Hormonaalinen ehkäisy

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suski

Vieras
Mulle on asennettu Mirena-hormonikierukka toukokuussa 2006. Sitä ennen olin ilman ehkäisyä (2 raskautta) noin kolmen vuoden ajan, sitä ennen käytössä oli e-pillerit. Menkat ovat nyt jääneet pois käytännössä kokonaan, joskus ihan harvoin tulee pientä tiputtelua.

Jostain syystä olen viimeaikoina alkanut miettiä, onko tällainen hormonaalinen ehkäisy oikeasti "terveellistä". Katselin juuri papereita ja siinä luki, että kierukka pitäisi poistaa vimeistään 2011.

Mitään "ongelmia" tämän kanssa ei ole ollut - alun mielialanvaihteluita lukuunottamatta, mutta ne tasaantuivat nopeasti. Paino nousee helposti, mutta siihen syyt taitaa löytyä ihan muusta kuin kierukasta (heikko itsekuri)...

Mitä mieltä te olette, onko tällainen kierukka todella vaaraton?

En tiedä, itse käytin 6 vuotta implanon ehkäisykapselia, en huomannut mitään "väärää" käytön aikana enkä sen jälkeen. Ja todennäköisesti otan keväällä taas.

No siis eihän tietenkään tuollaisia ihmisille laitettaisi, jos niissä jotain vaaraa on... Jotenkin vaan tuo menkkojen kokonaan poisjäänti mietityttää - voiko se olla hyvästä?

mä en siedä yhtään hormooniehkäisyä. en tiedä onko kukaan kuullut mut mulle siitä tulee sairaus nimeltään vulvodynia. eli ei eds pysty harrastamaan seksiä. sellainen tulehdus-kramppi alapäässä. ja just noi mielialavaihtelut. en tiiä onko joku kaupunkilegenda vai totta mut kerrotaan et briteissä lontoon läpi kulkevaan jokeen tulee kaupungista niin paljon näitä hormoneja juuri et siellä kalat on alkaneet muuttaan sukupuolta....

no siis ihminenhän ei "tarvitse" menkkoja mun käsittääkseni. Ja toiset lääkärit määrää pillereitäki käytettäväks kolme kk putkee esim ja sehän on vaa pelkkä "tyhjennysvuoto" ainaki mun ymmärtääkseni.

Alkuperäinen kirjoittaja viima80:
mä en siedä yhtään hormooniehkäisyä. en tiedä onko kukaan kuullut mut mulle siitä tulee sairaus nimeltään vulvodynia. eli ei eds pysty harrastamaan seksiä. sellainen tulehdus-kramppi alapäässä. ja just noi mielialavaihtelut. en tiiä onko joku kaupunkilegenda vai totta mut kerrotaan et briteissä lontoon läpi kulkevaan jokeen tulee kaupungista niin paljon näitä hormoneja juuri et siellä kalat on alkaneet muuttaan sukupuolta....

*reps* Tää oli hyvä ;) Siis en naura tolle sun sairaudellesi vaan Lontoon kala-paroille... :D

Mulla ei siis sinänsä oo ongelmaa hormoniehkäisyn kanssa, mietityttää vain tämä menkattomuus ja mahdolliset seuraukset. Vika on siis korvien välissä ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
no siis ihminenhän ei "tarvitse" menkkoja mun käsittääkseni. Ja toiset lääkärit määrää pillereitäki käytettäväks kolme kk putkee esim ja sehän on vaa pelkkä "tyhjennysvuoto" ainaki mun ymmärtääkseni.

Mut kun ei tyhjene ollenkaan?

Mut siis jos ne jotenki on haitallisii, ni eiks ton kierrukan sit just pitäis olla tolla hormoonil varustettuihin muihin verrattuna se paras ku on just vain ja ainoastaan ihan paikallista?

Miä en tosiaan tiiä paljoo näistä, pillerit ei mulle sopinu, ja kierrukkaa en suostu ottaa ja kortongeil en ala pelaamaa, tai isäntä varsinkaa, nii toi kapseli on aina ollu mulle se paras ratkasu ja se sisältää samaa ku minipillerit.

Alkuperäinen kirjoittaja Suski:

Niin no mihin sitä tyhjennystä tarvii? vähän sama kun veis tyhjän roskapussin ulos.

Alkuperäinen kirjoittaja Suski:

Niin no mihin sitä tyhjennystä tarvii? vähän sama kun veis tyhjän roskapussin ulos.

Hah, hyvä :D Kiitos vastauksista :)

Kuparikierukalla vuodot normaalit ja olo muutenkin normaali. olen tosi tyytyväinen tähän ei-hormonaaliseen vaihtoehtoon. Hormoonit kun eivät enää synnytyksen jälkeen sopineetkaan.

Yhteistyössä