Tarjotaanko muissa kunnissa sitten tuo ensimmäinen neuvolakäynti/ alkuraskauden ultra (rv 5-8 tms.) ihan automaattisesti? Näissä on kai suuriakin alueellisia eroja. Meilläpäin eka käynti on rv 10-12. Voi kyllä johtua siitä, että ultraäänilaite on vuodelta keppi ja kirves, että sillä ei tee yhtään mitään ennen noita viikkoja...
Joo, alkaa jo vähän hävettämään tämä "Anteeksi että olen raskaana ja haluan tietää että olenko raskaana" -mantra tuonne neuvolan puolelle. Tänään puhuin toisen neuvolatädin kanssa, jonka mielestä ei ole kiirettä eikä tarvetta tulla käymään, vaikka vuotoja on. Painottavat paljon sitä kipua (mulla ei ole ollut edes sitä ensimmäistä nipistystäkään).
Tänään on tullut uusi oire. "Jokin mötikkä" (eli kohtu) muljahtelee tuossa häpyluun tienoilla jännästi. Ihan kuin ei mahtuisi olemaan sen häpyluun takana (onko tämä mahdollista?). Varsinkin kumartuessa tuntuu sellainen muljahteleva mötikkä. Sori nää mun selitykset.
Mitä kaikkea kivaa olette suunnitelleet / aloittaneet jo tekemään heti raskauden alussa? Mun oli aivan pakko ostaa pieni kalenteri, jonne kirjoitan päivittäin muutaman rivin fiiliksistä ja oireista.
Yhden masukuvan otin myös, mutta pitäisi ottaa ihan säännöllisesti joka viikko, varmaan aamulla ennen aamupalaa (ettei mene sitten turvotusten ja ruokien piikkiin pömpötykset).
Mulla tuntunut myös aiemmissa raskauksissa tuo kuvailemasi "mötikkä".