Huhtikuiset 2022

MInä haluisin mutta en ihan vielä näin aikaisilla viikoilla, mulla ei oo sillee oikee vertaistukea omassa elämässä, kaikki kun on jo lapsensa tehneet. Olisi kiva puida näitä asioita toisten raskaana olevien kanssa toivottavasti ryhmään mahtuu silloinkin kun eka ultra on takana. Jos viitsit kuitenkin varoitella sitten kun ryhmä on menossa umpeen.
Eiköhän vielä NT-ultran aikoihinkin mahdu ☺ mutta mä ilmoittelen tänne jos alkaa kovinkin täyttymään!
 
  • Tykkää
Reactions: Alinna86
Hei vierailija-lääkäri, kiitos aivan tuhannesti, että otit aikaa kirjoittaaksesi minulle vastauksia pohdintoihini ja huoliini! Arvostan suuresti. Ja onnea myös oman tilanteen johdosta. Onneksi siis saatiin ne piikit.

Facebook-ryhmästä sen verran, että pohdin näkevätkö sitten fb-kaverini minun liittyneen/kuuluvan tähän ryhmään. Muistan nähneeni joidenkin tyyppien ryhmiä aiemmin, mutta muistikuvat on hatarat kun fb on vaihtunut niin vahvasti IG:iin. ..

@Bolly, onpa kiinnostava tilanne sinulla. Muutin itsekin takaisin ulkomailta, tosin juuri ennen koronan alkua 2020. Oli tuuria matkassa paluumuuton ajoituksen kanssa. Vielä oli tarkoitus toinen ulkomailla-asumipätkä tässä toteuttaa, ja heti eka ajatukseni nyt raskauden selviämisen myötä oli jostain syystä, että eihän se nyt onnistukaan. Mutta hyvä saada kaltaisesi esimerkki, että varmana onnistuu kun järjestelee vain
Facebook -ryhmä on yksityinen, eikä sitä voi löytää millään hakusanoilla ellet kuulu itse ryhmään. Näin ollen ketkään läheisesi eivät näe, että kuulut kyseiseen ryhmään. Ainoastaan ryhmässä olevat ihmiset näkevät toisensa. Ryhmään pystyy liittymään ainoastaan niin, että ylläpitäjä lähettää sinulle kutsun.
 
Mami5x
Hei täällä laskettuaika 29.4

Kävin mittauttaa yksityisellä laboratoriassa (synlab niminen) niin hcg arvon. Viikkoja oli silloin 4+6 ja arvo oli 3243 joka siis oikein hyvä <3 Säästää aikaa ja rahaa. Vaihtoehto ostaa kalliita testejä ja seuraisi viivan vahvistumista. Pääsee ottamaan ilman lähetettä ja ajanvaraus, maksu tulokset tulee suoraan nettiin. Hintaa tuli karvaa vaille 49e. Mielestäni nopea ja hyvä palvelu. Eli jos vielä raskaus ei näy syystä tai toisesta ja haluat tietoisemmaksi niin suosittelen synlab labraa. Kävin aamulla ja seuraavana aamuna oli tulokset tulleet :)
 
Täällä oksentelut ja huono olo jatkuu. Ei voi enää työntää ajatusta pois siitä etteikö tuntisi joka päivä nahoissaan olevansa raskaana.

Ootteko jo kertonut raskaudesta muille? :)
Oon vältellyt kaikki sukulaisia ja kavereita eikä mun ja miehen lisäksi tiedä kuin 1 tästä raskaudesta. Jännittää pystynkö salaamaan tämän enään kovin pitkään lapsilta, edellisen keskenmenneen raskauden pystyin mutta siinä pahoinvointi ei ollut näin rajua. Vatsakin on tosi kipeä yökkäilyistä. Varmaan saikuttelu jatkuu vielä ensi viikonkin.
Muistelen että pahimmat viikot on 7-10 ja sit ehkä helpottaa.
 
Täällä oksentelut ja huono olo jatkuu. Ei voi enää työntää ajatusta pois siitä etteikö tuntisi joka päivä nahoissaan olevansa raskaana.

Ootteko jo kertonut raskaudesta muille? :)
Oon vältellyt kaikki sukulaisia ja kavereita eikä mun ja miehen lisäksi tiedä kuin 1 tästä raskaudesta. Jännittää pystynkö salaamaan tämän enään kovin pitkään lapsilta, edellisen keskenmenneen raskauden pystyin mutta siinä pahoinvointi ei ollut näin rajua. Vatsakin on tosi kipeä yökkäilyistä. Varmaan saikuttelu jatkuu vielä ensi viikonkin.
Muistelen että pahimmat viikot on 7-10 ja sit ehkä helpottaa.
Tsemppiä pahoinvointiin!

Meillä raskaudesta tietää myös vain yksi kaveri. Parin viikon päästä alkuraskauden ultraan jälkeen (jos kaikki siinä hyvin) saatetaan kertoa parille läheiselle ystävälle. Lopuille sitten nt-ultran jälkeen, lapset mukaanlukien :).

Tällä hetkellä oireena lähinnä alavatsakivut välillä, tihentynyt virtsaamistunne, kauhea nälkä, joka iskee sekunneissa sekä se ettei tee mieli mitään ruokaa. Syön siksi ettei tuu paha olo, mutta mitään ei tee mieli :/
 
  • Tykkää
Reactions: Alinna86
Tsemppiä pahoinvointiin!

Meillä raskaudesta tietää myös vain yksi kaveri. Parin viikon päästä alkuraskauden ultraan jälkeen (jos kaikki siinä hyvin) saatetaan kertoa parille läheiselle ystävälle. Lopuille sitten nt-ultran jälkeen, lapset mukaanlukien .

Tällä hetkellä oireena lähinnä alavatsakivut välillä, tihentynyt virtsaamistunne, kauhea nälkä, joka iskee sekunneissa sekä se ettei tee mieli mitään ruokaa. Syön siksi ettei tuu paha olo, mutta mitään ei tee mieli :/
Mekin aateltii nt:n jälkeen kertoa lapsille elleivät arvaa jo aiemmin.
Mulla sama juttu ton ruoan kaa, mitään ei tee mieli, varsinkaan mitää lämmintä...pakotan itseni syömään pieniä annoksia vähän väliä, suurinpiirtein hedelmät ja paahtoleipä on sellaset mitkä saa jotenkin alas. Vähintää parin tunnin välein syötävä jottei pahoinvointi mee niin pahaksi. Katoin aamulla muuten vaakaa myös niin oon laihtunu tällä viikolla jo 2kiloa. Onneksi on varaa mistä lähteä mut silti onhan toiki jo paljon viikossa.
 
Pähkinäbebe
Hei!
Mäkin täältä varovasti liityn seuraan. Esikoinen 5 v, ollaan kovasti toivottu toista, kaksi keskenmenoa takana. Molemmat km selvinneet ekassa ultrassa n. vkolla 12, ja varsinkin tuo jälkimmäinen oli järkytys. Jouduin kaavittavaksi kaksi kertaa komplikaatioiden takia ym.

Nyt ollaan ihan kohta viikolla 9, mutta edelleen pelottaa eikä tähän raskauteen oikein uskalla luottaa. Varhaisultrassa kävin alkuviikosta, se onneksi helpotti vähän mieltä, kun toistaiseksi kaikki on ok ja syke löytyi. <3
Yritän kovasti pitää vielä matalaa profiilia, mutta vaikeaa se on, kun vauva on väkisin mielessä.
Pahoinvointi mulla on keskittynyt iltaan, mikä on hyvä töiden kannalta, mut mitään muuta ei kyllä oikein saa sitten tehtyä. Oon myös ollu koomaväsynyt koko ajan.
Aiemmissa raskauksissa oireet on alkanut helpottaa kymppiviikon tienoilla, toivottavasti nytkin!
 
Huh, kylläpä raskaushormonit otti vallan aamulla. Normaali vessanpesu tuotti hirveet kiukut ja ärräpäitä. Näin jälkeenpäin ajateltuna koko tilanne vaan naurattaa :D aamupuuron syöntikin aiheutti vaikeuksia. Piti kuitenkin yrittää syödä, koska esikoinen oli pöydän päässä syömässä omaa puuroaan. Nyt taitaa olla rv 6+0. Mites muiden oireet? :)
 
  • Tykkää
Reactions: Alinna86
Me ollaan kerrottu jo vissiin melkein kaikille. Ei ollu siis tarkoitus, mut mies olikin sit hölötelly koko sivulle heti ku sai tietää ja kavereille kans ja sit aattelin et no mitäs hittoo tässä salailemaan, ei kuulu muutenkaan meidän tyyliin ku kaikki puhutaan auki kaikkien kanssa.

Oireita ei oo vieläkään mitään ja oon kyl tosi tosi iloinen siitä! Tai siis menkat puuttuu ja välillä närästää, nälkä iskee sekunnin sadasosassa ja kiukkupuuskat tulee ja menee, mutta ei mitään pahoinvointia niin se on hyvä:love:
 
  • Tykkää
Reactions: Alinna86
Hei!
Mäkin täältä varovasti liityn seuraan. Esikoinen 5 v, ollaan kovasti toivottu toista, kaksi keskenmenoa takana. Molemmat km selvinneet ekassa ultrassa n. vkolla 12, ja varsinkin tuo jälkimmäinen oli järkytys. Jouduin kaavittavaksi kaksi kertaa komplikaatioiden takia ym.

Nyt ollaan ihan kohta viikolla 9, mutta edelleen pelottaa eikä tähän raskauteen oikein uskalla luottaa. Varhaisultrassa kävin alkuviikosta, se onneksi helpotti vähän mieltä, kun toistaiseksi kaikki on ok ja syke löytyi. <3
Yritän kovasti pitää vielä matalaa profiilia, mutta vaikeaa se on, kun vauva on väkisin mielessä.
Pahoinvointi mulla on keskittynyt iltaan, mikä on hyvä töiden kannalta, mut mitään muuta ei kyllä oikein saa sitten tehtyä. Oon myös ollu koomaväsynyt koko ajan.
Aiemmissa raskauksissa oireet on alkanut helpottaa kymppiviikon tienoilla, toivottavasti nytkin!
Toivottavasti nyt teilläkin vihdoin menee kaikki hyvin❤
Meillä 2 peräkkäin keskeytyneitä km jotka selvisi viikoilla 10 ja 12. Ne oli rankkoja aikoja, siksi tässä vaan oottelee nt ultraa ennenku pystyy ajattelee yhtää mitään mahdollisesta vauvasta, vaikka olot tietysti muistuttaa siitä kokoajan.

Mun pahoinvointi pahenee näköjään joka päivä, uutuutena on että joudun yöllä ottaa jotain mehukeittoa koska olo on silloinkin jo huono ja herään siihen. Tänään en oo pystynyt syödä muuten kuin sohvalla ja kylkiasennossa tosi miniä annoksia.
Pahoin pelkään että samoilla mennään kun esikoisen raskaudessa, pahoinvointia reilusti yli puolet raskaudesta :rolleyes: :sick:
 
  • Surullinen
Reactions: Minic
Me ollaan kerrottu jo vissiin melkein kaikille. Ei ollu siis tarkoitus, mut mies olikin sit hölötelly koko sivulle heti ku sai tietää ja kavereille kans ja sit aattelin et no mitäs hittoo tässä salailemaan, ei kuulu muutenkaan meidän tyyliin ku kaikki puhutaan auki kaikkien kanssa.

Oireita ei oo vieläkään mitään ja oon kyl tosi tosi iloinen siitä! Tai siis menkat puuttuu ja välillä närästää, nälkä iskee sekunnin sadasosassa ja kiukkupuuskat tulee ja menee, mutta ei mitään pahoinvointia niin se on hyvä
Mullakaan ei oo oireita, tosin siis ei oikein mitään oireita. Mua se vähän huolettaa, mutta ylihuomenna on varhaisultra. Jospa kaikki olisi kunnossa!
 
  • Rakkaus
Reactions: Minic
Hei! Kuulun toukokuisiin, mutta siellä on vielä kovin hiljaista, joten kysyn teiltä? Millä viikoilla te käytte varhaisultrassa ja käyttekö yksityisellä vai julkisella?
No it's menisin semmosilla viikoilla et varmasti jo syke näkyisi, eli varmimmin 6+4jälkeen. Viimeksi käytiin 7+2 vissiin ja nytkin olis tarkoitus mut oon vähän sitä mieltä et vaan skippaan sen, ku on täs muitakin kiireitä enkä saa kyl tota taaperoo mihinkään siks aikaa...

Julkisella yleensä ei varhaisultraan pääse paitsi jos on epäselvyyttä millä viikoilla mennään, toki joissain neuvoloissa on ultra jota käyttävät matalalla kynnyksellä, mut ei oo tosiaan joka paikassa. Eli yksityisellä yleensä käydään jos halutaan vaan saada itselle luottavaisempi fiilis.
 
Annajelina
Jaan kanssasi kohdat 2 ja 3. Mulle kävi juuri samoin, paitsi ekan rokotteen kanssa. Mutta tuo kilpparilääke, sitä ei ole nostettu vieläkään ja oon kuukauden pidemmällä. Kysyin sitä heti alussa, kun soitin neuvolaan. Sanottiin vaan, että käyn ottaan labrat ennen ekaa neuvolakäyntiä ja katsotaan annosnostoa sitten. Pitääköhän mun nyt huolestua. Neuvola on maanantaina onneksi.
Tämä meni itselläni niin, että kirjauduin nettiportaaliin, jonka kautta ainakin täällä Helsingissä voi varata ensimmäisen neuvolan. Täytin tietojani tässä portaalissa, ja sillä vipolla sivulla luki, että soita tähän numeroon, jos sinulla on jokin "terveystilanne", esim kilpirauhasen vajaatoiminta. No, soitin heti, se oli takaisinsoittopalvelu.
Sieltä soitettiin takaisin myös melko heti. Hoitaja sanoi, että hyvä, että soitit heti, koska alkaen heti tästä päivästä pitää ja saa itsenäisesti lisätä 25 mikrogr nykyiseen tyroksiiniannokseen. Tämä päivitettiin reseptitietoihini Omakantaan. Tämä on kuulema yleinen ohjeistus, eli 25 mikrogrammaa lisätään. Sitten ekoissa labroissa katsotaan, ainakin omassa tapauksessani, että onko arvot kohdallaan. Omani ovat olleet tosi vaikeita ja epäbalanssissa pitkään, joten ehkä tätä pidettiin siksikin vähän kiireisempänä juttuna.
 
Olisipa
Tämä meni itselläni niin, että kirjauduin nettiportaaliin, jonka kautta ainakin täällä Helsingissä voi varata ensimmäisen neuvolan. Täytin tietojani tässä portaalissa, ja sillä vipolla sivulla luki, että soita tähän numeroon, jos sinulla on jokin "terveystilanne", esim kilpirauhasen vajaatoiminta. No, soitin heti, se oli takaisinsoittopalvelu.
Sieltä soitettiin takaisin myös melko heti. Hoitaja sanoi, että hyvä, että soitit heti, koska alkaen heti tästä päivästä pitää ja saa itsenäisesti lisätä 25 mikrogr nykyiseen tyroksiiniannokseen. Tämä päivitettiin reseptitietoihini Omakantaan. Tämä on kuulema yleinen ohjeistus, eli 25 mikrogrammaa lisätään. Sitten ekoissa labroissa katsotaan, ainakin omassa tapauksessani, että onko arvot kohdallaan. Omani ovat olleet tosi vaikeita ja epäbalanssissa pitkään, joten ehkä tätä pidettiin siksikin vähän kiireisempänä juttuna.
Tuollaista ohjetta oon itsekin nähnyt netissä pyöriessäni, mutta toivottavasti tämä minun tilanne on ok näin. Kävin neuvolassa, eikä mun tarvi vieläkään nostaa annosta, koska tsh on alle 2,5. Vaikkakin se oli noussut mun normitasosta. Vähän ehkä jännittää, mutta toivotaan, että pysyy aisoissa kontrolliin asti.

Alinna86 tsempit! Mä oon päässyt kyllä tosi vähällä. Tosin rv 9+0 (tai nyt 9+1) kunniaksi heräsin viime yönä oksentamaan. Tästäkö se alkaa... Tänään ajattelin syödä tasaisin väliajoin koko illan. Eilen oli ehkä hitusen nälkä nukkumaan mennessä, ehkäpä se kostautui.

Me ei olla kerrottu kenellekään, kun ei oikein itsekään vielä sisäistä koko asiaa. Nt-ultran jälkeen sitten...
 
  • Tykkää
Reactions: Alinna86
Täällä alkoi eilen joku erikoinen rusehtava vuoto ja paniikkihan siinä iski. Tulee silloin tällöin, ei jatkuvalla syötöllä eikä holisemalla. Kävin aamulla mittauttamassa HCG:n verestä ja torstaiaamuna vielä, katsotaan onko noussut, koska julkiselle ei ultraan pääse aiemmin. Varasin sitten myös huomiseksi yksityiselle ultran, saapi nähdä.
Kai on positiivinen asia, että mitään kipuja ei ole eikä ole lähiaikoina ollutkaan.
 
Täällä alkoi eilen joku erikoinen rusehtava vuoto ja paniikkihan siinä iski. Tulee silloin tällöin, ei jatkuvalla syötöllä eikä holisemalla. Kävin aamulla mittauttamassa HCG:n verestä ja torstaiaamuna vielä, katsotaan onko noussut, koska julkiselle ei ultraan pääse aiemmin. Varasin sitten myös huomiseksi yksityiselle ultran, saapi nähdä.
Kai on positiivinen asia, että mitään kipuja ei ole eikä ole lähiaikoina ollutkaan.
Voi ei :( toivottavasti on harmitonta. Mitkä viikot menossa?
 
  • Tykkää
Reactions: jankkuli
Annajelina
jankkuli, tsemppiä ultraan ja toivottavasti osoittautuu harmittomaksi.

Sama kuin monilla muillakin täällä - myös itselläni nämä oireet tai niiden olemattomuus on todella hämmentävää kyllä.... Ehkä väsymyksen voisi laskea oireeksi, mutta sekin johtuu varmaan siitä, että olen normielämässä siis kahviaddikti ja esim. toimistollamme normityöpäivänä saatan juoda yhteensä viisikin kuppia päivässä (kaksi aamulla, kaksi iltapäivällä, yksi jossain siinä välissä). Nyt kun olen lopettanut kofeiinin vetämisen ja valmistan itselleni lähinnä kofeiinitonta murukahvia (okei joskus otan sen yhden kupin normikahvia päivässä, mikä on vielä ihan ok), on kroppani varmaan aika ihmeissään, että miksi se ei saa enää totuttuun tapaan tätä ihmeainetta, jota on viimeiset 20v tullut päivittäin.

Ei ole siis mitään pahoinvointia, ei mitään hormonijuttuja, ei kerta kaikkiaan mitään paitsi näitä menkkamaisia kipuja aina silloin tällöin. Torstaina pitäisi pärähtää kuudes viikko käyntiin. Koko ajan vainoharhailen, että tämä on jokin tuulimuna-asia, tai vastaava. Kun 7+0 koittaa, menen tuon Perhe-Arteen varhaisultraan (kiitos vinkistä).
 
  • Tykkää
Reactions: jankkuli
Fiinu87
Täällä vielä yksi huhtikuisen mussukan odottaja. Tämä olisi meidän toinen ja kovasti toivottu vauva.

Käytiin puolison kanssa viime viikolla varhaisultrassa Perhe-Artella (jota suosittelen todella lämpimästi) ja nähtiin alkiolla syke. Nyt on ultran perusteella 7+2.

Vointi on ollut tasaisesti huonontuva, pahoinvointia ja väsymystä. Silti hirvittää jatkuvasti, kun esikoisen kanssa olo oli todella paljon pahempi. Pitkät viikot edessä ennen NT-ultraa, johon pääsen varmaan viikolla 14. Täällä Helsingissä on kaikki palvelut ihan tukossa ja eka neuvola-aikakin on vasta viikolla 11, vaikka varasin sen heti kun tein positiivisen testin. Todettiin puolison kanssa heti alkuun, että tällä kertaa ei jäädä suremaan paskoja palveluita, vaan mennään sitten matalalla kynnyksellä yksityiselle.

Tsemppiä kaikille ekaan kolmannekseen ☺
 
jankkuli, tsemppiä ultraan ja toivottavasti osoittautuu harmittomaksi.

Sama kuin monilla muillakin täällä - myös itselläni nämä oireet tai niiden olemattomuus on todella hämmentävää kyllä.... Ehkä väsymyksen voisi laskea oireeksi, mutta sekin johtuu varmaan siitä, että olen normielämässä siis kahviaddikti ja esim. toimistollamme normityöpäivänä saatan juoda yhteensä viisikin kuppia päivässä (kaksi aamulla, kaksi iltapäivällä, yksi jossain siinä välissä). Nyt kun olen lopettanut kofeiinin vetämisen ja valmistan itselleni lähinnä kofeiinitonta murukahvia (okei joskus otan sen yhden kupin normikahvia päivässä, mikä on vielä ihan ok), on kroppani varmaan aika ihmeissään, että miksi se ei saa enää totuttuun tapaan tätä ihmeainetta, jota on viimeiset 20v tullut päivittäin.

Ei ole siis mitään pahoinvointia, ei mitään hormonijuttuja, ei kerta kaikkiaan mitään paitsi näitä menkkamaisia kipuja aina silloin tällöin. Torstaina pitäisi pärähtää kuudes viikko käyntiin. Koko ajan vainoharhailen, että tämä on jokin tuulimuna-asia, tai vastaava. Kun 7+0 koittaa, menen tuon Perhe-Arteen varhaisultraan (kiitos vinkistä).
Pakko mainita että mun olot alko tosi rajusti just nimenomaan 6+0 mutta eihän tosiaan toisilla tule edes pahoinvointia, miten epäreilua! :D
Toivottavasti kaikki olisi kuitenkin hyvin :)
Täällä käynnistyy viikko 8, reilu kuukaus vielä nt-ultraan, hohhoijakkaa miten hitaasti aika matelee...
 
  • Tykkää
Reactions: jankkuli

Yhteistyössä