hoitovapaan jatkaminen vai töihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja emppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

emppu

Vieras
Tappelen täällä itseni kanssa. Lapsemme on nyt 1 v. ja olen töihin ilmoittanut olevani hoitovapaalla elokuun loppuun asti. Haluaisin hirveästi olla kotona koko 3 v., mutta nyt olen viime päivinä kaupassa käydessäni miettinyt, kuinka kivaa olisikaan, jos ei tarvitsisi kitkutella rahojen kanssa joka kuukausi. Kun ei tarttis miettiä voiko ostaa lapsille uudet hanskat tai voidaanko lähteä leffaan. Tai syödäänkö taas kaalilaatikkoa vai voitaisiinko ostaa jotain vähän kalliimpaa. Jos palaan töihin, on nettotulot yli 2200? enemmän kuin nyt. Mitä kaikkea sitä voisikaan lasten kanssa sillä summalla tehdä. Ja itsellekin voisi ostaa joskus uusia vaatteita, eikä aina tarvitsisi olla näissä kulahtaneissa retkuissa.
Toisaalta harmittaa kun jos menisi töihin, niin eipä olisi enää aikaa harrastaa itse, lapsia näkisi niin paljon vähemmän jne.
ARGHHH!

Etkö voisi hankkia jotain osa-aikasta ja tilapäistä työtä? Olisit siis suurimman osan ajasta kotona ja välillä keikkaluontoisesti tekisit töitä illalla tai viikonloppuna (jos siis miehesi tekee päivätyötä).

mitä jos menisit hetkeksi töihin ja sitten jatkaisit hoitovapaata? tai tekisit esim iltatöitä parina iltana viikossa tai viikonloppuisin jos miehesi tekee arkisin. Niin saisi edes jonkin verran lisää pelivaraa.

Kyllä mullekin aina välillä tulee mieleen, että olis kiva jos rahaa olis enemmän. Sun täytyy valita mihin haluat nyt panostaa. Mä halusin panostaa yhden vuoden lapsen hyvinvointiin, ja lykkäsin vuodella töihin menoa. Isoja valintoja, joihin kellään muulla ei ole vastauksia.

Meillä ratkaisi se, että rahan ollessa tiukilla myös meidän hermot oli tiukalla eikä sekään hyvää tee lapsille. Mieluummin siis laitettiin lapsi hoitoon, äiti töihin ja otettiin sitten kaikki irti siitä yhteisestä ajasta, mikä jäljelle jäi. Mutta jos kukkaronnyörien kiristäminen ei vie hermoja, niin sitten ehkä jatkaisin vielä hoitovapaata. Mutta en välttämättä sinne kolmevuotiaaksi saakka. Lapsen voi olla helpompi sopeutua hoitoon vähän pienempänä, esim. kaksivuotiaana. Kolmevuotias ymmärtää jo paremmin, että täällä olen enkä muuta voi, ja voi ruveta protestoimaan helpommin. Mitään faktaa mulla ei ole, vaan eri äitien kertomia kokemuksia.

Mites osittainen hoitovapaa, niin saisit olla myös lasten kanssa? Se ei välttämättä edes laske sun tuloja kamalasti, koska siihen saa Kelasta jotain tukea, veroprosentti laskee ja yhdeltä päivältä (jos teet 4pv/vk) jäisi pois työmatkat ja -lounaat.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Etkö voisi hankkia jotain osa-aikasta ja tilapäistä työtä? Olisit siis suurimman osan ajasta kotona ja välillä keikkaluontoisesti tekisit töitä illalla tai viikonloppuna (jos siis miehesi tekee päivätyötä).

Näin haluaisinkin tehdä, mutta mies tekee töitä päivisin, iltaisin ja viikonloppuisin :( Eikä tiedä juurikaan etukäteen vuorojaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamacita-:
mitä jos menisit hetkeksi töihin ja sitten jatkaisit hoitovapaata? tai tekisit esim iltatöitä parina iltana viikossa tai viikonloppuisin jos miehesi tekee arkisin. Niin saisi edes jonkin verran lisää pelivaraa.

En oikein tätäkään haluaisi tehdä työnantajalleni. Työni on sellaista, että siihen on vaikea saada sijaista, ja jos sellaisen saa, niin perehdyttäminen kestää useamman kuukauden.

Alkuperäinen kirjoittaja titityy:
Mites osittainen hoitovapaa, niin saisit olla myös lasten kanssa? Se ei välttämättä edes laske sun tuloja kamalasti, koska siihen saa Kelasta jotain tukea, veroprosentti laskee ja yhdeltä päivältä (jos teet 4pv/vk) jäisi pois työmatkat ja -lounaat.

Huomaan keksiväni kaikkiin näihin osa-aikatyö ja osittainen hoitovapaa
-ehdotuksiin miljoona syytä miksi en voisi mennä :) Taitaa vaakakuppi kuitenkin kallistua hoitovapaan jatkamiselle. Oikeastaan lasten takia harmittaa rahojen vähyys kaikista eniten. Vanhin lapsista on jo siinä iässä, että kavereiden kanssa kovasti vertailevat mitä kenelläkin on, ja helposti kiusataan vaatteista yms.

Yhteistyössä