Huhtikuun Helmet 2011 **MAALISKUUSSA**

Onnea Karoliinalle! :flower:

Sydänsydän: Muuten voi synnytyksen aikana karjua jos siltä tuntuu, mutta jos ollaan ponnistusvaiheessa, huutaminen vie voiman siltä ponnistamiselta joten sen takia kai kätilö on käskenyt olla suu kiinni... toisaalta olisihan tuo voinut sen hienomminkin ilmaista.. Minullekin sanottiin ponnistusvaiheessa että älä huuda vaan pidätä ääntä ponnistamisen aikana.

Ultrakuulumisia tältä päivää : pikku kaveri on pää alaspäin, onneksi, mutta siellä se pyöritteli päätään että ei tahdo vielä kiinnittyä...

......iltarumba jatkuu.....
 
Karoliina83: Onnittelut pojasta :flower:

sydänsydän: Mulla tuo huimaus on tuttua myös kaupassa ollessa eli tulee myös seisaalleen. Mutta ilmeisesti aika yleinen loppuraskauden vaiva kuitenkin. Onpa hienon kokoiset vauvat jo masussa ja vielä saman painoiset :)

Talitintti80+vavi 39+0
 
Karoliina, onnea! :heart:


Raskausarvet kutisee! |O Ja sit tietysti rappaan niitä ja sittehän ne kutisee entistä enemmän ku menee enempi vaan rikki. Jojobaöljy + paljaana pito tuntuvat vähä hillitsevän mutta sitte kohta taas kutisee...
 
Karoliina onnea!!!:flower:

Täällä sitä kukutaan hereillä näitten ihanien vaivojen kanssa. Ei taho kyllä tulla nukkumisesta yhtään mitään taas...:stick: Supisteleekin mukavasti, mutta ei riittävästi...:LOL: Eli ei näillä vielä laitokselle lähetä...Mukavan napakoita kyllä taas ovat, mutta tulevat liian harvakseltaan... HUOH... Huomenna olis neuvolakin ja viikko olis siihen kokoarvio ultraan vielä aikaa. Mutta eikait se auta kun lähtä tonne sängynpohjalle pyörimään jos vaikka unen sais.
 
Onnea Karoliina :flower:

Pikaisesti omia kuulumisia =)

Eilen illalla oli ihmeen rauhallinen olo.Jotenkin ihan seesteinen olotila.Alettiin miehen kans sit nukkumaan mut tunsin oloni levottomaksi.Piti riisua vaatteita ja pyöriä sängyssä.Klo3 aikoihin heräsin ku mies meni vessaan.Sit tuntui hirvee paine ja napsahduksia mahassa.Nousin ylös ja lapsivettä alkoi tulla.Mitään sen kummempia supistuksia ei ole tullut mitkä ajais viel synnärille.Muutama mikä jo sattuu ja sit polttelee.
Jännittää ihan hitosti.Nyt tämä on vihdoin totta ja kohta vauva syntyy :heart:

Valkyria ja Masukki (viel toistaiseksi) 39+1
 
Oih ja voih.. Niin sitä yks sun toinen vuoronperään lähtee vauvan hakuun..... Pikkanenko malttamattomuus valtaa jo mielen......... *huokaus*

Tsemppiä kaikille jotka matkaan on jo päässyt!!!!! :) Täällä ollaan hengessä mukana!!!
 
Karoliina83 oikein kovasti onnea :flower:
Valkyria tsemppiä loppurutistukseen vaikka varmaan jo oletkin synnärillä =)
sydänsydän kyllä siellä synnyttäessä saa päästää suustaan ihan mitä vaan, paitsi silloin kun pitää ponnistaa niin kuin moni on jo sanonutkin =) Minä kiroilen tosi harvoin, mutta esikkoa tehdessä ei voinut hillitä kiroamista. Kätilö sanoin vaan, että lopeta kiroileminen , ei ne perkeleet nyt auta :p
Mulla oli eilen illalla tosi levoton olo, mutta uni tuli kuitenkin. pari tuntia sain nukuttua kunnolla ja sitten alkoi taas se pyöriminen. Maha on öisin kuin säkillinen kiviä ja jokainen asennonvaihto on sellaista asettelua ja tyynyjen laittelua että voisin kyllä jo vatsastani luopua. Miten ihmeessä sinä sydänsydän voit vielä nukkua selällään :O Mun pitää sängystäkin nousta niin, että meen kontalleen ja annan mahan vähän aikaa roikkua ennen kuin voi nousta.
Täällä on ollut keskustelua sf-mitasta ja vauvan koosta . Minä en luota tuohon sf-mittaan vauvan koon arvioijana oikein mitenkään. Kun mulla meni esikoltakin mitta loppuaikoina alakäyrillä ja vauva oli silti yli nelikiloinen. Kakkoselta taas mitta oli loppuajan keskikäyrää ja silloinkin tuli nelikiloinen. Eli vaikka nyt sf-mitta on pieni niin vauva voi silti olla iso. Onkohan se mitta sitten kiinni enemmän kohdun asennosta, mihin suuntaan se on kallellaan.
Huomenna neuvola. Tuntuu vaan jo turhalta käydä siellä, haluaisin jo synnyttämään :headwall: Mutta kun edes reippaat (niin no voiko niitä nyt kovin reippaiksi) kävelylenkit ei aiheuta supistuksia vaan kauheet liitos ja lantiokivut niin tuskin tässä ihan pariin viikkoon mitään tapahtuu.
 
Donnanen ja Karoliina83 Lämpimät onnittelut teille vauvojen syntymän johdosta
:flower:
Valkyrialla on jo varmaan kohta vaavi kainalossa, voi ihanaa!

Pieni kateus meinaa kyllä nostaa jo päätään kun joillakin on odotus ohi, ja minä täälä vielä puuskutan ja toivon totisesti lähtöä synnärille.

Itse muistan v.97 synnytyksessä kätilön sanonen mulle että pidä silmät auki, kun ponnistin silmät kii. Vieläköhän tuo neuvo pätee, kun kaikki tuntuu muuttuvan vuosien varrella.
Täytyypä yrittää muistaa olla kovin huutamatta ja kiroilematta ja vielä silmät auki, huh mitenkähän siitä selviää..

Oma olo on ihan samanlainen ko muillakin täällä, tosi kypsä. Öisin tulee muutamia napakoita supistuksia mutta ne loppuvat sitten kolmannen jälkeen, harmillista.
Nyt on mieskin sitä mieltä että eikö se synny ikinä, meninkin sanomaan että syntyy varmaan etuajassa kun aiemmatki lapset on syntyny. Vielä olis kaks viikkoa laskettuun aikaan ja ennustukset ei ole menny ihan nappiin :)

Pakko sanoa että tämä ketju on ollu mulle tosi tärkeä vertaistuki, vaikka aika vähän olen kirjottanu tänne ja kommentoinu, olen niin huono keksimään mitään järkevää sanottavaa. Mutta lukenu olen sitäkin enemmän . paljon saanu hyviä neuvoja ja vinkkejä kun edellisestä raskaudesta on niin kauan. Joten Kiitos ihanat naiset :flower:

ElliLei 37+6 hui, huomenna poksuu :rolleyes:
 
Suuret onnittelut vauvautuneille Donnaselle ja Karoliinalle :flower:

Valkyrialle tsempit matkaan tätäkin kautta.

Milasta peesaan tuossa sf-mitta asiassa. Mullakin sf-mitta on ollut esikoisesta (sama nyt) keskikäyrällä tai sen alapuolella koko ajan ja esikko oli yli 4kg, tämäkin kuulemma on suunnilleen samaa kaliiperia.

Hassua, ei mulle kätilö sanonut mitään että pitäisi olla kirolematta/hiljaa kun ponnistaa :O Kyllä mie ainakin sain kiroilla ja karjua ihan rauhassa eikä se mitään sanonut... :whistle:

(.) Neuvolassa käyty. Kaikki ok, paino oli tippunut kilon verran, turvotukset edelleen ++, sf mitta oli nyt 34cm, eli se edelliskertainen 5cm kasvu/viikko johtui jostain tyypin pyllistämisestä kuten veikkailtiinkin jo silloin. Verenpaine ei ollut ihan ok, alapaine on lähtenyt vähän kiipeämään RR oli 131/92, mutta seuraavan kerran on neuvola jo maanantaina, että katsellaan siellä asiaa taas uudelleen. Pää oli hyvin alhaalla ja kiinnittynyt.

Olotilassa ei muutoksia, supistelee, ahdistaa, lonkkiin koskee, selkää särkee, närästää... normaali valitusvirsi. Kyllähän tästä jo hommiin joutaisi, mutta en vaan jaksa uskoa että tämä vielä syntyy, kunhan härnää supistuksilla vaan. (pessimisti ei pety ;) ) Esikoinenkin onneksi parantui hirveästä räkätaudista, joten vauva saisi senkin puoleen ulostautua...

-snowball ja tyyppi 39+4
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy myös sanoa, että tämä vertaistuki on ollut ihanaa. Auttaa todella paljon, kun voi kysyä neuvoa, valittaa tai ihan vaan kertoa raskaushommeleista (tuskin ketään normaalisti niin kiinnostaa kuunnella jonkun toisen pissasta, verenpaineista tai valkovuodosta:)) Mukavaa, että joku on joskus keksinyt nämä tälläiset "pinot".

Kuulostaa siltä, että Valkyrialla tapahtuu tai on jo tapahtunut. Jee!

Nukkumisesta on ollut puhetta paljonkin. Minusta tuntuu, että olen öisin vaan horroksessa enkä ole edes varma, kuinka paljon nukun. Ainakin vessassa pitää käydä noin 4-5 kertaa. Luulisin, että viime yönä supistelikin, mutta en ole varma, näinkö unta vai oliko se totta :) Ei siis mitään ihmeellistä, jos on noinkin epävarmaa. Luultavasti me muutamat täällä istutaan persus homeessa tuskailemassa vielä pitkään. Ystävälläni meni 3 viikkoa raskaus yli...

Raskausarvista Olen käyttänyt ihan sitä apteekin perusvoidetta oikeastaan koko raskauden ajan. Joka ikinen päivä (en edes tykkää rasvailla, mutta nyt on ollut vaan pakko). Ihan viime viikkon asti säästyin täysin arvilta, vaikka sf-mitta on nyt 42 cm ja painoa tullut yli 30 kg. Viime viikolla kuitenkin harmikseni huomasin, että kaksi arpea oli vatsan sivulle ilmestynyt. Aika vähällä kuitenkin olen päässyt siis. Vatsa tai iho muutenkaan ei ole kutissut.

Toivottavasti siellä synnytyksessä nyt kuitenkin jotenkin osaa rauhoittua ja keskittyä, vaikka huutoa jonkun verran tuliskin. Meille näytettiin perhevalmennuksessa synnytysvideo, jossa toista lasta synnyttävä synnytti niin siististi, että melkein ois voinut luulla, että se nainen oli tyyliin kahvittelemassa. Pari pientä ähkäisyä ja tups, vauva oli ulkona. Näytti niiiiin helpolta.

Milas Ihmettelen ihan samaa tuosta selällään nukkumisesta. Ilmeisesti on aika harvinaista tässä vaiheessa raskautta, kun siitä aina tehdään lääkärikäynnin aikanakin niin iso numero. Luulis, että nuo vauvat painaa jo sen verran sisuksia, että ei pystyis. Itse asiassa olen tässäkin koko ajan selällään ja läppäri vatsan päällä :D

Rv 36+4
 
Onnittelut Karoliinalle!!! Voi kunpa tultaisiin täältä pian perässä.

Täällä kotiuduttu lääkäriltä ja painoarvioksi tuli ultran mukaan 3,8kg, joten ei vielä mitään ihan kauheita. Sokereissa ei edelleenkään mitään. Hieman kyllä arveluttaa kuinka paljon ehtii tässä vielä kasvaa. Sekin pitää muistaa, että 10% voi tuossa arviossa hyvin olla heittoa suuntaan tai toiseen.
Tätä tuskaista olotilaa ja väsymystä lukuunottamatta kaikki kuitenkin hyvin. =)

Aurinkoista päivän jatkoa!
 
Onnea Karoliinalle! :heart:

Pikaisesti käyn kertomassa kuulumisia, ollaan oltu torstaista asti nettipimennossa uudessa kodissa! Yritän kahlata pinon läpi tämän päivän aikana niin olen edes vähän perillä mitä kenellekin kuuluu =)

Oma olo on hyvä, mutta supistaa paljon! Torstaina reilun tunnin 5 min välein kipeitä supistuksia, mutta kun menin suihkuun ja ajattelin soitella synnärille kappas sinne katosi. Sunnuntai maanantai yöllä sama homma kipeitä supistuksia 7min välein, mutta nyt illasta aina yö neljään. Eilis yö meni rauhallisemmin ehkä tunnin välein heräisin kipeään supistukseen. Nyt alkaa tuntumaan että lähtö alkaa olemaan oikeasti lähempänä, jos ei niin toivottavasti nämä kaikki nopeuttaa itse synnytystä!!!

Nyt en pidempään kirjoittele, että ehdin muutakin kun neiti nukkuu, mutta tulen illalla tai huomenna kommentoimaan lisää muiden menoa.

Pikkis ja Salamatkustaja 39+4 (LA senkun lähenee!!!)
 
Onnea Karoliinalle ja tsemppejä Valkyrialle!!!:flower:

kyllä niitä nytt vaan alkaa tulemaan, ihanaa :)

vatsan kutiaminen ei täällä niinkään paljon vaikka on noita raskausarpeja aika reilusti tullut, yritän öljytä kyllä aina suihkun jälkeen ja kun tuntuu että kiristää, sen sijaan napaa on alkanu kutiamaan ja kiristämään, sain oikeen ottaa peilin käteen että ylettyisin sitä kattomaan ja sehän olikin melkeen kokonaan hävinnyt :D että kyllä mun mielestä tässä uunissa alkaa pulla olla jo aika valmis! Tänään olikin sitten herätessä muutama napakampi supistus ja alapäätä vihlo koko ajan mutt sitt se rauhottui, höh.. ei auta kun yrittää olla kärsivällinen :)

mamsen + "pikkunen" rv 36+1
 
Pikasesti vaan ilmottelen, että vaikka hiljasta mun osalta onki ollu, ei lähdöstä vielä tietoakaan.. :/
Muuttorumba täydessä tohinassa ja tentissäki tänään pyörähin. Eilinen siivouspäivä uudella asunnolla ei tuottanut yhtäkään supistusta! Kauhean rampa olo vain nyt kun on niin mielettömät liitoskivut :(.. Perjantaina sais jo tyttö syntyä muutonki kannalta, vaikka tuntuu kyllä et tässä vielä mennään pitkästi maanantain (L.A) yli. Sitä 42+0:n käynnistystä ootellessa ;)..

Valjakka rv 39+2
 
tosta sf-mitasta... mäkään en kauheesti just siihen luota vauvan koon arvioijana pelkästään. OMASSA tilanteessani vaan kun on jo kaksi edellistä mihin verrata. kun kaksi mennyt alakäyrillä ja nyt ihan yläkäyrällä, kaikki muuten melko samoin ku edellisissä raskauksissa, niin silloin sen voisi ajatella tarkoittavan isompaa vauvaa. ja niin kuin mulla tarkoittakin. esikoinen syntyi 39+2 ja panoi 2960, seuraava syntyi 40+6 ja painoi 3100, ja tämä vaava nyt sai rv 35+2 painoarvioksi 2900. eli jos loppuun asti menee, niin on kyllä selkeesti isompi (vaikkakin vielä ihan normi) kuin kaksi aikaisempaa.

ainii, rv 37 POKS =)
 
Pikkis jospa vauva ei kauaa enää odotuttais. ainakin lupaavalta sulla vaikuttaa =)
vatsan kutiaminen mulla aina välillä tulee kutinapuuskia. Raskausarvilta olen säästynyt niin kuin edellisilläkin kerroilla, mutta kyllä mä tunnollisesti olen joka ilta rasvannutkin yli puolet odotusajasta. Napa on ihan litististynyt, ei se ole kolo enää ollenkaan :D
valjakka muutto alkaa vissiin olemaan hyvällä mallillla. Jospa vauva viikonloppuna syntyisi :)
imuroin ja pyyhin lattiat ja ai että sai kivat supistukset siitä. Mutta kun lopetti hommat niin lopetti supistelutkin :headwall:
 
Mulle sanoivat kans -01 kun keskimmäistä synnytin että silmät auki äläkä vingu xD kun säikähdin ponnistusvaihetta jotenki.Mut sit sain itteeni niskasta kiinni. Se vie voimat ponnistukselta. Muuten mä oon ihan hiljainen synnyttäjä.Viereisissä huoneissa joku aina naukuu koko ajan.Aina meinaan mennä sanoo et ota hyvä ihminen kipulääkettä :D

Ja pari vauvaa on taas syntynyt mutta saavat sit tulla ite kertomaan.Valkyria mm. on synnyttäny tänään aamulla.

NeliApina ja p-p 35+5
 
Mulle on aina sanottu että pidä silmät auki niin et ole yksin kivun kanssa.... Voi olla että pitää kutinsa.. :) Toinen mitä sanotaan että pidä leuka rentona, niin vauva pääsee paremmin laskeutumaan..
 
sf-mitta mä en kans luota lapsen koko arvioon sf-mitan perusteella ollenkaan. Esikoiselta sf mitta huiteli yläkäyrällä ja hän paino kuitenki normit 3570g kun syntyi viikoilla 42+2. Tältä on nyt sf-mitta vieläkin hurjempi, kun ei ne taulukot riitä etes mulle, mutta jotenki on vaan sellanen tunne et samoissa mitoissa syntyy tämä kuin isosiskonsakki. Tosin ens viikolla ollaan taas hiukka viisaampia kun on se painoarvio ultra, toki nekin heittelee paljon mutta saa ees vähän suuntaa.

Kutiaminen mulla ei vatsa mitenkään erityisesti kutia. Esikosielta mulla tuli jo niin pahat raskausarvet etten koskaan saa enää ns. normaalia kiinteää vatsaa. Raskausarpia tulee jos on tullakseen, niitä ei voi rasvaamalla ehkäistä, tokikin rasvaamalla voi tilannetta lievittää. Näin mulle lääkäri sano. Se on täysin ihotyypistä kiinni tuleeko niitä vai ei.

Omanapa tänään oli siis neuvola. kaikki oli OK. Turvotukset vaan on nyt pompsahtanu ++. Masuasukki on laskeutunut ihan alas ja pää oli kiinnittynyt. Nyt täytyy viikonloppu tarkkailla noita supituksia ja jos niitä edelleen vaan tulee joka päivä ihan kunnolla, mutta niillä ei mihinkään pääse, kannattais kuulemma käyä tarkistuttamassa toi alakerran tilanne. Mutta saas nyt kattoa, kun mulla on kuitenkin torstaina se ultra ja siellä tehdään sisätutkimus, niin jos en nyt oikeesti oo tosi kipee välillä, niin sitten oottelen tonne torstaihin. Vähän sillai itseä huolettaa että kuinka paljon on paikat auki, kun meiltä synnärille on kuitenki reilut 70 km matkaa, että miten kiire tässä sitten vielä tulee kun se lähtö tulee... Tämän "mahtavan" olon lisäksi oon vielä tulossa ilmeisesti kipeeksi ku kurkku on ku raastinrauta.:snotty: Ei kyllä naurata yhtään jos tähän vielä jonku kamalan lentsun ja kuumetaudin saa, varsinki jos sattuu viel lähtöki tulemaan... Nooh eiköhän kaikesta selviä...

liinukka83 ja Onni 37+1
 

Yhteistyössä