Hormooni kierukka ja imetys!

Onko kokemusta!

Onko kenellekkään asennettu hormoonikierukkaa kun olette imettäneet?

Mulle sairaalan lääkäri sanoi jälkitarkastuksessa, että sen voi asentaa, vaikka imettää. No nyt sitten neuvolassa eli terveyskeskuksen terveyden hoitaja sanoi, ettei sitä voi laittaa.

Itse uskon kyllä sitä sairaalan lääkäriä, mutta täytyy vielä soittaa ihan gynegologille ja varmistaa asia!
 
Kuparikierukkaa saa käyttää imetyksen aikaan ku siinä ei ole kovin paljoa sitä hormoonia.
JA minulle neuvolantäti sanoi,ettei lääkärit laita,mut sit ku kävin lääkärillä niin sanoi,et tottakai he sen laittavat ku kerta olen synnyttänyt... Ja se välillä vähän riippuu kuulemma lääkäristä sanoi neuvolantäti.
 
Kuparikierukassa ei oo hormoonia. vaan ehkäisy teho perustuu kupariin ja siihen, että on vieras esine joka häiritsee hedelmöittymistä.

Täytyy soittaa maanantaina yksityiselle gynekologille ja kyyä voiko sen asentaa kun imettää!
 
Luulisin käytännön vaihtelevan. Kierukkahan laitetaan yleensä kuukautisten aikana, jolloin se menee parhaiten paikoilleen. Imettävällä ei kuukautiset ole välttämättä alkaneet tai ne ovat epäsäännölliset vielä. Eli kierukan laittoaikaa voi olla hankala varata. Toinen syy on, että jos synnytyksestä on alle puoli vuotta on paikat ehkä vielä arat ja limakalvot ohkaiset. Lääkärit, jotka ovat paljon asentaneet kierukoita on varmaan niin paljon työkokemusta, että voivat laittaa aikaisemminkin, tietävät että onnistuu. Lisäksi papa koe täytyy olla puhdas eikä se saa olla yli 3 kk. vanha. Ja tietysti täytyy olla varma ettei ole raskaana, joten siksikin parempi laittaa kuukautisten aikana. Hormonikierukassa on jonkin verran hormoneja, tietääkseni vähemmän kuin minipillereissä ja vaikutus on vain paikallinen eli kohtuun. Pillerithän vaikuttavat koko elimistöön. Joten hormonit eivät ole syynä miksi lääkärit eivät mielellään kierukkaa laita imettäville vaan jokin muu syy.
 
Minulle on laitettu toisen lapsen imetyksen aikana. Kolmannenkin jälkeen yritettiin (imetin siis), mutta synnytyksestä oli kulunut n. 1/2 vuotta ja kohtu oli liian pieni eikä laitto onnistunut (menkat eivät siis olleet alkaneet). Jos synnytyksestä olisi ollut vähemmän aikaa, olisi laittokin ollut ilmeisesti ongelmaton =)
 
Mulle laitettiin just joulukuussa hormonikierukka ja imetän siis edelleen.
Kierukka sisältää ainoastaan keltarauhashormonia, joka ei vaikuta maidon määrään eikä laatuun. Maitoon tosin erittyy mitattavia (ei siis mittavia määriä :kieh: ) määriä hormonia, mutta sen ei ole todettu vaikuttavan yli kuusi viikkoa vanhoihin vauvoihin.

Mulla ei ainakaan ole vaikuttanut imetykseen lainkaan. Mulla oli tosin menkat jo alkaneet, joten laitto oli sen takia helppo ajoittaa (aina olleet säännölliset). Yleensä suositellaan että olisi kulunut n. puoli vuotta synnytyksestä, mutta laittavat monesti heti synnytyksen jälkeenkin. www.tohtori.fi osoitteesta kannattaa käydä lukemassa lisää aiheesta kohdasta ehkäisy, siellä oli hyvin kerrottu kaikesta.
 

Yhteistyössä