pphn väärät motiivit??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Miksi aina sanotaan, että pph:n motiivit työlleen on väärät, jos haluaa hoitaa omat lapsensa kotona ja samalla muiden lapsia, ja rahottaa näin elämäänsä?

Kuinkahan moni esim. tarhantäti tekee työtään ihan vaan riemukseen, ja jatkaisi vaikka ilman palkkaa? Useimmiten työtä tehdään, jotta saadaan palkkaa, toki useimmat valitsee työn, jossa viihtyy jos se vain on mahdollista. Esim jos lastentarhanopettaja päättää hoitaa omaansa kotona ja ottaa lisäksi hoitolapsia, niin vanhemmat kauhistelee, kun on niin väärät motiivit hoitolasten ottamiseen. Pitäisikö pph:n hakea omilleen hoitopaikka muualta ja hoitaa sitten vain muiden lapsia..

Itse tunnen muutaman pph ystävän jotka ovat ottaneet hoitoon vaan omiensa takia.. negatiivinen kuva jäänyt, koska suosii omiaan (missään nimessä ei sallittua kenenkään suosiminen) eikä ole kiinnostunut askartelemaan ym. lasten kanssa. Pph on velvollinen etenemään varhaiskasvatus suunnitelman mukaan siinä missä päiväkoti tätikin. Motiivit ovat väärät, jos ottaa vaan sen takia että saa vähän rahaa...Toki rahan takiahan sitä työtä tehdään mutta on väärin, jos siitä kärsivät toisten lapset.

mun mielestä on väärä motiivi. Mulla esim. on yks kaveri, jolla ei ole työllistymismahdollisuuksia (ei koulutusta..) ja miettii, että SAIS olla kotona, kun ottais hoitolapsia omien lisäks+ sais enemmän rahaa yms
Kyllähän lto:lla on varmaan ainakin jossain vaiheessa ollut kiinostus alaan, kun on opiskelemaan lähetnyt
Eri asia tietty, jos on jo pph enestään aj sit omien synnyttyä jatkaa töitä

Tähän törmännyt usein, nyt kun omat ja kaverien lapset "hoitoikäisiä" eli moni pohtii hoitopaikkaa lapsilleen. Pphsta puhuttaessa tosi moni sanoo, ettei laittaisi sellaiselle, jolla omia lapsia, koska pphn motiivit ovat väärät.

no se lto tai lh on kuitenkin opiskellut alaa, eli varmaan omaa jonkinlaista kiinnostusta alaa kohtaan. pph:lla ei välttämättä ole mitään koulutusta vaan joissain kunnissa kuka vaan voi ryhtyä pph:ksi. silloin pistää kyllä silmään jos hoitajalla itsellään on alle kouluikäiset lapset, ettei välttämättä ole kovin motivoitunut siihen hommaan.

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
No onhan sillon motiivit väärät, jos otetaan hoitolapsia vain siksi, ettei tartte laittaa omia lapsia hoitoon.

Mutta, jos esim vaihtoehto on työskennellä lasten kanssa tarhassa, ja valitsee pph:n vain koska ei halua omia laittaa hoitoon, onko se väärä motiivi?

Minusta perhepäivähoito on niin ihana hoitomuoto pienille, että olen iloinen jos siihen hommaan ryhtyy mahdollisimman moni. Motiiveista viis. Kertoohan sekin hyvää ihmisestä, että haluaa ryhtyä huonosti palkattuun pph:n ammattiin saadakseen olla omien lapsensa kanssa.

Aika harvassa taitaa olla ne, jotka tekee pph:n työtä ilman että hoitaa omia tai sukulaislapsia siinä samalla. Palkka ja luontaisedut on niin jäljessä muista aloista, että ala ei ole järin houkutteleva. Minusta motiivi ei ole väärä, jos ottaa hoitolapsia, että omatkin saisi olla kotona, mutta silloin pitäisi olla aktiivinen kotiäiti/hoitaja, että lapset, niin omat kuin vieraatkin, saisi jotain irti hoitopäivistään.

Itse pidän outona sitä, että työtä tehdään vain sen verta kun omat ovat pieniä ja heidän takiaan. Olen 20v ja vuoden toiminut pph:na ja omia lapsia minulla ei ole ja aion toimia sen jälkeenkin kun omia mahdollisesti on. Minulla myös 3v koulutus. Pitäisi vaatia minusta pph:ltakin koulutus. Jos ei vuoden koulua (pph tutkinto) jaksa käydä niin miksi pitäisi töitäkään saada. ei päiväkotiinkaan noin vaan mennä ja kyseessä on toisten lapsien hyvinvointi! pph työ on rankkaa, ei sitä voi tehdä siinä sivussa vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
No onhan sillon motiivit väärät, jos otetaan hoitolapsia vain siksi, ettei tartte laittaa omia lapsia hoitoon.

Mutta, jos esim vaihtoehto on työskennellä lasten kanssa tarhassa, ja valitsee pph:n vain koska ei halua omia laittaa hoitoon, onko se väärä motiivi?

Jos on lapsiin liittyvä koulutus niin silloin yleensä kiinnostuskin aito.

Meidän kylällä kyllä yksi aivan ihana pph täti, jolla kaksi omaa lasta. Hän tekee lasten kanssa paljon retkiä, askartelee ym. Hankkii välineet hoitolapsia ajatellen ym. Mutta myös hänellä 3v koulutus. ja aikoo tehdä myöhemminkin tätä työtä. Tällöin motiivi ei mielestäni ole huono ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Itse pidän outona sitä, että työtä tehdään vain sen verta kun omat ovat pieniä ja heidän takiaan. Olen 20v ja vuoden toiminut pph:na ja omia lapsia minulla ei ole ja aion toimia sen jälkeenkin kun omia mahdollisesti on. Minulla myös 3v koulutus. Pitäisi vaatia minusta pph:ltakin koulutus. Jos ei vuoden koulua (pph tutkinto) jaksa käydä niin miksi pitäisi töitäkään saada. ei päiväkotiinkaan noin vaan mennä ja kyseessä on toisten lapsien hyvinvointi! pph työ on rankkaa, ei sitä voi tehdä siinä sivussa vaan.

Ei siinä ole mitään outoa, jos vaikkapa kasvatusalelle koulutettu sopivan tilaisuuden tullen tekee hetken aikaa pph:n työtä ja hoitaa omansa samalla! Ammattilainen osaa toimia täysin oikein omien sekä vieraiden kanssa.

Jos tämä ammattilainen sattuu olemaan naapurustossa, ja naapuritkin saavat joksikin aikaa lapsensa sinne, kaikki ovat iloisia. Näin meillä päin!

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoijjaaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ....:

Ei siinä ole mitään outoa, jos vaikkapa kasvatusalelle koulutettu sopivan tilaisuuden tullen tekee hetken aikaa pph:n työtä ja hoitaa omansa samalla! Ammattilainen osaa toimia täysin oikein omien sekä vieraiden kanssa.

Jos tämä ammattilainen sattuu olemaan naapurustossa, ja naapuritkin saavat joksikin aikaa lapsensa sinne, kaikki ovat iloisia. Näin meillä päin!

Esimerkkisi on minusta asia erikseen. Koulutettu kertoo sen, että on sitoutunut asiaan :)

surullista kuitenkin, jos joku joutuu vaihtamaan hoitajaansa kesken kaiken koska hoitaja lopettaa oman täytettyä esim. 3v. Meidän kunnassa ei johtaja kovin helposti sijoittaisi lapsia edes tuollaiselle jos tietäisi aikeet lopettaa. Lapsen etua ajatellen. Eräs joka raskautta suunnittelee niin hänelle ei laitettu ensi kaudeksi pieniä, koska ikävä lapselle vaihtaa hoitopaikkaa. Isompien siirtyminen päiväkotiin eskarin lähestyessä on luonnollisempaa.

No, mulle jopa vanhempainvapaan jälkeen soitettiin päivähoitotoimistosta, että jäisinkö kotiin pph:ksi ja ottaisin omani lisäksi meille hoitolapsia. Koulutukseni on sellainen, että sopisi tähän ja olisi voinut jäädä oman lapsen kanssa vielä kotiin. Mutta taloudellisesti ei kannattanut, kun mun vakityössä huomattavasti parempi palkka päivähoitomaksun jälkeenkin ja toisaalta mustasukkaisuus lapsellani minusta olisi ollut ilmeisen rajua. Menin siis palkkatyöhöni ja lapsi ihanalle pph:lle hoitoon.

Voi ne motiivit olla ihan oikeat, vaikkei koulutusta olisikaan. Minä olin esim. hakenut tuohon koulutukseen jo kahdesti, mutta molemmilla kerroilla se peruttiin nenäni edestä. Onneksi sain kuitenkin töitä ilman koulutustakin!

Kolmannella yrittämällä pääsin sitten tutkinnonkin suorittamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
Voi ne motiivit olla ihan oikeat, vaikkei koulutusta olisikaan. Minä olin esim. hakenut tuohon koulutukseen jo kahdesti, mutta molemmilla kerroilla se peruttiin nenäni edestä. Onneksi sain kuitenkin töitä ilman koulutustakin!

Kolmannella yrittämällä pääsin sitten tutkinnonkin suorittamaan.

Ihania tapauksiakin toki löytyy :) Koulutuksenhan voi köydä myös työnohessa. Antaa paljon lisää tietoa.

No minä kyllä haluaisin pphksi, vaikka mulla onkin kaksi omaa, niin ihan pitkällä tähtäimellä eläkeikään asti, koska ei ole ihanampaa asiaa kuin lapset- omat tahi vieraat. Halusin jo pikkutyttönä perhepäivähoitajaksi, mutta aikuisena se sitten unohtui. Nyt olen vasta tullut aatelleeksi kun omat olen saanut. Ei minullakaan koulutusta ole alalle, mutta sellaisen hankin mielihyvin.

Yhteistyössä