hormonikierukka?

  • Viestiketjun aloittaja Tinttaraa
  • Ensimmäinen viesti
Amira-78
Hei,

Kun viime kuussa kävin omani poistattamassa, terkka sanoi että oman hormonituotannon pitäisi käynnistyä samantien.
Tuloksia tässä nyt sitten itsekin odotellaan... :) - ja tietty olis kiva kuulla toisten positiivisia kokemuksia asiasta. ;)
 
Tinttaraa
Kiitos tiedosta :)

Minulta poistetaan kierukka reilun viikon päästä. Mietin sitäkin, että koskakohan ne menkat sitten alkavat... Minulla kun on hormonikierukka vaikutanut niin, ettei ole vuotoa ollekaan. Odotuksen, imetyksen ja kierukan takia minulla ei siis ole ollut menkkoja melkein kolmeen vuoteen! Tästä tuleekin kiintoisaa, varmaan värjäytyy muutama valkoinen kesämekko kun ei ole taas tottunut varomaan :LOL: :LOL:

Jännityksella odotetaan siis, mitä tässä käy ja milloin

:p
 
Multa poistettiin hormonikierukka elokuussa, ja positiivisen testin tein heti lokakuun alussa :)

Kierukka (tai siis 2 peräkkäin) ehti olla yli 7 vuotta ja silti tärppäsi heti, ekasta kunnon kierrosta. Heti poiston jälkeen tuli sellaiset minimenkat kyllä. Kierukan aikana ei kuukautisia oikeastaan ollut ollenkaan.
 
Multa poistettiin hormonikierukka lokakuun lopussa, marraskuun lopussa tuli ensimmäiset kuukautiset, siitä 30 pv:n päästä toiset kuukautiset ja tammikuussa plussasin. Eli kahdet kuukautiset kerkes tulla ja kierto oli heti säännöllinen.
 
Minulta on poistettu hormonikierukka pari viikkoa sitten. Itselläni oli 2 peräkkäistä kierukkaa, yhteensä 11 vuotta.

Olipa mukava lukea teidän positiivisia kokemuksia raskaaksi tulosta, antoi toiveita minullekin :)

Lääkäri ilmoitti kierukkaa poistaessa, että raskaaksi voi tulla vaikka heti ensimmäisessä kierrossa.

Ja siksi ihmettelenkin tätä:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 17:05 Vieras kirjoitti:
Hormonikierukan jälkeen suositellaan kohdun ohentuneen limakalvon aiheuttaman keskenmenoriskin takia kunnon luomumenkkaputkea ennen raskautta.

Mistä kuultua? Pitääkö tosiaan paikkaansa? Onko riippuvainen kierukkamerkistä?
 
Eipä taida tuo "luomumenkkaputki" mikään kovin virallinen suositus olla - Levonovan/Mirenan omissa matskuissa ei puhuta siitä mitään, eikä esim. oma gynekologini sanonut myöskään mitään tuollaista, vaikka asiaa erikseen kysyin.
 
... karkasi tuo edellinen viesti vähän ennakkoon :)

Piti vielä lisätä, että jos aiheesta oikein jotain tilastojakin löytyy, niin linkkivinkkiä, kiitos - itselleni ei tuollaista ole tullut vastaan missään vaiheessa, ja tämä on muutenkin ensimmäinen kerta kun mistään erityisestä hormonikierukan aiheuttamasta limakalvomuutoksesta/keskenmenoriskistä kuulen. Sen sijaan kirjallisuudessa muistetaan kyllä aina mainita, että alkuraskauden keskenmenojen syytä ei yleensä edes tutkita ennenkuin kyseessä on 3. tai useampi keskenmeno, ja siltikin syy jää yleensä epäselväksi.

Keskimäärin pidän julkaistua kirjallisuutta vähän uskottavampana kuin näillä keskustelupalstoilla heiteltyä "kuulin, että..." tietoa - no offence ;)
 
Kun itse poistin hormonikierukan, ja oma gyne sanoi, että heti voi yrittää ja sitten kun juttelin 10 vuotta yliopistosairaalassa olleen gynekologikaverini kanssa aiheesta ja hän kertoi keskenmenoilmiöstä ja selitti vielä syitä sille (hormonikierukan aikana menkat ovat vähäisiä ja kohdun limakalvon toiminta vähäistä, ja sen normalisoituminen kestää jonkun kierron ajan), uskoin häntä näkemättä kirjallisuutta aiheesta. Kun en lääkäri ole, ja pidin lääkärin kommenttia uskottavana, en ole pyytänyt häneltä tutkimuksia. Tämä sairaalalääkäri suositteli 3-6 kuukauden luomuttelua. Koska hän puhui keskenmenoRISKIstä, ei se tietenkään tarkoita, etteikö kaikki voisi mennä ihan hyvin, vaikka aiemminkin alottaisi.

Jos oma gynekologisi sanoo muuta, ja pidät häntä kokeneena ja tieteellisesti pätevänä, usko toki häntä. Lääkärit ovat monesti asioista keskenään eri mieltä, ja ehdottomia totuuksia on vähän. Hormonikierukka on ollut käytössä vasta noin 10 vuotta, ja kun sitä ei alkuvaiheessa suositeltu nuorille, synnyttämättömille naisille, tilastoja ja tutkimuksia saadaan varmasti odotella vielä. Lääketehtaiden mainoksiin ne tulevat varmasti viimeisinä.
 
Juu, tuossa vain kiinnitin huomiota juuri siihen että gynekologi oli viitannut johonkin tilastoon. En ole ikinä onnistunut löytämään tilastoa, jossa kerrottaisiin alkuraskauden keskenmenojen syyt. Ilmeisesti alkuraskauden keskenmenoista tässä on kyse?

Ja noissa lääketehtaiden tuottamissa, tuotteen mukana tulevissa pakkausselosteissa käsittääkseni pitää kertoa kaikki tiedossa olevat, tutkitut haittavaikutukset - mainoksiahan ne eivät ole :)
 
Poistatin kierukan tammikuussa ja kysyin jotta pitääkö odotella luomukuukautisia ennen ku lasta aletaan yrittämään?
Hän sanoi jotta ei tarvitse.Tässä on parit menkat ollu ja ens viikolla pitääs taas alkaa.Toivon tietty että saisin tehdä plussa testin reilu viikon päästä......
Mut kait sitä on jo "vanaha" ku plussaa pitääpi odotella.Kolme lasta on saanut alkunsa ekasta tai tokasta kierrosta ilman mitään yritystä....


 
Olen eronnut. Minulla on 4 lasta: 6v, 9v, 12v, 14v. Elän uudessa parisuhteessa. Avomiehelläni ei ole lapsia. Haluamme yhteisiä lapsia, ainakin 2, jos Luoja suo. 13.4 poistatin kierukan, ja nyt jännityksellä odotamme milloin olen raskaana.. Ihanaa aikaa! Vähän mietityttää ikäni, olenhan jo 38 vuotta. Gynekologini meinasi, ettei ole ikä eikä mikään saada lapsia vielä tässä iässä, mutta riskit vähän mietityttää.. Onko täällä muita samalaisessa elämäntilanteessa olevia paikalla? Minullakaan ei ollut kuukautisia ollenkaan kierukan aikana.
 
=) Kiitos

Tässä helmikuussa poistatin oman keirrukkani viiden vuoden käytön jälkeen. En ole ennen synnyttänyt vaan kierrukka laitettiin ainoana ehkäisyvaihtoehtona hormonaalista migreeniä tasoittamaan ja tietenkin raskauksia ehkäisemään. Hienosti on toiminut. Minulla vain kuukautiset olivat runsaat koko viiden vuoden ajan. Kierrukan poiston jälkeen nyt kahdet kuukautiset takana. Ekat oli tosi lyhyet mutta toiset jo ihan normaalit.

Ihana kuulla, että monella tärpännyt nopeasti! Tässä vauva mielessä...

Onko muita hormonikierrukan käyttäjiä migreenin takia? Miten on käynyt poiston jälkeen?
 
Mulla oli myös migreenin (ja tietty ehkäisyn) takia hormonikierukka, vaikka en ollut synnyttänyt. Poiston jälkeen ei ole tullut migreenikohtaus kuin kerran (oon nyt rv 33), mutta minä tulin oikeastaan saman tien raskaaksi, ja raskaushan saattaa vaikuttaa migreeniin myös.
 
Hei taasen,

Minulla ei käynyt ihan noin hyvä tuuri sillä migreeni on ollut kyllä aikamoinen. Toivon, että plussaisismme pian ja migreeni lähtisi edes raskauden ajaksi.

Nyt suurin ongelma on se, että migreeni tulee aina kolme päivää ennen kuukautisten alkua enkä uskalla ottaa migreenilääkkeitä siinä kohtaa, jos olenkin raskaana. Eikä oikein uskalla luottaa siihen, että en ole raskaana kun kerran migreeni alkaa....Keskustellaankohan tästä jollain toisella sivustolla? Jos tiedätte niin kertokaa ihmeessä. Vertaistuki olisi tervetullutta!

 

Yhteistyössä