Hoitovapaalta suoraan ä-lomalle,miten tuet menee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vapaa" jatkuu..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vapaa" jatkuu..

Vieras
Voisko joku vääntää mulle rautalangasta.. Jos esikoinen alle 3v kun uusi ä-loma alkaa,niin miten raha-asiat menee? Vakityö,millon pitää ilm työnantajalle? Laskettuaika muutama kk ennen kun ed hoitovapaa loppuu.

Jotta saisit äitiysvapaalta palkkaa niin hoitovapaan pitää loppua edellisenä päivänä kun ä-loma alkaa. Esim hoitovapaa loppuu 15.8 ja ä-loma alkaa 16.8. Jos ä-loma alkaa hoitovapaan aikana niin silloin ei saa työnanatajalta palkkaa. Näin oli ainakin v.2008. Eli sun pitäis keskeyttää hoitovapaa, vaikka se olis haettu johonkin tiettyyn päivään asti. Ja joku lakimuutoshan tehtiin että uusi raskaus on perusteltu syy keskeyttää hoitovapaa. Ja jos edellinen lapsi on alle 3v niin silloin saa samat ä-rahat kun aiemmin.

Mulla tälläinen käsitys, mut voin olla väärässkin.

Ainakin ed kerralla en saanut ä-lomalta palkkaa vaan kelasta ä-rahan.. Jos mun pitää keskeyttää hoitovapaa ä-loman alkuun niin mites kotihoidontuki? Olen luullut että alle 3v lapsesta maksetaan kotihoidontukea vaikka perheessä olisi nuorempiakin lapsia/äiti (tai isä) vanhempainvapaalla..

Alle 3v:stä ei makseta kotihoidontukea, hoitolisää saattaa saada jos tulot sen sallii..

Eli sä haet samoilla perusteilla ä.rahaa kun aikasemminkin ja kela sit laskee sen, mitään tositteita kelaan ei tarvitse toimittaa..Ja raha ei muuten sitten välttämättä ole tismalleen sama..

Yhteistyössä