***Huhtikuun Helmet 2012 ' MAALISKUUSSA ' ***

Huomenta ja hui! Täällä jo ollaan monella taholla melkein synnyttämässä :O Hienoja raskausviikkojakin alkaa olla jó kasassa monella :) Tsemppiä vaan koitokseen itsekullekin ;) ! Tiijonan kuulumisia kovasti odotellaan myös oivottavasti kaikki hyvin!

Relaxbirthin takia tässä itseasiassa ollaan synnyttämään menossakin. Harmittaisi todella jos se jäisi kokeilematta syystä tai toisesta. Viime keväänä nimittäin tuli lohkaistua että pitäisköhän vielä yksi vauva tehä että sen laitteen pääsisi testaamaan. Ja kuinkas kävikään :cool: Ammeeseen en vielä ole uskaltautunut (kerinnyt) tähän mennessä että jos senkin kokeilisi jos mahdollisuus tulee. Kattellaan nyt miten käy.

Ei olla annettu toisille lapsille lahjoja. Vähän nuivaa. Voipi olla että silläkin saralla repästään vielä tällä kertaa :D En kyllä usko. Muutenkin ollaan sitä mieltä että jokainen juhlii ainoana syntymäpäiväänsä ja saa sen takia lahjoja.

Liikelaskentaan ei ole onneksi ollut tarvetta. Vauva liikkuu edelelen tosi paljon. Tuntuu että kolmenkymmenen raskausviikon jälkeen onkin alkanut tositoimet. Liikkuu ihan kamalasti ja tuntuu että välillä ihan ympär ämpär. Ei pysty sanomaan mitenpäin majailee. Aika kamalaa olisi jos tällä viimeisellä kerralla vielä joutuisi johonkin käännösyrityksiin tai perätilasynnytyksiin. Hui! No mutta tuleepa taas mitä tulee, turha murehtia etukäteen sitäkään. Vielä on aikaa :)

Sterilisaatiota en suostu edes harkitsemaan en itselleni enkä miehelle, vaikka tämä on nyt todella varmasti viimeinen raskaus ja ikää ja lapsiakin alkaa olla jo ihan mukavasti. Ihailen kyllä ihmisiä jotka sen päätöksen osaavat tehdä. Meidän täytyy vaan niiden "kääreellisten makeisten" kanssa pelata koska en suostu myöskään mitään hormonihimmeleitä tms itseeni asentamaan tai nautiskelemaan (huonolla muistilla varustettuna no good idea myöskään).

Alkoi se äitysloma vihdoin mullakin ;) Harmi että "ne suurenevat korvaukset" tulee vasta jälkikäteen. Vaikka oon mielessäni "tuhlannut" ne jo moneen kertaan :p Eihän mikään vauvan ja äidin hyvinvointiin laitettu raha ole tuhlausta, eihän???

Kuudes ihme :) 34+5
 
Liikelaskentaa en ole vielä joutunut suorittamaan kenenkään kanssa. Ovat olleet sen verran aktiivisia ja omatoimisia. ;)

Annapellu: Esikoiselle -vaikka poika onkin- ostin tuollaisen aidon kokoisen nuken kuopuksen syntyessä ja siitä todella oli iloa, kun voitiin hoidella molemmat omia "vauvoja". Luulen ainakin, että kuopus selvisi muutamalta kovemmalta käsittelyltä silloin alussa, kun tuolla toisella oli se oma hoidokki. :rolleyes:

Nyt tämän tenavan tullessa laitoin tuonne "Isyyspakkaukseen" myös pojille oman pienen yllätysosion...

Sukkapuikkokivuista olette täällä puhelleet ja olen ajatellut, että ompa hassu nimitys noille alapään vihlasuille. En keksinyt niistä mitään puikkomaista. Vaan totuushan on, että vasta eilen illalla tuli tutustuttua näihin kyseisiin kipuihin!! :stick: Todella inhottavia!! : / Mut jospa tuo pieni vaikka kiinnittyisi tai jotain siellä...

Ehkäisy tuottaa päänvaivaa ja harmaita hiuksia! Pilsuja olen kokeillut laidasta laitaan ja eivät sopineet, hormonikierukalla vuosin kuin seula ja sitä en todellakaan takaisin ota! Kumilla ollaan pelleilty nyt ennen tämän viimoisen tulolupaa ja ei sekään oikein kivaa ollut. Klipsejä pohdiskelin tuossa jossain välissä, mutta nekin voivat aiheuttaa lisääntynyttä vuotoa (ja luulen, että jos ne voivat aiheuttaa, ne miulla aiheuttavat). Toinen vaihtoehto olisi kai ne munajohtimiin laitettavat implantit, nimeä en nyt muista, mutta niissä se lopullisuus kuitenkin hieman hiertää. Vaikka ikää onkin jo se 35 ja lapset on nyt kasassa tämän vaavin jälkeen, mutta silti. Entä jos elämän tilanne muuttuukin ratkasevasti ja kuitenkin tahdottaisiin vielä yksi, tms. No, täytyy jutella terkan kanssa noistakin jossain välissä.

Tapahtui harvinainen asia eilen illalla: isäntä otti ihan omatoimisesti nimiasian puheeksi ja jo tässä vaiheessa!! Pojalle on siis molempien hyväksymä nimi nyt valmiina ja tytöstä keskusteltiin sen verran varoiksi, että tiedetään mikä siitä ei tule. :hug: Edellisten kanssa ollaan väännetty noista nimistä melkein vielä papin tullessa ja nuo molemmat on kastettu pyöreästi siinä 2kk iässä...

Nyt aamupuurolle ja pihalle! =)
 
Ehkäisy varmaan sitten hormonikierukka, mut täytyy vielä kuitenkin miettiä. Mullekaan ei minipillerit sopineet, koko ajan pientä vuotoa ja se oli inhottavaa, muuten kyllä toimi.Kondomi ois muuten hyvä mut kuin ahkerasti sitäkään sit jaksaa käyttää ni varmempaa taitaa olla joku muu ehkäisy..

äittä-83 Tuo on jännää kun sit alkaa miettimään tapahtuuko lähiaikoina jotain vai ei :) Itellä irtos limatulppa jotain 40+2 ja sen jälkeen alkoikin säännölliset kipeet supparit jotka kesti niin kauan kunnes vauva syntyi 41+0 ja se ei ollu oikein kivaa kun supparit ei antanut rauhaa nukkua, mut kuten oon sanonu ni hormonit teettää kummia kun kuitenkin sit jaksoi synnyttääkin.

Relaxbirth meijän synnärillä taitaa olla yks laite, ni paljolti riippuu saako sen käyttöön siitä onko se vapaana just silloin kun itte menee synnyttää. Esikoisen syntymän aikaan se oli varattu, muuten ehdottomasti oisin kokeillu. Ammeessa killuin jonkin aikaa, mut se oli niin tylsää ni tulin pois ammeesta, suihkuun meen varmaan koska se auttoi mielestäni itelle paremmin kuin amme.

Liikelaskentaa en oo tehny kummemmin, siis asioikseni. Mut kyl sitä jotenkin alitajuisesti aina huomioi et tulee ne vauvan jumppahetket aamuin illoin. Esikoinen oli todella rauhallinen ihan loppuraskaudessa ni silloin muistaakseni ihan laskin et tulee tarvittavat liikkeet. Varmaan alan taas siellä lopulla tarkemmin kuulostelemaan vauvelia.

Lapsen synttärijuhlat juhlittu, tarjolla oli kinkku- ja tonnikalapiirakkaa ja täytekakku, en tehnytkään marsipaania vaan ihan kermapäällisen, laiska kun olin :)
 
Lahjoista: Mä olen jo ostanut pienen lahjan tulevalle isosiskolle, ajattelin tosin antaa sen vasta sitten kun tullaan vauvan kanssa kotiin, eli ei vielä sairaalassa :)

Liikelaskentaa: En ole tehnyt, en tehnyt esikoisestakaan. Täällä myös niin aktiivisia liikkuja ollut masussa ettei ole tarvinut.

Voi että, kuullostaa ihan siltä että täällä alkaa ihmiset ihan kohta synnyttämään! :heart: Itselläni on ensi viikolla neuvolalääkäri, saa nähdä onko mitään tapahtunut alakerrassa. En kyllä usko :) Esikoisesta irtosi toi limatulppa 17h ennen synnytystä.

Ehkäisystä: Jatkan varmaan noilla pillereillä, ne on sopinut ihan hyvin ja muistan ne ottaa, joten koen ne hyväksi.

Vaihdettiin vähän kalusteita kotona ja mennään tänään hakemaan uusia tilalle, ainakin tytön huoneeseen hyllykkö ja uusi tv-taso. Haluisin myös uudet yöpöydät, mutta katsotaan nyt...:p

Kuudes ihme: Äidin ja vauvan hyvinvointiin laitetut rahat on kuin pistäisi rahaa pankkiin ;)

Tuli nukuttua 11h, äsken söin ihanan aamiaisen, nyt suihkuun! Mukavaa sunnuntaita kaikille :heart:

c 35+5
 
Helouhei ja mukavaa keväistä sunnuntaita!

Jokohan kohta tulis vauvakuulumisia? ^__^ On se vaan niin jännää taas, että saadaan alkaa odottelemaan vauvauutisia. Ihan justhan tässä vasta alettiin kirjottelemaan tänne :p. Aika menee siivillä.

Ehkäisy: Esikoisen ja tämän välissähän ei alotettu mitään ehkäisyä. Mulla oli resepti minipillereihin ja pari kertaa käytettiin kumia (en tykänny), mut jotenkin aateltiin, että kun ekassa meni niin kauan niin ei aloteta mitään hormonikökköä tähän väliin. No, yhet menkat ja sit olin raskaana. Nyt tilanne on eri, koska ei haluta kolmatta heti perään. Mä käytin aikoinaan sinkkuaikoina ehkäisyrengasta ja se sopi mulle tosi hyvin. Siihen ajattelin palata kunhan imetys päättyy. Kierukkaa jotenkin vierastan vaikka sitä yks kaveri aina kehuu ja kumeilla en tosiaan jaksa lähteä leikkimään (tosin, tottumiskysymys kai sekin). Mutta ennen imetyksen loppua varmaan käytetään kumia kuitenkin, koska minipilleritkään ei oikein houkuta. Oon kuullu niistä vähän kökköjä kokemuksia ja mulla on just niin huono tuuri, että ne aiheuttaa mulle kuitenkin vaikka ja mitä oireita.

Liikelaskentaa en mäkään oo joutunut vielä tekemään. Esikosta tein kerran ihan loppumetreillä ja meinasin jo saada paniikinkin aikaiseksi, mutta pieni taisi vaan nukkua :p. Nyt ei oo tarvinnu tosiaan vielä tehdä kun aika kovaa melskettä pikkunen vatsassa pitää.

(.) Kattelin netistä labratulokset ja leukosyytit oli yhellä plussalla siinä uusintatestissäkin. Huomenna varmaan sit terkkari soittelee, tartteeko alottaa joku antibioottikuuri. Plääääh. Mulle meinaa kaiken lisäksi iskeä flunssa ja meilläkin olis esikoisen synttäriviikko alkamassa huomenna. Oujee :p Onneks nuo mun miehet alkaa olla jo terveitä. Oli ihan hirveetä kun pieni mies oli tosi kipee alkuviikosta :( Surkeeta kun ei oo oikein keinoja auttaa.
 
Liikelaskentaa ei oo tehty, hiljaisempia aikojakin on, mut liikkuu kuitenki pääsääntösesti=)
Äittä jos nyt voi onnitella, nii onnea limatulpasta:D..Josko se meijänki pino alkaa jakautuu:heart:
Lahjasta En oo antanu esikoisellekkaa, kun kuopus syntyi nii tuskin tulee nytkään annettua, kaupasta saavat ylläreitä muutenki sillon tällön=)
Ehkäisyä Ei oo tullu ajateltua kyllä, mut mitää vekottimia en tonne alakertaa anna asentaa:LOL:
Äitiysrahoja täälläkin odotellaan palavasti, josko sitä ehtis kaikki hankkia ennenku vauva syntyy:p

Huomena neuvolaan pitkästä aikaa, viimeksi käyny rv 29+, kun oli tuo polikäynti tossa välissä, joten painosta ja sf mitasta vierähtäny joku aika ku viimeksi mitattu:rolleyes:

vauvis ja tyty 35+4
 
Pikaisesti täältä päivittelen kuulumisia:
Torstaina tosiaan klo15.17 meistä tuli pikkupojan vanhemmat :heart: :) Synnytys meni hyvin - alakautta poju siis syntyi. Oli siinäkin monenlaista tapahtumaa, mut tuun sit paremmalla ajalla synnytyksestä kertoilemaan.
Pojan mitat oli siis 1560g, 42cm ja pipo 30,5cm. Tällä hetkellä mussukka jakselee oikein mainiosti vastasyntyneiden valvontayksikössä, yhden päivän oli varsinaisella teholla seurannassa. Koko aikana ei ole tarvinnut apuja hengityksessä. Ongelmina lähinnä onkin nyt vain tuo pieni paino ja siitä johtuvat ajoittaiset matalat sokerit + tokikaan ei muru viel jaksa kaikkia aterioitaan syödä.
Itse kotiuduin eilen illalla ja kyl pääs itku jättää pikkumuru sinne muiden hoidettavaksi :'( Mut kohta taas mennään pojua suukottelemaan ja sylittelemään :heart::heart: Sain äsken maitoakin reippaasti pumpattua eli nyt voin sit tarjota murulle mun omaa maitoa ihan kunnolla =)

Ei onnistunut mun pojan lihotusdieetti - istukka oli ehkäpä maailman pienin näille raskausviikoille :O Ihme siis, että näinkin pitkälle päästiin!

Hyviä vointeja mammat ja tuun taas paremmalla ajalla kirjoittelemaan enempi :)
 
Tiijonalle hirrrrvveeeen paljon onnea pienestä pojasta :heart:

Äittälle onnea limatulpasta :D Mulla tuli molemmista limatulppa osittain n. viikon ajan ennen kuin synnytys käynnistyi..

Ehkäisy: Ehkä sterilisaatio jossai vaiheessa, tämä on meidän viimenen vauva.. Ehkäisylaastaria tai kapselia olen myös miettinyt alkuun, jos ei ihan heti tuota sterilisaatioo.. Kuparikierukasta kyseltiin, mulla on ollu esikoisen jälkeen, ainut sivuoire oli TODELLA runsaat ja 2 päivää kestoltaan pidemmät kuukautiset, en siis halua enää sitä..

On käynyt mielessä lahjaa isommille vauvan synnyttyä, esikoinen sai silloin aikanaan kun kuopus syntyi ehkä nytkin jotain :)

Mulla alkaa äitiysloma 4:n yön päästä :)

rv 34+1
 
Tiijona onnea ihan mielettömädti pojan syntymästä :heart: Voin vaan kuvitella miten raskasta se oma vauva on jättää sairaalaan mut eiköhän sieltä vauva pian kotiin saada ja joskus tää tuntuu vaan kaukaselta muistolta :)

Ehkäsy synnytyksen jälkeen sinänsä ei ole tarpeellista aluksi kun mies on poissa mut varmaan jatkan Yasminellejen syömistä jos saa ja jos ei niin sit joko hormonikierukka tai kortsut. Multa on pari kertaa tullut normi kierukka pois joten siksi hiukan vaikee luottaa siihen hormonikierukkaan vaikka kait onkin ihan eri asia. No joka tapauksessa pitkään en tartte hormonaalista ehkäsyä sen puolesta et kun tää vauva syntyy niin mies laittaa itsensä vasektomiajonoon. Meillä oli kompromissi et tehdään kolmas laps kun mä hauan ja mies voi katkasta putket sen jälkeen kun ei lapsia 100% varmasti enää halua. Kyllähän se haikeelta tuntuu mut tää on sovittu jo aikoja sitten. Itteni takia mä voisin ottaa ottaa hormonaalisen ehkäsyn kun mulla on niin kaameet ovulaatiokivut ja hormonit on ainoot mitkä auttaa niihin :(

Lapset saa varmaan lahjaks namia jos on anopista kii kun vauva syntyy :) Ja voi olla et joku sukulainen tuo sisaruslahjojakin mut itse ei varmaan mitään osteta lapsille. Muistan ite kun meille syntyi pikkusisko niin ukki osti meille lauantaipussit sen vuoksi ja kyllä se oli kivaa :D

(.) Saas nähdä tiistain lääkärineuvolassa miten käy kun vauva oli eilen 100% varmasti perätilassa ja monotti ihan tajutoman kipeesti vasemmalle alavattaan ja ilmeisesti persiillä työnsi oikeelle puolelle. Auts.. On siinä perätilassa mun kohdalla se etu et tunnen liikkeet tosi hyvin, toisin kun normisti on aika vaisuja.

Chmapion ja Martti 35+4
 
Mulle ei tosiaan ole vielä tota äitiyspäivärahapäätöstä tullut, kun asiaa hoitaa työpaikan oma sairaskassa, ja palkkaa saan vielä 2kk. Laskevat sen sitten viimeisimpien työtulojen perusteella...

Eilen kävin ostamassa tytölle kevääksi ulkoiluvaatteet ja kohta lähden tytön kanssa shoppailemaan kenkiä. Sitten kun mies on toipunut eilisestä reissusta, lähdetään taas lenkille koko perhe. Jotain jälkiruokaa pitäs kans miettiä, tyttö saa päättää teenkö banaanirahkaa vai jotain ihan muuta.

Mulla on jotenkin ihan ylipirteä olo, kun aurinko paistaa- IHANAA! Sieltä se kesä tulee :D

Ja onnea Tijonalle!:flower:

jassåå+pyöriäinen 35+4
 
Ainiin, onko muuten täällä muita, joita kiinnostaa Relaxbirth -synnytystuolin käyttö? PHKS:ssa se on ainakin, ja ajatuksena näin etukäteen se vaikuttais hyvältä.
Itse haluaisin päästä kokeilemaan Relaxbirthia, mutta laite taitaa olla PHKS:ssa testissä juuri tuonne huhtikuun loppuun, eli saa nähdä ennätänkö sitä kokeilemaan, jos vaikka meneekin yli LA:n. :)
 
Paljon onnea Tiijonalle ja jaksuja pojun sairaalassa olo aikaan, kaikki menee varmasti vallan mainiosti ja pian saatte nyytin kotiin :heart:
Aika hurjaa, että ei ole tosiaan montaa viikkoa, kun raskausajan vaivat yms...vaihtuvat synnytys kertomuksiin. Ihana kevät ja ihanat vauvat :heart:
 
Voi jestas, pikaisesti tulin korkkaamaan uuden pinon mutta tännehän on alkanut jo vauvoja syntymään :) Oikein paljon onnea Tiijona!! Muillakin alkaa synnytys lähenemään, alkaa jännittämään tässä jo muiden ja pikkuhiljaa myös omasta puolesta :heart:

Omaa hehkutusta pikkuisen. Minulla on jo äippäloma alkanut :heart: Mutta täällä on loman ensimmäiset päivät hoidettu sairastupalaisia ja sama ralli jatkuu aina vaan. Nyt myös alkaa itsestä tuntumaan flunssaiselta. Pitäisi löytää virtaa jostain ja alkaa pesemään vauvan vaatteita, lakanoita ja harsoja.

Haluaisin myös löytää vauvalle uudet kotiintulovaatteet. Mitä aiotte pukea vauvalle. Meinaatteko laittaa oikein toppahaaarin vai ohuemman haalarin? Itse olen ajatellut jotain vanuhaalaria kun huhtikuussa ei varmasti enää kovia pakkasia.

Vointi on täällä muuten ihan hyvä, mutta alkaa olla jo kova paineen tunne tuolla alhaalla. Ja noita sukkapuikkokipuja on täällä myös. Neuvolatädin mukaan vauva on jo aika alhaalla.

Täälläkin alkaa olla vauvalle tavarat hankittuna, tutteja ajattelin vielä ostaa ja muutaman Nannin kaappiin varmuuden vuoksi. Esikoiselta on melkien kaikki säästössä joten ei ihan kauheesti oo tarvinnu mitään ostaa.

Ja kyllä minunkin mielestä tästä maaliskuusta alkaa kevät :heart: Ihanaa kun aurinko paistaa ja lämmittää! Vaikkakaan ei olla pihalle päästy kuumeilun takia.

Vointeja kaikille mammoille. Tästä varmasti pikkuhiljaa alkaa pino jakaantumaan :heart:

Sandy rv 35+6 (Huomenna POKS rv 36 =))
 
Heipparallaa! Onpas tänne taas tullut tekstiä, ja hyvä niin.

Onnea Tijona! :flower:

Tänään tuli ekaa kertaa mieleen menkat ja ehkäisy, kun kotimatkalla tuli kunnon "menkkakipuja" tai vastaavia. Ehkäisyksi en haluais mitään hormonaalista, kun musta tuppaa tulemaan niiden kanssa aika kiukkuinen pirulainen. Tosin en usko kovin helposti raskautuvani, kun tätäkin vauvaa sai jyystää yli kaks vuotta ennen kuin nappas. ;) Toisaalta ei voi tietää, jos raskaus poistaa PCO-ongelman. Tiedän tutun, joka on jo kahdesti raskautunut ylläripylläri, vaikka PCO-diagnoosi on. Eipä kyl taida olla enää. :D Harkintaan siis jää mitä käytetään. Mun kontolle se taitaa jäädä, kun mies ei karkkia paprut päällä syö. :LOL: Putkia siltä ei kuulemma myöskään katkaista, vaikka olis satavuotias.

Lapsille aion antaa jonkin pienen lahjan synnäriltä tullessa. Kätevästi olis LA tuossa pääsiäistä ennen, joten voi riittää ihan normaalit pääsiäisyllärit. Ehkä vois ostaa jonkin jättipupun tai muuta kivaa.

Liitoskipuja on täällä välillä niin kovasti että auta armias, ulisen kun sattuu niin. Toivon, että se lupaa hyvää alatiesynnytystä ajatellen. Paikat pehmeenä jo viikkotolkulla ennen laskettua aikaa, niin alhaalla kuin ylhäälläkin. :D Ihme kyllä, aamuisin voi jo loikata sängystä kuin nuori peura. Kai se lepo siis auttaa.

Vauvan liikkeet on olleet jotenkin rauhallisempia, ei kai mahdu enää rellestämään miten sattuu. Tosin pari iltaa on maha kohoillut oikein kunnolla. Hauska on ollut seurata, mut liikeseurantaa en muuten vielä ole tehnyt. Tuntuupa tuo liikkuvan ihan normaalisti silti.

Turvakaukalosta kysyisin, onko kellään tietoa tai kokemusta Ora 0+1 Safe-istuimesta? Näyttää mulle isomman lapsen istuimelta, mut sanotaan että olis 0-4-vuotiaille ja vois käyttää aluksi kaukalona. Tuntuis itsestä kätevältä jos kerran noinkin pitkään menee, mut muiden kokemuksia olis tosi kiva kuulla.

Kohtapa alkaakin taas Sydänääniä, pitänee mennä valloittamaan paikka sohvalta. Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!
 

Yhteistyössä