Huhtikuun 2013 Helmet *elokuussa*

Mä oon molempien poikien kohdalla kärinyt pahoinvoinnista. Esikoisen kohdalla etominen ja oksentelu kesti koko raskauden ajan (rauhoittui kyllä hieman ekan kolmanneksen jälkeen, mutta loppui kokonaan vasta kun poika oli maailmassa). Tokan kohdalla oksentelua ja etovaa oloa kesti rv15 asti. Mulla molemmista alkanut pahoinvointi melkolailla heti plussauksen jälkeen. Siksipä nyt hieman ihmetyttää, kun pientä etomista (josta siitäkin pääsee eroon syömällä parintunnin välein jotain pientä) lukuunottamatta, ei pahoinvointia (ainakaan vielä) ole. Eilen tein vielä Clearbluen digitestin, joka sanoi raskaana +3, joten kyllä niitä raskausviikkoja ihan oikesti on ainakin 5+

päätin kuitenkin jättää alkuraskauden ultran väliin ja elellä päiväkerrallaan np-ultraan asti, joka mulla kuitenkin tulee olemaan jo joskus syyskyyn puolen välin paikkeilla.

Tulokkan sukupuolesta: Mulla sellainen pieni toive olis tytöstä, mutta tokihan vauvan terveys on pääasia. Molemmista pojista ollaan selvitetty sukupuoli jo rakenne ultrassa, joten luultavasti tulen sen kysymään tälläkin kertaa. 4d-ultraa olen myös miettinyt.. eli jos sinne asti päästään ja rahatilanne on ok, niin luultavasti teemme visiitin Femedaan Bruno Cacciatoren luokse.

Miten teillä muilla miehet on suhtatuneet raskauteen? Meillä mies on vielä hieman "järkyttynyt" siitä, että tärppi kävi heti toisesta kierrosta ja tuskailee raha-asioiden ja auton vaihtojen ja asunnon ja kaiken muunkin suhteen. Yritin sille rauhassa selittää, että rahallisesti pärjätään avan varmasti ja asuntokin riittää meille vielä ihan hyvin, että kaikilla lapsilla ei todellakaan tarvitse olla omaa huonetta (meillä siis 4h+k). Auto(t) varmaan menee kyllä vaihtoon, mutta sekään nyt ei ole juuri tämän hetken ongelma.

Ai niin... Neuvolankin varasin eilen ja ensimmäinen aika olis 23.8

-Nelly ja salarakas 6+4-
 
hellou ja onnittelut plussanneille=)

täältä tulis viellä ainakin yksi plussanut mukaan..kotona mukana 10kk ikäinen pikkumies ja avopuoliso..
neuvolassa eka käynti 22 päivänä.
salaisuutena viellä pidetty mutta saa nähä kuinka kauon malttaa..
ensimmäisen raskauden aikana kokeilin pahoinvointi ranneketta mutta ei minulla auttanut..
 
Moikka kaikille:wave:

Täällä olisi kanssa yks plussannut la 5.4..2013

Tämä on mun 4 raskaus ja näillä näkymin (en vielä tiedä montako niitä on) 5 lapsi eli mulla on yhdet kaksoset.

Joku kirjoitti kun ei kärsi raskaus oireista ollenkaan niin minulla on samanlailla ei mitään tietoa että odottaisi paitsi pikku väsy ja välillä uskomaton nälkä.

Pahoinvointirenkaista sen verran että kaksosten aikana käytin niitä ja oksentaminen loppui siihen kun sain renkaat käteen ja sitten ku otin pois alkoi kamala oksentaminen muutaman tunnin kuluttua.

Mutta eikait siinä jatketaan toisella kertaa lisää ku ehtii..

Hyvää odotusta kaikille

Ps. laittaa googleen pahoinvoiti.fi sieltä saa halvimmat ja näitä mä käytin silloin vajaa 3 vuotta sitte ne on niitä sea band
 
Mulla ei ole ikinä ollut niin huono-olo että olisi noita rannekkeita tarvinnut käyttää. Pieneen oksetukseen auttaa kun syö säännöllisesti ja liikkuu. Tänäänkin oli sellainen fiilis että oksettaa kokoajan, kävin juoksemassa reilun tunnin niin helpotti :)

Meillä mies suhteutuu odotukseen paremmin kuin minä. Se osaa pitää mielessä että jos ollaan ilman ehkäisyä niin siinä on riskinsä tulla raskaaksi ;)
Me päätettiin tehdä viides (yht.6) mutta sitten tuli kaikkea ja päätettiin että ei tehdäkkään.
Alkoi olla itsellä jo tosi hyvä fiilis että kotona olo vuodet olisi tässä. Muksut tarhaan ja mä töihin. Olen ollut 8 vuotta kotona. Oikeastaan enemmän kun ennen esikoista en ollut pahemmin kerinnyt mitään tekemään. 5 vuotta sitten olin puoli vuotta töissä mutta muuten kotona siis :)
Mutta olinkin sitten tullut jo raskaaksi :D Vaikka olin tosiaan laskenut että ovis olisi ollut vasta viikkoa myöhemmin. Ajattelin että kun ei oltu niillä varmoilla päivillä niin ei olisi tärpännytkään :D
Mutta toisin kävi :) Eipä tämä uusi vauva miehen elämää pahemmin muuta, minähän tätä arkea täällä pyöritän. Sillä tämä mulle on enempi sopeutuminen ollutkin kun meneekin vielä ainakin pari vuotta kotona :)

Meillä on 5 tyttöä joten olisihan se poika ihan jees. Mutta samapa tuo. kunhan vaan kaikki menisi hyvin ja kroppa kestäisi loppuun asti :)

Minkä ikäisiä sulla alussa on lapset? Meillä on 8v,4v,3v, ja 1v. Eli kun vauva syntyy niin meillä on 4 alle 5 vuotiasta :)

Mm+ viides villahousu ja viikot vissiin 5 :)
 
Onko moni teistä jo käynyt neuvolassa/saanut ekan ajan? Mä oon tällä viikolla yrittäny useemman kerran soittaa sinne, mut aina menee vastaajaan, johon ei voi jättää ees viestiä :/ No, jos sitte ens viikolla sais ajan. Eihän tässä nyt tosiaan mikään kiire oo. Viikot vasta 4+3 ilmeisesti tänään. Millä viikolla teidän eka neuvolakäynti on/on ollu? Ihanaa odotusta kaikille! :)

Niin ja kiitos kaikille kokemus-kertomuksista noista rannekkeista. Mulla on tosiaan ollu niin kamalat olot edellisissä raskauksissa, että jos nyt tulee, niin varmaan ostan ne. Kun joillain ne ainakin oli auttanut. Ja ei ne nyt ees hirveen kalliit olleet, katoin tuolta pahoinvointi.fi-sivulta.
 
Viimeksi muokattu:
Hei, onnea muillekkin plussanneille!

Ihanaa kun on jo tälläinen ketju tehty! Ite plussasin viime maanantaina ja eka neuvola olisi 23.8 :) Kauheen epätodellinen olo on vielä asiasta. Meillä on kotona pyörimässä 4-vuotias tuleva isosisko (joka tosin ei asiasta vielä tiedä). Itse olen toivonut tätä jo pari vuotta mutta sanoin miehelle että lapsi tulee sitte ku se kummalleki sopii ja nyt vihdoinki sai luvan tulla myös isännän puolesta. Hermot meinas mennä ku näin "kauan" joutui odottaa mutta nyt se ei enää haittaa ja olen meijän tilanteeseen ihan tyytyväinen. Hyvää kannattaa odottaa! Ja ihana kattoa miten mieskin on niin mukana tässä. :heart:

Meillä tärppäsi jo heti ekasta kierrosta (jotenki siis tuli yllätyksenä tämä ku varauduin yrittämään vähän pidempään :D) Laskettu aika olis 8.4.
Mutta tässä sitä mennään, vatsa turvoksissa ja tissit kipeenä!
 
Viimeksi muokattu:
Iltaa vaan!

Varhaisultraan en näillä näkymin mene, koitan odottaa sinne np-ultraan saakka. Esikoista venatessa lääkäri ei löytänyt sykettä vkolla 10 ja menin ihan paniikkiin :ashamed: Vaikka lääkäri kuinka vakuutti, että on ihan tavallista ettei sitä näillä viikoilla vielä saa kuuluviin sikiön sijainnista ja asennosta riippuen. Varasin sitten oman mielenterveyden vuoksi yksityiselle heti seuraavalle päivälle ajan ja siellähän se meidän pojulainen sätki kun viimestä päivää :heart:

Tyttöä odottaessa kärsin aika ikävästä pahoinvoinnista viikoille 15 asti. Yökötys huipentui iltaa kohti ja se oli ihan järkkyä...Kokeilin niitä sea band-rannekkeita, mutta mulla eivät toimineet vaikka paljon hyvää kyllä niistä olen kuullutkin. Tällä haavaa nuo pahoinvoinnit ovat niin minimaalisia, että onnellinen olisin jos näin vähällä pääsis :D

Huhhuh tätä turvotusta! Aamulla maha on ihan normaalin näkönen ja jo puolen päivän aikaan paisuu ihan tosi palloksi :O Mystistä etten sanois...Just juoksulenkiltä tullessani vilkasin itteäni ohimennen peilistä trikoot ja tiukka toppi päällä ja jos en tietäis niin veikkaisin kyseessä olevan vähintään 5. kuukausi kun raskausviikko :LOL:

Varovasti olen esikoiselta 3 vee. kysynyt että olisko kiva jos meille tulisi vauva keväällä ja vastaus oli että joo! Ja kuulemma tyttövauva olisi hänen mieleensä :heart: Miten muut joilla jo lapsia entuudestaan on, olette ajatelleet kertoa? Tai lähinnä millon? Mä luulen että ekan lääkärin tai sitten ultran jälkeen jos kaikki hyvin menee.

Eipä muuta nyt sydämellä, hauskaa viikonloppua!
 
Mun äiti tietää raskaudesta yks kaveri ja muille kerron sitten kun huomaavat eli osa voi olla että tietää vasta sitten ku olen jo loppuraskaudessa.

Mä olen kans nyt ihmetellyt kun tää kumpu pulahti pari päivää sitten no toisaalta kaksosraskaudesta ei ole kovin kauan en tiedä onko siillä jotain vaikutusta ja kylläkin tytöiltä olin tosi iso.

Töihin oli kans pakko kertoa ajoissa että saan sitten isomman työpaidan ja eivät ihmettele poissa olojani ja ajattelin että tämäkin raskaus on samanlainen kuin muut että voin pahoin mutta väärässä olinkin pahoinvoinnista ei ole tietoakaan.

Jospas nyt lähtis maate jos sais kattoa vaikka muutakin kun tuota ihmeen urheilua :D jota en voi ymmärtää miten mies voi kattoa sitä koko ajan.
 
Aamulla maha on ihan normaalin näkönen ja jo puolen päivän aikaan paisuu ihan tosi palloksi :O Mystistä etten sanois...Just juoksulenkiltä tullessani vilkasin itteäni ohimennen peilistä trikoot ja tiukka toppi päällä ja jos en tietäis niin veikkaisin kyseessä olevan vähintään 5. kuukausi kun raskausviikko :LOL:
Itelläni ihan samanlaista turvotusta. Aamulla maha normaali mutta iltaa kohti alkaa turpoamaan ja yön aikana sitten laskee :D

Me aateltii tytsylle kertoa ekan ultran jälkeen. Voi kuvaakin sitten näyttää todisteeksi. Tytöllä on ollut jo viime vuodesta asti "pikkuvelikuume". Hän on yrittänyt mua jo monta kertaa patistaa sairaalaan synnyttämään sitä veljeä. :p Koitin selittää että ei sitä nyt vaan mennä synnyttämään sinne tosta noin vaan että täytyyhän sen vauvan eka olla siellä siellä mahassa. "Etkö sä äiti tiiä? Meet sinne ni ne sitte leikkaa sen susta!" tuli vastaus...Päiväkodissa oppii kaikenlaista kivaa :D
 
mites teillä on kokemuksia verentulosta ja ns kuukautisista alkuraskauden aikana? Mulla olis tosiaan ilmeisesti viidesviikko alkamassa ja eilen alkoi aivanko kuukautiset... Vähän meinaa tässä pelottaa..yrittänyt ajatella et onhan se mahdollista että tulee vielä kuukautiset...
 
Heippa kaikille huhtikuisille! Mä vaan moikkaan teitä ja pysyttelen taustalla ainakin varhaisultraan asti. :) Jotenkin semmoinen olo että ei vaan uskalla hirveästi huudella raskaudesta (edes netissä, näköjään). Kotona yksivuotias tyttö, ja nyt rv 5+2, la ilmeisesti 5.4.
 
murusten mami Mullakin maha vielä korostuu juoksutrikoissa :D Saa nähdä miltä sitä näyttää kuukauden päästä, ihan makkarankuorelta varmaan :D

Mullakin on ekaa kertaa sellainen olo että jotain on pielessä. Noi kovat vatsakivut sen varmaan tekee. Mutta ei auta kun luottaa että kaikki menee hyvin ja ottaa vastaan se mitä tulee :)

Me kerrotaan lapsille ekan ultran jälkeen jos osataan olla siihen asti hiljaa :D Nyt tietää muutama mun ystävä,Äiti ja kohta muutama sukulainen :) Jos menee kesken niin ei haittaa vaikka nämä ihmiset tietäisi.
Lapset on kanssa kysellyt pikkuveljeä :D Mutta ei kuullemma haittaa vaikka olisi tyttö :)
Minäkin odotan innolla niitä kysymyksiä että miten se vauva on sinne mennyt :) Tähän asti noi on ottanut ihan rutiinilla että taas tulee uusi vauva mutta jossain vaiheessahan nuo alkaa kyseenalaistamaan että mikä juttu tää nyt on :D
 
Mua pelottaa myös ajoittain ihan hirveästi. Ensimmäinen raskaus päättyi keskenmenoon viikolla 18+:'( Tuon jälkeen saimme ihanaisen poikamme :heart: Jotenkin vaikea uskoa, että toista kertaa voisi enää käydä yhtä hyvä tuuri. Vaikka kaikkihan on kai mahdollista! Mutta pelottaa ja ahdistaa ajoittain...

Me ei olla vielä kerrottu kenellekkään, ehkä sit varhaisultran jälkeen lähimmille, jos kaikki on hyvin.

Poika-/tyttötoive. Todellisuudessa ihan sama, mutta jos valita pitäisi, niin ehkä haluaisin toisen pojan. Tällä hetkellä kuitenkin ihan tyttöolo, enkä ole pettynyt jos näin kävisi :)

Oireista: vielä. Lievää kuvotusta ajoittain, turvotusta iltaisin ja monet hajut etoo, rinnat on arat, tässäpä päällimmäiset tuntemukset. Niin ja kova väsymys!

Emppuli83, mulla holahteli pojan raskaudessa verta useaan otteeseen viikoilla 6+-9+. Syyksi paljastui pieni hematooma kohdussa. Verta tuli aina kerrallaan jonkin verran, jonka jälkeen se loppui ja kaikki sujui hyvin loppuun asti :). Kyllähän joillain on valekuukautisetkin. Toivottavasti kaikki on hyvin!

Hjannah ja pallero rv 5+3? Laskettu aika ~5.4
 
emppuli83: Mulla tuli yhden kuukautiset vielä hedelmöittymisen jälkeen. :wave: tosin ne tuli muutaman päivän myöhässä ja vuoto kesi vain 3pv (yleensä vuodan n.viikon). Kuitenkin oli ihan normaali vuoto, ei mitään tiputteluvuotoa. Mullahan nämä "valekuukautiset" (niinkun ne neuvolassa niitä kutsui) alko 21.7. ja r-testi näytti vahvaa plussaa 2.8. Rauskaus on siis varmasti alkanut jo edellisestä kierrosta. Mun äidille on myös käynyt samoin mun siskoa odottaessa, joten kai tämä on sukuvika :LOL:

Mulla kanssa tuota turvotusta löytyy.. varsinkin iltaisin. Töihin saa jo miettiä löysempää paitaa päälle, ettei sielä kohta aleta arvailemaan...

Me ei olla vielä kerrottu enellekkään raskaudesta. itsellä jotenkin niin skeptinen olo, että voiko kaikki mennä näin kolmannellakin kerralla nappiin.. Mulla siis takana kaksi raskautta ja kaksi tervettä lasta. En siis ole koskaan joutunut kokemaan keskenmenoa tai keskeytystä. Tosin esikoista kyllä aikoinaan tehtiin 2.v ennen tärppiä ja jouduttiin myös lapsettomuustutkimuksia kaymään läpi, joten ei minullakaan aina kaikki ole ihan suunnitelmien mukaan näissä raskauksissa mennyt.. Ollaan siskon kanssa menossa 12.8 Madonnan keikalle ja sielä varmaan paljastuu salaisuus, kun en luonnollisesti juo muuta kun kraanavettä.. molempien vanhemmille kerrotaan ultran jälkeen ja muut saavat huomata, kun huomaavat. Lapsille ajattelin asian paljastaa vasta sitten kun masu alkaa näkymään.

Ihanaa, että täällä on muitakin suht oireettomia odottajia. Toisaalta nautin siitä että pystyy elämään suht notrmaalia elämää ilman pönttöjen halailua ja jatkuvaa kuvotusta, toisaalta pelkään pirusti onko tuola mitään elämää kun ei tuttua etomista ole juurikaan havaittavissa. väsymys on kyllä jotain ihan uskomatonta. pe-la välisen yön nukuin 23-10.30 (viiden maissa aamulla olin kyllä sen verran hereillä, että käytin koirat ulkona) ja la illalla nukahdin klo.21 sohvalle. viime yönäkin meni keposesti 10h unet..

Meilläkin mies alkaa jo normalisoitumaan tuon alun paniikki kohtausten jälkeen. Alkoi jo eilen miettiä auto(jen) vaihtoa:D Varmaan häntäkin helpottaa, kun naapurustossa asuva ystäväpariskunta on meitä 2kk edellä, joten voivat miehet sitten kimpassa hytkytellä vaunuja pihalla ensi keväänä :LOL:

Kauheita romaaneja näistä mun kirjoituksista tulee :O Toivottavasti edes joku jaksaa lukea:ashamed:

-Nelly ja salarakas 6+5
 
Minä pihtasin uutista viime tärpissä, koska olin niin taikauskoinen. Että mistä ei puhu eikä iloitse, se ei voi mennä pieleen. No, toisin kävi. Siksipä nyt notkun palstoilla, ja nautin tästä, koska koskaan ei tiedä milloin ilo loppuu. Saan edes hetken olla raskaana, vuoden tauon jälkeen :) Ja ihmiset tietävät yrityksestämme, kuin myös edellisen raskauden päättymisestä np-ultraan. Tänä päivänä keskenmeno ei ole enää niin "tabu", niitä tapahtuu niin paljon, niistä ei vain ennen ole puhuttu. Esimiehenikin kertoi hänelle käyneen aikoinaan samoin, ja työkaverini on menettänyt kaksoslapsensa. Surullista.

Sukulaisille ei kuitenkaan vielä ole kerrottu, mieheni lisäksi vain paras ystäväni tietää, kerroin heti seuraavana päivänä. Mutta skeptisyys on kyllä astunut kuvaan :/ Np-ultra on sellainen mörkö, että ar-ultraan on mentävä ja sitten jännättävä vielä verikoetulokset jne. Viimeksi kätilö kysyi np-ultrassa, että olenkohan käynyt liian aikaisin verikokeissa, kun jokin arvo jätätti. Mutta sittenhän selvisi, että kyseessä on tm-raskaus. Kätilö tuumasi, että ilman muuta parempi niin, koska tuo verikoearvo muutoin olisi viitannut vakavaan kromosomihäiriöön :(
 
Mulla ei edelleenkään oo muita oireita, kuin vatsan turvotus (joka mullakin pahenee iltaa kohti) ja tissien "painavuus". Kauhulla odottelen, alkaako pahoinvoinnit. Edellisissä raskauksissa ne on alkanu 6.-7. viikolla.

Meillä tosiaan mun teinityttö, sen poikaystävä sekä mun äiti tietää. Sekä mun tytär että äiti on niin kiinteästi läsnä mun arjessa, että heiltä olis vaikea, enkä halua salata tätä asiaa. Ja heille myös kuitenkin jakaisin asiaa, jos huonosti sattuisi käymään. Ja jotenkin haluan, että tytär tuntee olevansa keskiössä perheen tapahtumissa, ja on jo sen ikäinen, että osaa tällaisiakin asioita käsitellä.

Kauhean vaikeaa tämä odottaminen tällaiselle kärsimättömälle ihmiselle. Jotenkin raskaus kunnolla todentuu vasta ekassa ultrassa. Ja siihen, kun sen aika on, on vielä tuhottomasti viikkoja ja päiviä.

Kiva, jos joku haluaa tehdä meistä listan. Suski90, tee vaan mun puolesta heti kun haluat. Mitäs tietoja siihen haluat? Laskettu aika? Viikot? Monesko lapsi? Oma ikä? Vai jotain muuta?
 
Moikka kaikille. Oon itseasiassa ollut jo pari viikkoa tuolla maaliskuisten puolella, vaikka varsinainen la osuukin huhtikuun puolelle. En oo ihan varma siitä, että kuinka pitkällä tää raskaus on, ainakin 5+5 jollei enemmänkin.. :D Kierto on ollut todella epäsäännöllinen ja miehen kanssa lakattiin jo yrittämästä 9 kuukauden yrittämisen jälkeen.

Neljäs lapsi on mulla kyseessä ja joka tapauksessa synnytys käynnistetään kun rv 38 on täynnä, joten maaliskuun puolella mä synnytän. On noita synnynnäisiä sairauksia sen verran, ja kaikki lapset olleet yli 4-kiloisia, joten tiedän jo suurinpiirtein miten tää raskaus tulee menemään.. :) Mulla on neuvola keskiviikkona, ja siellä myös ultrataan (kun oon erikoistapaus) eli sit tarkentuu toi laskettu aikakin. Siihen saakka taustailen.

Tikuliina ja tyyppi n. 5+5
 

Yhteistyössä