Hormonikierukka ja vuoto+mieliala

  • Viestiketjun aloittaja Caroline
  • Ensimmäinen viesti
Caroline
Mulle laitettiin hormonikierukka n. kuukausi sitten ja olen melkein koko ajan vuotanut joko ruskeaa tai veristä vuotoa. Ehkä n. kolme-neljä täysin vuodotonta päivää ainoastaan on ollut. Onko tämä normaalia? En millään haluaisi soittaa tk-lääkärille, kun omalääkärimme on jotenkin niin tyly ja tympeä. Arvaan, että hän sanoo tämän olevan täysin normaalia ja toteaa sen vielä niin lakonisellla ja tympääntyneellä äänellä, etten halua sitä kuulla... Noista mielialan vaihteluista jo olikin tuossa aiemmin tekstiä. Mulla tuntuu kanssa, että olen välillä kuin "raivo apina" koko perheelle ja mulla ei oo sekuntiakaan täysin hyvä olla. Mahtaako olla niin, ettei kierukka sovi mulle? Ja tuo jatkuva vuotokin alkaa todella tympiä. Koko ajan pitää olla vähintään pikkuhousunsuoja pikkareissa :(
 
tuo vuoto todellakin on normaalia. Mielialanvaihteluista en tiedä. Mulle lääkäri sanoi ennen kierukan laittoa että vuotoa voi hyvinkin kestää kolme kuukautta, itselläni sitä kesti puoli vuotta :eek: joten loppupeleistä koko hökötys otettiin pois..
 
3kk oli aika hirveetä ennenkuin tasaantui. vuotoja, kipuja (myös yhdyntäkipuja) ja musta noita mielialavaihteluitakin ollut.
kannattaa kyllä se 3 kk ainakin katsella, sitten vasta näkee sopiiko se sulle. koita kestää :hug:
 
Vuoto kesti 5kk ja olis kestäny pidempään, mutta otatin sen sitten pois. Mulla sattu alamahaan ja -selkään kaiken aikaa. Seksihalut meni lähelle nollaa eikä mikään huvittanut. Tuli rähistyä ihan turhista asioista. Nyt on piuhat ummessa ja elämässä kaikki mallillaan...
 
Joo tuo vuoto on ihan normaalia. Itse en ole hirveästi vuotanut, mutta muuten tuntuu ettei tämä vehje sovi. Just noita mielialan vaihteluita, mikään ei enää huvita, seksihalut on mennyt, turvottaa yms. Mulle just sanottiin neuvolassa et kannattaa kattoa puoli vuotta. Sitten kuulemma pitäisi sivuvaikutusten tasaantua. Nyt on ollut 3 kuukautta. Josko vielä antaa olla sen 3 kuukautta ja katsoo sen jälkeen onko tilanne muuttunut.
 
Jos suinkin vaan jaksat oottaa ja kestää, niin tuo vuoto kyllä loppuu aikanaan, samoin kivut. Minulla kesti 3 kk, ja sen jälkeen menkat olivat pientä tiputtelua ja hiukan vatsassa ja selässä kipuilua. Mieliala vaihteluita ei ole ollut, tai oikeestaan voisin sanoa, että olen "kiltimpi" ja iloisempi, kuin ennen.....mistä lie johtunee sitten.
Mutta kestämistä sinulle :flower:
 
Minä varasin jo ajan lääkärille, kun vuotoa on kestänyt nyt 6 viikkoa, kun laitatin hormoonikierukan...mutta taidan sitten perua sen, jos kerta muillakin on yhtäjaksoisesti useamman kuukauden tiputellut...ja on sanottu, että se kerta on normaalia. Mielialat todellakin täällä myös vaihtelee kokoajan. Lopetin juuri pari kuukautta sitten imettämisen, että on kaikenlaiset homoonitoiminnat sekaisin siitäkin varmaan ja sitten tämä kierukka lisäksi...mutta koitetaan jaksaa.
 
vieras vierailija
joo, ihan on normaalia.Mulle on laitettu hormonikierukka joulukuussa ja nyt tuntuu vasta siltä että elämä alkaa palautua normaaliin uomiin.Olin jo monta kertaa poistamassa kierukkaa, mutta kestin ja tällä hetkellä olen tyytyväinen kierukkaani. suosittelen. =)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2006 klo 14:29 vieras vierailija kirjoitti:
joo, ihan on normaalia.Mulle on laitettu hormonikierukka joulukuussa ja nyt tuntuu vasta siltä että elämä alkaa palautua normaaliin uomiin.Olin jo monta kertaa poistamassa kierukkaa, mutta kestin ja tällä hetkellä olen tyytyväinen kierukkaani. suosittelen. =)
Kiitos kun joku kirjoitti positiivisiakin puolia hormoni kierukasta! Mulla vekotin ollu noin 3 viikkoa ja vuotoa on ollu! Mutta olen päättäny, että sen 3kk annan olla jos yhä vuodot vaivaa harkitsen sitten mitä teen jatkossa!
 
merlina harmaana
Kehuja täältäkin suunnalta hormonikierukasta! Itsellä ollut 7 kk eikä mitään ongelmia. Vuotoa oli 2-3 vk kierukan laiton jälkeen, mutta sitten ei ole ollut mitään. Ei siis menkan menkkoja.
 
tiki laiskana
Mulle laitettiin hormonikierukka loka-marraskuun vaihteessa, ja tiputtelua oli vain n.5vkoa. Sit yhdet tiputtelumenkat, siis ihan pikkuhousunsuojalla pärjäsi, ja seuraavat menkat olikin taas 5vkoa tiputtelua ja runsaampaa vuotoa.. Lääkärissäkin kävin, kun oli myös kipuiluja, ja ultrasi sitten ja totesi et vinossahan se. Odoteltiin 3vkoa ja ultrattiin uudestaan, kaikki ok.Oikeni omia aikojaan. Eikä ole hirveesti vaivannu sen jälkeen, enkä ole joulukuun jälkeen tippaakaan vuotanut. Turvotusta on, ja mielialat heittelee, mutta suosittelen siltikin!! Lääkäri totesi muuten, että pitäis malttaa odottaa ainakin ½vuotta, joskus jopa vuosi, että kierukka asettuu. Yksilöllistä miten se käy, mutta hätäillä ei kannata.
 
Miiru
Mulla on ollut nyt hormonikierukka 1v 3kk ja nyt vasta tuntuu että se on sitä mitä olen etsinyt. Faktaa minun kohdallani on että jatkuvaa tiputtelua oli n.3-4kk mutta selvisin pelkällä siteellä, sen jälkeen normaalit menkat ovat tulleet joulukuuhun saakka eli kestivät n.vuoden YKSILÖLLISTÄ sekin. Aknesta aloin kärsiä puolen vuoden jälkeen kun hormonikierukka laitettiin,4kk tetrasykliini kuurilla ja se onneksi tepsi. Mieliala on ollut todella koetuksella mutta sekin on jo onneksi tasaantunut. Siis puolen vuoden kuluttua kun nämä oireeni alkoivat niin otin yhteyttä lääkäriini ja hän kehoitti vielä odottamaan toiset puoli vuotta ennen kuin tekisin päätöksen suuntaan tai toiseen. Aika pitkä kärsimysten aika. NYT OLEN ONNEKAS ETTÄ OLEN SELVINNYT KAIKESTA JA MINULLA ON MIELESTÄNI HYVÄ EHKÄISY PARISUHDETTANI AJATELLEN!!!!!!!
 
minulla ollut hormonikierukka 11kk. aluksi tosi lievää tiputtelua. nyt sitten yhtäkkiä tiputtelua vähän väliä ja kuukautiset kolmen viikon välein, tosin vuotoa vähän, mutta kuitenkin. ärsyttää!! muutenkin hermo ollut kireämmällä ja seksihalut pois!

onko muita saman kokeneita!!?? mitä tehdä?? härveli pois??
 

Yhteistyössä