***HUHTIHIPUT 2008 kesähöpinät***

Heilille oikein paljon voimia. Toivottavasti pienen massulle löytyy pian oikeata apua.

Velli-keskustelusta... Mun äiti, joka on neuvolaterkkari, suositteli myös suoraan puuroon siirtymistä... ja suositteli kauralla aloittamista.

Soseita on makupaloina syöty sellaiset reilut kaksi viikkoa... ja ei siis kertakaikkiaan onnistu??? Pari teelusikallista kerralla annan, ja suuri osa menee ihan harakoille. Täällä "kateellisena" lueskelen, kun kokonaisia purkillisia syödään. Meillä on varmaan maailman ensimmäinen lapsi, joka syö vielä rippikouluiässäkin tissiä.

Viljaliina
meillä täysin sama juttu päiväunissa. 30-40 min nukkuu ja reilun tunnin päästä alkaa jo tulla väsymyksen merkkejä... sitten tunti taistellaan välillä itkun kanssa unta vastaan... tälläista ympyrää. Onneksi kuitenkin yöt menee hyvin.

Meillä alkaa olla pieni huoli, kun Jimi ei ole kakannut viime perjantain jälkeen. Vatsa tuntuu päältä tunnusteltaessa jo hieman kovalta. Kuulemma 10 päivänkin kakka- tauko ei ole aivan tavatonta, mutta siitä huolimatta alkaa jo huolestuttaan. Annettiin tänään hieman Levolacia ohjeiden mukaan, jos se auttais. On se jännä miten nämä rutiinit niin kääntyy, kun Jimi 3,5 kk ikään saakka kakkas joka vaippaan.

Mariaana ja Jimi 4,5 kk
 
Huomenia!

Meillä alkaa vauvauinti huomenna. Täällä (itäsuomessa) ton uinnin hinta on 77e. joulukuuhun asti. Se sis. 2aikuista,vauvan ja sisarruksen.

Joku kyseli et millasissa vaatteissa nukkuu ulkona. Meillä nyt tälläsillä koleilla keleillä on pojalla ollu body,puolpotkarit ja siinä päällä fleece puku ja kypärähattu. Vaunuissa ei ole ku pohjalla viltti,päällä vain vaununsuoja mikä on topattu ja pojalla joskus hiki päässä. Eikä sinne mahtuskaan mitään vilttiä pojan päälle, kun on pehmeä kantokoppa. Kohta pitää muutta se lämpöpussiksi. :whistle:

Meillä Topi nukkuu edelleen hyvin sekä yöllä että päivällä. Päivällä nukkuu kolmet unet ja yhdet on sit sellaset 3-4 tuntia pitkät :D

Mä ajattelin ruveta antamaan Topille täs nyt viikonloppuna puuroa. Ostin sellasta Nestlen lasten kaurapuuro paketin. Siinä on kauraa,riisiä ja vehnää. Ja paketissa lukee et hyvä aloitusvaihtoehto.

Mut nyt on mentävä :wave:

baby dream ja Topi 4kk,ja rapiat
 
Viljaliina ja Mariaana meillä sama juttu tuon nukkumisen kanssa. Tänään poika heräs klo 5.45 ja eka pikkutirsat on jo otettu, ne oli varmaan just sen 30min. Ja kohta tuo jäppinen on taas ihan väsy. Kummallista resuamista, mutta en valita kun yöt menee vielä suht hyvin, on kyllä siirtynyt yhden syötön öistä 2-3kertaa :headwall: plaah, äiti on välillä vähän väsy. Ja viime yönä, olin vahingossa jättänyt pojan sänkyyn sellaisen koiran minkä sisällä on helistin ja hitto kun poika sen keksi keskellä yötä. Siihen helinään sitten heräsin ja piti poikaa nukuttaa uudelleen, tissiä ja tassuttelua :D mutta olipahan kuitenkin suloinen kun heilui siellä lelunsa kanssa :heart:

Mutta nyt pikkupomo hermostuu jos en pian maastoudu :wave:

Hysteerinen ja poitsu viittä vaille 5kk
 
Heili Karjalasta Mä olen kanssa tuosta meidän tytöstä käynyt sairaalassa myös keskuss- sellaisessa tuosta rajusta pulauttelusta. Sitä on ollut koko pienen iän...jo vierihoito-osastolta asti..sillon määrät toki pienempiä..pahiten se alko joskus 3:n vkn iässä. Vaikutti uniin ja kaikkeen kun kokoajan oksennus suussa ja se herätti. Vieläkin meillä on pinnasängyn pääty korotettuna tosi korkealla. Mellä nousee jopa kiinteät kokoajan kurkkuun JA ulos. 2kk:n ikäisenä huomasin puklussa kirkkaita veriviiruja ja siitä sitten mentiin keskussairaalaan mutta mitään ei tehty eikä tehdä..kuulema kaikista tärkeintä on että vauva kasvaa...jos kasvu hidastuu tai pysähtyy vain siinä tapauksessa tekevät jatkotutkimuksia... no tyttö on kasvanut..ensivklla on taas nvla niin katotaan taas. Epäilin kanssa silloin koliikin aikaan että mitä jos ton "koliikin" aiheuttaja on kanssa tulehtunut tai ärtynyt ruokatorvi... mutta gavisconia vaan käskettiin antaa...no, olipa paljon apua kun sekin tuli ulos semmosena silikonin näköisinä klöntteinä...edelleen on pulauttelua tosi paljon...meil on kaikki matot ja paikat aivan oksennuksessa....:( sitä pulauttelun määrää ei voi kukaan kuvitellakkaan jolla ei sitä ole...mutta minkäs teet..en voi esim. kuvitellakkaan että antaisin samalla syötöllä korviketta ja sosetta...ei ei....sitten tulee kaikki ulos...
tai jos vatsalleen laitan kaikki tulee ulos.... :'( No eikö tämä joskus rauhoitu...? Tyttö ei enää ole itkuinen ja se pääasia ettei kipeä ole... =)
Tuli purkauduttua...
Paljon voimia sulle...öisin heräily ja itkevän vauvan kantaminen on todella rankkaa :hug:

Nyt tuli kiire..heippa :wave:

Muuten, ONKO TEIDÄN VAUVAT LÖYTÄNEET KORVAT? MEIL ON!!!
 
Puurokeskusteluihin vielä....

Ei onnistunut meillä vellin syönti eilen sit milllään.. siis tämän neljänviljan mistä puhuinkin.
Lapsi jo ihan väsyneenä niin minä aloin keittelemään velliä. no tietty aikaa meni sitten jäähdyttelyynkin.. sain vellin tuttipulloon (vellitutti) ja vielä korviketta päälle, niin ei tullu velli sit millään pullosta ulos.. vauva parka teki kaikkensa imeäkseen mut sai vaan kauhean yskän puuskan aikaan =( Äiskällä meni hermot joten otettiin tuo tuttu ja turvallinen peruna-porkkana velli joka meni alas koko purkki.
Yökin meni hyvin, tiedä sitten vaikka vaikutusta oli tuolla kauhealla manaamisella mut kolmesti vain herättiin ja neiti nukkuu yhä edelleen =)

Jos mä nyt sit jätän tuon neljänviljan vellin antamatta ja annankin riisipuuroa. käykö tuo Nallen Riisipuuro hiutale mikä mulla on jo valmiina kaapis? täytyykö se tehdä aina maitoon? (kauheesti kuluu kallista korviketta) auttekee siis =)
 
Eiköhän se nallen riisipuuro kelpaa. Minä en käyttänyt ollenkaan vauvojen jauhepuuroja vaan suoraan keittelin aikoinaan hiutaleista. Veteen voi myös keittää, saattaa olla mautonta. Itse keitin aikoinaan puurot veteen ja aluksi laiton lopuksi rintamaitoa valmiin puuron joukkoon, en enää keittänyt. Tein vain puurosta ensin jämäkämmän ja rintamaidolla löysytin. Ja kun pakkasen varastot käytetty niin aloin käyttämään korvikejauhetta ja sen sotkin valmiiseen puuroon lopuksi.

Mies otti esikoisen kuntosalille mukaan ja pienempi nukkuu parvekkeelle. Hetki omaa aikaa ja heti tietysti koneelle.
 
Mariaana meillä kans varmaan vielä pienen ikuisuuden Arttu pelkällä tissillä vaikka mun puolesta sais syödä jo kunnolla kiinteitä ja juoda jo välillä pullostakin. Kumpikaan ei vaan ota sujuakseen. Välillä tulee päiviä jolloin huolii lusikan pari, tai pullosta 30milliä, mut sit on päiviä ku ei kelpaa mitenkään. Ja kiiteitä meillä on nyt reenattu 2kertaa päivässä jo kolmatta viikkoa... :headwall: Taidan pitää taukoa ku ei kelpaa. Tai no, tänäänki avas suun kerran lusikalle.. Mikähän olis viisainta? no, parin päivän tauko varmaan ei pidempää ettei unohdu se vähä mitä on oppinut.

angel eikö ne nalle-vellit ole tarkoitettu lusikoitaviksi, ei pullovelleiksi? (meillä ei viljavellejä ole syöty, siksi en varmana tiedä, luulen vaan..)
Mä en kans niitä kaupan vauvapuuroja ole ostanut, suoraa tavallisia hiutalepuuroja vaan. niitä hiutaleita voi vaikka käsissä hieman hieroa ennen keittämistä niin pehmenee vähän, itse en sauvasekoittimella ole ikinä hienontanut, mut se on varmaan vielä tehokkaampi tapa..
ja juu riisihiutaleista voit keittää, ei tarvi maitoa sekaan mut mausta vaikka hedelmäsoseella jos et korviketta laita sekaan niin on maistuvampaa.
kaurapuuro olis kyllä kaikkein helpoin, ihan tavallisia pikahiutaileita mikroon minuutiksi ja se olis siinä. jähdytä korvikkeella niin on hyvän makuista, ilmankin menee kyllä.
kaura myös keittyy pehmeimmäksi joten uppoaa helpommin.


vitsit mä kirjoitan sekavasti tai mun aivot takkuaa ja ku menen jälkikäteen korjaamaan tekstiin lisää jotain niin mun lauseet on tosi oudon kuuloisia. huono suomi. :/ koettakaa saada selvää.

Anu ja Arttu 4,5kk (ja isoveli sen 2v 4,5kk)
 
MOI :wave:

Mimmuli82, meillä on kans tytöllä pulauttelua edelleen ja välillä ihan kauheita määriä pulauttaa :eek: kaikki sohvat ja matot ja mun vaatteet ja sitteri ja kaikki maito pukluu tai peruna/porkkana sosetta puklattuna :x eikä meilläkään voi antaa maitoo heti soseen perään muuten tulee kaarena pois kun nostaa pystyyn.
Neuvolassa puhuin mut tais mennä ohi korvien ja lääkärikin sanoi et kyl se loppuu kun syö soseita mut ei ole loppunut, neiti on aika ajoin kiukkunen ja kitisee kun röyhtäilee ja mussuttaa suussa jo kerran syötyä sosetta tai maitoo mut niin mitään ei tehdä kun vähänkin kasvaa :/
puuroo olen ruennu antaan, kaurapuuroo ja kyl se maistuu pieninä annoksina, eikä ole tullu mitään piereskelyä kummempaa :D
Kasandrahan tulee ens torstaina sen 5kk niin ruettiin sitä puuroo maisteleen ja jos ne yö unet siitä sit alkais pitenee ku saa kunnolla sen puuron menemään varsinkin iltaisin tai ainakin toivoa voi niin =)

Tulipahan juttua ruikutettua huh huh :LOL:

vilijonka ja kasandra kohta 5kk
 
Vitsi kun mua pistää vihaksi kaikkien teidän puolesta joilla on oksenteleve lapsi!!! Siis kun ei teitä oo otettu vakavasti tai hoidettu asiaa mitenkään!

Meidän esikoisella on ollu pienestä asti refluksi joka TODETTIIN ja alettiin HOITAA vasta n. 2-vuotiaana! ja siinä vaiheessa oli kasvu ihan nollassa ja paino laskenut eikä tyttö todellakaan voinut hyvin. Siihen asti sai rauhassa oksennella ruokansa ja syödä huonosti ja kaikki vaan kohautteli olkiaan |O
Tälläkin hetkellä ruokailut on tosi vaikeita, lapsi kun osaa yhdistää syömisen ja sen että siitä tulee pahaolo.

Menkää nyt ihan oikeasti sellasen lääkärin luokse joka ottaa teidät tosissaan. Vaikka pieni lapsi kasvaa refluksista huolimatta, pitää sitä refluksia hoitaa!!
Siihen on hyviä lääkkeitä joilla saa apua oksenteluun ja tulehtunut ruokatorvi on hoidettava!

Siis kun mää nään ihan punasta tän asian takia....Kun ikinä en toivo kenellekään niin vaikeeta kun meillä oli ja on tuon esikoisen kanssa!

Kannattaa vaikka liittyä sinne Yahoon refluksilasten listalle, saa lisätietoa ja vertaistukea.
 
Minä sitten innostuin, kaikesta huolimatta kokeilemaan perunaa pienen suuhun (on siis pelkällä tissillä menty tänne asti ja mennään tästä eteenpäinkin). :'( Laitoin nimittäin t-lusikan kärjellä neljänneslusikallisen perunaa suuhun herralle. Suussa hän sitä pyöritteli ja sitten tais mennä alaskin. Ajattelin, että no hyvinhän se meni ja vein lusikan tiskialtaaseen ja touhusin siinä muuta. Kun katsastin vauvaa niin hän oksensi kaarella kirkasta nestettä sitterissä ja perunat tuli siinä samalla pihalle. Voi itku. Keskiviikkona onneks on lääkäri, en tiedä saadaanko siellä mitään apuja, mut kovasti toivon. Luulenpa, että tää liittyy taas tohon ruokatorveen.. :/ Meillä muuten päivälläkään ei enää nukuta kun vain sitterissä tai auton kaukalossa. Pitkälleen kun laittaa, niin joutuu kuuntelemaan puolistuntisen tai enemmänkin suoraa huutoa.. Luulenpa, että ruokatorveen nousevat mahanesteet polttelee pituusasennossa. :|
 
Heti kun valitin päiväunista, niin poika nukkuikin tänään 1,5 tuntia putkeen parvekevaunuissa =) Vaikuttaa tosin taas vähän väsyneeltä, vaikka heräsi vasta tunti sitten...

Heilille ja muille oksentelun kanssa kamppaileville tsemppiä, kuulostaa kurjalta :|
 
Anu-78
Tervehdys!
Nyt on sitten Sakulla flunssa:( aamulla ei ollut mitään, nyt tos tunti kaks sitten alko nenä vuotamaan ja on tukossa:( voi toista, millähän sais toisen oloa helpotettua ku näyttää niin vaikeelta:( niistäjällä oon yrittänyt ottaa sitä räkää pois ja hyvin oon saanutkin mut silti on tukossa:(...

Meillä kans Saku on kova pulauttelija, tänään tullut oikein urakalla, liekkö sit johtunee nyt tän päiväiset tosta ku on flunssa, en tiiä...

Anu ja flunssainen Saku
 
Kiitti vinkeistä kaikista puurokeskusteluun =)

Anuu: tuo Nallen neljänviljan velli on nimenomaan tarkoitettu tuttipullosta juotavaksi. Purkissa on erillinen ohje ja vielä erityismaininta että muista vellitutti. Todella outoo, kun ei mee sit kuitenkaa tuttipullosta läpi vaikka lantrasinki sitä =(

Onhan se totta, et Riiisipuurosta tulee äkkiseltään kauhean mautonta jos sitä veteen keittelee. Mitään hedelmäsoseita en aio ruveta joukkoon sotkemaan. Saa puurot kelvata puurona, sosees soseena :)
Nella tuntuu olevan kyl aikamoinen sihtikurkku, et siinä mieles tuo velli olis ollu niin hyvä ja olishan sen voinu tehdä lusikoitavana mut kerta se on neljänviljan niin jätän sen myöhemmälle vaiheelle...
Kätevin olis just tuo minuuttikaurapuuro jonka heittää mikroon ja korvikkeella lantraa... Riisipuuroakin kun joutuu keittelemään, tai itseasiassa tais siinä olla myös joku mikro ohje...

Täsäpä lähinnä itsekseni pähkäilen... plaah!

Täällä on kirpakka syyssää, oltiin hiukan ulkoilemassa ja oli ihana kävellä raikkaassa syksysäässä. Taidanpa illasta ehkä kipasta hakee vielä niitä pikakaurahiutaleita....

Mukavat vloput kaikille, mä meen nyt hetkeksi pötkölle ku neitinkin unilla!
 
Anu-78 ja muutkin nuhanenien äidit, teille vinkiksi vanhan kansan neuvo joka ainakin meilla on auttanut. Lapsen sängyn viereen lautaselle paloitellaan sipuli. Siitä vapautuu "höyryjä" jotka auttaa pitämään nenää auki. Saa lapsi paremmin hengitettyä.

Ja puurokeskusteluun vielä, minä olen pienille keittänyt Aamunhyvä kaurahiutaleista puuron. Sen rakenne on tasaisempi kuin monien muiden. Ei ole erikseen tarvinnut hiutaleita rikkoa ja hyvin on maistunut.

Mutta nyt maitoa...

Puella ja Otso viikkoa vaille 4kk
 
Voi riisihiutaleestakin tehdä puuron mikrossa. Vahtii vain ettei tule yli. Minä keitän kotona puuron kattilassa. Oletteko käyttäneet tavallista maitojauhetta isommilla lapsilla? Mietin että jos kokeilisi sitä esikoisella niin selviytyisi sitten aikanaan yhdellä puuron keitolla eli molemmille puuron sekaan omaa jauhetta. Mietin vain millaista tuosta maitojauheesta tulee...

Me on harrastettu höyryhengitystä tukkoiseen oloon. Ja sängynpääty koholleen. Tuo sipuli on kuulemma tehokas, itse ei olla kokeiltu.

Kävin tänään poikien kanssa työpaikalla ja kaupungilla. Kotiin sitten käveltiin niin sai äitikin liikuntaa. Nyt pienempi poika kutsuu. Isompi meni isukin kanssa pihalle.
 
Sipulihöyrystä piti sanoman, että meillä ollaan sipuliallergikkoja, tai siis toi keskimmäinen poika on ja ehkä pieninkin, niin ei passaa sipulihöyryjä haistella. Niin, että jos on allergiaan taipuisuutta lapsella niin suosittelen kokeilemaan sitä ihan varovasti.. Voi olla rajut seuraamukset muuten.

Tukkoisuuteen, jos joku kaipaa vihjeitä, niin suihkutiloissa oleskelu suihkun aikana ja jälkeen on hyvä.
 
Meillä juuri harrastetaan tukkoisena pitkiä suihkuja. On ainakin meillä todella tehokas keino. Ei ole tarvinnut keittosuolatippoja tiputella sieraimiin.

Käytiin saunassa. Yleensä molemmat pojat nukkuvat saunan jälkeen hyvin. Saa nähdä toimiiko nyttenkin, vaikka meillä on taas vaihteeksi syöty yöllä 2 kertaa ja aamulla noustu aikaisin.
 
Nuhanenille, pienokaisille!

Meillä sairastettiin eka kunnon flunssa 3kk ikäisenä ja vein tytön saunaan höyryhengittelemään. saunan lämpötila oli 70 astetta. muutama heitto löylyy ja kun pahimmat löylyt tasaantuu niin vauva vaan ylälauteille.. siellä hengiteltiin, leikiteltiin n.10min ihan muutaman kerran heitin desin verran kiukaalle vettä ja tyttö nautti ihan hulluna. Sen jälkeen tukkoisuudessa heti huomattava ero ja nukku yön äärettömän hyvin.
Makuuhuoneen tuuletus myös ennen nukkumaan menoa auttaa, on raikas ilma. niin ja tietty sängynpääty koholle. Meillä on itseasiassa n. reilu 5cm koholla kokoajan.

Mä valmistin riisipuuron tänään mikrossa ja ihan hyvin neiti sitä söi. tai no, toki se kako krämmäleitä ku tuntuu olevan kovakin sihtikurkku, mut hiljokseltaan sai muutamia lusikallisia menemään alas. vetäs perään vielä 100ml velli + 100ml korvike mixin päälle. Katotaan maittaako uni =)
Kyllähän vauva noihin kokkareisiin oppii!

täällä on ihan tosi syksy jo..ostin nellalle välikausi pipon, ku talvilakkeja kyllä löytyy mut ei tälläisille keleille sellaista korvia suojaavaa.


Viikonlopun jatkoja...

minä ja nella edelleen 4.5kk
 
Anu-78
Terppa!
Jeps, meillä sakulla nyt oikeen paha toi nuha:( kuumetta ei oo laisinkaan, illalla rupes nukkumaan tossa yheksän aikaan ja sit oli puol kahentoista aikaan oli pakko herättää ku nenä aivan tukossa:( niistäjällä otin sitten räät pois. Sit saku valvo tonne puol kahteen, ku ei oikein uni tullut tukkoisuuden takia. Joku mainitsi tuolla siitä sipulista, kokeiltiin sitä, mutta eipä auttanut meillä...Eilen illalla laitoin sängyn patjaa koholle mutta saku olikin siirtynyt sit toiseen päähän eli ei ollut sekään hyvä, hieman otettiin höyryhengitystä ja siitähän saku ei tykännyt laisinkaan:(. Ja sit tosta sauna hommasta et meillä ku on puulämmitteinen sauna ni ei oikein uskalla sinne viedä ku ne löylyt on aivan erilaiset ku sähkösaunassa. Aattelin nyt tänään et käyn apteekissa ostaa keittosuolaa ja jotain nenäsumutetta, jospa niistä ois jotain apua. Sit illalla käydään suihkussa ja lasken sinne sit kuumaa vettä et siitä tulis sitä höyryä ja auttas tohon tukkoisuuteen. Mut jospa tästä vielä parannuttaisiin:) äidilläkin nenä vähän vuotaa...
Että tämmöstä täällä...

Anu ja paha flunssainen Saku
 
Meillä on saunottu jo kesäkuusta lähtien. Juhannusviikko oltiin mökillä ja käytiin ihan puulämmitteisessä saunassa. Ei tietenkään ylälauteelle ja aluksi ei heitetty yhtään löylyä, nykyisin otetaan pienet löylyt.
 
Anu-78
tuli vielä mieleen tosta saunomisesta että sillo esikoisen (synt. vuonna 1996) aikaan se oli ehdottomasti että ei saa saunaan mennä alle vuoden ikäisenä, näin ainakin neuvolassa sillon sanoivat ja sama oli ton keskimmäisen aikaa, mutta niin ne vaan ajat muuttuu=)
 

Yhteistyössä