Hormoonikierukasta kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FANG-ANN-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

FANG-ANN-75

Aktiivinen jäsen
17.06.2004
6 695
1
36
Sain sellaisen 2h sitten. Kiinnostaa millaisia kokemuksia kullakin :wave:
Mirena siis.

1) millaiset vuodot/kierto jne ENNEN laittoa?
2) laiton syy?
3) millaiset vuodot laiton jälkeen ja kuinka pian esim pieneni tai loppui vuodot?
4) huonot sivuoireet?
5) mukavat vaikutukset?
6) muuta? (esim että tippuiko itsestään ulos ja jos, minkä ajan päästä laitosta? tulitko raskaaksi sen kanssa jne...).

Kiitos vastaajille :flower: :flower: :flower:

kierto 28 päivää ja vuoto todella runsasta (parissa tunnissa super-tamponista läpi, kuten myös siteestä ja yöllä sai ravata muutamaan otteeseen vaihtamassa yösidettä jos ei halunnut herätä verilammikosta). Vuotoa oli 5 päivää kerrallaan, 3 ekaa päivää oli pahimmat.

2) laiton syy?
runsaat kuukautiset ja ehkäisy

3) millaiset vuodot laiton jälkeen ja kuinka pian esim pieneni tai loppui vuodot?
ensin tiputtelin miten sattuu muutaman kuukauden, mutta kun tasaantui niin vuodot loppui joksikin aikaa kokonaan, jonka jälkeen ne alkoivat tulemaan säännöllisesti, mutta HUOMATTAVASTI pienempänä kuin ennen kierukan laittoa.

4) huonot sivuoireet?
minulla ei varsinaisesti ole ollut mitään. Nyt on jo toinen kierukka menossa.
Ekan kierukan laittaminen ja pois ottaminen oli mielettömän kivuliasta, koska en ollut saanut vielä lapsia siinä kohtaa. Mutta tämä toinen kierukka meni todella kivuttomasti paikalleen kun nyt on paikat pasin lapsen jäljiltä vähän eri kunnossa ;)

5) mukavat vaikutukset?
Menkat väheni ja loppui joksikin aikaa kokonaan. vaivaton ja huoleton (siis kun elää parisuhteessa eikä taudeilta tarvitse suojautua)

6) muuta? (esim että tippuiko itsestään ulos ja jos, minkä ajan päästä laitosta? tulitko raskaaksi sen kanssa jne...).
Kierukka kun otettiin pois niin 4 kk siitä tärppäsi ja tulin raskaaksi.

1) Runsaat vuodot, suht säännöllinen kierto.
2) Järkyttävät kuukautiskivut!!
3) Aluksi oli tosi pitkiä, mutta vähävuotoisia menkkoja. Nyt likemmäs 2 vuoden jälkeen vuodot on melkein kokonaan loppuneet.
4) Selkäfinnit
5) Menkkakivut kokonaan pois, menkatkin melkein.
6) Älä heitä heti kirvestä järveen vai kaivoko se on, vaikka tuntuis että aina vuotaa. Itse olin monta kertaa vähällä poistattaa koko kierukan, mutta malttini palkittiin! =)

Alkuperäinen kirjoittaja NewArtRiot:
1) Runsaat vuodot, suht säännöllinen kierto.
2) Järkyttävät kuukautiskivut!!
3) Aluksi oli tosi pitkiä, mutta vähävuotoisia menkkoja. Nyt likemmäs 2 vuoden jälkeen vuodot on melkein kokonaan loppuneet.
4) Selkäfinnit
5) Menkkakivut kokonaan pois, menkatkin melkein.
6) Älä heitä heti kirvestä järveen vai kaivoko se on, vaikka tuntuis että aina vuotaa. Itse olin monta kertaa vähällä poistattaa koko kierukan, mutta malttini palkittiin! =)

Kiitos :flower: . Näin teen. Mulla takana n.vuosi muutenkin runsaita vuotoja välivuotoineen joten olen tottunut vuotamaan. Mulle hoitaja sanoikin et ei saa säikähtää jos vuotelee alussa.

1) Poika oli 9kk kun kierukka laitettiin..kuukautiset ei ollu vielä alkanu synnytyksen jälkeen. Mut normaalisti menkat tosi säännölliset 4 viikon välein vuotoa 5-6 päivää ja maha ja selkä tosi kipeinä.
2)Kierukan halusin koska on jo kolme lasta..lapsiluku täynnä. Tuntui helpoimmalta ehkäisyltä joten päädyin siihen.
3)Alkuun oli vuotoa parisen kuukautta..reilun viikon verran isompaa sitten enää pientä tiputtelua..ekat kunnon menkat 10kk laiton jälkeen.kunnollista vuotoa kolme päivää. Sen jälkeen tiputtelua pari viikkoa. Kierukan laitosta on nyt 11kk. Noiden ekojen mekkojen jälkeen alko maha- ja selkäkipu. Kolme viikkoa kestin niitä ja menin lääkärille. Tarkisti kierukan ja se oli hyvin paikallaan. Määräs antibiootit kohtu- ja emätintulehdukseen.
4) No jos nuo tulehdukset johtu kierukasta niin ne.
5)Menkkoja tosi harvoin eikä menkkakipuja. Ja tosiaan tuo ettei viiteen vuoteen tarvii huolehtia ehkäsystä on kyllä iso plussa.

Daria: mulle lääkäri sanoi että se 5v lukee kierukasta siksi kun tutkimukset kesti kuulemma 5v ja siksi se laitettiin rajaksi mutta KÄYTÄNNÖSSÄ kestää kuulemma 7-8v :wave: Siskolle sanottiin samaa kun vaihtoi joskus vanhaksi luulemansa kierukan.

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Mirena siis.

2) laiton syy?
4) huonot sivuoireet?
5) mukavat vaikutukset?

1) Vuosin kuin seula ja aina täyden viikon
2) Vuodon väheneminen ja tietysti hyvä ehkäisy
3) ensimmäisen jälkeen vuosi n. kuukauden verran muistaakseni, sen jälkeen ei tipan tippaa. Toinen laitettiin kuopuksen syntymän jälkeen eikä silloin ollut kuukautiset edes alkaneet. Tämä kolmas vaihdettiin "lennosta", eikä vuotoja tullut.
4) ei ole
5) EI VUOTOJA!!!!
6) ei tule mitään mieleen.

Daria: mulle lääkäri sanoi että se 5v lukee kierukasta siksi kun tutkimukset kesti kuulemma 5v ja siksi se laitettiin rajaksi mutta KÄYTÄNNÖSSÄ kestää kuulemma 7-8v :wave: Siskolle sanottiin samaa kun vaihtoi joskus vanhaksi luulemansa kierukan.

Aivan. 5v on kuulema valmistajan takuu. Minulla 2. oli 7 vuotta. Gyne sanoi, että niin kauan kun ei vuotoa tule niin tehoa on. Että kun alkaa tiputella, niin teho heikentynyt.

Mirena siis.

2) laiton syy?
4) huonot sivuoireet?
5) mukavat vaikutukset?

1. 20 päivän vuotamisen jälkeen alkoi pukata anemiaa. Kierto ihan sekaisin.
2. Runsaiden vuotojen vuoksi laitettiin, ei muuten ehkäisyn tarvetta.
3. alkuun näppylöitä naamassa, runsaat vuodot tasaantuivat heti ekan kuun jälkeen ja tuli normaali tasainen kierto. Puolen vuoden jälkeen loppui kokonaan ja nyt ehkä kolme kertaa vuodessa tuhrua kolme päivää. Pikkuhousunsuojalla pärjää.
4. luulin että paininnousu mutta ruojkavaliota korjaamalla olen oikeissa mitopissa joten mun kohdalla oli tekosyy
5. ei kuukautisia on maailman suurin plussa. Ei mitään tuntemuksia, kipuja ym.Ei muistettavaa kun on ehkäisy koko ajan hoidettuna
6. harmittaa että kohta alkaa olla vaihdon aika ja elkään että teho heikkenee ja vuodot alkaa.

Mirena siis.

2) laiton syy?
4) huonot sivuoireet?
5) mukavat vaikutukset?

1) epäsäännöllinen, suht runsaat+kivuliaat kuukautiset

2) pillereiden epäsopivuus ja ehkäisyn tarve

3) tiputtelua oli muutama viikko laitosta, sitten säännöllinen kierto, joka kuukausi oli menkat mutta hyvin niukat ja kivuttomat eli niukkeni käytännössä heti.

4) ei mulla ollu huonoja oireita. käytössä se oli mulla vuoden, kunnes poistettiin vauvatoiveiden myötä.

5) kipujen loppuminen, kivut olivat ajoittain todella kovat. vuodon väheneminen. ja huoleton käyttö ei tarvinnut muistella ehkäisyä koko ajan.

6) mulle se ainakin oli aivan ihanne ratkasu ja varmasti tulen tulevaisuudessa kierukan laittamaan uudestaan.

Mä en jaksa vastailla kysymyksiin, mutta suosittelen!

Itselle laitettiin koska muu hormonaalinen ehkäisy ei käynyt, en ollut synnyttänyt, laittaminen kivisti, poisottaminen SATTUI, mutta olin tyytyväinen, kuukautiset jäi pois, tuli säännöllisinä poisoton jälkeen.

Mirena siis.

2) laiton syy?
4) huonot sivuoireet?
5) mukavat vaikutukset?

1) Runsas vuoto, vuotopäiviä n. 7 vrk ja kierto 22 vrk.
2) Ehkäisy ja vuodon tasaantuminen, mahdollisesti jopa sen loppuminen kokonaan.
3)Vuoto laiton jälkeen kesti n. 2 kk, tämän jälkeen pientä tiputtelua kunnes imetys loppui ja helvetti pääsi valloilleen: kuukautiset kaksi kertaa kuukaudessa, vuotopäivät 5-6, välivuotoa koko ajan, hyytymiä jne.
4) Ks. yllä.
5) No ainakin vastoin parempaa tietoa ehkäissyt on.
6) Parin viikon päästä gynellä käynti ja todennäköisesti siirtyminen minipillereihin.

- kierto 32 päivää kuukautiset kestää 5 päivää, allwaysin normaalilla siteellä selviän.

2) laiton syy?
- lääkäri suositteli että tulee pienemmät sivuvaikutuset ku pillereistä

- tiputtelua 4kk putkeen ja kuukautiset jatku normaalisti.

4) huonot sivuoireet?
- finnit, painonnousu, päänsärky, alavatsakivut,tulehdukset.

5) mukavat vaikutukset?
- ei ollut.

- tuli tulehdus kierre päälle ja johtui selkeesti kierukasta ei ikään ennen ollu tuleh. tästä lähtien käytän minipillereitä tai kondomia.

1) millaiset vuodot/kierto jne ENNEN laittoa? Ei ollut vielä menkat alkaneet synnytyksen jälkeen (puoli vuotta synnytyksestä)
2) laiton syy? ehkäisy, kun e-pillereitä en enää saanut
3) millaiset vuodot laiton jälkeen ja kuinka pian esim pieneni tai loppui vuodot? Vuodin pienehköä tiputtelua yhtä soittoa reilun kuukauden ja sen jälkeen noin kuukauden välein ollut pientä vuotoa, välillä edellisestä vuodosta ollut vain pari viikkoa.
4) huonot sivuoireet? Välillä järkyttävä määrä valkovuotoa ja se, että en oikein luota kapistukseen, kun langat ei enää oikein tunnu, ni miten voi luottaa, että on edelleen paikallaan.
5) mukavat vaikutukset? Helppo, kun ei tartte muistaa napsia pillereitä.

Yhteistyössä