Hoitovapaalta takaisin vakituiseen työhön. Mitäs sitten on tapahtunut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Tiedättekö tai onko omakohtaista kokemusta siitä, että töitä ei sitten enää olekkaan, ja tulee potkut, kun on palannut hoitovapaalta? Esimerkiksi sellaisia, että työt on jaettu muille. Kokemuksia, kiitos.

Jos on ollut organisaatiomuutos/yt:t, niin yleensä kai se on itse se oma paikkansa raivattava uudelleen, jos pystyy, ennen kuin seuraava yt-kierros korjaa mamman ulos.

Akavallahan on hallitusohjelmatavoitteena eli taitaa olla useinkin arkipäivää korkeasti koulutettujen keskuudessa.

Liittoonhan siitä täytyy heti olla yhteydessä, jos ongelmia tulee.

Allaoleva tavoite siis Akavan sivulta.

Perhevapaat

Perhevapaalta palaaville säädetään vähintään kuusi kuukautta kestävä jälkisuoja irtisanomista vastaan. Heidän oikeuttaan palata entisiin tehtäviinsä parannetaan tiukentamalla todistustaakkaa tehtävämuutostilanteessa. Lainsäädännöllä tehostetaan työnantajan velvollisuutta antaa perhevapaalta työhön palaavalle tarvittava perehdytys- ja täydennyskoulutus. Muutoksilla vahvistetaan naisten työmarkkina-asemaa, erityisesti urakehitystä.

No jonkunhan ne hoitovapaalla olevan työt on tehtävä silloin kun tämä yksi on vapaalla. Ei kai yhden ihmisen hoitovapaa ole syy jättää jotain osaa tehtävistä kokonaan tekemättä?

Kun sitten palaa töihin, olisi nähtävä millaisena osana kokonaisuutta tällä hetkellä itse voi toimia, ja osallistua myös itse tehtäväsisällön määrittelyyn. Taitavalle ihmiselle kyllä yleensä löytyy se tehtävä asia. Jos ei sitä itse osaa hahmottaa niin ehkä on sitten syytäkin niihin fuduihin.

[QUOTE="hmh";27444192]No jonkunhan ne hoitovapaalla olevan työt on tehtävä silloin kun tämä yksi on vapaalla. Ei kai yhden ihmisen hoitovapaa ole syy jättää jotain osaa tehtävistä kokonaan tekemättä?

Kun sitten palaa töihin, olisi nähtävä millaisena osana kokonaisuutta tällä hetkellä itse voi toimia, ja osallistua myös itse tehtäväsisällön määrittelyyn. Taitavalle ihmiselle kyllä yleensä löytyy se tehtävä asia. Jos ei sitä itse osaa hahmottaa niin ehkä on sitten syytäkin niihin fuduihin.[/QUOTE]

Ei välttämättä, mulle kävi niin että olen nyt hoitovapaalla, sijaiseni irtisanottiin pari viikkoa sitten yt-neuvotteluissa kuten monta muutakin työntekijää, ja se toimenkuva mitä olen tehnyt, lopetettiin. Minua ei toki voida nyt irtisanoa lain mukaan, mutta en tiedä sitten estääkö mikään irtisanomasta ensimmäisenä työpäivänäni.

Alkuperäinen kirjoittaja töihin?;27445324:
Ei välttämättä, mulle kävi niin että olen nyt hoitovapaalla, sijaiseni irtisanottiin pari viikkoa sitten yt-neuvotteluissa kuten monta muutakin työntekijää, ja se toimenkuva mitä olen tehnyt, lopetettiin. Minua ei toki voida nyt irtisanoa lain mukaan, mutta en tiedä sitten estääkö mikään irtisanomasta ensimmäisenä työpäivänäni.

Sinut voidaan lain mukaan irtisanoa ensimmäisenä työpäivänä.

[QUOTE="vieras";27445385]Sinut voidaan lain mukaan irtisanoa ensimmäisenä työpäivänä.[/QUOTE]

Mulle kävi just noin :kieh:

Mun työt oli jaettu muille ja kun muutenkin nyt oli hiljaisempaa kuin äippälomalle lähtiessä niin porukat ehti tehdä mun työt hienosti omiensa lisäksi. Pomolla oli sen verran tialnnetajua että saan irtisanomiajan palkan ilman työvelvoitetta eli oon kotona :D

Mulle tuli yt:t kun palasin hoitovapaalta. Tai se meni niin, että kun kerroin työhön paluusta, niin työnantaja sanoi, että yt:t on tulossa. Haluanko palata työhön ja sit aletaan yt:t vai neuvotellaanko jo ennen hoitovapaan loppumista, jolloin ei tarvitse palata työhön välillä vaan irtisanomisaika alkaa heti siitä kun hoitovapaa päättyy. Työnantajan ehdotus sopi enemmän kuin hyvin, sillä inhosin työtä ja työnantajaa! Voi sitä vapaudentunnetta kun paperit oli kirjoitettu :D Lähdin sitten opiskelemaan uuden ammatin ja nyt olen onnellinen työssäni :)

Alkuperäinen kirjoittaja töihin?;27445324:

Minun ystäväni on parhaillaan hoitovapaalla ja hänen työpaikallaan oli nyt syksyllä yt:t. Henkilöstöä vähennettiin rajusti, organisaatiota muutettiin niin, että ystäväni työ on periaatteessa hävinnyt olemattomiin. Hän on sataprosenttisen varma siitä, mitä tulee käymään kun palaa hoitovapaaltaan. Inhottavaa, mutta minkäs teet? :/

Yhteistyössä