hoitovapaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aloittaminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aloittaminen

Vieras
Auttakaapas viisaammat! Kuinka paljon ennen vanheimpanrahakauden loppumista pitäisi tota kotihoidon tukea hakea? Kelan virkailijat eivät ilmeisesti osaa puhua Suomea täällä kun mitkään asiat eivät tunnu hoituvan. Siispä täytyy varmaan olla mahd. omatoiminen. Käyn kerran viikossa töissä. Olen ymmärtänyt että siltäkin päivältä tuen saan, kun lapsi ei ole ulkopuolisella hoidossa. Onko näin? Onko muuta erityistä mitä pitäisi ottaa huomioon? Kiitos jo etukäteen avusta auliista!

Minulle tuli jossain vaiheessa kesällä automaattisesti lomake kelalta - varmaan tulee jonkin tietyn ajan ennen vanhempainloman loppua. Päätös tuli noin 3 viikossa. Työn tekeminen ei asiaan vaikuta - minä teen töitä kotona (yritys kotona) periaatteessa ihan täyspäiväisesti ja sain tuen. Sitä ansiosidonnaista osaa en edes hakenut.

Hain hoitovapaata viikko sitten, kun äitiysloma loppuu lokakuun puolivälissä. On varmasti ajoissa. Jostain luin, et kaks kuukautta ennen kannattaa hakea. Lomakkeen saa kelan sivuilta tai konttorista.

Mulle tuli kans kotiin hakemukset n. kuukausi ennen äitiysloman päättymistä. Päätöksen sain n. parissa viikossa. Mukaan täytyy laittaa kopio miehesi viimeisimmästä palkkakuitista ja myös omastasi, koska sulla on kans tuloja.

Lomake tuli minullekin kotiin.
Olen myös jokusen tunnin viikossa töissä. Rahan saa tosiaan kokonaan jos lapsi ei ole hoidossa. Palkasta menee normaalin veroprosentin mukaan vero, mutta yllätykseksi kelan rahoista lähtee/lähti sivutuloprosentin mukaan verot (minulla 30%). Kannattaa soittaa verotoimistoon ja laskettaa prosentti uudestaan etuuksia varten.

Olitko onsku laskettanut äitiysloman alkaessa veroprosentin sosiaalietuuden mukaan? Pitääkö se nyt laskettaa uudestaan palkkatulojen mukaan? *ihan pihalla*
Kiitos kaikille vastauksista!

Yhteistyössä