HPV rokotus - kyllä vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Äh... Nyt se on meilläkin ajankohtainen enkä todella tiedä, mitä tehdä. Antaako lupa vai ei. Lapsi on hyvin sietänyt rokotteet joita on, saanut calmetoinnista lähtien. Nettiä koitin penkoa, mutta siellä nyt on puolesta ja vastaan yhtä paljon kommentteja.. Rokotetta on kuitenkin laitettu jo tovi, joten omakohtaisia kokemuksia varmaan jo löytyy täältäkin?

1. Miksi ottaa / olla ottamatta? Hyötysuhde vs. haitat?
2. Onko sinun lapsesi saanut jotakin sivuvaikutuksia? Millasia ja missä ajassa?
3. Kauanko rokotuksesta on nyt?

Eikä tarvi ottaa kantaa itse rokotebisnekseen. Tiedän kyllä miten se toimii... Tää nyt vaan tuntu sellaselta, että vois antaa ottaa, jos tekee sen mitä lupaa, mut sit taas toisaalta se on melko uusi rokote, että onko kaikkia sivuvaikutuksia (vasta pidemmällä viiveellä ilmaantuvia) todella vielä tiedossa...

Vastaan, koska sama edessä ja kokemuksen puutteesta, ilman vahvaa näyttöä hyödyistä, tyttöäni ei tulla rokottamaan.

Rokotusohjelmaan valittu Cervarix on heikkotehoisempi kuin kalliimpi rokote Gardasil 9. Yksi rokotuskerta ei riitä ja silti on arpapeliä mikä virus aiheuttaa lopulta esim. syövän. Miksi siis rokottaa heikkotehoisella ja pelätä sivuvaikutuksia. Enemmän luotan myöhemmällä ikää papa-kokeisiin ja ennaltaehkäisyyn muilla tavoin.
Itse en pysty pakottamaan lasta ottamaan rokotetta, joka voi pilata hänen elämänsä. Puolueettomia lisäselvityksiä tarvittaisiin enemmän ja selitys, miksi rokotusohjelmaan ei valittu kattavampaa rokotetta.

Selvittelyvaiheessa täälläkin. Mun tyttö on nyt 16 ja suuttui mulle yks päivä että miksi me halutaan tappaa hänet syöpään (ei siis ole saanut rokotetta), olivat puhuneet koulussa terv.tiedon tunnilla asiasta. Sanoin että otetaan selvää ja kyllä hän sen saa jos hyödyt voittaa haitat.

Yhteistyössä