***HUHTIHIPUT 2008 kesähöpinät***

Meillä mennään hieman pienemmissä vaatteissa. Nyt käytössä 62 cm, viimeisipiä 56 cm oon laittamassa pois ja 68 cm osittain ottamassa käyttöön (vielä kuitenkin hieman isoja) ...

Olin pari viikkoa sitten lastenvaatekutsuilla, jossa oli vajaa 1 kk ikäinen vauva. Että usko kun se oli pieni, meidän pojasta tuli samantien isopoika. Tämä vauva oli syntyessään lähes 1,5 kg isompi kuin Jimi.... on se muisti lyhyt :D

Mariaana

Äh, hoitovapaasta tuli mieleen, että niin tosiaan sitä kodinhoidontukea vaimikäsenyton pitää taas hakea tietty jollain Kela-lomakkeella... mä sit inhoon aina täytellä kaikkea. Onneks ne voi sentään nykyään täyttää netissä, ettei tartte tulostella mitään ja lähetellä.

Huomenna lähdetään taas tytön kanssa ajelemaan mummilaan itä-suomeen..

Sukellettiin muuten eilen vauvauinnissa ekaa kertaa :) Eikä ollu sormet suussa juuri lainkaan kuten ekalla kerralla viime viikolla ja neiti oli tosi reipas muutenkin :heart: Nautti selkeästi selkäuinnista.

MB ja selkäuimari kohta 4,5kk

Moikka!

Me oltu kustavissa mökkeilemässä ja rentoutumassa ennenkaikkea.
Mitään ihmeellistä ei meidän vauva arkeen, nella pyörii, hyörii ja on ihana iloinen itsensä.
Nyt 2vkoa syötetty sosetta. päivällä vähän kasviksia ja illasta hedelmää. Eilen jo ihan aukaisi suuta peruna porkkanaa syödessä -hyvin siis uppoaa!
Kuinkas nopeaa sitä määrää sitten voipi nostaa, nyt menee kolmastosa purkki kerralla ja hiukka luumua vielä päälle. Haluaisin kuitenkin vielä jatkaa sillee et se tissi oon pää ravinto... Syöttääkös kukaan alle 5kk ikäiselle vielä puuroa? millasta puuroa tai miten ootte aatellu sen aloittaa?
Meillä yö syötöt tiivistyneet jopa kahden tunnin välein mikä ei kiva. Vellillä jaksaa eka 4h.
Puuroo tahtois ruveta antaa, et äiskä sais iteki levättyy. Neuvoja siis =)

Eipä sen järjellisempää tällä erää!

minä ja nella 4,5kk

MB meillä oli jo kolmas vauvauintikerta eilen ja tytöllä on koko uinnin ja suihkun ajan sormet syvällä suussa, kun ilmeisesti pikkasen jännittää. :heart: Jännä, että ne omat sormet on niin lohdulliset (tyttö ei kuitenkaan tuttia syö). Ei kuitenkaan itke tai näytä mitenkään pelokkaalta.

En ymmärrä sellaista, kun eilen oli yksi poika, joka itki heti kun sen altaaseen toi ja vanhemmat vain yritti pitää sitä siellä. Jotain 5 min myöhemmin, kun me lähdettiin pois (poika kuului eri ryhmään), lapsi itki siellä altaassa vieläkin. Minä ainakin ottaisin lapsen heti pois altaasta, jos ei viihdy. Eikös tuossa vauvauinnissa ole tarkoitus totuttaa lapsi veteen eikä mitään vesikammoa saada aikaan.

:headwall: Pitää tänään lähteä tekemään rikosilmoitus siitä kortin kopioinnista. Samalla voisi hakea tytsyn passin, joka on varmaan jo kuukauden ollut valmiina poliisiasemalla. *valmistautuu pitkääääään jonotukseen* Mies kyllä sanoi, että poliisitalolla toimii wlan, joten voin ottaa kannettavan mukaan ja nettailla sieltä käsin. :LOL: :LOL: (vaan, nykyään on tuota kannettavaa muutenkin niin paljon, että ei jaksaisi mitään ylimääräistä enää raahata!)

anuuu mä en tiennytkään että se KOKO nimi siinä näkyy - ja mä olen ollut kaupassa töissä :LOL:

mä aion jatkaa hoitovapaalla, mies siirtää isäkuukauden kesäksi, jolloin mä sitten pidän joko ommoo lommoo tai jos on äitiyslomalta kertynyt lomapäiviä niin pidän ne pois. en muista varmaksi miten ne menee enkä ole aikaiseksi saanut soitella palkkoihin :headwall:

tyttö ei ole enää lämpöinen, itelläkin parempi olo. MUTTA neiti aloitti eilen sellaisen kakkasirkuksen että oksat pois. nyt on aamua kohti vähän rauhoittunut, mutta katotaas miten käy...

Anu-78
Huomenta!
Täällä ollaan kans kipeenä:( mies ollut nyt viikon flunssassa, vanhempi poika oli lauantaina kuumeessa, nyt toi keskimmäinen jäi tänään koulusta kotiin ku pientä lämpöä ja flunssa, minulla ja Sakulla ei ole vielä mitään mut varmaan tulee...ai että et nää on kivoja juttuja ku sairastaa:(

Mä tossa oon miettinyt et kuhan tää vanhempainrahakausi on mennyt niin jään kotiin liitonrahoille ku ei toi kotihoidontuki oo kummanen, enempi saan liitosta sit rahaa, mut kattoo nyt sitten...

Eilen tuli kerättyä marjoja ja laitoin ne mehuks, viel ois pari pensasta jäljellä. Omenia ei nyt näyttäs hirveesti tulevan, hyvä vaan ku ne on aika kirpeitä :x

Täällä ois viikonloppuna lastenkirppari jos kaverin kans lähtis siellä käymään:). En ookkaan siellä käynyt koskaan ku oon kuullut et siel on aina hirvee ruuhka ja ryysis, et en ota edes Sakua sinne mukaan, ku ei siel kuulema sovi vaunujen tai rattaitten kanssa kulkemaan, saa nyt nähä et jos Saku tulee kipeeks et miten sit käy...

Ja eilen meillä Saku teki ennätyksen :) nukkui päikkäreitä 6 tuntia putkeen =) eipä ookkaan aikasemmin noin pitkään nukkunut:) jo sillon aattelin et onkohan poika tulossa kipeeks ku noin nukkuu, mut ei ainakaan vielä oo, äitillä sit oli sitä laatuaikaa :D

Mut nyt jotain hommaamaan, päivän jatkoja! :wave:

Anu ja Saku

Meillä pienimies kävi eilen lääkärissä, taas. Meillä on viimeisen 3-4 vkon ajan poikkeuksetta itketty lähes koko yö, panadolin kanssa ja ilman. Semmosta kitinää ja natinaa on, jos ei suoraa huutoa itke. Ja kiemurtelua ja selkeesti paha olla. Eka mietittiin, että kuuluuko vaiheeseen, mut ei tää sitä ole. Allerginen lapsi kun on kyseessä ja noita mahahappoja tuntuu aika paljon nousevan ylös, niin sit käytin jo lääkärissä näytillä. (Meillä allergologille meno vasta ensi viikolla). Nyt sit epäillään, että ruokatorvi on tulehtunut refluksien takia. Ehkä. No saatiin lähete keskussairaalaan, mut luulenpa, että nopeemmin tuon allergologin kautta päästään tossa hommassa eteenpäin. :kieh: Tää on siis jo toinen lapsi peräjälkeen meillä, jolla nää suolisto-oireiset ruoka-aineallergiat ja refluksia. Ei kauheen kiva juttu. Mut, ehkä tää tästä. Kun vaan saataisiin pieni kuntoon pian.

Heili ja Irvin 5kk + 1 pvä

heip!

Meille kuuluu ihan normaalia, eli mitään kummempaa ei ole tapahtunut. Kävin eilen ostamassa pojalle kevyen fleece haalarin, missä on kiva näillä ilmoilla nukkua päikkäreitä.
Missä vaatteissa teidän vauvat nukkuu päikkäreitä ulkona? Mulle on tullut vähän sellainen kauhu, kun muutama viikko sitten olin laittanut Nooalle ihan liikaa vaatetta päiväunille, ja sitten se hikisenä itki ulkona, kun oli niin kuuma... :(

Joku tuossa sanoi että kun se kotihoidontuki on niin pieni, että sillä ei elä... Kotihoidontuki taitaa mulla olla samaa luokkaa kun meikäläisen vanhempainraha, joten sillä rahalla me vaan ollaan eletty, ja kun opiskelija olen, niin opintotuella olen tätä ennen elänyt, joten tuo kotihoidontuki on jopa enemmän, mitä olen ennen saanut.. :LOL:

jep... näillä mennään.. :wave:

elzibelzi ja Nooa 1,5 vk päästä 4kk

No heippa täältäkin;-)

Just tultiin vauvamuskarista, tänään oli eka kerta, ja Väinö tykkäsi kovasti =) Tosin kivoin ohjelmanumero taisi olla toiset vauvat; kaiken aikaa koitti kurkotella vieruskaveriin kiinni :LOL:

Laylah:
Jeps, meillä ollaan puuroja syöty jo 4.kuukautisesta lähtien. Neuvolantäti ei isommin ohjeita antanut, muuta kuin että olisi hyvä jo päästä tuohon 5 ruokailun päivärytmiin, eli aamulla puuro, 11. maissa ruoka, 14. maissa välipla, 17.maissa ruoka ja illalla vielä puuro. Meillä tämä on toiminut hyvin jo parisen viikkoa;-) Useimmiten olen tehnyt puuron itse, eli luomukaurahiutaleita vain sauvasekoittimella pienemmäksi, teen puuroa mikrossa samalla aamu- ja iltapuuron verran, ja laitan sekaan vähän hedelmäsosetta, ja hyvin kelpaa, vaikka ensin vähän yskikin pieniä kökkäreitä, nyt ne eivät haittaa enää mitään
:LOL: Sen verran annan syödä kun syö, yleensä määrä on 1/2 kaupan puuropurkista kerralla, about =) Ja tuo puuro on kyllä yliveto, nyt on jokunen yö mennyt jo yhdellä syötöllä, huomattavasti paremmin on mammakin saanut nukuttua :LOL:

Kotonaoloajasta;
Saatanpa saada loparit vuodenvaihteessa. Firmamme myytiin, ja toimistohommat keskitetään vantaalle, Tampereelle jää enää vain myyntikonttori, eli näillä näkymin miun työt loppuvat. Täytyy jossain vaiheessa soitella uusille omistajille ja vähän varmistella selustaansa. Itse asiassa loparit sopisivatkin hyvin, ensin saisin irtisanomisajan palkan ja lomarahat, ja sitten päivärahaa, joka on melkoisesti parempi kuin tuo vajaa 300? kuussa... Kun kuitenkin olisin kotosalla ollut vielä jonkun aikaa, tämä menisi ihan nappiin näin :LOL: Jos vain siis loparit suostuvat kirjoittamaan, Vantaalle kun en ainakaan töihin ala kulkea, en ehtisi Väinöä sitten juuri enää nähdäkään, niin pitkiä päiviä siitä tulisi :/

Mutta nyt syömään jotain, karmea nälkä vaivaa :LOL:

Dooris ja Väinö

anskui mulle makso työnantaja suoraan sillon palkan jo ja ne ekat äippärahat meni siis työnantajalle..

vauvamuskarin hinta Lahdessa yksityinen marakatti 100 e lukukausi kansalaisopistolla 52 e lukukausi.. mennään kansalaisopistolle :) alkaa 9.9

anskui, meillä annettu velliä jo 3vkoa aina iltaisin.
jää vaan ilta tisu väliin mut ei se mitään haittaa ku vetäsee 200ml vellin.
Ei oo ollu kuitenkaan mitään vaikutusta yöuniin, päinvastoin nyt muutamat yöt heräny jopa 2h välein. sinuna harkitsisin siirtymistä suoraan puuroon kerta sitä saa alkaa antamaan jo 5kk ikäisenä ja aikaisemminkin. Me aateltiin kyllä kokeilla vaiks jo tänään!
Mites sitten puuron antajat se ilta maito? mihin aikaan siis puuro ja tissikö päälle?

minä ja nella 4,5kk taas ihmettelemässä

Anu-78
tohon kotihoidontukeen piti viel lisätä sen verran et nyt mitä saan tota vanhempainrahaa ni se on mun liiton tulojen mukaan eli 49?/pvä ja siitä pois verot ja liitosta saan sit vieläkin enemmän, et sen takia oon aatellut et jään liitonrahoille kun sen aika tulee
ja kokemusta on siitäkin et ku ollaan minirahoilla ja ollaan niilläkin tultu toimeen, mut se olli sillon joskus vuonna kakku ja kynttilä, mut nyt on asiat muuttuneet ja perhettäkin tullut lisää

Meillä neuvolantäti kehotti kanssa unohtamaan vellit kokonaan. Itse annan puuron seitsemän jälkeen, sitten vähän ennen kahdeksaa maitoa, ja nukkumaan meillä mennään kahdeksalta. Nyt on tosiaan mennyt kivasti, herää yöllä syömään puoli kahden korvilla, silloin menee maitoa n. 240ml ja siitä vetääkin unta kuuppaan tuonne puoli seitsemän korville, jolloin noustaankin jo ylös =)

Täällä peesaan myös että ei velliä suositella, puuroo suoraan. toki uudet suositukset ovat ettei viljaa ennen 6kk ei siis kauraakaan ennen 6kk allergiariskin takia. jokainen tekee niin ku oikeeksi näkee mun mielestä. meillä syöty riisipuuroa nyt muutaman kerran, pian ollaan 5kk. ite aattelin sitkuttaa kuitenkin tonne 6kk ennen viljapuuroa ihan varuulta.

Miks velliä ei suositella? Me ollaan annettu nyt jonkin aikaa velliä iltaisin, mutta ei sitä vielä kovin paljoa masuunmene, poika kun luulee tuttipulloa leluksi.... :D

Pöh mikä sää ollut tänään, satanut koko päivän. Ei olla päästy ulos edes käymään... :/

Voi että Heili, voimia sinne pienen kanssa :hug:

Meilläkin neuvolassa sanottiin, että puuro parempi kuin velli, tai siis vellin käski unohtaa kokonaa. Että jos haluaa ennen puuro vaihetta antaa jotain napakampaa, niin antaa sitten vaikka hedelmä sosetta. Ens viikolla meillä tuleekin jo 5kk joten pikkuhiljaa aloitellaan sitten puuroa. Meinasin riisipuurolla aloittaa maistelun, ja päiväsaikaan, että jos mahakipua on tullakseen niin ne tulisi sitten päivällä eikä yöllä :D

Hysteerinen ja poju kohta 5kk :eek: :eek: ja mihin tää aika taas katoaa.... B)

Minä aion olla kotona vielä ens elokuuhun asti. Alunperinhän meillä oli tarkoitus, että mies jää kotiin joulukuun alusta ja pitää lopun vanhempainrahakauden. Nyt on sitten asiaa uudemmin pohdittu ja taisinpa muutaman kyyneltilkankin vuodattaa kun ajattelin, että tuo pieni rakas pitäisi jättää ja töihin mennä. Mutta sitten päädyttiinkin siihen, että jään vielä kotiin. Loman jälkeen pidän vuosilomasta neljä viikkoa ja jätän viikon säästöön ja sitten jatkan kotihoidontuella heinäkuun loppuun. Elokuun alun kaks viikkoa olen taas vuosilomalla. Kaks viikkoa lomaa jätän talveksi ja taas viikon säästöön. Niin saan taas seuraavana vuonna lähes normaalin pituisen loman, kun hoitovapaaltahan ei lomaa kerry.

Me mennään vielä täysimetyksellä ja tarkoitus olisi jatkaa mahdollisesti 6kk asti, jos ei tule mitään hankaluuksia. Ainakin vielä poju kasvaa hyvin, ei sen vuoksi ainakaan tartte vielä kiinteitä aloitella.

Mitään harrastuksia ei olla ainakaan vielä aloiteltu. Vauvauintihan oli meillä poissuljettu Otson vesikammon vuoksi. Siitä on nyt kuitenkin onneksi päästy. Eilen kävi pitkään aikaan ensimmäisen kerran kylvyssä eikä itkenyt lainkaan! :) Muskaria olen ajatellut, huomenna olisi ilmoittautuminen kansalaisopiston muskariin. Kattokaa vaan niin unohdan kuitenkin soittaa!

Puella ja Otso viikkoa vaille 4kk

Marika75 mä en kyllä saanut selville miksi sitä velliä ei suositella.... netissä on siitä hurjasti keskustelua, googlettamallakin löytyy jotain....

muoks. piti muuten vielä sanoa, että hitto te ootte kaikki ahkeria, muskari ja vauvauintia yms. Onks muita äitejä kuin minä jotka ei käy missään tuollaisissa tapahtumissa??? En tiedä miks se on mulle niin vaikeeta, mutta en vaan oo ilmottautunut tai kysellytkään mitään tollasta......

Hysteerinen täällä toinen laiskimus, ihan ilman harrastuksia mennään... tuntuu, että ihan tarpeeksi ohjelmaa tulee kodin pyörittämisestä, kävelylenkeistä ja sukulaisten/ystävien tapaamisesta silloin tällöin. Muskari etenkin kuulostaa periaatteessa kivalta, mutta en vain viitsi ;)

Meillä on vähän päiväuniongelmia - poika nukkuu aina vain 30min. kerrallaan, oli sitten sisällä tai ulkona, ja on sitten melkein heti taas ihan väsynyt. Välillä tuntuu siltä, että koko päivä on yhtä väsyneen kitisijän nukuttelua. Taisinkin juuri vähän aikaa sitten kehua, miten hyvin meillä nukutaan, ei ikinä pitäisi sanoa tuollaista... Jospa ne unet pitenevät kun ikää alkaa karttua, niin kai siinä usein käy.

Viljaliina ja poju 3kk+17pv

Anu-78
Täällä kans yks mamma ilmoittaa laiskuutensa, ei jaksa vaan innostaa tommoset jutut, tietty oishan ne kivoja mut mut...ihan tarpeeks on tääl kotonakin tätä hommaa ku on ok-talo, kolme poikaa, kaks koiraa ja mieskin siihen vielä löytyy ;) et semmosta..

Heili: Jospa pääsisitte pian sinne keskussairaalan puolelle tutkimuksiin ja saisitte kunnon hoidon. Helpottaisi pikkuisenkin vointi.

Käytiin tänään avoimessa, täälläkin satanut pitkin päivää. Esikoisen vauva-aikana aloin käydä kerhoissa vasta kun oli yli puolivuotias, nyt käydään ihan esikoisen vuoksi tuolla avoimessa. Varmasti ei muuten tulisi mentyä.

Esikoisen aikaan imettelin noin puolituntia ennen iltapuuroa ja sitten vielä ennen nukkumaan menoa. Meillä esikoinen ei huolinut rintaa heti kiinteiden syömisen jälkeen.

Velli puuro keskusteluihin...

Ostin äsken kaupasta Nallen neljänviljan velliä alkaen 5kk. Sekoitetaan veteen tai äidinmaidon korvikkeeseen. Mä aattelin rohkeasti aloittaa sillä... vaiko eikö?
Siinä ravinne määrä on kuitenkin nelinkertainen peruna-porkkana velliin verrattuna. ja meillä kun tuo velli on ihan yhtä tyhjän kanssa...
Tuo oli hyvä pointti, et vauva juo yöllä maitoa sen mitä ei päivällä saa. Nimittäin vaikka kiinteitä vasta ns. maisteltu se 1/3 osa purkkia niin kyllä silläkin näköjään on jo vaikutusta kun imetyskerrat ovat jo nyt vähentyneet päivästä. esim. annoin aamulla klo 10. klo klo 13 syötiin kasviksia ja tissi päälle. nyt äsken eli klo18 sai hedelmää ja pian annan tissii. Sit saa vielä kerran tissii, vellin (puuron) ennen unia.
Tosi monelta oon kuullu et ku puuroa alkaa antamaan niin syöttökerrat vähenee öisin, tämä olis tietysti haaveissa. katotaan nyt...

Aattelin kokeilla tuolla puurolla, vaikka se onkin neljän viljan. Olis sielä ollu maissi, riisi jne.. puuroja ja sit niitä oikein vauvoille tarkoitettua johon on sekoitettu jos jonkin näköisiä hedelmiä joukkoon. minä ku oon sellainen et puurot puurona ja hedelmät hedelminä eikä syönnin aikana leikitä =) !

Toivottaan ettei mitään ihmeitä tule, ei mahakipuu. ku ilman niitä säästytty tähänkin asti.

moikka nopeeta angel aloita ennemmin 1 viljalaji kerrallaan ja aloita kaurasta jos kotimaisilla aloitat (aakkosjärjestyksessä menee noin suurinpiirtein sulavuuden kans), riisi olis vielä parempi..

muoks, siis sulavuuden= tarkoitan että kaura sopii mahalle paremmin ku vaikka ruis jne. kuulemma tuo aakkossääntö on hyvä viljojen aloituksessa

Yhteistyössä