** Huhtikuun Helmet 2012 ~~JOULUKUUSSA~~ **

joulumessuilla käyty ja o´jotain joulukrääsää ja vauvan töppöset sieltä tarttui mukaan, anoppilassa syömässä ja ihan kotona oloa muuten :)

Jouluruokia syön minäkin niin paljon kuin jaksan syödä :p Kraavlohi ei ole mun herkku, joten jätän senkin takia väliin..

Viikon päästä lääkärissä kontrolli tuon kohdun tilanteen takia, eli päästään varmaan kurkkaa vauvaa samalla.. Neuvola 23:s päivä ja silloin saan kelanpaperit täytettäväksi :)

rv 21+3
 
ööööh... täällä tulee jo maitoa rinnoista...:O Onko ihan normaalia?? Tai ei ihan maidon väristä,mutta sellaista sameaa eritettä. ihmettelin että mitä läikkiä mulla on paidassa,kun ilman rintsikoita olin kotona ja miehen löysä t-paita päällä. Puristin tissejä ja sieltähän tulee jotain märkää,huh. En olettanut että ihan näin aikaisin tulisi. :LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Piti ihan selata taaksepäin ja lukea tuo Linnin juttu :( Oli menny ihan ohi minulta tuo teksti, onneksi ei mitään vakavaa kuitenkaan tainnut tapahtua :hug:

Isommat lähti kouluun ja me pienemmän kanssa mietitään mitä tehtäis ennen kuin tulevat kotiin.. Jos pääsis käymään kylässä kummipoikaa kattomassa :)

Josefia ja Poika rv 21+4 :heart: (siinä se vaan hupenee tämäkin viikko, kohta saa taas poksua :) )
 
Heippa

Bluebaby, täällä kans tullut jo tovin, mutta en oo pusertamalla saanut tuleen. Maito vaan tuoksuu paidoissa, eli jotain sieltä tulee. Musta se on tässä vaiheessa ihana tuoksu:)

Jazzille ja muillekkin ultraan menijöille tsemppiä jännitykseen, kuulumisia odotellaan, ehkä niitä tyttöystävä ehdokkaita tälle meidän poikalaumalle.

Täällä taas viime yö oli sellanen suppareiden kanssa, että soitan neuvolaan heti kun soittoaika on ja vaadin lääkärin. Jos en saa, ni lähden synnärille. Nyt pelko nousi jo niin suureksi ennen aikaisesta synnytyksestä, että haluan jäädä sairauslomalle, ei auta. Viimiseen asti yritin, mutta nyt en enää uskalla. Olen niin pettynyt itseeni, että olen näin heikko ja että mun kroppa ei kestä näitä raskauksia :ashamed:. Jotenkin tunnen vaan itseni niin huonoksi, kun kaikissa keskusteluissa joku ottaa esille, että se ja se oli vielä siellä ja siinä jumpassa ihan viimeisillään ja että eihän se raskaus mikään sairaus ole. Mutta tuntu miltä tuntu, niin tässä on liikaa pelissä, en antais itselleni koskaan anteeksi jos jotain sattuis, enkä olis yrittänyt ees parastani, eli tässä tapauksessa levännyt mahd. paljon. Lääkäri menee kyllä pakosta ens viikkoon ja nyt mietin, että mitä tän viikon kanssa teen. En saa enää ees nukuttua kun koko ajan pohdin, että mitä pitäs tehdä jne. Mieli on kyl aika maassa ja joulufiilsikin kaikkosi.

Pomppuli ja muru 21+5
 
Linn Onneks ei käynyt kuitenkaan mitään ja nyt kaikki hyvin. =) Meillä kans käynyt vastaava tilanne esikoisen kans ja kyllä tuntu että sydän hyppäs kurkkuun, kun tajus et lapsi meni tajuttomaks. Onneks mekin selvittiin pelkällä säikähdyksellä ja kaikki on hyvin. Tapahtuneesta tosin aikaa 6 vuotta, tyttö nyt kolmannella luokalla.
Tässä ollut vähän taukoa etten ole kirjotellu tänne, ollu kaikkea menoa ja sit oli vähän surullinen tapahtuma, kun kaverin pikkuveli kuoli viime lauantaina. :'(
Kohta olis neuvolaan lähtö, katsotaan mitä se täti sanoo, kun omasta mielestäni oon lihonu aika paljon :D eilenkin vedin puol rasiaa juhlapöydän konvehteja, kun katoin tuntematonta sotilasta. Tuun myöhemmin kertomaan neuvola kuulumiset. Ai niin ja mulla olis tänään hamppilekurikin, paikkaavat yhen hampaan...auts :|

Sale ja Pupu 22+4 :heart:
 
Moro!

Linn Hurja tapahtuma, todella!

Itellä alko eilen järkyttävä keuhkokipu ja kuuumetta pukkaa :(. Yritän varata aikaa työterveyslääkärille, mutta siel on joku härö puhelinvarauksessa. Pitää odotella. Samalla aattelin kertoo näistä kipeistä supistuksista ja siitä, että vatsa tammikuussa saa tietää onko aiheuttanu muutoksia. Vaikka neuvolan TH sanoki, ett nää menee kyllä ohi ku vauva vaihtaa paikkaa mut alkaa olla jo tuksanen olo ku supistelee ja maha o ihan koskeutusarka alamahasta :(.
Nyt vaan ku sais sen lääkäriajan..

Ite en oo ees miettinyt etten söis joulupöydästä mitä ennenki. Viini on ainut mikä jää pois. Graavilohesta en välitä mutenkaa.

Oikein leppoisaa ja talven tuntuista viikon jatkoa.

Marimi ja poikanen 23+3
 
Pikkuinen jaksoi eilen meuhkata masussa ihan koko päivän :D ei hetkeäkään ollut paikoillaan...

Ja jouluruokia meinaan syödä kuten ennenkin, mut voi olla että mädin jätän väliin, ja jos en tuoretta lohifilettä satu mistään saamaan, niin jää graavilohikin tekemättä/syömättä. Muutoin meinaan ihan normaalisti syödä.

rv23+0 *poks*
 
Jee, Jazzille onnea tyttölupauksesta :)

Pomppuli: Älä stressaa! Se ettei hypi missään jumpissa viimeseen asti ei ole mikään nolo asia! Mullakin on liikkuminen jäänyt tosi vähäiseksi. Tää raskausaika on niin lyhyt pätkä elämässä, että ehtii sit muutenkin! Ja kuullostele hyvällä omallatunnolla omaa fiilistä, jos vähäkin sellanen tunne että haluat lääkäriin tms. niin hyvällä omatunnolla sinne vaan ja vaadit palvelua! Vauva ja sinä ootte nyt tärkeimpiä, muut puuhat saa odottaa! :heart:

Jouluherkut: Graavilohen joutuu juu varmaan jättämään pois :( Mutta muuten syön ihan normaalisti! No ruokaviinejäkään en tietenkään ota. Ehkä jotain cocista sitten :p

(.) Neuvola oli täälläkin tänään. Kaikki oli ihan kunnossa ja arvot normaaleja. Sydänäänet oli 140-150 välillä :heart: Ekan kerran katottiin sf-mittakin, oli 19 ja menee (ainakin vielä) vähän keskikäyrän alapuolella kuten esikoisestakin meni koko raskauden. Kelan lappusetkin sain täytettäväksi ja työpaikalle ilmotin, että hoitovapaa vaihtuu takaisin äitiyslomaksi. Nyt saakin ravata neuvolassa sit useammin, tän kuun lopussa on lääkärineuvola, ensi kuussa on sekä esikoisen 2v-neuvola että oma th. Ja sitten helmikuussa alkaa kuulemma tihennetyt käynnit.

Ceali & Lilleri 23+1
 
Viimeksi muokattu:
Neuvolassa käyty. Olikin neuvolan täti vaihtunu, mut ihan ok tyyppi oli.

rv 22+4
Paino 542g/vk
RR 123/80
Prot. ja Gluk. -/-
HB 122 jatketaan obsidania
Sf-mitta 21 :D
Syke +136
Liikkeet ++

Olin ihan varma et paino ois noussu enempikin, mut onneks ei. Nyt yhteensä koko raskausaikana tullu 7kg :D
Seuraavaks olis 11.1.2012 lääkäri neuvola ja sit 18.1.2012 se kontrolli ultra. Niin ja sain sen kelanlapun ja laitoinkin sen jo postiin. Otan pakkauksen rahana.
 
Jouluruoista vielä että joo se viini jää minultakin väliin tänä jouluna :)

Sf- mitoista ollut puhetta, mulla oli silloin rv 19+jotain niin 21cm se, että yläkäyrillä reippaasti, mutta tasoittuu varmaan sit jossain vaiheessa, vauva kun ei ole yhtään suurempi kuin mitä pitäisi :)

Pomppulille stressitöntä joulun odotusta ja jaksamista :) :hug: Lääkäriin vaan jos siltä tuntuu, itse kun kuitenkin loppu peleissä tuntee oman kroppansa parhaiten.. :)

marimille paranemisia :)

Jazzille onnea tyttölupauksesta :heart:

*muokkaan* Kävin etusivulta kurkkaa nämä meidän tyttö- ja poikalupauksien määrät, niin ohhoh :O Poikia on melkoinen lauma tosiaan luvattu :D
 
Viimeksi muokattu:
Täälläkin olis yks poika tulossa. :) :heart:
Ultrassa kaikki oli hyvin. Poika kovin naureskeli (tai sitten karjui) sillä suu oli useasti ihan kokonaan auki ja käsi oli pystyssä kun meille vilkutteli. :)
Istukka oli takaseinässä, sykkeet 144/min, lapsiveden määrä oli normaali.
Hieman pienempi hän oli mitä viikot antaa olettaa, mutta laskettua ei alettu muuttaa, vaan se on nyt se mikä nt-ultrassa muutettiin eli 25.4.

Osaako kukaan tulkata mulle mitä noi lyhenteet tarkoittaa, kun en huomannut siltä ultraajalta kysyä... Tiedän että joku on varmaa reisiluun mitta ja joku päästä varpaisiin jne, mut jos joku osaa kertoa tarkemmin niin olisin kiitollinen, neuvolaan kun on vielä pari viikkoa aikaa..
Eli:
Bpm: 46,7mm
HC: 169,2 mm
AC: 139,5 mm
FI: 31,4 mm

:heart:pOKS 20:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Ceali
Onnea lupauksista niin tytöistä kuin pojistakin:)
Tosiaan kamala lauma poikia tulossa:O eikä se nyt ihan kamalan paljon varmaan tasaannu ellei kaikki loput odota tyttöä:p
Oletteko tehneet sormustestiä että onko mahassa tyttö vai poika? Mulla se pyöri ihan hullun lailla niin tyttöä lupaili mutta se ehkä selviää vihdoin viikon päästä:) On vaan niin tuuliviiriolo kun en haluis tietää sukupuolta etukäteen ja toisaalta haluan..: / no pienet on murheet..
Kohta voisikin jo alkaa paketoimaan lahjoja ja alkaa tekee koristeluja lapsen kanssa:) Aiotteko Leipoa tai tehdä itse ruokia joulupöytään? Mua huvittaisi tehdä Hanna-tädin kakkuja joku päivä..
Avantasia 19+5
 
Onnea hyvistä ultra ja neuvolakuulumisista! :heart:

Jouluna jätän graavilohen pois vaikka kovasti himottaiski.. Viiniä tai muutakaan alkoa en ole ennenkään juuri juonu joten mielellään sen skippaan :)

Tänään kerroin esimiehille odotuksesta ym. aika neutraali suhtautuminen, jännällä odotan että pitääkö olla liittoon yhteyksissä vielä..

Pomppuli ottaa nyt ihan iisisti ja alkaa lepäillen nauttimaan raskaudesta. Töitä ehtii tehä vielä pitkät pätkät :)

Viisauden hammassärkyä ollu täällä jo useamman päivän, tosi ilkee särky :( Pamolia oon lipittäny.. Ja parina päivänä ollu tosi ahistava olo, tuntuu et toi vatsa repee ja kasvaa hirveellä vauhdilla ja ihanku ahistais keuhkoja ja vattalaukkuaki. Ei kai se nyt vielä niin iso ole :O mitä lie..

Jahas, iltavuoro taas kutsuu.

L&P 21+3 (?)
 
Avantasia mä tein tuon sormustestin ja näköjään paikkaansa piti. Taino, varmuudellahan sen sitten näkee vasta huhtikuussa. :)
Samoin piti paikkaansa kiinalainen syntymäkalenteri. :) Vaikken noihin sinäänsä uskokkaan, niin aika hauska kuitenkin huomata että ne pitivät paikkaansa.
 
Pitkästä aika taas, tuntuu viikot tässä vaiheessa vilisevän silmissä! Perjantaina jo puoliväli ja huomenna meilläkin rakenneultra. Näyttää kyllä poikia meillä riittävän ja itselläkin on kyllä poikaolo ;) Vaikka huomenna sitä ei aiotakaan kysyä, vaan säästetään yllätys sitten keväälle. Vähän alkanut jännittää viime metreillä ennen ultraa, että onhan kaikki tuolla sisäpuolella kunnossa. Liikkeitä kyllä tuntuu ahkerasti, mutta muuten..

Jouluna saan onneksi lomailla välipäivät, sitä odotellessa! Ollaan puoliksi kummankin vanhemmilla, onneksi kaikki asuvat 100km säteellä niin ei mene koko joulu autossa :) Jouluruokia aion syödä kyllä aika normaalisti. Kalat on muuten mun suurinta herkkuja joulupöydässä niin toivon, että itse graavattua tuoretta lohta ja siikaa olisi tarjolla ainakin toisessa osoitteessa. Kaloja ja rosollia voisin syödä vaikka pelkästään =)

Ja muutama sana näistä ihanista vaivoista :) Viime viikkoina on taas väsyttänyt enemmän, olisiko raudat alhaalla. Vähän ihmettelin, kun neuvolassa tosiaan hg mitattiin vain ekalla kerralla ja tässä välissä ei kertaakaan ennen tammikuuta.. Normaalisti mulla yli 140 niin pudotus varmaan tuntuu, vaikka ei anemian puolella vielä oltaiskaan. Miltä viikoilta eteenpäin sitä rautaa suositellaan syötäväksi? Ja toinen ikuinen seuralainen tuntuu olevan hiiva. Se vaan on ja pysyy vaikka tekisin mitä sirkustemppuja (sokereita ja valkoisia jauhoja vältä, hapanmaitotuotteita, karpalomehua ja maitohappoja syön yms.). Vaiva oli jo ennen raskautta, eli vähän mieli maassa kun tuntuu että tämä ei lopu koskaan. Ja nyt olen jo etukäteen epätoivoinen sen suhteen, että vauvalla on sitten varmasti sammas. Onko kellään kokemuksia äidin hiivan ja vauvan sammaksen kanssa painimisesta..? Kun imettäessä niitä suun kautta otettavia tabletteja ei edelleenkään saa ottaa.

Muuten fiilis ja olo on hyvä, joulu saisi jo tulla! Ja onnea vielä kaikille hyviä uutisia saaneille :)

Vappuvaani ja tulokas 19+5
 
Pomppuli täällä samaa poteva kohtalokaveri... älä stressaa ja syytä itseäsi. tiedän nimittäin että stressi aiheuttaa lisää noita suppareita.
en pysty edes kotona imuroimaan kunnolla kun alkaa supistelee todella kipeästi ja sitten makaan 5tuntia sohvalla/sängyssä.

ja noista jouluruuista niitä en kyl jätä pois ollenkaan, kyl tämä napa vetää ne tänäkin jouluna :p jo eilen kävin töissä ilmasiks syömässä jouluaterian kun oli tarjolla :)

eli nyt omaa napaa ja saikkuhan mulla jatku alustavasti 21.12 asti, kun mulla on silloin tarkistus äippäpolilla ton kohdunkaulan tilanteen takia. ja onneks tänään työnantaja sitten oli "loisto"tuulella puhelimassa ja ei alkanut kiukuttelemaan vaikka soitinkin saikun jatkuvan :)

mutta nyt lapsille ja ukolle ruokaa tekemään :p
Jozzu85+"Justus" 21+6 huomenna poksuu :heart:
 
Aobhinn: Ainakin oman googlailuni perusteella...

BPD (tai bpm) = päälakimitta, mitta korvasta korvaan pään yli
HC = pään ympärys
AC = vartalon ympärys
FL (tai fi?) = reisiluun pituus

Ainakaan mulla ei rakenneultrassa ollu mitään mittaa, joka vastais pituutta päästä varpaisiin. Toki noi vaihtelee paikkakunnittain ja ultralaitteittain, mitä mittaavat. Piti noista mitoista kysyä viimeks neuvolassa itsekin ja niistä viikoista mitä ne vastas, mutta jäi siinä hässäkässä taas pois, kun tuli kaikkea muuta. Ehkä sitte ens kerralla. :LOL:

Noista jouluruuista vielä sen verran, että meillä ei onneks ees kuulu jouluateriaan mitään kalaruokia. Enkä niistä muutenkaan välitä. Itse ei tule mitään tehtyä, kun valmiiseen pöytään menee, mutta varmaan auttelen sitte sitäki enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
No mä en sit saanut neuvolasta ketään kiinni ja soitin synnärille, käskivät heti lähteen näytille. Näillä viikoilla ei sais supistaa kipeesti, piste. Ulkosuu oli alkanut pehmeneen edellisestä, muuten ennallaan. Otettiin kasa kokeita, mutta mikään ei viittaa tulehdukseen. Sairaslomaa tuli 2viikkoa, joka pitää viettää maaten, eli vain vessaan , suihkuun ja syömään saa nousta istumaan. Jos ei ala auttaa vkl mennessä, niin aloitetaan joku supistusten estolääkitys. Tällä mennään, muuta ei voi. Mutta pieni on tärkein, mitäpä sitä ei heidän eteensä tekisi. Ja mukavampi tämä on vielä kotona maata, kun edes näkee muksut, kun että ottavat sairaalaan. Kätilö jo meinas, että jään sinne, mutta lääkäri ajatteli tässä olevan kuitenkin levolla hyvät mahkut päästä reilusti pidemmälle, kun aikasemmatkin raskaudet on mennyt lopulta täysille viikoille.

Ja jozzu85, lääkärikin tuumas, että stressi pahasta, pitänee alkaa vaan hyräileen jouluhymnejä soffalla! Ja mullakin seuraava äippäpoli 21.12, sama aihe. Harmi kun meillä on eri sairaala:)

Nyt musta tulee sit palstojen kauhu, kun roikun tällä koko ajan:)

Ja hui, soitin siskolle ja hän jo puuskutti siellä siihen malliin, että kohta lähtevät sairaalaan, hänellä tuleekin jo huomenna 41 vko täyteen, että jo on aikakin:heart:
 
Felina, mulle kätilö sanoi perjantaisessa ultrassa, että koko pituutta päästä varpaisiin ei pysty enää edes ottamaan, kun vauvalla on jo kokoa jo sen verran. Sanoi vaan, että näillä viikkoilla koko pituus on yleensä n. 20 cm. En tiedä onko sitten laitteissa eroa, mutta muistelen, että edellisessä raskaudessa toisessa sairaalassa oli ihan sama juttu.

Pomppuli ja muut supistuksen kanssa painiskelevat älkää turhaan itseänne syytelkö. Otatte sen ajan ja levon minkä kroppa vaatii :) Aika vähemmistössä taitaa kuitenkin olla ne, jotka oikeasti jaksavat loppun asti heilua täysillä. Vaikka itsellä ei ole supistusten kanssa ollut ainakaan toistaiseksi oneglmia, niin kyllä on tahtia joutunut silti hidastamaan ja liikunta jäänyt aika minimiin. Muutoinkin huomaa, että kaikki ihanat "raskauskrempat" tulee tässä toisessa raskaudessa paljon aikaisemmin kuin ekassa (liitoskivut, närästys, peräpukamat, selkäkivut jne jne...). Tietysti alkaahan tässä ikäkin jo lähennellä 36-vuotta, joten senkin puolesta pitää olla kropalle armollinen ;)

Jouluruokia aion kyllä vetää niin, että naparaikaa :LOL: Silläkin uhalla, että saan kauhean närästyksen. Yleensä ollaan graavikalat suolattu itse, joten jos saadaan takuutuoretta kalaa, niin todennäköisesti tulee sitäkin maisteltua. Olen lisäksi löytänyt yhden ihan ok alkoholittoman viinin, joten todennäköisesti ei tarvitse jouluruokapöydässä kokonaan ilman viiniäkään olla.

Ja onnittelut hyvistä ultrkuulumisista! Nyt kotia kohden ja tytön hakuun hoidosta...

Ruohotar ja Keijo-Raineri 19+4
 

Yhteistyössä