HPV positiivinen!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelosta_sekaisin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelosta_sekaisin

Vieras
Moi,

Sain kolposkopian tulokset käteen. HPV positiivinen, korkean riskin viirustyyppi.. Onko muita? Onko tämä käytännössä syöpädiagnoosi tulevaisuuteen?

Lopeta tupakointi jos tupakoit, se auttaa (tupakoijilla muutokset menevät useimmin pahoiksi). Syö paljon D-vitamiinia ja niitä osterivinokaskapseleita vai mitä onkaan jotka tepsii papilloomaviruksiin. Kroppasi pitää taistella virusta vastaan niin ei tule mitään syöpiä.

Mä olen menossa helmikuussa kans kolposkopiaan,3kertaa ollu peräkkäin muutosta papassa.Nyt rupes vähän pelottamaan kyllä..
Miten yleisiä nuo kolposkopiat on muuten?

mulla oli luokka 2- muutoksia papassa pari vuotta, puolen vuoden välein otettiin näyte. sit tulin raskaaksi, ja meni n. vuosi ettei näytettä otettu, ja kas kummaa jälkitarkastuksessa otettu papa oli puhdas! ja ennen tätä rumbaa oli HPV:n aiheuttamia näkyviä muutoskia limakalvoilla emättimen suulla (kondyloomia) ja siitä kolposkopiaan jne....
mutta ei siis tarkoita syöpää, voit parantua täysin! :)

..mulla seuraava Papa maaliskuussa, sitten jos on taas muutoksia näkyvissä, taas kolposkopiaan. Jne... Joka puoli vuotta kunnes alkaa paranemaan tulos.

Kondylooma ja korkean riskin viirus ovat eri tyyppiset. Minulla ei ole kondyloomaa, vaan syöpä-riskin HPV-tyyppi.

Näkyviä syyliä aiheuttavat virustyypit eivät yleensä aiheuta syöpää.

Kannattaa pitää huolta elintavoistaan ja käyttää kondomia. Kondomin käytöstä vakisuhteessa ollaan usein eri mieltä, mutta yksi lääkäri sanoi siitä olevan hyötyä.

[QUOTE="diipadaa";22672342]Näkyviä syyliä aiheuttavat virustyypit eivät yleensä aiheuta syöpää.

Kannattaa pitää huolta elintavoistaan ja käyttää kondomia. Kondomin käytöstä vakisuhteessa ollaan usein eri mieltä, mutta yksi lääkäri sanoi siitä olevan hyötyä.[/QUOTE]

Voi ei..mulla ei oo kyllä mitään näkyviä ollu missään vaiheessa. :(

[QUOTE="diipadaa";22672342]Näkyviä syyliä aiheuttavat virustyypit eivät yleensä aiheuta syöpää.

Kannattaa pitää huolta elintavoistaan ja käyttää kondomia. Kondomin käytöstä vakisuhteessa ollaan usein eri mieltä, mutta yksi lääkäri sanoi siitä olevan hyötyä.[/QUOTE]

Niin tuo papa virus elää hetkisen myös vessanpöntönreinoilla ja lauteilla yms... Itse tai mies voi saada sen myös tuollaisesta??? toki seksi kai on se suurin tartuttaja.Käsitin että kumikaan ei suojaa,koska sukupuolialueilla tuo hpv viihtyy. Lähes kaikki ihmiset ovat hpv positiivisia,juuri tuli äärettömän hyvä dokumentti tuosta ja katsottiin se miehen kanssa.

Minun tarina on se että olin leikkauksessa,laserilla,hiljattain ja tilanne oli kehittynyt syövän esiasteiksi ja ihan vuodessa parissa.
Dokumentissa oli myös että tulehdus elää 2 vuotta elimistössä ja joko kuolee itsestään tai alkaa kehittämään syöpää. Eli ilmeisesti ap on saanut tuon hpv lähi vuosina tai aikoina.

Meillä oli miehen kanssa eroa juuri 3 vuotta sitten,miehellä oli silloin satunnainen juttu :( ei voi tietää,mutta kuvittelisin että kun mulla papat aina puhtaita ennen tuota ja parin vuoden päästä alkaa tapahtumaan. Siitä olen ollut hieman mietteissäni...

No mutta jos vielä joudun tuohon laseriin niin kuulema ei ole järkevää yrittää lasta,koska kohdunkaulaa on poistettu sitten jo niin paljon, 3kk päästä selviää onko syöpäsolut poissa vai ei... raskaita aikoija miettiä.

Kondomi ei suojaa naisesta mieheen tulevaa tartuntaa kovinkaan hyvin, koska miehellähän on pallitkin ihan "nesteessä" kun nainen kostuu ja tuohan elää peppuvaossakin... monilla miehillä se on peräaukon seutuvilla syylinä eivätkä itse edes tiedä. Ja tosiaan: wc-pöntöstä tuskin saa ellei hinkkaa pimpsaansa siihen reunaan ja juuri joku toinen ole tehnyt samoin. Saunan lauteilta kyllä saa jos istuu lauteille toisen jälkeen suoraan. Moni lapsi saanut kotisaunasta tai äidin/isän käsien välityksellä.

ei nyt sinänsä liity asiaan mut välikommenttina vaan että imetys aiheuttaa suuria muutoksia tuolla alapäässä. Papaluokka voi olla kakkosta ehkä jopa kolmosta ja ihan vaan imetyksestä johtuvaa.

[QUOTE="Vieras1";22672424]Niin tuo papa virus elää hetkisen myös vessanpöntönreinoilla ja lauteilla yms... Itse tai mies voi saada sen myös tuollaisesta??? toki seksi kai on se suurin tartuttaja.Käsitin että kumikaan ei suojaa,koska sukupuolialueilla tuo hpv viihtyy. Lähes kaikki ihmiset ovat hpv positiivisia,juuri tuli äärettömän hyvä dokumentti tuosta ja katsottiin se miehen kanssa.

Minun tarina on se että olin leikkauksessa,laserilla,hiljattain ja tilanne oli kehittynyt syövän esiasteiksi ja ihan vuodessa parissa.
Dokumentissa oli myös että tulehdus elää 2 vuotta elimistössä ja joko kuolee itsestään tai alkaa kehittämään syöpää. Eli ilmeisesti ap on saanut tuon hpv lähi vuosina tai aikoina.

Meillä oli miehen kanssa eroa juuri 3 vuotta sitten,miehellä oli silloin satunnainen juttu :( ei voi tietää,mutta kuvittelisin että kun mulla papat aina puhtaita ennen tuota ja parin vuoden päästä alkaa tapahtumaan. Siitä olen ollut hieman mietteissäni...

No mutta jos vielä joudun tuohon laseriin niin kuulema ei ole järkevää yrittää lasta,koska kohdunkaulaa on poistettu sitten jo niin paljon, 3kk päästä selviää onko syöpäsolut poissa vai ei... raskaita aikoija miettiä.[/QUOTE]

Voimia sinulle!
Minulla on Papa ollut vuosia luokka I, eli puhdas. Nyt yhtäkkiä 1,5 vuodessa III.. Vakiutisessa parisuhteessa jo 10 vuotta. En usko mieheni pettäneen minua enkä itse ole sitä tehnyt. Nämä muutokset voivat todellakin tulla yhtäkkiä. Minulla ehkä synnytys on laukaissut sen. Nyt viirustyyppikin on osoitettu ja se kuuluu korkean riskin tyyppeihin.. Mutta gynekologini rauhoitteli että ei kannata ajatella että se on automaattisesti syöpään johtava, vaan tiheällä seurannalla pystytään havaitsemaan pieniäkin muutoksia. Kuitenkin pelottaa..

Minulla oli joskus 2008 vuoden lopulla papassa todettu jonkinlaista "tulehdusta" ja suositus oli, että minun tulisi mennä uuteen papaan 12kk kuluttua. No minulle ilmestyi sitten sellainen oireeton haava ulkosynnyttimeeni, aivan emättimen alapuolelle, joka aukesi joka yhdyntä kerralla. Haava ei ollut kipeä eikä vuotanut mitenkään runsaasti vertakaan. Menin vasta 2010 syyskuussa papaan... Ja tulokseksi tuli viesti kotiin, että minulta otetussa papassa todettu solumuutoksia jotka vaativat jatkotutkimuksia, eli kolposkopia täytyy tehdä. Tehtiin kolposkopia ja todettiin korkean riskin HPV. Gyne soitti minulle kotiin ja kertoi tämän ja sanoi, että tule sitten 12kk kuluttua uuteen papaan.

Olin hyvin hämilläni. Enkä millään uskonut, että 12kk voisin odotella vaan ja mennä sitten papaan. Gyne sanoi tuosta haavastakin, että se on varmaan kroonista hiivainfektiota ja kehoitti laittamaan reseptivapaata hiivasieni-infektiovoidetta.

Käytin kahtakin eri hiivasieni-infektiovoidetta tuloksetta. Haava aina rapsahti auki yhdynnän jälkeen.
Menin helmikuussa 2011 uuteen papa-kokeeseen ja jälleen tulos sama kuin syksyllä 2010.
Ja nyt taas joudun kolposkopiaan. Melkoisen pelottavaa. Ei tässä kovin huolettomalla mielellä pysty olemaan
Olen peloissani ja järkyttynyt. Ja nyt pelottaa mitä kolposkopiassa löytyykään tällä kertaa.

Mieheni kanssa haluaisimme lapsia alkaa yrittämään, mutta nyt kyllä pelottaa, että taitaa jäädä koko asia vain haaveeksi. Olen 29-vuotias.

Se taitaa olla lähes kaikilla tuo papilloomavirus.. Joka vuosi vaan papa testeihin.

Totta, että papilloomavirus on monilla. Mutta papilloomaviruksia on oikeastaan kolmenlaisia:

1) viruksia, jotka eivät aiheuta mitään muutoksia elimistössä eivätkä aiheuta myöskään mitään sairautta eli ne ovat viruksia, joita kantaessaan ei ole mitään huolta

2) viruksia, jotka aiheuttavat ulkoisia syyliä eli kondyloomia. Nämä virukset eivät yleensä aiheuta sitten solumuutoksiakasvaimia/syöpää

3) viruksia, jotka aiheuttavat solumuutoksia/kasvaimia/syöpää

Eli tosiaan kuten joku jo sanoikin, jos on kondyloomia eli niitä näkyviä syyliä, niin ei yleensä ole syytä pelätä syöpää. Lisäksi muistuttelisin mieleen, että puhdas papa ei ikävä kyllä takaa sitä, etteikö voisi olla esim. virustyyppiä joka aiheuttaa kondyloomia, sillä kondyloomat tulevat yleensä ulkosynnyttimiin ja papa taas otetaan kohdunkaulalta.

Ohoh, tutkiiko ne nykyään sen virustyypinkin. Joskus 15 vuotta sitten kyselin asiasta ja sanottiin, ettei niitä virustyyppejä tutkita. Hieno homma, jos nykyään saa tiedon, mitä virustyyppiä kantaa. Melkein kaikillahan HPV kuitenkin on. Ja jos on semmonen korkean riskin virustyyppi, niin sitten vaan pitää käydä useammin papassa. Ei se kuitenkaan tarkoita, että jossain vaiheessa syöpä tulisi. Ellet sitten elä 500 vuotiaaksi.

Minulla oli pahanlaatuisia solumuutoksia ja otettiin pala pois kohdunkaulalta laser-silmukalla vuonna 2002. Sen jälkeen papa ollut puhdas. Ja lapsiakin syntynyt 3 sen jälkeen, ei ole vaikuttanut raskauksiin millään lailla että on operoitu kondunkaulaa.

Mulla taas on vaikuttanut raskauteen! Mulle siis tehtiin loop-hoito v.2002 kun olin 20v (papa luokka 3). Kohdunkaula lyheni sen verran et on enää 2cm jäljellä (normaalisti sen 3-4cm).

5-vuotta sitten tulin raskaaksi ja rv27 huomattiin että kohdunkaula oli ilman supistuksia lyhentynyt yhteen senttimetriin :( Jouduin olemaan viikon sairaalassa vuodelevossa. Tilanne pysyi samana ja pääsin kotiin tosin sain käskyn lepäillä mahd paljon. Rv 30 uskaltauduin liikkumaan varovasti ja lopulta tyttö syntyi rv 36+4.

Jos joskus saan toisen lapsen niin on siinäkin riski että syntyy ennenaikaisesti.

Mulla onneksi ollut tuon loop-hoidon jälkeen papa aina luokkaa yksi. Nyt ensi viikolla olen menossa kahden vuoden tauon jälkeen taas papaan ja toivon että olisi taas yksi sillä ihan lähiaikoina ei ole suunnitteilla toista lasta ja jos vielä jouduttais alhaalta operoimaan niin multa lähtis varmaan koko kohdunkaula ja seuraavan raskauden joutuisin varmaan plussaamispäivästä asti olemaan vuodelevossa :/

On tuo HPV kyllä sellainen, että kamalan stressin ja pelon saa aikaiseksi.
Ja kamalasti pelottaa jos joudun noihin hoitoihin: loop-hoito.
Ikäkin alkaa painamaan, joten olisi mukavaa alkaa jo noita lapsiakin hankkimaan, mutta ei tässä nyt taida niitä edes ruveta miettimään.

Itselläni oli tosiaan papa-kokeen vastaus nyt helmikuussa kondylooma, LSIL
Toivon vaan kovasti, että tämä virus nyt vaan helittäisi otetta minusta. Mutta toisaalta pelottaa aikalailla, sillä jos minulla on ollut jo vuonna 2008 jotain häikkää papassa ja nyt 2010 löytyi tuo korkean riskin HPV ja nyt 2011 edelleen LSIL papassa, niin apua!!! Sehän on silloin vain kehittynyt eteenpäin, eikä edes meinaa rauhoittua minun elimistöstäni.

..mulla seuraava Papa maaliskuussa, sitten jos on taas muutoksia näkyvissä, taas kolposkopiaan. Jne... Joka puoli vuotta kunnes alkaa paranemaan tulos.

Kondylooma ja korkean riskin viirus ovat eri tyyppiset. Minulla ei ole kondyloomaa, vaan syöpä-riskin HPV-tyyppi.

Kyllä tuo Kondylooma ja korkean riskin HPV on toisiinsa verrannollisia, sillä jos minulla oli koepaloissa tulos korkean riskin HPV ja kondylooma, niin mites se on sillion mahdollista jos ne ei toisiinsa liity???

Itselläni ei ole koskaan ollut mitään näkyviä juttuja, mitä kondylooma aiheuttaa. Mutta näin minulle annettiin vastaus, mustaa valkoisella.

Kyllä tuo Kondylooma ja korkean riskin HPV on toisiinsa verrannollisia, sillä jos minulla oli koepaloissa tulos korkean riskin HPV ja kondylooma, niin mites se on sillion mahdollista jos ne ei toisiinsa liity???

Itselläni ei ole koskaan ollut mitään näkyviä juttuja, mitä kondylooma aiheuttaa. Mutta näin minulle annettiin vastaus, mustaa valkoisella.

Eivät liity toisiinsa. Kondyloomaa aiheuttavat virukset ovat matalan riskin viruksia, eli sinulla on sitten molempaa sorttia.

NÄinhän siinä nyt sitten kävi...
Kolposkopiassa löytyi selkeitä muutosalueita... silloin syksyllä tehdyssä ei löytynyt muutosalueita...
:o(((

No hyvä, että seurataan noin tiheään. Mikä luokka muutoksissa? Saitko suoraan ajan johonkin toimenpiteeseen vai seurataanko vielä?

Mulle ei koskaan ole erityyppisistä papilloomista puhuttu mitään. Kondylooma on todettu, mutta ei se ole aiheuttanut näkyviä syyliä, pieniä muutoksia kylläkin, jotka on poistettu lähinnä varmuuden vuoksi. Olen ollut myös siinä uskossa, että syöpäriski on korkeampi, mikäli kondylooma on todettu.

Yhteistyössä