***Huhtihiput 2008 Huhtikuussa***

Onnea kaikille vauvan saaneille :flower:
Onhan teitä taas tupsahtanut. Ja osa kotiutunut. Voi että. Ihanaa.

Mulla oli eilen LA ja touhusin koko päivän.
Olin lasten kans ulkona yli 6h.
Vietettiin grillikauden avajaisia ja tehtiin vaunulenkkiä.
Illalla sitten supistelikin jo 5min välein mutta ei koskenut silleen kunnolla.
Maha on kova ja "oudon" tuntuinen... ja lima klimppejä on irtoillu :x |O

Nöpönen 40+1
 
kiitti Faerie :flower: pistin hakemuksen menemään kun muistin.

meillä esikoinen veteli sitten 13h yöunia :eek: ei taida neiti tänään nukkua päikkyjä...no, me kyllä aateltiinkin että jos piipahdettaisiin miehen työpaikalla syömässä koko poppoo, nyt voi sitten lähteä lounaalle sinne kun ei tartte miettiä tytön päiväunia.
 
huomenta.

Mä olen joskus miettinyt et miten jotkut uskaltaa nukkua vauvan kanssa samassa sängyssä? Ja miettinyt et minen ainakaan... no niinhän siinä oli käynyt et uni oli tullut kesken imetyksen, niin äidille kuin tyttärellekin. Ja hyvin näyttää neiti nukkuvan meidän sängyssä kun nukkuu siellä edelleen. Tai nukkui.. nyt alkoi huuto!! Se on moro!!
 
Joanna meillä molemmat on nukkuneet samassa pedissä. tai siis Minea nukkui ensin äp:n pakkauksessa sängyn vieressä, sitten omassa huoneessa hetken mutta kun mä tulin siihen tulokseen etten jaksa tsiljoonaa kertaa nousta ylös ja hakea vauvaa tissille ja viedä takaisin, päädyttiin perhepetiin. meille se sopii parhaiten. joillekin toisille sopii toisenlainen ratkaisu :)
 
Kalenteri, Piitsi ja Tuima ONNEA VALTAVASTI :heart: :flower: :hug:

Joanna minäkin tuota samaa mietin aikaisemmin, mutta jo sairaalassa nukahdettiin molemmat imetyksessä ja vielä siihen kapeaan sairaalasänkyyn, jota ihmettelin kaverille aiemmin ettei siinä voi nukkua vauvan kanssa...mutta hyvin uni tuli :D Ja viime yönä nukuttiin vauvan kanssa pari tuntia vierekkäin, kun jostain syystä pikkumies ei vaan tahtonut nukahtaa omaan sänkyyn vaikka mitä yritin, aloin olla jo niin poikki että pakko oli ottaa vauva viereen, ei pitäisi ikinä vannoa että "sitten kun minä, tai sitten kun meillä...." kaikki menee kuitenkin juuri niinkuin olen vannonut etten tee :LOL:

Meillä vaan edelleen murheena tuo "vääräänkurkkuun" vetäminen, nyt kun alapää antaa jo vähän paremmin istua, niin täytyy alkaa harjottelemaan istualtaan imettämistä, jospa siitä olisi apua, ettei tuoreen äidin tarvitse olla kauhusta kankeana kun pikkuinen syö, että tukehtuuko se nyt vai ei. Aivan hirveä tunne kun yhtäkkiä hengitysloppuu ja suu täynnä maitoa....sitten vaan nyytti äkkiä olkapäätä vasten ja yritän saada henkeä kulkemaan...

Nyt pikkumies hihkuu jo joten täytyy mennä :wave:

Hysteerinen ja pikkumies

ps. Meillä on syöty hyvin, eilen kävi neuvolatäti kotikäynnillä ja syntymäpaino oli saavutettu ja ylitetty kevyesti, joten hyvin menee B) (syntymäpaino 3690g, kotiutuspaino 3460g, paino eilen 4080g)
 
Kylläpäs on hurjasti tullut vauvoja! Onnea siis kaikille vauvaantuneille!

Nyt tulee vaan lyhyt valitusvirsi, huomenna on LA ja mulla ihan hirveä flunssa päällä... :( Ja sit aivan ku ei riittäis niin iki-ihanat peräpukamat otti ja pamahti aivan kauheiksi niin et jouduin eilen meneen lääkärille esitteleen hanuriani... :x Voi vee ei tienny itkeä vai nauraa. Enhän mä uskalla ponnistaa ollenkaan ku tuntuu et pers räjähtää... :headwall: Nyt ei kyl vauvan tarvis ihan ens yöllä ruveta syntyyn, voi tulla itku pelkästä väsymyksestä.
Lääkäri kattoi samalla vauvan tilanteen ja teki sisätutkimuksen, kohdunsuu pehmeä ja auki 1,5cm eli ei mitään mainittavaa... :/
Meillä on lapset hirveän levottomia, äitiä ei päästetä edes vessaan ilman itkua, pienempi huutaa heti jos katoon kulman taakse "mukaan, mukaan"... :( Tuntuu tosi kivalta lähteä sit sairaalaan ku toinen ikävöi.

Imetyksestä vielä, imetin molempia yli vuoden, toinen oli myös 6kk täysimetyksellä, ja en voi muuta sanoa ku et se on ihan oma taiteenlajinsa, ekan kans takkusin aluksi vaikka kuinka paljo mut ku kumpikaan ei ikinä pulloa huolinu niin pakko oli imettää. Sit ku se alkaa sujua niin sit on tietty helpompaa mut huonoina hetkinä koko imetys oli ihan suolesta... :ashamed: Tärkeintä on aina et lapsi kasvaa, aivan sama millä. :)

RouvaPannunen ja poika rv39+6
 
Heippa te, jotka olette antaneet vauvallenne Rela-tippoja! Onko teidän vauvoilla ollut ilmastointiongelmia tippojen kanssa? Meidän herran punki koko yön ilmoja/kakkaa pihalle niin, että melkein silmät pullistui päästä! :eek: Naama punaisena ähertää nytkin, ja aina syömisen jälkeen oireet pahenee, vaikka kuinka yritän röyhtäyttää... Niin, tällä hetkellä ei huoleta enää maidon riittävyys, vaan nuo mahavaivat. Muutoin olisi niin tyytyväinen vaavi! Soitin äsken neuvolaan ja sieltä sanoivat jonkun Cuplaton-tipan auttavan ilmojen kiertoon (annetaan aina ruokailun yhteydessä ). Olisiko nuo Rela-tipat kuitenkin parempia..? Pääsen apteekkiin vasta illalla; säälittää katsoa toisen ahistunutta punkemista. Koko yönä ei ole pissaa kummempaa vaippaan tullut, vaikka yleensä tosiaan kakkaa on vaipassa joka syöttövälillä - pistää ihan jo huolestuttamaan... :snotty:
 
ONNEA kaikille uusille äideille ja nyyteille!!

Hirveän paljon tekstiä tullut, en kerkeä lukemaan, koska vieressäni tuhisee viikon vanha suloinen pieni poika. :heart: :heart: Vauva voi hyvin, äiti voi hyvin ja vaikka uni on viikon verran ollut TOSI vähäistä, joka kerta pientä suloista vauvaani katsoessa onnen hymy nousee huulille. Tämä on ihan taatusti elämän parasta aikaa. =)

Nyt on pakko taas mennä, tsemppiä kaikille!!
 
Mavi, relatipoista kyselit, meillä ainaki ne pisti pakin ihan tukkoon. Cuplaton oli kans ihan turha,ainut mikä auttoi oli Disflatyl-tipat. Oli muutenki helpompi annostella kuin Cuplaton. Mut tosiaan noi relat teki meillä ihan saman joten en antanu niitä ollenkaan. Meidän kakkonen panttas muutenki ihan tyytyväisenä kakkaa joskus kahdeksanki päivää, et ei kannata huolestua jos vauva on muuten tyytyväinen. :) Esikoinen taas punkes kakkaa ihan punasena ja huusi aina ennen ku räjäytti kakat kaulaan saakka... :LOL: Siihen ei auttanu ku aika... :/
 
Oikein paljon Onnea Kalenterille, Piitsille, Tuimalle ja Marikalle vauvoista! :flower:

Mä kans mietin kun esikoista odotin niin samaa, kuin Joanna ja Hysteerinen, että miten sitä uskaltaa vauvan otta viereen nukkumaan ja sanoikin etten omia lapsia opeta vieressä nukkumaan ja niin vaan on käynyt että kaikki kolme on nukkunut vieressä jossain vaiheessa!Aluksi oon yrittäny nukuttaa omassa sängyssä vauvoja, mut on tuntunu helpommalta vieressä pitää, kun yölläkin useamman kerran imettää...Tämäkin vauva nukkunut lähes joka yön perhepedissä!

Mavi: Meilä oli tuolla isommalla pojalla mahaväänteitä vauvana niin tuolloin annoin noita Cuplaton-tippoja ja niistä oli meillä apua, rela-tipoista ei oo kokemusta! =)
 
No niin neuvolassa käyty ja vähän olisi valoa näkyvillä tunnelin päässä. Eli pää on kuulemma valmiina lähtökuopissa. Aiemmiltahan mulla ei ole kiinnittynyt ennen synnytystä. Niin että jospa tässä vähitellen pääsisi synnyttämään. Muutenkin kaikki kunnossa:
rv 39+0
ei punnittu eikä mitattu hemppaa
rr 135/88 aika paljon, mutta ei täti huolestunut
pisu puhdas
sf 35
rt
syke +140
liikkeet ++

Antoi ajan ensi maanantaille, mutta sanoi että jos sinua ei sitten näy, niin tietää missä olen. Kokoarviota antoi, meinasi että n.4kg painoinen heppu olisi meille tulossa. Vähän on parempi mieli nyt kuin aamulla. Huomenna olisi hyvä päivä syntyä, tai sitten odottaa viikonloppuun. Mieshän menee sinne työreissuun keskiviikkoillasta perjantai-iltaan, niin silloin ei tartte tulla. Äiti tulee kyllä tänne varalta siksi aikaa, mutta kyllä minä tuon ukon mielellään mukaan ottaisin. Nyt päikkärille!

Puella ja Kompiainen
 
Onkos jollain tietoo et miten toi isän mukaan tulo synnytykseen on "lain " puitteissa.. kun meil on äijällä aika v.mäinen työnantaja ja siel tulee varmasti kitinää jos mies työaikana lähtee.. kun tuli jo narinaa noista isyyslomista..
 
Essi, voi kamala mikä työnantaja! Oman lapsen syntymä on hieman tärkeämpää ku duuni.. tietysti ymmärtäisin, jos mies olisi esim. kirurgi, niin sitten tietysti kesken työpäivän lähteminen voisi olla huonompi juttu.. ;)
 
Oikein paljon Onnea Kalenterille, Piitsille, Tuimalle ja
Marikalle vauvoista! :flower:


Täällähän alkaa vauvoja tulla tasaseen tahtiin :D

Täällä ei kummempaa, pahempia oireita ole edeleenkään joten odotellaan. Eipä sillä, ei mulla nyt niin kauhean kiire ole vielä jakautua. Kuhan nyt Vapuksi pääsisin kotiin :LOL:
Tuossa jo mietinkin et pitäs laittaa simakin hyvissä ajoin sihisemään niin on valmista simaa kun tulee laitokselta. Ja pakaseen varta munkkeja, en jaksa itse lakaa vääntämään. meillä muutenkin mnee niitä niin vähän jäisi kaikki mun syötäväksi ja en todellakaan halua niin paljon munkkeja syödä :whistle:

-Taika ja masukki 39+1-
 
Täälläkin vain kärvistellään.. todellakin.. nää supparit on kivuliaita, mutta pelkään, että ei yhtään mitään "oikeisiin" verrattuna..voi apua! Oon tässä nukkunu varastoon, kun viime yö meni suurimmaksi osaksi valvoessa.. ruskeaa tuhrua vaan tulee, mutta suppareita aika harvakseltaan, vaikka onkin tehokkaan oloisia...huomenna olis ultra, et saas nähdä mikä on alapään tilanne.. jos nyt sinne asti päästään yhtenä kappaleena..

MB 40+3
 
Pieni synnytyskertomus:
Niin siinä vaan kävi et synnyty lähti sit itsekseen käyntiin pe-la yönä klo 01. Jo nukkuman mennessä supisteli, joten en saanut nukuttua, mut tulipa levättyä sängyssä ees hetki.. (01 siis olin jo olohuoneessa huohottamassa jumppapallolla supistusten yli.) Lapsenvahdin soitin meille puoli 3 ja sit sairaalaan. Musta otettiin heti tulehdusarvot jotka oli kunnossa joten en joutunut antibioottitippaan. Olin 3 senttiä täs vaihees auki ja kaulakanava hävinnyt kokonaan joten sai luvan lähteä saliin. Me kuitenkin haluttiin vielä kävellä hetki pitkin käytäviä joten ei menty heti saliin ku olis saanut.

Miehen muistikuvan mukaan neljän aikaan siirryttiin saliin jossa otin ilokaasun apuun ja mut pistettiin käyrille. Siinä sängyllä maatessa supistukset tuntui ylitsepääsemättömiltä ja pyysin epiduraalin, mutta osaava kätilö sanoi että `toki saan epid. jos haluan mutta hänen kokemuksen mukaan uudelleen synnyttäjän ei kannata ottaa epiduraalia tässä vaiheessa (3senttiä auki) vaan kärvistellä vielä ja ottaa myöhemmin vähemmän aikaa vaikuttava spinaali´. No minä toki uskoin ammattilaista ja hyvä niin.

Sain 05.10 ilokaasun tueksi petidiinipiikin ja sen avulla menikin puolitoista tuntia taas ihan hyvin (mulla petidiini ei vienyt supistuskipua pois mutta rentoutti niin että jaksoin sinnitellä niitten kipujen kanssa pitempään- jumppapallosta oli täs vaihees iloa), mutta klo 07.00 kohdunsuun ollessa vasta 5 senttiä auki tuli lääkäri puhkaisemaan kalvot ja sen jälkeen sain sit sen spinaalin. Spinaalin avulla aukesin tunnissa täysin ja kaikki reunatkin oli kadonneet joten sain luvan ponnistaa MUTTA en osannut ponnistaa vauvaa ulos ilman kunnon supistustuntemuksia. Sen verran kuitenkin tunsin että sain ponnistettua vauvaa alemmaksi vaikken ulos saanutkaan..

Lisättiin siis tipalla oksitosiinia ja sitä mukaan kun spinaalipuudutuksen teho hävis osasin taas ponnistaa. Jossain vaiheessa aktiivista ponnistamista mulla meinas usko loppua ku vauvan päästä puolet oli ulkona enkä saanut ponnistettua sitä eteenpäin. Mä rukoilin jo epparia mutta kätilö kieltäytyi leikkaamasta ja kehui että seuraavalla supistuksella syntyy. Ja niinhän se syntyikin ilman repeämää, pikkusen nirhas ihoa rikki mut tosiaan revennyt en vaikka siltä kyllä ponnistaessa tuntui. Ja ai niin - unohdin pyytää sitä pudendus vai mikä olikaan puudute.. joten ainoot mitä sit sain oli spinaali + petidiini ja se ilokaasu, just sopivasti näin jälkikäteen ajateltuna! Siinäki on joku hassu nautinto ku sen tuntee ponnistaessa sen kivun....
Niin ja vauvan synnyttyä sain jotain supistavia aineita että istukka tulis nopeeta ja tulihan se, 5min meni! Koko synnytys kesti 8h josta ponnistusvaihe 20min. Vauvan syntymäaika oli muuten 08.55 eli aika tasan 8 tuntia siitä kun nousin ylös omasta sängystä yöllä. Olin tosi iloinen jälkikäteen että jaksoin noinkin pitkään (07 saakka) pelkällä ilokaasulla ja petidiinillä, ehkä seuraava muksu tulee vielä vähemmällä puuduttamisella?

Hassusti muuten yhteneväisyyksiä poikien syntymässä.. Molemmat lähti käyntiin tällä kätilöiden mukaan tosi harvinaisella korkealla lapsivedenmenolla. Vettä siis tuli niin vähän ettei ees pikkuhousunsuoja kastunut kunnolla.. (tässä synnytyksessähän kalvot puhkaistiin vaden menosta huolimatta salissa vasta aamu 7.) Sit syntymäpäivä on sama ja jopa se, että molemmat poikani ovat syntyneet napanuora 2 kertaa kaulan ympäri! Kummallakin kertaa napanuoraa on ollut sen verran paljon että se on saatu löysättyä pään synnyttyä, joten ei ole onneksi jouduttu vielä siinä vaiheessa leikkaamaan.

Musta tuntuu että mun tekstini on sekavaa.. Oon keskeyttänyt miljoona kertaa ja välillä kirjoitellut jonnekin väliin lisää yms.. Mut koittakaahan saada selvää!

Ja ainiin- Poika on maailman helpoin vauva, luulin et esikoinen oli mutta tää vasta helppo onki! (kop kop) Sit lisäksi mulla on jälkisupistukset lievempiä ku viimeksi, huokaus. Ja mikä ihaninta, nyt 3 päivää synnytyksestä mulla tulee jälkivuotoa niin vähän et hädintuskin pikkuhousunsuojaa tarvin. Ainoo vaiva on pukamat mutta niihin jo sairaalas aloitettu voidekuuri alkaa purra ja pian sitäkää vaivaa ei enää ole.

(niin ja siis helpolla vauvalla tarkoitan itkutonta- toki tämä syö rintaa kokoajan ja nukkuu vieressä, mut luulen et siinä se onki se juju.. jos ei söis jatkuvasti niin itkiskin.. ja jos ei nukkuis vieressä en minäkään nukkuisi jne)

Anu ja poika 3vrk
 
Mulla alko tänää ihan älyttömät selkä kivut :headwall: ja sit siinä samalla tulee niinku pahaolo |O Voiskohan olla supistuksia??? :attn: kipu on sellasta vihlovaa ja vetää niinku sisuksiin samalla ja koskee aika säännällisesti. Enkä ole rehkinyt et siitä johtus. Mulla ku ei noissa kahdessa aikaisemmassa raskaudessa suppareita ollu ni en tiedä :ashamed:
 
Onnea kaikille vauvan saaneille ja tsemppiä muiden loppuvaiheeseen!

Arki on pikku hiljaa lähtenyt käyntiin, ja päällimmäiset tunteet ovat onnellisuus ja väsymys. Jokainen päivä on uusi ja ihmeellinen ja pikkukaverin tuijottamiseen ei kyllästy.

Päivällä poika nukkuu pitkät unet (viitisen tuntia) ja muu aika meneekin 1-4 tunnin unilla. Odotusaikanakin poika oli öisin virkein, niin näyttää olevan nytkin. Vaipan vaihto, pesut ja vaatteiden pukeminen alkaa jo sujumaan rutiininomaisesti.

Alussa poika oli rauhallinen ja kiltti, nyt pari viimeistä päivää ei.. Suurimman osan ajasta on kiltti, mutta eilen ja tänään aamulla huusi parisen tuntia, eikä siihen auttanut oikein mikään. Masullaan kanniskelu auttoi hetken ajaksi ja sitten taas kipristeli masua ja huudettiin. Poika imee maitoa aluksi ihan kauhealla vauhdilla ja se kai kerryttää liikaa ilmaa masuun, ja sitten kiemurrellaan. Tuntuu vaan niin kauhealta, kun ei oikein tiedä mikä vaivaa tai mitä pitäisi tehdä. Neuvolassa sanottiin, että normaalia masuvaivaa, joka menee ohi. Voisiko vauvan oloa jotenkin helpottaa? Röyhtäisy ruokailun jälkeen on jo käytössä; ja huutoepisodi on ollut kerran vuorokaudessa. Kamala olo, kun ei tiedä miten voisi pienen oloa helpottaa tai auttaa. Tuli vain mieleen, että joko se koliikki alkaa?
 
Nyt tuli täysin tietämätön olo, osaisko joku auttaa. Miten siis tuon lapsilisän kanssa tulisi menetellä? Hain sitä samalla kun äitiysrahaakin,mutta pitääkö nyt ilmoittaa johonkin että lapsi on syntynyt? Vai meneekö ilmoitus suoraan väestörekisteriin ja sitäkautta tieto kelaan että saisimme ensi kuussa jo lapsilisän?? Kelan sivuilla lukee vaan että olen hakenut tammikuussa lapsilisää syntymättömälle lapselle..mutta miten tästä eteenpäin pitäisi toimia, vai odottelenko vain että lisä putkahtaa tilille.....???

Hysteerinen ihan kysymysmerkkinä....
 
Hysteerinen lapsilisä tulee automaattisesti MUTTA vasta toukokuussa mikäli lapsi syntynyt huhtikuussa (vaik olis 1.4. syntynyt niin silti saa ekat vasta 26.5).

Nukuttamisesta
, mäki luulin et se on edelleen se kyljellään nukuttaminen ohjeena.. Taysista just kotiuduin eikä siellä kukaan korjannut et toisin pitäis tehdä ku kysyin et vieläkö pätee 2-vuotta vanhat hoito-ohjeet. Mulla tulee huomenna kotikäynnille terkan tilalla kätilöopiskelija, pitää hältä kysyä vielä asiasta. (vaikka taidan mä kyljellä silti nukuttaa mut utelias olen tietään..)
 

Yhteistyössä