Hoitovapaalta sairauslomalle??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Surupuserossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Surupuserossa

Vieras
Taidan olla vakavasti masentunut ja elämästä lapsen kanssa kotona ei tahdo tulla enää mitään. En halua nähdä ihmisiä, enkä puhua kenenkään kanssa, haluaisin vain pois.

Odotan toista lastamme, laskettuun aikaan on vielä joitain kuukausia ja nyt alan ymmärtää minkä virheen olen tehnyt kiirehtimällä toisen lapsen kanssa. Haluan ja odotan todella toista lastamme mutta minusta on väärin että esikoinen joutuu kärsimään.

Olen nyt kuitenkin vetänyt itseni niin piippuun etten pysty enää hoitamaan esikkoa kotona. Neuvolan hoitajamme on aivan onneton ja hänen apunsa on poissa laskuista.
Nyt kysyisinkin siis voiko masentunut äiti saada sairaslomaa ja paikan lapselleen hoidosta? Töihin en voi palata.

Miten tästä edetä?
Haluan apua sillä olen tällä hetkellä todella huonoa seuraa taaperollemme.

Voisitko saada apua kaupungin/kunnan kodinhoitajilta (maksu/maksuttomuus tulojen mukaan)? Tarkoitan siis siivous- ja lastenhoitoapua säännöllisesti (ko. aikana voit halutessasi levätä/käydä kaupungilla tms.). Kartoita ainakin mahdollisuus. Itselläni aikanaan kävi hetken aikaa auttamassa kaupungin kodinhoitaja ja tuo ratkaisu osoittautui erittäin hyväksi.

Kyllä neuvolasta pitää osata auttaa -esim. tuon kodinhoitoavun kanssa. Kerrotko varmasti hoitajalle todelliset tuntemuksesi ja oletko päässyt juttelemaan mielenterveystoimistoon?

Kyllä voit saada lapselle hoitopaikan, mutta töihin et tietenkään voi palata kun hoitovapaa on jo sovittu. Eikä kotihoidontukea makseta, jos lapsi on kunnallisessa hoidossa. Eli jäät hetkeksi ilman tuloja, ennenkuin äitiysloma alkaa (jos et ota sitä varhennettuna, mutta se on kai pitänyt jo päättää).

Muutenhan tossa ei ole ongelmaa, haet hoitopaikkaa ja vetoat sairastumiseen + raskauteen. Lääkärintodistuksella masennuksesta pitäis irrota aika piankin se hoitopaikka. Sehän voi olla vaikka osapäiväinen.

Mun on kauheen vaikeeta kuvitella ketään vierasta meille kotiin. En pystyisi jättämään tyttöä kahden vieraan kanssa. Päiväkodissa on kuitenkin ihan eri juttu.

Neuvolan hoitaja on nuori ja vadta valmistunut, hyvin epävarma.
Sanoin viimeksi että olen aivan loppu ja haluaisin neuvolapsykologille ja hän sanoi että seurataan tilannetta ja että hänelle voi kyllä soittaa.

Mua pelottaa että teen jonkun typerän ratkaisun kun avun saaminen on niin vaikeeta.

Niin, ongelma taitaa olla se, että menettää kotihoidontuen jos laittaa lapsen hoitoon. Siksi ehkä sairausloma?

Mitä jos varaisit lääkäriajan? Ei tällaista asiaa tarvitse neuvolassa hoitaa. Muista, että masennusta ei hoideta levolla, se yleensä vaan pahentaa asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Neuvolan hoitaja on nuori ja vadta valmistunut, hyvin epävarma.
Sanoin viimeksi että olen aivan loppu ja haluaisin neuvolapsykologille ja hän sanoi että seurataan tilannetta ja että hänelle voi kyllä soittaa.

Mua pelottaa että teen jonkun typerän ratkaisun kun avun saaminen on niin vaikeeta.

Toi neuvolapsykolgi kuulostais ihan hyvältä ratkasulta, ainakin alkuun. Soita terkkarille ja sano että tarvitset ajan psykologille. Jos puhuu jotain tilanteen seuraamisesta, niin sanot vaan selvästi että ei ja että tarvitset ajan psykologilla mahdollisimman pian.

Mun on vaan vaikee kuvitella et saan sieltäkään mitään apua.. Mitään konkreettista..

Makasin äsken puol tuntia vessan lattialla kuunnellen taaperon leikkejä oven läpi, ajattelin että saa tyhjentää vaikka kaikki hyllyt ja menen väliin vasta kun meinaa itsensä vaarantaa. Ei näin sais olla.

Oletko puhunut kenellekään ystävälle tai muulle läheiselle tästä tilanteesta? Jos sinulla itselläsi ei ole voimia vaatia itsellesi hoitoa tai muutenkaan järjestellä asioita, niin voisiko joku auttaa sinua siinä esim. varaamalla ajan sinne psykologille? Ja muutenkin, voisiko kukaan läheisistäsi tulla teille leikkimään lapsen kanssa, tekemään / tuomaan ruokaa tms?

Itselläni oli taannoin sellainen tilanne, etten pystynyt huolehtimaan lapsestani enkä kodistani, niin silloin saimme perhetyöntekijän kotiin auttamaan silloin tällöin. Mullekin oli ajatuksena tosi vieras se, että päästäisin jonkun vieraan ihmisen tänne rakkaaseen ja sotkuiseen kotiin auttamaan, mutta nöyrryin koska tajusin että itse en noista hommista nyt selviä. Eikä se sitten loppujen lopuksi ollutkaan kamalaa.