hormonihäiriö, pco

• Viestiketjun aloittaja vai mikä?
  • Ensimmäinen viesti
vai mikä?
Hei!

Olen lueskellut jonkun verran netistä pco:sta. En tiedä, voisiko minulla olla se. Olen 26-vuotias. Olen käyttänyt yhteensä noin seitsemän vuotta erilaisia hormonaalisia ehkäisyvalmisteita: melianeja, merciloneja, marveloneja sekä ehkäisylaastareita. Nyt en käytä hormonaalista ehkäisyä. Lopetin marvelonit syyskuussa -05. Sen jälkeen kuukautiskierto on pidentynyt: kierto on jotain 30 ja 40 päivän välillä. Kuukautisten ensimäisinä päivinä (yhdestä kolmeen päivään) vuoto on niukkaa, ruskeaa valkovuotoa. Sitten alkavat varsinaiset kuukautiset. Vuotopäivien määrä vaihtelee. Kivut on suht kovat, ja vuoto suht niukkaa. Yhdet kuukautiset jäivät kokonaan pois. Jos on vähänkin stressiä, kuukautiset siirtyvät.

Pillereiden lopettamisen jälkeen minulle on tullut jonkun verran näppylöitä. Jatkuvasti on ainakin muutama finni, yleensä tasaisesti joka puolella kasvoja pieniä näppyjä. Yläselässä on isompia ja kipeämpiä. Myös rinnan iho on näppyläinen. Aiemmin näppylöitä ei ollut. Myös karvankasvu on lisääntynyt, ja karvaa on alkanut kasvaa sellaisissakin paikoissa, joissa ei aiemmin ole ollut. Olen kuitenkin aina ollut aika karvainen, joten olen yrittänyt olla panikoimasta asian suhteen.

Kävin gynekologisissa tutkimuksissa toisen asian takia viime syksynä, syyskuussa. Olin tuolloin muutama viikko aiemmin lopettanut e-pillerit. Kaksi gynegologia tutki minut ja minulle tehtiin mm. ultraäänitutkimus. Kumpikaan lääkäreistä ei sanonut mitään siihen suuntaan, että minulla olisi pco. Onko yleistä, että lääkärit jättävät mainitsematta tällaisen asian? Voisiko olla, että pco ei olisi vielä silloin näkynyt, koska olin juuri lopettanut e-pillerit?

Voiko vaan olla, että naishormonitasoni on jäänyt pillereiden lopettamisen jälkeen matalammaksi, kuin mitä se normaalisti olisi?

Yhteistyössä