HuhHuh!!!!

• Viestiketjun aloittaja Sydän särkyy ;(
  • Ensimmäinen viesti
Mielestäni meidän suomalaisten synkin piirre on juuri tämä "pidetään huolta vain omista asioista". Meiltä puuttuu yhteisöllinen vastuu, joka on sivistysyhteiskunnan tunnusmerkki - kertoohan se tietoisuudesta siitä etteivät kaikki pysty itseään puolustamaan ja että heikommat tarvitsevat vahvempien apua, pienemmät isompien. Siksi meillä on laissa säädetty mm. lasten, eläinten ja sairaiden hoidosta viranomaisten taholta, mikäli vastuullinen ei sitä riittävän hyvin tee.

Jep
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Takapiru:
:D Huono. ja vaikka olisikin totta niin so?? Mitä toisten tekemiset kuuluu sulle?
Ei herranen aika sentään. Miksi niin monet ajattelavat, että tämä olisi provo? Siis, ettekö meinaa uskoa, että näin on tapahtumassa vai mikä tässä epäilyttää?
Ihminen on laumaeläin ja jossain määrin myös tämän kautta toistenkin tekemiset vaikuttavat minuun. En elä umpiossa, jossa näitä ikävyyksiä ei tapahdu.
Kyllä mä uskon että löytyy äitejä jotka noin tekee, mutta en usko että sä puhut totta.

Ja ihan siks kun haisee sun tekstistä niin pahasti läpi.

En siis väitä etteikö tota tapahtuis.

vieras
no eipä tosiaan tulis itellä mieleenkään noin pientä viedä hoitoon. mun poika täyttää ens kuussa vuoden ja kertaakaan se ei ole ollu yökylässä et minä ja mies päästäis baariin. mutta mä olenkin mä ja kaikki on erilaisia. tiedän mäki yhden äitin joka lähti samana päivänä ryyppään ku oli kotiutunu vauvan kanssa sairaalasta. tiiä sitte mihin se sen vauvan laitto hoitoon...

gina
ei sun ap varmaan kaikkia tartte ymmärtääkkään.
Lapsi on varmasti hyvässä hoidossa mummulassa, tuskin muuten jättäisi sitä sinne. Kyllä pulloa syövä vauva pärjää yhden yön pois äidin luota.
Jos tämä on äidin mielestä se mitä hän nyt tarvitsee, ei sinulla ole siihen mitään asiaa puuttua!!
Ihme kyylä..

maissihiiri
Mä en näe tossa muuta pahaa kuin sen, että vauva menee vieraalle hoitajalle. Olen itsekin käynyt baarissa (en missään kaatokännissä mutta hiprakassa kuitenkin) kun vauva on ollut alle kuukauden, mutta meillä vauva on ollut tutun ja turvallisen isänsä kanssa. Ja heti aamusta sitten taas minäkin olen ollut hoitamassa.

joo
menin katsomaan synnytystä seuraavana päivänä häntä ja vauvaa. Kaveri kysyi otanko hoitoon viikonloppuna että pääsee dokaa? Sanoin, että en todellakaan, suuttui ja sanoi, että on se minunkin hyvä harjoitella mitä se sitten on.. (olin raskaana 12viikkoa).
jep, jep. No sai vauvan johonkin heitettyä hoitoon (ja 1v sisaruksen eri paikkaan) ja meni baariin pitkä kaavan mukaisesti kun synnytyksestä oli 4päivää.

Vieras
Jep, vauva nukkuu paljon ja voi olla hyvä hoitaja jne. mutta ihmettelen sitä miten äiti voi jättää edes tuon ikäisen noin pitkäksi aikaa. En tiedä, onko itselläni sitten tavallista suurempi side kun ensimmäiset 3 vkoa elettiin ihan täällä omassa symbiossa minä, mies, vauva ja esikoinen ja nyt lapsen ollessa vuoden en edelleenkään HALUA olla erossa muutamaa tuntia pitempään. Niin, että mietin vain puuttuuko näiltä äideiltä se jokin side vai olenko itse tavallista "kietoutuneempi" vauvaan?
Isomman kanssa tällaista ei ole.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja en ymmärrä:
Tuttavani on täysin samanlainen. Äiti lähti baariin, kun vauva oli 3 viikkoa. Viiden viikon ikäisenä vauva oli ekan kerran kodin ulkopuolella yökylässä ja viikon päästä siitä hän meni taas uuteen paikkaan yökylään... Vauva on nyt 6 viikkoa ja helmikuulle on jo nyt buukattu ainakin kaksi yökyläreissua :(

Mua säälittää se pieni.. Taitaa kuitenkin olla aika vähäiset ne keinot, joilla vanhempien toimintaan voisi puuttua? Mistä löytyisi se Sinkkosen teksti lapsen hoitoonviemisestä?
Joo, Sinkkonen on ihan guru. :D

"Koska tulee ihmisen vuoro
kysyi pieni poika
liikenneruuhkassa

Minä kysyn:
koska tulee lapsen vuoro
ennen tiilitaloa
kesämökkiä säästötiliä
virkaylennystä edustusmatkaa
kapakkailtaa"

-Maaria Leinonen-

Hänkin myös aika hyvä! :)

Happy
Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja nannannaa:
mikäs tämä provosuma nyt on?
Tämä ei todellakaan ole provo? Miksi ihmeessä näin ajattelet? Onko sinusta ok lähteä baariin kun vauva 3vkoa. ;( x 100000
Miksei olisi? Ei ainakaan mun arkeeni vaikuta toisten menemiset, eikä kaivele muutenkaan mitä toiset touhuaa.
Tätä välinpitämättömyyttä on ilmassa mitä suuremmassa määrin ja se on varsin ikävää minusta. Minusta ainakin ihmisluontoon kuuluu välittäminen lähimmäsistään ja varsinkin lapsesta. Se tulee jo luonnostaan. En minäkään ole tuomitsemassa sinällään ketään, kunhan edelleen ihmettelen ja suren lapsen puolesta. Ei ole mitään suvaitsevaisuutta sulkea silmänsä vääryydeltä. Se on helppoa, kun ei välitä!
Mä en kanna huolta kun omistani, paitsi jos vieras (lapsi) mun silmieni edessä kärsii henkisesti pahoin tai fyysisesti, soitan lastensuojeluun tai toimitan lääkäriin. :) Todellakin, elämä on helppoa kun elää omaa elämää!

vieras
Ja te ketkä ette oo ollu baarissa ollenkaan ootte sit niin hyviä äitejä? :D Ennemmin käyn tuulettumassa kun oon hiton takakireenä, mutta meillä kaikilla on eri tyylit ja ERI ELÄMÄNTILANTEET. Ei kaikki ole suunnitelleet raskauttaan. Joillekkin raskaus ja vauva voi olla aika shokki, vaikka onneksi muuttuukin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tinkerbelle:
Mielestäni meidän suomalaisten synkin piirre on juuri tämä "pidetään huolta vain omista asioista". Meiltä puuttuu yhteisöllinen vastuu, joka on sivistysyhteiskunnan tunnusmerkki - kertoohan se tietoisuudesta siitä etteivät kaikki pysty itseään puolustamaan ja että heikommat tarvitsevat vahvempien apua, pienemmät isompien. Siksi meillä on laissa säädetty mm. lasten, eläinten ja sairaiden hoidosta viranomaisten taholta, mikäli vastuullinen ei sitä riittävän hyvin tee.
Hah, kyllä puuttua saa kun on syytä, sitä tekevät monet ulkolaiset muttei suomalaiset usein. Sen sijaan Suomalais akat sekaantuu pikkuruisiin asioihin (yleensä koskevat toisia naisia, ja äitejä) ja näette aihetta näpäyttää ja korostaa omaa erinomaisuuttanne erilaisissa valinnoissa. Se ei ole lapsesta välittämistä se :)

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Jep:
Alkuperäinen kirjoittaja Takapiru:
:D Huono. ja vaikka olisikin totta niin so?? Mitä toisten tekemiset kuuluu sulle?
Ei herranen aika sentään. Miksi niin monet ajattelavat, että tämä olisi provo? Siis, ettekö meinaa uskoa, että näin on tapahtumassa vai mikä tässä epäilyttää?
Ihminen on laumaeläin ja jossain määrin myös tämän kautta toistenkin tekemiset vaikuttavat minuun. En elä umpiossa, jossa näitä ikävyyksiä ei tapahdu.
Kyllä mä uskon että löytyy äitejä jotka noin tekee, mutta en usko että sä puhut totta.

Ja ihan siks kun haisee sun tekstistä niin pahasti läpi.

En siis väitä etteikö tota tapahtuis.
Mikä tässä haisee? En ymmärrä, niin kerrotko? Olisi erittäin hauska tietää, miten onnistunkin niin epäuskottavasti ilmaisemaan itseäni, ettei kukaan usko. :D Jään pohtimaan asiaa todella ja kehittämään itseäni tässä suhteessa, jos suvaitset avautua syvällisemmin.

kunhan mietin
Hieman outoa, että tämmöisistä asioista, kun kirjoittaa niin kommentoijat käskevät olla puuttumatta toisten asiaan.
Siten, kun tapahtuu lapsensurmia tai jotain muuta kamalaa niin kaikki sanovat miksi kukaan ei puuttunut asiaan tai auttanut vanhempia.

Voihan tässäkin olla taustalla esim. synnytyksen jälkeinen masennus tms.

Eikä tartte paljon psykologiaa tuntea tietääkseen, että äiti on vauvalle koko maailma ensimmäisten kuukausien ajan. Vauva tunnistaa äidin tuoksun, äänen ja kosketuksen. Tottakai jokainen hoitaja hoitaa vauvaa hyvin. Eihän tässä olekaan siitä kyse, että vauva kuolee tai kärsii hoidossa. Tässä on kyse perusturvallisuuden luomisesta ja siitä, että ekojen viikkojen ajan vauva vasta totuttelee kohdun ulkopuoliseen elämään ja siihen hän tarvitsee äitiä.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Ei tulisi mieleenkään niin pientä vauvaa laittaa hoitoon ryyppäämisen takia :/
Mainittiinko tossa jossain kohti että lapsi menee hoitoon, ettei jäiskin isille :D
ap puhui monikossa, minä ainaki ymmärsin että ovat molemmat lähdössä, sekä äiti että isä.

ap
Ei ole kenenkään erinomaisuudesta tai itsensä jalustalle nostamisessa tässä kyse. Ei äitiydessä voi kilpailla! On monenlaista hyvää olemassa ja jokaisella omat tapansa toimia.

EN OLE EDELLEENKÄÄN sormeani heristämässä ja tuomitsemassa, vain surullinen ja hämmentynyt. Jokainen ihan varmasti tekee juuri niin kuin haluaa ja parhaaksi katsoo, mutta itse koen, että on ihan tervettä hämmäställä tätä asiaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Ei kaikki ole suunnitelleet raskauttaan. Joillekkin raskaus ja vauva voi olla aika shokki, vaikka onneksi muuttuukin.
Aivan, ei kaikki ole valmiita äideiksi. Voihan siihen kasvaa ja asiat muuttua mutta...
Jos raskautta ei ole suunnitellut se ei tasan tarkota sitä ettei olisi valmis äidiksi.

Jos sinä teet asiat jollain tyylillä se ei tasan tarkota että se olisi se ainoa oikea tyyli. Kaikki me olemme erillaisia.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Ei tulisi mieleenkään niin pientä vauvaa laittaa hoitoon ryyppäämisen takia :/
Mainittiinko tossa jossain kohti että lapsi menee hoitoon, ettei jäiskin isille :D
ap puhui monikossa, minä ainaki ymmärsin että ovat molemmat lähdössä, sekä äiti että isä.
Voihan ne mennä eripäivinä. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mua ihmetyttää, mistä löytyy kaksi niin urpoa ihmistä...eli 1) äiti joka haluaa jättää 3-viikkoisen vauvansa hoitoon mennessään itse baariin, ja 2) ihminen joka suostuu ottamaan ihan vastasyntyneen hoitoon sillä aikaa kun tämän vanhemmat menevät baariin.

Siis mä en ainakaan ottaisi vastasyntynyttä meille yökylään. No way. Ja jos olisin tyrkyttänyt omiani siinä iässä hoitoon isovanhemmille, kummeille, tädeilleni, veljelleni, kenelle vaan, niin taatusti olisivat sanoneet että eiköhän sun paikkasi ole vielä toistaiseksi vauvasi luona. En tosin olisi pystynyt tai halunnut olla erossakaan vielä noin pienestä.

Mutta meitä on moneen junaan, ja jotkut jää jopa asemalle.
Samaa mieltä. En mäkään ymmärrä, miksi kolmen viikon jälkeen pitää jo päästä baariin? Mä ymmärrän tunnin kahvilareissun (kun baariin nyt ei yleensä mennä vain tunniksi, ei mulla muuten mitään baareja vastaan...) tai jos äiti haluaa lenkille, mutta että kännit pitää päästä vetämään, niin...

Enkä tosiaan itse ottais noin pientä yökylään. En, ellei olisi aivan pakko (esim. äiti ja isä joutuisivat molemmat sairaalaan...).
Näin!!

vieras
Ei ole kenenkään erinomaisuudesta tai itsensä jalustalle nostamisessa tässä kyse. Ei äitiydessä voi kilpailla! On monenlaista hyvää olemassa ja jokaisella omat tapansa toimia.

EN OLE EDELLEENKÄÄN sormeani heristämässä ja tuomitsemassa, vain surullinen ja hämmentynyt. Jokainen ihan varmasti tekee juuri niin kuin haluaa ja parhaaksi katsoo, mutta itse koen, että on ihan tervettä hämmäställä tätä asiaa.
Jaa no miten sä lapsesta välität tässä tapauksessa, jos kerta olet niin huoltakantava persoona ja täysin päinvastainen ihminen kuin me muut välinpitämättömät :D Tarve vaan toisilla aukoa naamaa täällä, saa jotain ajankuluketta kun muutkin vähän "kauhistelee" (korostaa omaa erinomaisuuttaan perään).

Vieras
Ei kaikki ole suunnitelleet raskauttaan. Joillekkin raskaus ja vauva voi olla aika shokki, vaikka onneksi muuttuukin.
Aivan, ei kaikki ole valmiita äideiksi. Voihan siihen kasvaa ja asiat muuttua mutta...
Jos raskautta ei ole suunnitellut se ei tasan tarkota sitä ettei olisi valmis äidiksi.

Jos sinä teet asiat jollain tyylillä se ei tasan tarkota että se olisi se ainoa oikea tyyli. Kaikki me olemme erillaisia.
Jos äiti on valmis jättämään vastasyntyneen noin pitkäksi ajaksi hoitoon niin takuulla jossain on vikaa.

ap

Hyvä "vieras"! Ymmärrykseni syvä, enkä todellakaan ole putkinäköinenmustavalkoinenhormoonihuuruinensuperäippä, joka eläisi harhaluulossa, että oma tapani toimia on ainoa oikea. NOU NOU! Elän ja annan elää, mutta toisinaan lajitoverien, kuten Markus Kajo ilmaisisi, käyttäytyminen hämmentää ja tuntuu pahalle.

Yhteistyössä