***HUHTIHIPUT 2008 - Vuoden avaus***

Huomenta täältäkin;-)

Onnea synttärisankareille :flower:

Meilläkin meni nimpparit hienosti. Lapsia oli paikalla melkoinen joukko, ja Väinö nautti täysin siemauksin, kun kerrankin oli sopivan ikäistä kaveria paikalla =) Illalla tosin ei meinannut millään mennä nukkumaan, ja yöllä heräili sitten taas 6x; taisi olla vähän jännä päivä kuitenkin.. No, toivottavasti ensi yönä saisi nukuttua, hope so, perjantaina kun menen naapurintädin kanssa katsomaan piukat paikat -revyytä ja vähän viiniä siemailemaan, olisi kivempi lähteä, ellei olisi ihan tööt jo lähtiessä... ;)



Mutta ihanaa päivää kaikille, aurinko paistaa taas upeasti =)

Dooris ja Väinö
 
Pikaiseen vaan Doorikselle, ihan samaan tapaan ku sillon puoli vuotiaana varsinaista unikoulua pitäessä eli peitellään/kipataan makuulle/silitetään nopeaa jos itkee ja äkkiä pois. Se heräs aina viideltä, sit kuudelta ja kuuden ruuhkas oli pahin sauma saada takas nukahtamaan.. Mut sitkeys palkittiin ja nyt nukkuu aina vähintään 7. Usein puoli kasiin. Mä päätin että ennen seiskaa ei sängystä nousta, eli katoin aina kellosta et jos ei oo 7 niin silitellään.

Meillä noi aamuheräämiset oli ihan mun omaa vikaa ku joululomalla ja sen jälkeen pidensin aamuja antamalla seiskalta tissiä ja laitoin sit vielä takas nukkuun. Saattoi nukkua vielä jopa puoli ysiin.. Mut sit se kostautui ku Arttu alkoikin heräileen jopa viideltä itkemään kunnes nyt otin itseäni taas niskasta kiinni. Nyt se saa taas aina tissinsä vasta puuron jälkeen niinku oli ennen joulua tapana.

Niin ja vielä Dooris varaudu sit et 10kuinen ei luovuta ihan yhtä helposti ku 6kuinen. Että meilläki meni täs viikko kun puoli vuotiaana oppi yhdessä yössä miten nukutaan. Ja huusihan se välillä kovaa ku mikä, mut välillä sit etenki siinä kuuden ruuhkassa kävikin mies silittelemässä niin se rauhoittui paremmin ku jos minä kävin.
 
Jätän merkkiä ja kommentoin pikaseen.

Mavi: lehmänmaito voi aiheuttaa joko iho-tai suolioireita tai sitten vaikka molempia. Meillä esikoinen reagoi maitoon ihottumalla, jostain ruoka-aineista taas tuli ripuli ja maha oli tosi kipee. Se on sellasta salapoliisin homaa ettei tosikaan!
Kyllä noi sun luettelemat oireet kuulostaa allergialta ja kun teillä on listalla jo aika paljon sopimattomia niin luulen, että maitokin niihin kuuluu. Mites viljat? maito ja vilja-allergia kulkee aika paljon käsi kädessä.
Kannattaa siis tosi hitaasti kokeilla ruoka-aineita. eli kyllä se 1 ruoka-aine/viikko on sopiva vaugti allergisille. Kun ripulit ja muuta voi tulla tosiaan vasta usean päivän jälkeen. Mutta sun ei kannata mitään uusia aloittaa ennenkuin saat mahan ja ihon kuntoon.
Nyt kannattaa varmaan jättää maito pois. Siis kaikki maitoproteiini. Jos imetät vielä niin omasta ruokavaliosta kanssa. Ja sitten vaan aikaa lastenlääkärille tai allergologille.

Meillä ollaan TAAS kipeenä. Johan nää lapset olikin vähän reilu 2 viikkoo terveenä. Tosi raskasta, viime ýön valvoin ihan kokonaan.
 
Kiitos Zeena todella paljon vastauksestasi :hug: Kunhan kotiudun, niin otan yhteyden neuvolaan. Yritän ensin päästä sitä kautta tutkimuksiin. Miten pienille allergiatestejä muuten tehdään? Ihottuma ei ole onneksi nyt pahentunut, mutta piimä jätettiin eilen pois, koska kolme edellistä yötä, ja iltaa, olivat niin levottomia. Mahakivuksi me se kitinä katsottiin... Voi, että harmittaa niin pirusti, että toinen joutuu kärsimään ruoka-aineallergioista jo noin pienenä :snotty:

Kohta tutimaan...
 
Huomenia!
Täällä kirjoittelu vähän jäänyt, kun ei aika riitä. Annista on tullu kauhea kiukuttelia, äitin sylissä vaan pitäis olla. Nyt kolme yötä mä oon valvonu ja oon ihan naatti. Mies on yövuorossa tän viikon. Eka yö Nella itki ja hain sen viereen nukkuun, se nukku siinä 3 tuntia ja sit Anni alkoi itkeen. Vein Nellan takas omaan sänkyyn ja otin Annin viereen. Seuraavana yönä sama Nellan kans, itki ja piti ottaa viereen. Nyt viime yö meni sit kokonaan Annin kans. Se itki ja itki.
Meillä on yöt ihan kauheita, ei tälläsiä öitä montaa peräkkäin jaksa. Vielä kun päivällä ei voi nukkua, kun tytöt nukkuu eri aikaan päikkärit.

Väsynyt Hippoliina ja Nella 2v2kk ja Anni 9½kk
 
Huomenta täältäkin =)

Hippoliinalle jaksamisia, tuo valvominen ei ole todellakaan mitään herkkua :hug:

Mavi;
Kyllä ne noita allergiatestejä tekevät jo pienillekin, meilläkin Väinö on tosiaan lastenlääkärin listalla, ellei tuo pulauttelu kolmeen viikkoon hellitä, sitten alkavat tutkimaan, mistä se johtuu. Mielestäni on kyllä hieman vähentynyt oikeaan maitoon siirryttyä, eilenkin pulautteli enää 3x, kun pahimmillaan meni viidetkin vaatteet vaihtoon. Toivottavasti ei tosiaan ole refluksiaa eikä allergiaa.

Väinölle pukkasi eilen kanssa flunssan päälle :( Nenä vuotaa oikein urakalla, ja aamulla oli kuumetta 37,8. Mietin äsken uskallanko laittaa ulos päikkäreille, kun ulkona nukkuu huomattavasti paremmin, simahti sitten syliini ja kannoin ainakin ensi hätään omaan sänkyynsä. Haittaako tuo kuume, jos on tarpeeksi vaatetta päällä, ulkona nukkumista?

Meillä kävellään jo täysillä. Kymmeniä metrejä vetää ihan sujuvasti, ja nyt alkaa jo käännöksetkin sujumaan omin jaloin, ne meni ennen puoliksi käsiä apuna käyttäen =)

Paranemisia kaikille pikku potilaille, jaksamista kaikille, onneksi aurinko vähän lämmittää mieltä :hug:

Dooris ja Väinö
 
Tervehdys!

Komppaan Hippoliinaa, poika on ollu taas pari päivää ihan hirveä räyhääjä. Koko ajan pitäis olla sylissä, lattialla huutaa itsensä aivan hysteeriseksi. :( Nyt on taas huutanu koko aamun, mitään ei saa aikaseksi ku toinen vaan huutaa ja huutaa. Äsken huusi tuossa niin et tytöt ei kuullu pikkukakkosta joten kiukussani vein hänet omaan sänkyyn huutamaan ja laitoin oven kiinni. Nyt sit tais käydä niin et on nukahtanu koska mitään ei kuulu. :eek: Yleensä menee päikyille lounaan jälkeen, joskus kahentoista jälkeen. Käyn kurkkaas... ja siellähän tuo kuorsaa! Saas nähdä kuinka sekasin päivä menee.
Poika nousi eilen seisomaan, ainut vaan et ei osaa nousta vielä istumaan. :headwall: Oli laitettu istumaan lattialle niin siitä nousi seisomaan sohvaa vasten. Ihan oikein nousi mut eihän tota voi laskea ku ei nouse istumaan. Taitaa vetää mutkat suoriksi tämä kaveri! :LOL:
Doorikselle piti sanoa et meillä poika pulauttelee välillä enemmän ja välillä vähemmän. Oon huomannu et jos ei kakkaa "kunnon satsia" (oi miten ihanaa...! :D ) päivällä niin seuraavana päivänä puklailee ihan hirveästi. Meillä näkyy lattiassa kauheat yrjövanat kun hän levittää ne ryömiessään. Tykkää myös kovasti leikkiä yrjölammikolla... :x Samaten jos syö ison annoksen ja vielä maidot päälle niin takuuvarmasti tulee ylös. Toivottavasti teillä asia selviää ilman mitään kokeita, ne on aina pienille niin kurjia. Ja mä oon nukuttanu ulkona jos ei oo kovaa kuumetta (39+) eikä ulkona kovaa pakkasta. Panadolia oon antanu ennen unia niin ei ainakaan oo kipeä olo.
Jaahas, nyt tyhjeni pää! Mukavaa päivää kaikille!
Ai niin, varasin sen 10kk neuvolan kuitenki, tai lähinnä painokontrollin. Oma täti ei oo tullu takasin (onneksi...) ja sain ajan ihan helposti. :)

RouvaP ja Uinuva Poika 9,5kk
 
RouvaP mäkin liityn samaan kerhoon. Tänään tosin meillä on ollu ihan hyvä päivä, mutta eilen tyttö huusi koko hemmetin päivän ja MIKÄÄN ei kelvannu. En tiedä onko tulossa lisää hampaita vai mikä on, mutta TODELLA rasittavaa tollanen kiljuminen. Mulle tuli muuten ihan huono olo, kun kerroit noista teidän yrjövanoista ;)

Tänään pitäis tehdä reissu Ideaparkkiin.. toivottavasti se turvaistuin on hyvä, ettei ole hukkareissu.
 
Allergiatestejä tehdään tosi pienillekin, mutta ne on vähän turhia. Toisilla ne näyttää ja toisilla ei. Ainoa varma keino saada tietää onko ruoka-aineallergioita on välttämis-altistamiskoe. Eli ensin epäilyttävää ruokaa vältetään ainakin viikko, sitten sitä annetaan taas viikko (tai siihen asti kun oireet tulee).
Ja tosiaan se refluksikin voi olla oire allergiasta.
Meillä esikoisella ei ne allergiatestit näyttäneet mitään, vaikka vuoden iässä oli vaan yksi kiinteä käytössä, kaikelle muulle oli allerginen. Eli niihin ei tosiaan ole luottamista.

Se allergiataival on rankkaa, joten tsemppiä :hug:
Ja kannattaa käydä netissä www.histamiini.com, sieltä löytyy muita samassa tilanteessa olevia!
 
Kyllä allergiatestejä tehdään jo tämän ikäisillekin, mutta niinkuin Zeena sanoikin, ne eivät välttämättä ole tarkkoja. Meidän poika joutui (tai pääsi) testeihin, käsivarsiin tehtiin pistotestit perusruoka-aineallergioista. Pojalla on ihottumaa ja onneksi jo nyt menneen talven lumia ollut yöhuutaminen ja levottomuus. Todettiin, että meidän poika on allerginen jollekin, mutta ei niin vakavasti, että testejä pitäisi jatkaa pidemmälle. Pärjäämme vallan mainiosti kuitenkin kaikkea syömällä, joskus tulee ihottumaa ja joskus ei. Toivottavasti ja mahdollisesti ajan myötä tämmöinen yliherkkyys katoaakin.

Hapanmaitotuotteista pojalle tulee enemmän ihottumaa, siitä lääkäri sanoi, että ei tarvi antaa niitä vielä, jos tulee ihottumaa. Ehkä sitten vuoden täytettyään pojan kroppa kestääkin jo niitä tuotteita.

Kaksi viikkoa olimme maidottomallakin, poika joi soijamaitoa, mutta ei mitään eroa tullut ilmi.

Maville tsemppiä allergian metsästämseen!
Marika ja poika 10kk ja risat
 
Vuotaraaputin onnea askelista :flower: ja aika hienoa että Doriksen väinö veteee jo noin pitkiä kävey settejä :D Meillä syösytään edelleen, eli pari eka askelta ottaa normaalisti, mut sit alkaa pesäpallomainen syöksy :LOL:

Allergioiden kanssa kamppaileville jaksuja :hug: kuin myös sairastuvalle. Hippoliinalle erityishalit :hug:

Muoks* kun ei pitänyt painaa lähetä nappulaa, vaan piti boltada hippoliinan nimi, niin noista allergioista piti sanoa sen verran, että mäkin nyt metsästän mistä läiskät tulevat peppuun. Vaihdettiin vaippamerkki liberosta pampersiin ja ollaan rasvattu niin maan pirusti, vähän näyttää häviävän, toivottavasti tämä auttaa, ettei tarvii lääkäriin lähteä.

Meillä poika ollut nyt hoidossa, mua riipii sydäntä kun poika on hoidossa 7-17 :'( toisina aamuina jäänyt itkemään isän perään, mutta kun en mä yksinkertaisesti pysty hoitomaan kun toinen käsi on paketissa. Ärsytys :headwall: poika onkin muuttunut täysin isän pojaksi, tottakai, kun mä en voi vaihtaa vaatteita tai vaippoja enkä nostella, toisessa kainalossa voin halia, mutta haluisin niin rutistaa pienen rakkaan kokonaan syliin ja en pysty kauhea tunne :'( :'( :'(

Kulutin tänään aikaa huutonetissa ja sainkin parit kivat urheilu verkkarit mitä olin metsästämässä, oon ihan heikkoina niihin, mutta tuntuu olevan nihkeesti tarjolla. Tietty on mulla se vaatimus, etten tahraisia osta. Näytti olevan paljon myynnissä sellaisiakin missä oli sit teksti että "pientä tahraa..." :eek: mä en ainakaan maksa mitään tahraisista vaatteista, nih! toivottavasti en pahoittanut kenenkään mieltä ei ollut tarkoitus

Nyt lähden huilimaan kun poika nukahti myös.
 
Pikakommentti RouvaPannuselle istumisesta ja nousemisesta: meidän poju on noussut seisomaan jo viikkokausia ja kävelee tuen kanssa sivusuunnassa sohvan päästä päähän ihan kevyesti, mutta ei osaa nousta istumaan eikä istua lattialla ollenkaan tukevasti... ylöspäin on vaan päästävä, se on kiinnostavampaa =)

Yleisesti tsemppiä kaikille allergiaoireisille, sairastaville, valvoville ja muuten tsemppiä tarvitseville :hug:

Viljaliina ja poju 9kk+viikko
 
Allergiaterveisiä pikaisesti. Soitin tänään neuvolaan ja ohjasi omalääkärille. Käyn ensin siellä, vaikka arvailen jo suhtautumisen laadun. Neuvolatäti ei suositellut esim. soijamaitokuuria + maitoproteiinitonta ruokavaliota näin pienelle. Sanoi, että kannattaa jatkaa samalla ruokailutyylillä lääkäriin asti, niin lääkäri näkee ihottuman normaalin laadun. Näinpä sitten tehdään...

Ei muuten ole tullut mieleenkään, että hapanmaitotuotteet voisivat aiheuttaa allergiaa, mutta normaali maito ei. Taas opin uutta! Mutta allergia-asioissa taitaa melkein kaikki olla mahdollista.

Nyt nukkumaan.

Mavi ja poika muutamaa päivää vaille 11 kk:tta
 
Huomenia!

Eero keksi et sitteriä voi työntää ja kävellä ite perässä, ja kun sen työntää kukkasten viereen niin sit ylettää seisaaltaan repii kukkasen lehtiä :D
ensi askelia siis täällä.
Tosta tapaamisesta niin voisko joku sit laittaa mulle yksäriä aiheesta koska en varmaan näitä sivuja kerkee kahlaileen.. netti kun poistuu tänään käytöstäni enkä tiedä koska omaa konetta ja liittymää saan hommattua.

toista hammasta tehdään :)

Essi ja Eero 9kk ja 3 vko
 
Anu-78
Tervehdys!

Sairastelijoille ja univaikeuksisille isot :hug:

Allergioiden kanssa poteville kovasti jaksuja ja :hug:

Ja onnea niille jotka jo ensiaskelia ottelee :) täällä ei vielä ole edes yritystä, mut kaikki aikanaan :)

Meillä poitsu menee jo kylläkin kovasti tukia pitkin kävellen :) kun vaan hoksais että vois seistä ilman tukeakin, mutta ei vielä ole sitä älynnyt.
Ja nyt on pari päivää Saku ollut semmonen että syli, syli on se paikka missä on mukava ja kiva olla :) aika usein haluaa joko minun syliin tai sitten isänsä syliin kun se on kotona ja töiltään ehtii.
Ja hampaita täällä on kohta kahdeksan, nimittäin ylös tulossa kaks taas samaan aikaan, mut ihme kyllä eipä ole hirveesti kiukunnut :whistle:

Kävin ostamassa vauvakiikun ulos jotta päästään kiikkumaan :) kuhan toi isäntä kerkeis sen laittaa. Jännä juttu että täällä lastentarvikeliike ei semmosta myy :eek: vaikka ois luullut, nooh, kävin sit ostamassa semmosen sit carlssonilta ja eikä ollut pahan hintainen, plaston kiikku ja makso 13.90?.

Mut nyt ei tuu muuta mieleen...

Aurinkoista päivää kaikille hippusille! :flower: :)

Anu&Saku
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mavi:
Ei muuten ole tullut mieleenkään, että hapanmaitotuotteet voisivat aiheuttaa allergiaa, mutta normaali maito ei. Taas opin uutta! Mutta allergia-asioissa taitaa melkein kaikki olla mahdollista.
Tässä on varmaan siis tarkoitettu, että hapanmaitotuotteet ja myös siis tavalliset maitotuotteet voi tehdä alussa oireita. Monesti pieni odottelu auttaa. Jos oireita tulee hapanmaitotuotteista niin aika varmasti myös muista maitotuotteista.

Mutta muuten allergia-asioissa on kaikki mahdollista. Niin ikävää kuin se onkin :(

Nykyään tosiaan ei suositella enää kaiken "pahiksen" välttämistä. Ihan niinkun varmuuden vuoksi. Jos oireet on lieviä eikä ne haittaa jokapäiväistä elämää niin turha silloin rajoittaa ruokavaliota. Vähän niinkun Marikalle oli sanottukin. Mutta jos tosiaan elämä menee huudoksi ja ihottumaa on paljon niin silloin tietysti.

Meillä vaan sairastelu jatkuu.

 
Heips!

Meillä on sairastettu eka flunssa. On vieläkin räkäinen, toista viikkoa jo kestänyt. Itselläni meni parissa päivässä ohi.
Täälläkin on nukkuminen vähän mitä sattuu. Öisin heräilee useampaan otteeseen ja rauhoittuu vaan tissille. En muista koska olisin 4 tuntia pidempää pätkää nukkunut..

Eilen Veeti sanoi ihan selvästi "äiti", liekö tarkoituksella vai miten mut kuitenkin :heart:
Vilkuttaa ja pyörittää päätä että "ei".

Hetkittäin seisoo ilman tukea, mut ihan vaan parin sekunnin ajan kun ei huomaa ettei kukaan pidäkään kiinni :D
Ihan hyvä, että on varovaisempi kuin isosiskonsa..

Mies pakkas tytöt autoon ja suunnisti vanhemmilleen yöksi. Tulee huomenna kotiin ja tytöt haetaan vasta sunnuntaina. Hiljainen viikonloppu tiedossa siis mulla ja pojalla :)

Jaksamista allergioiden ja univaikeuksien kanssa painiville :hug:

Ainiin, miehen työpaikalla on yt-neuvottelut käynnissä. Saas nähdä onko hänellä kohta pidempi "loma" :(
Itse laitoin pari työpaikkahakemusta menemään, jos saisin osa-aikatyön ( ilta- ja vkl )..


-Faerie-
 
Zeena juu ostettiin se, vaikka onhan se aika järkäle. En vaan enää jaksanu ajatellakaan, että jatkaisin etsimistä. Tollai selkä menosuunnassa ei tunnu kovin kätevältä, mutta varmaan sit parempi ku voi laittaa toisinpäin. Neiti kyllä tykkäs siitä kun on niin tajuttoman korkealla :) Laitettiin se samantien liikkeestä lähtiessä paikalleen ja kovin oli hämmästelyä paluumatkalla, kun ohitettiin autoja ;)
 
Moikka! Meillä Arttu harjoittelee kävelyä jatkuvasti, 8 askelta on ennätys mut se nousee aina heti takas ylös ja haluaa vain kävellä vaikkei se vielä tuon pidempää onnistukaan! Hillittömän sitkeä kaveri ku jaksaa yrittää! :D Ja täällä myös kuultu sana "äiti" :heart: Esikoisella oli miljoona muuta sanaa kuten auto ja rekka ennen äitiä. Taitaa kuopus olla oikea mammanpoika!
Me ollaan oltu Artun kanssa torstaista kahdestaan kotona, isompi on isänsä kanssa mummilassa. Miehellä oli siellä päin perjantai töitä ja mummi vahti sen aikaa... Voi vitsit on helppoa olla yhden lapsen kanssa!! Olin minäkin sillon yhden lapsen äitinä välillä uupunut jne mut nyt kun normaalisti on kaksi ja toinen lähteekin pois jaloista niin tuntuu että voi tehdä mitä vaan ja kaikki on niin iisiä! :D Tänään oltiin kaupungilla ja oon siivonnut, seki onnistuu paljon helpommin yhden kanssa.. No, tää menee lomana, paluu arkeen koittaa sunnuntaina. Ja ei sillä, kyllä mun on esikoista ja miestä jo ikävä. On niin tylsän paljon aikaa ku ne ei ole kotona.

Ja sit vielä jaksamisia sairastaville ja teille ketä ette saa vieläkään nukuttua.

Anu ja Arttu 10kk
 
Iltaa :wave:

Rallissa oltiin koko päivä. Topikin jakso olla :D Hyvin nukutti ku ralliautot ajo ohi ja sit huoltoparkissa ku autot käyvä rummutti vieressä,ni toinen vetää täysillä sikeitä |O On tainnu periä vanhemmiltaan autourheilu mieltymyksen ;) Näin Kimi Räikkösenkin oikein livenä |O (en dikkaa koko jätkää ) Kyl on tainnu nousta maine ja mammona päähän ku ei minkäänlaista haastattelua antanu,hänen kartturi anto haastattelut.

Meillä alko sit mihellä talviloma :D jeeee.

Mut nyt jos menis sohvalle pitkälleen ku Topikin on päikkäreillä.

Hysteeriselle jaksamista :hug: ja kuin myös kaikille sairastaville ja ketkä kamppailee yöunien kanssa :hug:

baby dream ja Topi :heart:
 

Yhteistyössä