Hormonikierukka ja mielialanvaihtelut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piirakka79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piirakka79

Uusi jäsen
07.02.2008
9
0
1
Heippa,
mulla on ollut hormonikierukka toisen lapsen syntymästä saakka eli päälle vuoden. Aluksi en tajunnut näitä oireita mutta tänään aloin miettimään tarkemmin, olen ollut ihmeellisellä tavalla ahdistunut ja stressaantunut pienistäkin asioista ja välillä surullinen ja yleisesti ottaen pirun pahalla tuulella. Ei huvita tehdä mitään. Myös seksihalut on kateissa (jep, hyvin toimii tämä ehkäisy :headwall: ).

Ensin pistin nämä oireilut yövalvomisen piikkiin, mutta nyt kun lapset ovat jo isompia ja saan nukuttua (+olen työelämässä, eli on sitä omaa aikaakin) niin eipä ole olo helpottunut. Lisäksi on näppyjä alkanut pukkaamaan, jes.

Haluaisinkin pikaisia kokemuksia, onko muilla ollut tällaisia oireita hormonikierukasta ja mikä kiinnostavampaa, ovatko oireet helpottaneet kierukan poiston jälkeen? Minulla on jo ensi tiistaille varattuna poistoaika, mutta silti mietityttää, että kannattaako tätä nyt poistaa kun mitään fyysisiä oireita ei ole (menkat poissa, ei kipuja jne.). Mielelläni olisin kyllä paremmalla tuulella...

t. piirakkainen

ihan kun olisin omaa tekstiä lukenut.mulla poisto aika 2 vkon päästä.pakko kokeilla auttaako se olooni vai ei.mulla riesana myös ajoittain kovat kivut ja esim.viime kuussa kipuja oli päivittäin..
palataan tänne sit kertomaan miten kävi :)

Kävin lääkärillä ja hän oli sitä mieltä, ettei mielialanvaihtelut voi mitenkään johtua hormonikierukasta (toisinkuin ehkäisyneuvolan hoitaja, joka oli sitä mieltä että voivat johtua). Samaten mielialavaihtelut on mainittu yleisenä oireena kierukan tuoteselosteessa..

No, ko. käynnillä myös ultrattiin ja yllätyksenä löytyi kaksi kystaa, toinen noin 3 cm ja toinen päälle 4 cm. Nyt luin, että kystia voi aiheutua hormonikierukan käytön seurauksena (käypä hoito -sivujen tutkimuksesta). Lääkäri sai nyt kuitenkin minut ylipuhuttua siihen, että seuraamme tilannetta 1,5 kk jonka jälkeen minulla on kontrolliaika ultraan noiden kystien takia. Jos siihen mennessä en ole havainnut parannusta mielialassa jne. niin haluan kyllä poistaa kierukan, sanoopa lääkäri sitten mitän tahansa.

Kauhean monella hormonikierukan käyttäjällä tuntuu olevan näitä samoja vaivoja, mutta lääkärit eivät tunnu uskovan että vaivat voisivat johtua kierukasta, outoa.

Johtuisivatkohan sinunkin kipusi kystista? Minulla ne tuntuvat välillä ikävänä nipistävänä ja pistävänä kipuna, esim. silloin kun on rakko täynnä tai tulee äkkinäisiä liikkeitä.

Kuulisin mielelläni, auttaako kierukan poisto vaivoihisi. Ja muidenkin kokemuksia olisi mukava lukea!

Yhteistyössä