hormonikierukka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja milloin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

milloin

Vieras
Kuinka pian synnytyksestä ootte laitattaneet hormonikierukan ja missä (yksit. gynekologi vai tk), olivatko kuukautiset alkaneet? Jos olivat niin laitettiinko kuukautisten aikana vai voiko sen laittaa milloin vaan, jos ottaa silloin huomioon ettei ehkäisyteho ala saman tien?

Mulle laitettiin neuvolassa hormonikierukka reilu 3kk synnytyksestä.. menkat oli alkaneet, mutta just sillon ei ollu.. Sanoivat että kun on näin vähän aikaa synnytyksestä niin sen saa asennettua helposti ilman kuukautisiakin.
Mulla ei ollu ollu kierukkaa aiemmin ja suosittelivat kyllä ensikertalaiselle mielummin kuparikierukkaa (ihan jo senkin takia että jos hormoni ei sovikkaan, niin siinä on mennyt hukkaan melkoinen summa) Mutta halusin itse horminikierukan, eikä siitä ole vielä ainakaan ollut mitään haittaa.. ollut nyt n.1kk

4 kk synnytyksestä yksityisellä lääkäriasemalla. Ensin piti käydä hakemassa resepti kierukkaa varten ja papassa sitten seuraavien kuukautisten aikana laitettiin. Pientä tiputteluvuotoa on jatkunut kierukan laittamisesta nyt kolme viikkoa.

Nevolassa eivät laita hormonikierukkaa, jos imettää (ainakaan täällä). Hormoni vaikuttaa paikallisesti mutta eivät kuulemma halua vaarantaa imetystä. Yksityiset kyllä laittavat.

Ensi resepti lääkäriltä (vaikka lopputarkastuksen yhteydessä), sitten papa ja asennus kuukautisten aikana.

Noin kolme kuukautta synnytyksestä laitettiin hormonikierukka. Neuvolassa se minulle laitettiin, oikein jopa suositeltiin, vaikka täysimetin. En huomannut sen vaikuttavan imetykseen millään lailla. Kuukautisia ei ollut vielä ilmaantunut siinä vaiheessa.

Yhteistyössä