujooseppi 36+6
 
Aivan järjetön makeanhimo! Ja nälkä:) Syön aamusta pari aamupalaa, päivällä lounaan, mutta iltaa kohden lähtee syöminen ihan käsistä! :kieh: Yöllä, kun herään veskiin, on jo aivan älytön nälkä (en oo vielä yöllä syönyt), etten tiedä miten pärjää aamuun asti...

Turvotusta on nyt alkanut kertymään ja päänsärky on myös palannut riesaksi. Huomenna on neuvola, saa RR ja katottua pissan, ettei niissä oo vaan mitään.

Mä en pelkää piikkejä, neuloja tms, joten päädyn siihen mitä kätilö mulle suosittelee kipuun. Luotan ensikertalaisena siihen, että ne tietää miten edetään:)

Mun puolelta "kummit" on pyydetty, mies pyytää kans kaks. Meille tulee nimiäiset, ja tylsistyneisyyttäni oon sitten kutsutkin jo tehnyt valmiiksi:ashamed: Tekstit pitää tietysti vielä kirjottaa sinne sisään, mutta sen ehtii:) Ajattelin, ettei tarvii pienen kanssa sitten askarrella.

-Sorel 34+2
 
mymosa
Kummit pyydetty jo jouluaattona, kummatkin suostuivat. Miehen puolelta kaksi (avopari).

Nimijuhlat meilläkin ja olen kutsupohjat ostanut jo sekä tietokoneella on runo ja kutsuteksti nimen kanssa valmiina. Tarvitsee vain tulostaa ja liimailla.
Eka pitää tietää vain paikka missä pidetään ja kellonaika.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Viikolla 34+0 oli painoarvio 1893g.
Sectiohaavan alue oli syynissä, kipeästä kohdasta kohtulihasta oli jäljellä vain 2.2mm. Hmm.. 2viikon päästä kontrolli ja jos paikat kestää, niin 5viikon päästä leikkaus. Jos paikat ei kestä, niin pääsen leikkuriin aiemmin. Toivon kuitenkin, että mikä pahan tappaisi, toivottavasti ei ainakaan raskaus.

Itsellä sectioita takana kolme. Samanlaisia, mutta niin erilaisia.
Viimeisin oli pelottavin, koska tiesin leikkauspöydän kapeuden ja kaksosmahan koon, jolloin puudutteen laitto oli vaikeaa. Puudutteesta selviydyttyä kaikki meni omalla painollaan. Tosin olen hölösuu ja kerroin peloistani heti, kun saliin pääsin. Ottivat pelkoni huomioon, kertoivat koko ajan mitä tapahtui, mitä seuraavaksi oli odotettavissa ja kyselivät miltä mikin tuntuu ja on vointi.
Baby/babyt sain heti lääkärin jälkeen katsastettavakseni. Muutama mulkaisu ja jatkoi/-vat matkaa isän kanssa. Heräämössä hengasin niin kauan, että jalkani toimivat. Heräämöön sain babyn/babyt rinnalle, kun sectio oli suunniteltu. Kiireellisessä sain babyn vasta osastolla luokseni.

-Heidi & neiti Jay 34+1-
 
mymosa
Apua, ei mulla ole vissiin missään vaiheessa katottu vanhojen sektiohaavojen tilannetta.. Sanottu vain, jos alkaa pahasti sattua alamahaan niin näytille. Vai kahtooko ne samalla, kun ultraavat tyypin kokoa..
 
icy
En oo kauheen aktiivisesti tänne kirjoitellut, mutta oli pakko tulla nyt kertomaan, että tänään lääkärineuvolassa annettiin lupa synnyttää vaikka heti. :eek: On kuulemma sen verran hyvän kokoinen vaavi jo (mitään lukemia ei saatu...), että parempi mitä aiemmin nyt syntyisi. Kaulaa oli jäljellä 1,5cm ja kohdunsuu pehmeä. Sf mitta huitelee 35cm:ssä, rd:tä ei ole ollut. Ilmeisesti seurailee nyt tän pari viikkoa jos lähtee itsestään syntymään, ja sen jälkeen sitten varmaan mietitään käynnistystä. Alkaa jännittämään ihan toden teolla! :) En oo ihan varma, onko limatulppaa irronnut tässä pari päivää jo, sellaista hivenen kellertävää imelän hajuista liisteriä on pöksyihin tullut, ihan pieniä määriä.

icy rv 36+4
 
Mymosa,
tiistaina lääkärissä synnytystapaa arvioidessa multakin kysyi vaan, onko sektiohaavassa ollut kipuja tai tuntemuksia. Ja kun ei ole, niin sanoi että kaikki on ok ja alatiesynnytykseen ei ole estettä. Ja kaipa se alaosastoa roparessa tsekkas asian myös sieltä päin. ;)

Olis ihan hirvee siivousvimma, mutta mulla venähti selkä (nostin pikkulikan autosta vähän huonossa asennossa) pari pvää sitten ja valmiiksi jo muutenkin tukala olo on nyt ollut moninkertaisesti ahdistava kun ei oo pystynyt kumartelemaan ja liikkuminen muutoinkin olllut hankalaa. Tänään oli jo parempi pvä, ja jos huomenna olis jo suht kondiksessa, niin alkaa sellanen puunaus että oksat pois! :) Ahdistaa, kun näkee ympärillä vaan asioita, jotka pitäs käydä läpi tai järjestellä... Kaiken huipuksi meillä alkaa esikoisen huoneen laajennusremppa maanantaina! Että pesän fiksaamista oikein urakalla! Onks muilla samaa paikkojen kuntoonlaittovimmaa?

Annapellu 37 + 3
 
Tunnin verran yrittänyt päästä tänne, joku huoltohomma oli päällä.. No eipä minulla mitään ihmeitä ollutkaan..

Meillä ei ole vauvalle kuin yksi pussilakanasetti.. En löydä mistään suht edullista settiä, Prismassa ei ole kuin se yks ja ainut oikea koko joka meillä jo on, jyskistä ostin, mut sehän on jotain ihme kokoa, aivan liian pieni, mut menee sit vaunu lakanana vaikka, en viitsi palauttaa oli aika halpakin.. Finlaysonilla maksaa 30 euroa+ postikulut :O Mistä saan ostettua pussilakana setin?? koko jotain 125*90..

Josefia rv 35+5
 
:wave: siivousvimmaa ollu jo tovin... kun on kevät ja raskaana niin mitä muuta voi odottaa kun pesänrakennusviettiä... tosin varmaan vaikuttaa sekin että meillä on tänään kämpässä ensimmäinen näyttö... oli pakko saada koti siihen kuntoon et näyttää tooosi hyvältä, kaikki ylimääränen pois :) ah ja nyt näyttää hyvältä.

mulla on tänään kampaaja, jee!!! lähden tästä pikapuoliin viemään koiraa isännälle töihin ku se ei voi olla täälä kun on näyttö, saisivat ostajaehdokkaat välittäjän kans kuikuilla ikkunoista muuten :LOL: sit meen sinne kampaajalle ja sieltä äitelle vähä syömään ja sit kaupunkiin, ja taas äitelle syömään. elän myös siinä toivossa että saisin jalkahoidon ja kulmien värjäyksen kun äiti niitä kerran työkseen ahertaa... se tykkää nyt hemmotella mua kun on ensimmäinen lapsen lapsi tulossa:kieh: en käytä hyväkseni :saint:;)

mukavaa päiävän jatkoa kaikille!!!
 
Mää oon niin kyllästyny oleen raskaana!!!!! |O Mut silti en haluis vielä luopua näistä potkuista mitä tunnen :D Ei mee hyvin.. Jos ajattelee et synnytys nyt käynnistys niin tulee ihan paniikki koko ajatuksesta mut silti kirpasee kuulla uutisia kun joku saa vauvan kun oon niin kateellinen et itkettää.. No kai tää on ihan normaalia et tunteet menee laidasta laitaan :whistle:

En meinaa saada enää alkuyöstä unta vaan pyörin pitkään hereillä. Nukun kyl ihan hyvin sit kun saan unta. Neuvolassa nyt varmistu et vauva on pääa alas päin ja kun valitsin synnäriks pienen sairaalan niin pääsen sit ultralla vielä katsomaan kait ens viikolla minkä kokosta vauvaa odotellaan, mutta ei tää vaikuta kovin isolta onneksi :)

Pahinta on tällä hetkellä se et kroppa on tosi väsynyt eli tuntuu et seistessä selkä pettää kun väsyy niin nopeasti. Rintoja kivistää ja maha on ollu sekasin jo kohta viikon. Luulin ensin et johtus taas rautakuurista mut en ole ottanu sitä pariin päivään ja tänään on lentäny peräpäästä kahta kauheemmin. Kivaa kun tää alkuraskauden ripuli on palannu :headwall: Taidanpa ottaa päikkärit ennen kun haen likan eskarista kun väsymys on niin kaameeta..

Champion ja Martti 37+1
 
  • Tykkää
Reactions: Jouskari-80
Onnea jo vauvautuneille.

Josefina, olisko anttilassa? Mää oon löytänyt ja ostanut kirpparilta niitä joskus.

Tiistain äitipoli käynnillä oli kaik kunnossa. Seuraava käynti on ens torstaina. Eivät tehneet sisätutkimusta niin ei tiiä tilannetta lainkaan. Vauvan paino arvio oli 3140g rv 36+1 ja esikoinen on syntynyt 36+5 painaen 3195g eli aikalailla veljen kans samaa tahtii kasvaa. Mul on TAAAS ketoaineita joka päivä pissassa. Määräsivät hiilarikuuri. :/ EN TAHO! Painoa ei onneksi ole tullut kun 200 g viikossa ja kokonais kertymä muutamaa sataa grammaa vaille 10 kiloa.

Sairaala kassiin pakattuna jo tavaraa jonkun verran ja omia lääkkeitäkin valamiiksi laitettuna. Ei tuu sitten paniikkia kun lähtö tulee.
 
pussilakanasettejä vauvalle olen ostanut Ikeasta, kun se on ihan tossa vieressä, pussilakana+tyynyliina maksaa alta kympin ja sit on myös pari 15e maksavaa. Ikeasta saa myös ihanan pehmosia muotoon ommeltuja lakanoita pinnikseen...

Ja taas iski leipomisinto(mitä ollut melkein päivittäin)... pähkäilin sämpylöiden ja korvapuustien välillä- ja voitte vaan arvata mihin tulokseen tässä kamalassa makeanhimossa päädyin :ashamed:

jassåå+ pyöriäinen 37+1
 
Joo raskaus kyllästyttää boooriiing... :kieh: Istuminen sattuu, koko ajan saa ravata pissalla, yöllä lonkat kipeytyy, väsyttää iltapäivästä TODELLA paljon, vauva painaa rintalastan alla ja niitä sukkapuikkokipuja ollut : / Sit vielä jännittää se ensi viikon lääkärikäynti, voi aika menis nopeeta..

Pesänrakennusviettiä ei kyllä oikein ole, normi siivoukset hoidan, mut ei oo tullut sellaista vimmaa vielä, jospa sekin tulis tässä, aika pakko pullaa tämä kodinhoito.. Vauvan tavarat ja vaatteet olen kuitenkin saanut kaikki hommattua, mut muuten ei kiinnosta..
 
Annapellu tai Suska84, lainatkaa mulle kiireesti tuota siivousvimmaa!! Lauantaina olisi koko suku tulossa kuopuksen synttäreille ja talo olisi laitettava kondikseen vaan kun ei innosta!! :headwall: Toisekseen päätin hoitaa kevätsiivouksen alta pois nyt samalla, kun vielä jotenkuten taivun sänkyjen alle ja kykenen mattoja sekä patjoja raijaamaan niin tämä tuntuu vielä hurjemmalta tämä työtaakka. Nyt ois vaan senkin puoleen hyvä hetki, että tuo kuopus on mummilassa eikä auttamassa vaan kun ei innosta... :(

No niin. Nyt on tänne avauduttu ja valitettu eli ei kun itteä niskasta kiinni ja töihin. :wave:
 
Kävin eilen (33+5) neuvolassa, missä todettiin kaiken olevan oikein mallikkaasti. Paino oli pudonnut edelliseen kertaan verrattuna 100 grammaa, mutta eihän tuollaisella pudotuksella nyt ole mitään oikeaa merkitystä, haha. :) Raskauden alusta painoa kertynyt yht. 12, 5 kiloa. Hemoglobiini oli noussut, vaikka en ole syönyt lisärautaa eikä monivitamiinissanikaan ole sitä lisättynä - ilmeisesti oikeanlainen ravinto on auttanut tähänkin! Verenpaine oli myös todella hyvä ja pissatesti puhdas. :)

Käsin vatsan päältä tunnusteltaessa vauva vaikuttaa olevan edelleen pää alaspäin. Sykkeetkin kuuluivat hyvin! :)

Alkuyöstä on todella vaikea saada enää nukahdettua - menee monta tuntia valvoessa. Aamuyöstä saakin sitten nukuttua sikeästi pari tuntia. Ilmeisesti häpyliitoksen löystyminen aiheuttaa ikävää kipua, mutta muuten ei ole ollut mitään ihmeellisiä tai vakavia vaivoja. :) Välillä pitää vähän hidastaa kävelyvauhtia, kun alkaa supistelemaan, mutta vähällä olen päässyt.
 
Hih, täällä myös siivous ja leipomisvietti. Melkein joka päivä tulee jotain leivottua, muksut ja mies innoissaan, tosin alkaa miehelläkin oleen jo reilusti pudotettavaa keväällä, kun kerryttää painoo melkein samaa tahtia kuin minäkin, ihana. Kummallista vaan, että toinen pysyy yhtä komeana, vähän vaan massu pyöristyy, eikä kaikki vatsalihakset näy, kun minä taas näytän möhköfantilta, jonka nenäkin on nyt turvonnut!!!! Mulle käynyt joka raskaudessa näin, johtuukohan jostain verisuonien kasvamisesta, vai voiko nenä oikeesti lihoo:LOL:

Mut muakaan ei kiinnosta oikein perussiivous, eism. imurointi. Tänään oon esim. siivonnut ihan innoissani allaskaapin (kummaliista miten paljon purkkaa oli pitkin roskiksia, esikoinen saa huutia) ja jääkaapin. Sit järkkäsin kaikki talon lehdet ja vielä aattelin hinkata kylppärin ja saunan. Ja sit kaiken päälle mustikkapiirakkaa:) Huomiselle jätän parit kaapit ja yleissiivon, ens viikolla kyytiä saa ikkunat. Koitan kuitenkin vielä viikon olla huhkimatta koko päivää, että päästään täysille viikoille.

ja kyllä mullakin on päiviä, että ei jaksa kuin sohvalla maata ja sillon vaan makaan. Muutenkin tosi voimakkaita fiiliksiä ja oloja. Eilen oli yhtäkkiä saatava oikein kunnon ravintolamättö ja mentiinkin Amarilloon ja valkkaisn varmaan suurimman aterian minkä listalta löysin, nam. Sit olikin kyllä tunti jälkeen sokerit 8,1:|, mut tietoinen valinta.

Mut sit jatkaan puuhailua!

Ja syysmyrskyllä oli ihana kuva, ootko ite tehnyt tuon seinä jutun? Ja aivan ihana pöllökuosi!

Pomppuli ja muru 35+6
 
Pukama pompsahti vierailulle:kieh: onko kellää kokemusta jostain oikeesti hyvästä lääkkestä? Jos tää kovin alkaa vaivaan nii jotaki pitää kokeilla sit. Jossain luin et ois joain pyyhkeitäkin noille, joita vois sit käyttää ns. vessapaperin tilalla? Ja tää on ulkoinen, mitää en ala tonne tunkee joten puikot saa jäädä :D
 
Taas Prismassa käyty kun illalla huomattiin, että kuopukselle ei ole sopivia kumppareita ja kyllä niitä saa pikku hiljaa alkaa käyttää tuolla sohjossa.. Ihanat pinkit nokialaiset lähti mukaan ja kurahanskat myös :) Ostin myös pullaa ja teen meille välipalaksi köyhiä ritareita, kermavaahdolla ja vattuhillolla, nam :p

Siivous: Ikkunat pestiin syksyllä, joten nyt saa todellakin jäädä se, keittiön kaapit siivottiin, tuossa joskus alkuvuonna ja sauna pestiin jouluksi, joten ne on nyt pois ONNEKSI ohjelmasta.. Mattoja pestiin osa syksyllä ja nyt pari viikkoa sit osa.. Että eiköhän noilla nyt pärjää vähän aikaa.. Ensi viikonloppuna saa mattoja tuuletella ja lattiat pestä kun on sit siitä seuraavan viikonloppuna ne tyttöjen synttärit.. Että ei tässä ihan pääse makoilemaan :)
 
siivousvimma on todellaki.. meinasin ihan kunnon siivouksen tehä ennen vauvan tuloa, pestä ja järjestää kaapit ja kaikki. osa huoneista on jo valmiina, mutta vielä tässä hommaa riittää. yksin olen päivät kotona ku lapset hoidossa, niin eipä tässä muutakaan tekemistä ole ku siivota. eipä tarvi kesällä sitte siivota kaikkia kaappeja enää. kesäisin meillä on aina jotain remonttiprojekteja. tänä kesänä isoin homma ois terassin rakentaminen ja sisällä katon maalaus..

susa 36+2
 
Moro!

Neuvolassa taasen käyty. Kaikki oli ok, paineet melko koholla, mutta johtu kaiketi siitä, että huoneessa oli opiskelija. Mä ku aina jännitän uusia ihmisiä. Ja tämä opiskelija vielä otti verikokeen, mikä aiheutti pientä jännitystä-->piikkikammo.
No mutta yleisesti ottaen kaikki ok. Hemppaki oli noussu päälle 130, mutta raudan otto jatkuu edelleen, jotta pääsisin edes lähelle mun normaalia arvoa eli yli 150 puolelle.
Käsin tehty painoarvio olis laskettuna aikana 3,6kg +/- 500g, eli saman kokonen ku esikoinen. Eihän tuo tokikaa oo mikään tarkka. Mulla kuulemma vielä reilusti (kuitenkin normaalisti) lapsivettä. SF oli 36cm, mutta mittaaja eri.
Ja taas viikon päästä uudelleen.

Siivousvimmaa ei kyllä todellakaa oo. Johtuu siitä, että just muutettiin ja siinähän sitä tuli siivottua.

Mä nyt pääsen ainaki 38+ viikolle ennen mahdollista käynnistystä. Olispa nyt arvot ok edelleen.

Ihanaa ku huomenna jo perjantai :)

Marimi ja poika 37+4
 
Heissan mammat!

Lääkärissä käyty tänään, eli 35+4
Pissa puhas
HB 135 eli jatkaa nousua eikä ole tarvinnu rautaan koskeakaan kun alimmillaan oli 126.
RR ok
Ei turvotuksia, paino tippunu muutaman hassun gramman viime viikosta.
SF edelleen 30, eri mittaaja tosin mut tuskin se viikossa hirveitä ois ehtiny kasvaakaan?
Tarjontaa ei lääkäri saanu selville, epäili PT joten ultra on viikon päästä johon oon ihan onnesta soikeena menossa niin näkee vielä mussukan! Pienesti toivoisin et olis pt:ssa niin ois mahollista saaha tietoon jo syntymäpäivä (leikkauspäivä, en halua synnyttää pt alakautta) eli tästä voi päätellä olevani hyvinkin kypsä tähän raskauteen.. Mutta kun järjellä ajattelen niin en halua leikkaukseen..
Alapäässä paikat pehmentyny, kiinni ja kaulaa/kanavaa/mitälie on jäljellä, mutta sentäs jotain pientä tapahtunu =)
Voi oon niin onnesta soikeena kun pääsen ultraan ja painokaan ei ollu noussu (eilen itkee märisin ukolle kuinka mua ahistaa tää painon nousu jne..) JEE!!!
Ja koska on tasan kuukausi LA:han niin ostin sit paketillisen minttusuklaajädeä.. :ashamed: :p

Siivousinto/pesänrakennusvietti oli joskus kk sitte, nyt ei ole näkyny enää.. Johtunee osaksi varmaan noista liitoskivuistaki et esim kumartuminen saa tuskan hien aikaan eikä muutenkaan toi liikkuminen ole kivaa -etenkään sit samana iltana jos päivällä touhunnu.

Ihana vauvanhuone/nurkkaus syysmyrskyllä :heart: =)

Oon nyt niin hepakassa kaikesta uudesta ja tulevasta että en pysty keskittyyn enempiä.. Anteeksi siis aika puhas omanapaisuus :ashamed:

Suostuukohan ne kattomaan sit ultrassa et onko meä tyttö pysyny tyttönä? Ja kai ne antaa jonkilaista painoarvioa vaikka aika reippaasti on tuntunu heittävän ultralla tehty -ainaki joilleki..
 

Yhteistyössä