hormoonikierukka

• Viestiketjun aloittaja kaustinen
  • Ensimmäinen viesti
kaustinen
Kertokaa kokemuksia hormoonikierukasta! Itse laitatin sellaisen kolme kuukautta sitten. Ok, piti olla välivuotoja ym aluksi 3 - 6 kk, mutta nyt kuukautiseni tulevat 2 vkon välein. Lähes kaikki ovat kertoneet päinvastaista, ettei kuukautisia tule lainkaan tai todella harvoin. Vuoto on tosin paljon niukempaa, mutta eihän tätä kestä! Ennen sain olla rauhassa ilman vuotoa 30-35 pv. Nyt mietin että heivaanko kalliin kierukkani nyt jo menemään vai odotanko sinnikkäästi sen puoli vuotta josko ihme tapahtuisi. Kertokaa!

Samma här
Mun ensimmäiset menkat kestivät reilut 3 viikkoa kierukan asettamisen jälkeen. Vuoto oli niukkaa ja joskus vessassa käydessä, pyyhkiessä, jotain väriä jäi paperiin.
Nyt odottelen että alkaako ne seuraavat menkat nyt viikon päästä, eli kuivaa kautta olisi vain se viikko.
Mutta tämähän voi tosiaan kestää sen puoli vuotta, kuten lääkäri ennusti. Sit ei pitäis menkkoja enää tulla ???

Täällä myös
Sama homma mulla. Vielä odotan kuukauden ja sitten menen tohtorille ja sanon, että tarttis tehdä jotain.
Nimittäin soitinkin hänelle jo kerran ja kävin näytillä, mutta kaikki näytti olevan kohdallaan.
Ei tätä jatkuvaa tiputusta jaksa. Eilenkin näytti siltä, että nyt se tiputtaminen loppuu, mutta paskanmarjat, tänään vuoto olikin sitten jo runsasta.
Mulla tämä on toinen kierukka. Eka oli Levonova, ja se todella lopetti kuukautiset lähes kokonaan. Ehkä 2 - 4 kertaa vuodessa pientä tiputusta ja silloinkin pärjäs pikkuhousun suojalla.
Nyt tämä toinen (toisella nimellä, en vaan muista mikä), olenkin jo epäillyt, että onkohan tässä ainesosat ihan kohdallaan.

Mutta naiset, kuullaampa kokemuksia!

5xmamma
Kärvistelin kyseisen kierukan kanssa melkein 5 vuotta. Jatkuvia alamahakipuja, alaselkäkipuja, jalkasärkyä, tiputtelua jne. ja kierto kesti muutamasta päivästä muutamaan kuukauteen mutta aina kuitenkin runsaampikin vuoto ilmaantui ja kesti parikin viikkoa putkeen. Mieliala heitteli tosi rajusti. Olin joko äkäinen tai helvetin äkäinen. Yritettiin tasoittaa Teroludilla, ei auttanut.
Nyt Cerazette minipillerit ja enpä vaihtais mihinkään. Ei mitään sivuvaikutuksia.
Mutta...vain kokeilemalla tietää:)

kaustinen
Kaikki mahdolliset E-pillerit ja muut hormoonivalmisteet olen kokeillut. Tämä kierukkakin on nyt varsinaisesti ihan muuhun kun ehkäisyyn, välivuotoihin ym naistenvaivoihin, tarkoitettu. Ehkäisyä en tarvitse, piuhat on poikki. Huomaan että mielialavaihteluja on, muttei läheskään niin paljon kun E-pillereissä (tod. monta merkkiä olen vuosien varrella kokeillut). Alkaa kärsivällisyys vaan hiipua kun tämä oli ns viimeinen toivoni. Mulla on tosi hankalat vaivat, mutta mitään vikaa ei löydy. Paikat on tsekattu moneeen kertaan, papa, ultra, tähystys, gyn.tutkimus ym ym. Vaihdevuosia odotellessa, meneehän tää näinkin!!! Kertokaa lisää kokemuksia vaan.

Täällä myös
No Mirenahan se oli ;)
Nytkin on vuotanut 9 päivää. Välillä tiputtaa ja sitten taas vuotaa. Kohta menee hermot....
Mut gyne sanoi, et koeta vielä huhti - toukokuu kestää, niin sitten jos ei tasoitu, niin tehdään jotakin.

kaustinen
Mirena täälläkin. Tasan 2 vkon välein tosiaan suht kunnon kuukautiset ja muina aikoina epämääräisiä lurahduksia pöksyihin, valkovuotoa ym. Ei houkuttele kun kesällä olis pitkä matkakin edessä. Muuten olisin heittänyt koko härvelin menemään, mutta on tää sen verran hintava et sinnittelen sitten vielä sen 3 kk, jolloin tulee maagiset puoli vuotta täyteen. Kiva kuulla että ongelmaa muillakin kun olen kuullut pelkkää positiivista vaan tähän asti!

mm
Mä kärvistelin vuoden Mirenan kanssa ja nyt kävin se otattamassa pois. Ei oikein napannut kun vuotoa kesti 9-12päivää ja taukoa oli maksimissaan 16päivää, yleisemmin vaan 13......... Muuten se vekotin oli tosi hyvä, ei mitään vaivoja eikä seinille hyppimisiä niinkuin muista hormonaalisista jutuista. Nyt sitten kun härveli oli otettu pois, niin tauko piseni muutamalla päivällä ja menkat kesti huimat neljä päivää ja sai käyttää tampaxeja=) AAAAH miten on kivaa taas=)

mm
Niin sitä vielä piti, että mulla oli alkuaika ihan tuskaa, ensimmäiset 5kk suunnilleen koko ajan tiputteli tai vuoti. Ja loppuajan menkat oli sitten melkein samanlaiset kuin ennen kierukkaa. Oli tosi kiva kun tuttu hehkutti kuinka sillä loppu samantien menkat kun oli ottanut mirenan...........

kestihän se
vuoto melkein puoli vuotta. Terolut kuuri 10 pv. lopetti tiputtelun ja nyt vuoto tulee harvemmin n.2-3kk:n välein ja jos jatkuu pitempään syön terolut kuurin ja siihen loppuu. Muuta vaivaa kierukasta ei ole ollut enkä otattaisi pois on se vaan niin hyvä keino runsaisiin kuukautisiin.

jane
Huonoja kokemuksia täälläkin, eli ei sovi kaikille. Minulla oli aiemmin Levonova, ehti olla n. 4 vuotta ja sitten piti muun tulehduksen vuoksi poistaa. Muistelen, että tiputtelut jäi aika lailla pois muutamassa kk:ssa ja jäljelle jäi säännöllinen niukka vuoto kerran kk:ssa.
Mirena laitettiin n. 1 v. 4 kk sitten ja pelkkiä ongelmia: jatkuvaa pientä tiputtelua ja omituista vetistä vuotoa, ei yhtään päivää ilman jotain suojaa. Varsinaiset kuukautiset niukat, lisäksi alavatsakipuja, välillä aika kovastikin. Ja kun lopulta täysin kypsyneenä menin otattamaan pois, kohtalon ivaa: langat kadonneet eli naistentautien pkl:lla kivulias poisto, onneksi onnistui ilman kaavintaa. Ei enää ikinä kierukkaa!!
Kaupan päälle Mirenasta vielä ihon voimakas rasvoittuminen/akne.
Nyt parin viikon päästä poistosta ekat normaalit kuukautiset ja välipäivät ilman pikkuhousunsuojia, jee!!!

piia
Kärsivällisyyttä :)
Mulla ensin loppui pariksi kuukaudeksi, sitten alkoi tiputteluvuoto useamman viikon (pärjäsi ph-suojilla), mutta kyllä se siitä sitten väheni ja yleensä niin tekeekin.

Nyt kierukka ollut vuoden verran ja viime viikolla oikein yllätyin kun moniin kuukausiin tuli pienen pientä vuotoa viikon verran.

kaustinen
Viimein meni hermot, vuodot tulivat edelleen 2 vkon välein ja joka kerta runsaampina. Nämä viimeiset eivät sitten loppuneetkaan vaan yltyivät päivä päivältä. 12 vuotopäivänä vuoto oli jo rutkasti runsaampaa kun normaalit kuukautiseni. Otatin kierukan pois ja vuosin vielä 4 pv tod. runsaasti ja nyt loppui.
Jotenkin tuntuu että Levona on sopinut ihmisille paremmin, onko niissä eroja noin paljon, mulla oli se Mirena.

mirena 2vkoa
Hui jos tiputtelee monta päivää ja 2 viikon välein. Mulla oli kuparikierukka 7kk ja todella runsasta vuotoa 30pv/kk. Siinä on teille menkat.
Nyt olen kuin seitsemännessä taivaassa kun asettamisen jälkeen tiputteli 4pv ja sitten 10 päivää ilman mitään ja nyt taas vuotaa ihan normaalin verran! Ihanaa kun ei jatkuvasti tarvii pitää niitä kaikkein isoimpia siteitä mitä kaupasta löytyy! Olen onnellinen kun saa välillä käyttää pelkkää pikkuhousun suojaa!

Täällä myös
Heissan!

Minulla oli edellinen myös Levonova, ja vuodot loppuivat lähes kokonaan....mutta tämän Mirenan kanssa....nyt alkaa olla hermot mennyt.
Kesäkuun puoliväliin katson ja sitten otatan sen pois, jos tämä ei tästä tasaannu.
Minulla on myös edellinen vuoto kestänyt reilun pari viikkoa ja nyt ollut vuotamatta noin viikon ja koko ajan odottelen, että koska alkaa taas uudelleen....
Kivaa hommaa ;-)

Kolmas menossa
Ensin oli Levonova, alkuun tiputteli useamman kuukauden, sen jälkeen kuukautiset loppuivat. Sitten vaihdettiin Mirenaan; pari päivää pienen pientä tiputtelua ja loppui taas. Käytännössä olen ollut ilman kuukautisia nyt 14 vuotta.

Yhteistyössä