Hormoni- vai kuparikierukka?

Jälkitarkastus lähestyy ja ehkäisyasioita pitäis miettiä. E-pilsut ja rengas mulle ei sopinu, joten tuskin minipilsuja viitin edes kokeilla. Mulle ehdotettiin noita kierukoita ja nyt pitäis sit päättää kumman otan, jos sellasen päätän ottaa.

Millasia kokemuksia teillä on? Onko ollu jotain sivuvaikutuksia? Kumpaa suosittelet ja miks?

Toiselle lapselle annetaan lupa tulla häitten jälkeen, jotka lienee parin vuoden sisällä. Jos siis ei päätä aikasemmin saada alkuansa. Sais siis olla pitempi ehkäisy... Kannattaako kuitenkaan hormonikierukasta maksaa parin vuoden takia, kun kuparikierukan saa maksutta?

Mulla ei oo hormonikierukasta kokemuksia, mutta kuparikierukka mulle laitettiin jälkitarkastuksessa. Tuo on ainakin mulle sopinut tosi hyvin! Alkuun oli pientä tiputtelu vuotoa ekoihin menkkoihin asti ja vatsaa kivisti välillä. Sit 3vkon päästä ku ekat menkat tuli niin KAIKKI sivuoireet hävis kokonaan. Aikasemmin söin pillereitä ja kärsin h.elvetillisistä k.kivuista, nyt ei oo oikeastaan mitään! Selkää vähän juilii päivän ennen menkkoja.
Mä jouduin tosta kuparikierukasta maksamaan 70e, silti se on musta halpa hinta 5 vuoden ehkäisystä.

Mulla ei ole kuparikuierukasta omia kokemuksia, mutta kuullut olen, että aika monelle on aiheuttanut vuotohäiriöitä. Hormoonikierukka mulla oli parikolme kuukautta kunnes se jotenkin mystisesti hävisi, mutta tuon lyhyen ajan perusteella olin varsin tyytyväinen.

Mutta mietinpä vaan, että voiko hormoonikierukkaa edes ottaa imetysaikana?

Olen kuullut, että kuparikierukka ei sovi sellaiselle, jolla on runsaat ja/tai kivuliaat kuukautiset. Myöskään minä en sellaista koskaan voi laittaa, koska suvussani on esiintynyt kohdun alueen syöpiä.. :/

Hormonikierukka mulla oli itsellä muutaman vuoden kakkosen ja kolmosen välissä, ja se oli kaikin puolin tosi hyvä, paitsi että sain siitä aknen ja mies joskus valitteli lankojen osuvan sekstailun yhteydessä.. Mutta mensut oli tooooosi niukat ja muutenkin oli ainoita vaihtoehtoja, jotka mulle ilman tuota aknea olisi käynyt..

Olen sitä edelleen harkinnut, mutten varmaan uskalla ottaa riskiä, ei ollut kivaa olla pitsanaama ja -selkä.. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Teppana:
Mutta mietinpä vaan, että voiko hormoonikierukkaa edes ottaa imetysaikana?
Kuulemma voi... Niin ainakin sanoi mulle se nainen puhelimessa sitä tarkastusaikaa varatessa. Sen puhelun aikana muuten tajusin, miks kesti niin kauan varattuna... Se puhelu kesti ikuisuuden, kun puhuttiin kauan kaikista ehkäsyn valintaan vaikuttavista asioista.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonnakar:
Hormonikierukka mulla oli itsellä muutaman vuoden kakkosen ja kolmosen välissä, ja se oli kaikin puolin tosi hyvä, paitsi että sain siitä aknen ja mies joskus valitteli lankojen osuvan sekstailun yhteydessä.. Mutta mensut oli tooooosi niukat ja muutenkin oli ainoita vaihtoehtoja, jotka mulle ilman tuota aknea olisi käynyt..
...ei ollut kivaa olla pitsanaama ja -selkä.. :(
Mulla on aknea jonkun verran muutenkin ja toi onkin yks epäilemään pistävä syy. Ja sit ennakkoluulo, kun pilsut ja rengas on ollu tosi epäsopivia. Lankojen tuntuminen ei o kiva, mut eikös niitä voi lyhennyttää?

Vuotohäiriöitten mahdollisuus mua häiritsee, kun oon säännöllisiin tottunu. Taitaa kuiten olla pieni paha, jos mahdollisuutena on sit poiskin jääminen tai muutamat niukat vuodessa. Onhan se kuiten useemman vuoden ratkasu, vaikka ihan sitä viittä vuotta en tartteiskaan.

Osaapas olla vaikeeta... :/

Mulla oli hormonikierukka ennen raskautta, laitettiin runsaiden ja kivuliaiden kuukautisten takia. Ekan vuoden aikana tuli menkat säännöllisesti, sen jälkeen tiputteli joskus pari päivää, niistäkin selvisi pelkillä pikkuhousunsuojilla. Mitkään pillerit ei mulle sovi, millon heitti päässä tai tuppas aknea tmv.
Ainoa mikä oli ton kierukan pois oton jälkeen, niin mulla oli yks kohdunulkoinen raskaus. Varmahan siitä ei voi olla, johtuiko tuosta vai jostain muusta. Mutta seuraava olikin ihan oikealla paikalla ja nyt tuossa tuhisee reilu 3vk. vanha poijjaan alku :heart:

Eihän se välttämättä kaikille ehkä aknea tee, tosin siellä sanotaan jo yhtenä haittapuolena akne.. Toisilla se saattaa parantaa.. Kai.

Ja nuo langat, niitä voi lyhentää, mutta mulla vedettiin valmiiksi jo niin lyhkäsiksi, etten uskaltanut enempää, että se vielä joskus poistettaessa löytyisi.. :/

Positatin sen suoraan sanoen loppujen lopuksi siksi, että kuulin sen jollain koteloituneen ja tehneen hirvittävät kivut, sekä sitten sitä ei meinattu enää löytää.. :x Mutta tämä tietysti aivan äääääritapauksia..

Hyvin monelle se kuitenkin sopii. Muakin harmittaa, kun en enää uskalla kokeilla.

Pikkumyy: Minulla lukee esitteissä (jotka sain neuvolasta raskausaikana, kun silloin jo hermoilin ehkäisyasioita :p ), ettei imetyksen aikana ja ennen ensimmäisiä kuukautisia voi laittaa hormonikierukkaa. Siksi itsekin olen hukassa noiden ehkäisyasioiden kanssa. Neuvolatätikin täällä sanoi, ettei voi hormonikierukkaa pitää vaihtoehtona. Minä siis tyydyn minipillereihin...

Alkuperäinen kirjoittaja Pepsukka81:
Pikkumyy: Minulla lukee esitteissä (jotka sain neuvolasta raskausaikana, kun silloin jo hermoilin ehkäisyasioita :p ), ettei imetyksen aikana ja ennen ensimmäisiä kuukautisia voi laittaa hormonikierukkaa. Siksi itsekin olen hukassa noiden ehkäisyasioiden kanssa. Neuvolatätikin täällä sanoi, ettei voi hormonikierukkaa pitää vaihtoehtona. Minä siis tyydyn minipillereihin...
No onpas sitten kumma, kun se nainen sitä hormonikierukkaakin ehdotti... Kun oli ihan selvästi esillä puhelun aikana useaankin kertaan, että täysimetän. No, jos tosiaan noin, niin sitten valinta on helppo jos kierukkaan päädyn.

... näemmä jopa neuvoloittain saman kaupungin sisällä - mulle sanottiin juuri viime viikolla neuvolassa, että hormonikierukan voi laittaa myös imetysaikana, mutta ei ennen ekoja kuukautisia (ainakaan neuvolassa, en tiedä miten yksityisellä). Mulla on ollut tuo 2 krt putkeen (tokan tosin poistatin etuajassa lapsihaaveiden takia) ja ainoa "oire" on ollut menkkojen poisjääminen. Otan siis ehdottomasti tuon hormonikierukan uudelleen heti kun joku suostuu sen laittamaan :)

Kierukka pitää laittaa kuukautisten aikana. Sitä varten sitä ei voi panna ennen ensimmäisiä kuukautisia :LOL: ... anteeksi... :ashamed: . Hormonikierukan hormoni on keltarauhashormonia eli samaa kamaa kuin minipillereissä. Sen takia se on e-pillereitä ja rengasta "miedompi" hormoniehkäisy.

Mä suosittelen sitä ihan vain sitä varten, että se on niin varma.

Tai ainakin huoleton.. Mikäänhän ei ole varmaa, yhtälailla löytyy kierukkavauvoja kuin pilsu ja muita vauvoja..

Kaiketi.. Omaa kokemusta asiasta ei kuitenkaan ole. Ainoa varma konsti on kuitenkin selibaatti. :/

Alkuperäinen kirjoittaja makaki:
Kierukka pitää laittaa kuukautisten aikana. Sitä varten sitä ei voi panna ennen ensimmäisiä kuukautisia :LOL: ... anteeksi... :ashamed: .
Mun käsittääkseni kierukan voi laittaa ennen ensimmäsiä kuukautisia jos se laitetaan riittävän pian synnytyksen jälkeen (eli kohdunsuu on vielä vähän raollaan). Siskolleni laitettiin ainakin ihan neuvolassa jokin aika sitten.

Joo,kierukkavauvat on kuparikierukasta,kaveri syntyi tuollainen päässä!!

No,kyssäriin...Mulla ollut molemmat.

esikoisen jälkeen otin kuparin ja se oli n.puoli vuotta.Koko sen ajan mulla oli tulehdusta toisensa perään ja vuoto oli tosihurjaa,normaalisti mulla melko niukkaa,kuparik lisäs oikein todella paljon.
Mulla oli ilmeisesti myös kierukkaraskaus ja keskenmeno,näin päätteli lääkäri.Järkky vuoto ja kaamee kiputila ja sen päätyttyä sain kohtutulehduksen jolloin lääkäri päätyi poistamaan koko härvelin.Mulla oli siis sen puolivuotta varmaan koko ajan tulehdusta ja tuo kohtutulehdus oli melkoisen hiipivä,pientä tiputtelua ja turvotusta sekä kipuiluja.Mutta oli pahakin pahempi,pelkäsin etten saa enää lapsia.

Kaksosten jälkeen otin hormonikierukan ja tästä pelkkää hyvää.Kuukautiset jäi pois ja mitään aknea tms.ei tullut.Ainoo oire oli rinnat jotka oli turvonneemmat sekä ennen kuukautisa tosi kipeet.
5 v sitä pidin.

Pikku-myy,mun kehoitus olis kapseli käsivarteen.Se on helppo poistaa sekä niitä on 3 vuoden ja 5 vuoden ehkäsimiä.
Minipillerit vois olla sun juttu jos muistat ottaa!!

Tuosta hormonikierukasta,sitä ei pitäsi laittaa heti synnytyksen jälkeen koska aina pitä ottaa Papa ennen laittoa.Ja papaa ei voi ottaa jos vuotoa.Siksi pitää olla ekat kuukautiset oleet että tietää koska suurinpiirtein on seuraavat sillä vuodon aikana tuo laitetaan.

Sama peli kyllä kuparikierukassa,papa pitää ottaa.

mun kokemuksella suosittelen hormonikierukkaa ja sen itse aioin ottaa.

Kiitos taas vastauksista!

Jälkivuoto on mulla jo ohi, ihan jotain pientä tiputtelee välillä... Olettaisin siis olevan ihan kokonaan loppu jälkitarkastuksen aikaan. Sen puolesta siis vois papankin ottaa ja mielellään sen otattaisinkin mahdollisimman pian. Mulla on ollu tapana otattaa kerran vuodessa ja olis taas sen aika... Edellinen otettiin vuos sitten toukokuussa.

Kapselista oon kans jonkin verran lukenu, mut kuulemma eivät mielellään laita sitä. Syytä en tiedä. Minipilsuja tuskin muistan syödä, joten niitä mun ei oikein kannata ottaa. Kierukat siis ainoo vaihtoehto, jos en kumien kanssa haluu pelata. Mietityttää edelleen... Mut eihän mun o pakko ottaa sitä vielä jälkitarkastuksessa, jos en osaa päättää haluunko sellasen vai en. No, jos toive käy toteen, on pitkä miettimisaika... Siis jos menkat pysyy pois vielä kauankin. :D Voi kun pysyis!

Yhteistyössä