Hoksasin yhden asian tänään (suomen lapsisyntyvyydestä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä mieltä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä mieltä?

Vieras
Ensin aloin miettiä, että harvoin sellaiseen perheeseen osaa odottaa lapsia lisää, joissa molemmat käyneet jo vaikka pari vuotta töissä. Jos esim. lapset ovat 7 ja 5v ja molemmat vanhemmat töissä, niin lapsia tuskin tulee. (jep, on poikkeuksia)

Sen sijaan jos samanikäisen lapset olisivat kotivanhempiperhessä niin todennäköisesti lapsia olisi jo tullut tai ei olisi mahdottomuus että vielä tulee noin keskimäärin.

Sitten mietin miksi näin on. No ensin ajattelin että ihminen tekee sitä mikä ontuttua, mihin tottuu. ja töissäkäyntiin tottuu, lastentekemiseen jää koukkuun.
Mutta sitten mietin, että toinen syy voi olla se, että suomessa asenneilmapiirikieltää olemasta kotona jos ei ole pieniä lapsia.

Ehkä tämä on sittenkin syy, miksi suomessa on enemmän näitä isoja perheitä kuin muissa maissa (ja toisaalta paljon lapsettomia, osa naisista tekee uraa). Jos sinulla ei ole varmaa työtä, tai mieluista työtä, moni tekee sitten useamman lapsen.

(Ja varmasti on paljon hyvinkoulutettuja ja hyvässä työssäolevia vanhempia ja nuorempia äitejä, joilla rahaa on paljon ja haluavat olla vaikka 7 vuotta pois töistä sen ainoan lapsen kanssa ja ehkä palaavat sitten, en siis väitä että kaikki eivät halua enää töihin tai että työttömyys on syynä suureen lapsilukuun pelkästään, aina on poikkeuksia. Moni haluaa olla kotona lasten takia ja niin haluaa se työtönkin. Mutta työtä vain ei löydy)

Kyllä minäkin olen ollut töissä toisen ja kolmannen lapsen välissä 2 vuotta... Ja näin meillä on oikeastaan kaikilla kolmelapsisilla perheillä. 1-2 ajan ollaan kotona, sitten vähän aikaa töissä ja kolmas lapsi vasta sitten.

no en tollasta ole miettinyt, luulen ettà kukin tavallaan. kaveripiirissà paljon erilaisia tapauksia. sen olen kyllà huomannut ettà suomessa esim 4-lapsinen perhe ei ole lainkaan harvinaista, meillà italiassa kyllà.

En kyllä tosiaankaan näe myös tuollaista ainakaan tuttavapiirissämme, joka on poikkeuksellisen korkeasti koulutettua (paljon väitelleitä jne). Sinänsä harva on vuosikausia kotona, mutta lapsilukumäärä on hyvinkin usein 3 tai 4. Meillä itselläkin kaks alakouluikäistä ja odotellaan vielä kolmatta...

Jaa. No, kyllä tunnen perheitä joissa hankitaan se kolmas lapsi kun vanhemmat ovta koulussa/aloittelemassa koulua ja äitikin ollut jokusen vuoden työelämässä.

Taas vähemmän tuntee perheitä joissa äiti esim. olisi kotona hoitamassa 5v ja 7v lapsia, eli silloin kyllä tuppaa olemaan myös nuorempia sisaruksia tullut heidän jälkeen. En tiedä onko kysymys niinkään asenneilmapiiristä vaan ihan siitä faktasta että yli 3v lapsen kotihoidosta ei enää makseta ja se kannustaa jo lähtemään töihin/opiskelemaan.

tjaah.. mä ennemminki ajattelen niin, että kun on niitä äitejä kun tekee lapset tasan 3v välein ni ne on just niitä työtä vieroksuvia.. tietty ymmärrän sen että joku haluaa vaikka sisaruksen pienellä ikäerolla mut sillonhan ne tosiaan yleensä tulee ihan toistensa peräjälkeen. Mä halusin antaa esikoiselle kaiken mahdollisen huomion ja odottaa hieman ennen kakkosen toiveita.. nyt siis esikoinen 5v ja kuopus 2kk.. eli pari kolme vuotta olin välissä töissä..

no mä olin töissä ekan ja tokan välissä. ja olisin ollut tokan ja kolmannenkin välissä jos kunta ei olisi keksinyt maksaa kuntalisää. nyt syksyllä töihin paluu edessä. lapset 6v, 3v ja pian 1v

Yhteistyössä