hoitovapaalle..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 13321
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
1

13321

Vieras
heippa. kuinka moni teistä on ollut hoitovapaalla ja kuinka kauan? millaisissa ammateissa olette? miten rahallisesti olette pärjänneet ja paljonko olette saaneet rahaat, entä paljon sitä on jäänyt laskujen jälkeen?

hoitovapaalla siihen asti että lapsi on 1v6kk (aloittaa hoidon). Rahaa saa vain sen 294e (vai onko se vähän sen yli) ja tästä menee verot. Kuntalisää ja hoitolisää (ansiosidonnainen lisäosa) en saa kun puolison tulot ovat pari euroa tulorajan yli.

Asuntolainaa ei ole vara maksaa (lyhennysvapaa) ja tiukkaa tekee muutenkin. Monesti kotiin jääminen on todellinen vaihtoehto vain pienempituloisille koska saavat lisiä enemmän jolloin suhteellinen tulojen muutos ei ole niin radikaali. Toki siis oletuksena on että paremmin tienaavassa perheessä rahat riittävät mutta usein tällöin esim. lainamäärät on mitoitettu isommaksi ja tulojen romahdus on tavallaan kriittisempää.

Käteen ei jää yhtään mitään, ja säästöjä oli etukäteen jemmattuna siten, että joka kuukausi omia ennakkosäästöjä menee n. 500e ja hädin tuskin pärjätään sittenkään :(

Alkuperäinen kirjoittaja 13321:
heippa. kuinka moni teistä on ollut hoitovapaalla ja kuinka kauan? millaisissa ammateissa olette? miten rahallisesti olette pärjänneet ja paljonko olette saaneet rahaat, entä paljon sitä on jäänyt laskujen jälkeen?

Olen asiantuntijajohtaja ammatiltani. Hoitovapaalla aion olla vain 2 kk vanhempainvapaan jatkoksi, kun en halua palata töihin keskellä kesää. Kodinhoidontuki on sen 315 euroa miinus verot, kuntalisiä ei meidän kunta edes maksa.

Tuo aika sitkutellaan vuosilomapalkallani (se toki on aika kohtuullinen) ja kesälomarahoilla. Sitten töihin, lapsi 13 kk silloin. Enempään ei vain olisi varaa, eikä oikeastaan edes haluakaan, en ole kotona viihtynyt niin hyvin että haluaisin sitä pidentää.

Jäin hoitovapaalle vasta kahden lapsen kanssa, saan 329e tms. miinus verot, eli eipä niillä osteta kuin puolet perheemme päivittäistavaroista. Miehen tuloilla elämme, säästöjä ei ole. Mitään ylimääräistä ei jää, ja mitään isompaa ei kyllä voi ostaa. Siis tyyliin uusi takki maksaa jo liikaa ;)
Olen myös akateeminen köyhä :D Tarkoituksena olla hoitovapaalla kunnes nuorempi on 1,5v.

Olen hoitovapaalla kahden lapsen kanssa (2,5v ja 1v), ollut jo esikoisen syntymästä asti kotona ja suunnitelmissa olisi olla kunnes nuorempi n. 2v. Rahaa saan kelalta yht. n. 390/kk. Tämän lisäksi teen keikkatyötä (hoitoalalla) n.3-4 kertaa kuukaudessa, josta jää ihan kivasti käteen. Olen myös aina (jo ennen lapsia) laittanut rahaa säästöön toisille tileille, mutta ainakaan vielä en ole noista säästörahoista joutunut juurikaan ottamaan käyttööni. Lapsilisät menee lasten tileille, joskus maksetaan niillä isommat lastenvaatehankinnat (haalarit yms) ja esim. turvaistuimet tms.

Minä maksan kauppalaskut, mies kaiken muun mukaan lukien asuntolainalyhennyksen (n.1000€/kk) (Miehen tulot n. 2900€/kk miinus verot). Silti ei ole tarvinnut juurikaan mistään säästää. Shoppailemaan pääsen välillä ja itseeni ja lapsiin tulee törsättyä. Ihan hyvin ollaan pärjätty näin, mutta tuo minun keikkatöissä käyminen tosiaan piristää aina kivasti taloutta. :)

Olen hoitovapaalla 3- ja 1-vuotiaiden lasten kanssa. Saan kunnalta ja kelalta n.900€/kk käteen. Tosin pian tulot putoavat reilu 200€ kun esikoisesta saatu tuki päättyy. Kaikki menee, mitä tulee. Vähän hirvittää miten käy tuon tuen alennuksen myötä... Mutta kai sitä pärjää kun pakko on. Aion olla kotona vielä kesän ja sitten mennä takaisin töihin. Nyt jo haaveilee mitä kaikkea sitä ostaa kun eka palkka tulee :)
Minulle on ollut hankalaa tottua tähän "säästäväiseen" elämäntapaan. Ennen ei tarvinut paljoa miettiä esim. ruokakauppa ostoksien hintoja. Nykyään kyttää kaikki tarjoukset sun muuta. Eikä todellakaan ole varaa hankkia mitään uusia vaatteita tms. Mutta toisaalta, vaikka välillä ahdistaa, on aika jännä katsoa miten pienillä tuloillakin voi pärjätä, josko sitä oppisi säästäväisemmäksi pysyvästi...

Olen hoitovapaalla 1,5 vuotiaan lapseni kanssa ja saatan olla siihen asti, kun hän täyttää 3 vuotta. Hoitorahaa + kaupunkilisää tulee n. 450 euroa - verot ja siihen päälle miehen palkka n. 3250 euroa - verot + lapsilisä, joka menee suoraan säästöön. Säästöjä on n. 60 000 euroa, joten kyllä pärjäämme. Tosin säästöihin emme halua koskea, koska ne ovat kodin ostoa varten jemmassa. Ja ihan normi keskituloisia olemme, toisen asteen koulutus molemmilla.

Alkuperäinen kirjoittaja lllllllll:
En tee lapsia, koska minulla ei ole varaa hoitaa niitä itse. Laitoksiin en halua lapsiani tehdä kasvatettavaksi.

Niin, se on aika iso uhraus taloudellisista syistä, mutta tärkeysjärjestyksensä kullakin! Onnea valitsemallesi tielle.

Olen hoitovapaalla opetustyöstä tsiihen asti, kunnes lapsi täyttää kolme vuotta. Tällä hetkellä saan tukea nettona n. 390 kuussa. Omistusasunto maksettu, säästöjä minulla 35 000 + miehelläni säästöt ja palkkatulot. Olen pärjännyt hyvin taloudellisesti, ei ongelmia.

Mä olen hoitovapaalla vakituisesta työstä kunnes lapsi täyttää sen 3 vuotta. Työni on toimia toimistoassarina. Asun Helsingissä ja tuet on kotihoidontuki se noin 300 e / kk (tosta summasta lähtee vielä verot), noin 30 e hoitolisä, kuntalisä noin 200 e / kk (miinus verot), lapsilisä 100 e. Tilille nasahtaa siis noin vähän vajaa 500 e / kk. Tosin kun lapsi täyttää just 2 vuotta, niin kuntalisä tipahtaa.

Mies tienaa käteen noin 2000 e / kk.

Eli yhteistulot noin 2500 e / kk. Asuntoa lyhennetään 800 e / kk.

Hyvin pärjätään. Säästettiin noin 10 000 e palkoista vuosien varrella ja sieltä aina otetaan muutama satsku jos tarvii. Paiskin töitä 10 v ennen lasta ja nyt on aivan ihanaa hoitaa lasta kotona. Tykkään myös kotitöistä. On ihanaa, kun ei ole stressiä työstä eikä ole kiire mihinkään. Kaikille kotonaolo ei sovi, mutta mulle sopii. En vaihtaisi päivääkään pois.

Olen insinööri ja virkavapaalla, kunnes nuorin lapsi täyttää 2 vuotta. Töihin joudun palaamaan muista kuin taloudellisista syistä, vaikka mielelläni olisin vielä jatkanut kotiäitiyttä.

Vaikkemme olekaan suurituloisia, niin rahasta ei ole tehnyt lainkaan tiukkaa. Kiitos etukäteissäästöjeni ja tarkan markan taloudenpitoni. Mies saa käteen vajaat 2000 e/kk. Lainakulut ovat 1200 e/kk, tosin laskevat kesällä n. 800 euroon/kk. Kaikki etuudet (kotihoidontuki, hoitolisä, kuntalisä, lapsilisät 2 lapsesta) yhteenlaskettuna ovat kuukaudessa nettona n. 700 euroa.

Enpä ole laskenut, paljonko on jäänyt laskujen jälkeen käteen. Tilillä on ollut tasaisesti n. 4000 euroa viimeisen puolen vuoden ajan. Olen huomannut, että menotkin ovat pienentyneet huimasti kotona ollessa, joten eipä tässä hirveästi takkiin ole tullut.

että tuo kuntalisä vaihtelee, toisaalla jopa liki 300e - ja toisaalla 0e, kuten täällä. Onko tämä tasa-arvoista mitenkään?
Toki hyvä heille, jotka jotain lisää saavat, ei se multa ole pois, mutta huolisin mäkin!!! Onhan se iso lisä, jos muuten saa 200e käteen verrattuna jos saiskin 500e käteen.

Alkuperäinen kirjoittaja epistä:
että tuo kuntalisä vaihtelee, toisaalla jopa liki 300e - ja toisaalla 0e, kuten täällä. Onko tämä tasa-arvoista mitenkään?
Toki hyvä heille, jotka jotain lisää saavat, ei se multa ole pois, mutta huolisin mäkin!!! Onhan se iso lisä, jos muuten saa 200e käteen verrattuna jos saiskin 500e käteen.

Niinpä, kelpais mullekin 200e. Pitäis varmaan muuttaa tohon naapurikuntaan... Ei ihan ilmaista ole muuttaminenkaan, tietty. Mutta pakko myöntää että kateeksi käy joskus kuntalisää maksavien kuntien asukkaita, kun täällä saa 0e.

Olen kotona 8kk ja 2v8kk lasten kanssa ja olen ollut kotona jo kolme vuotta ja aion olla vielä siihen asti kunnes pienempi täyttää 3v.
Saan noin 500€+ lapsilisät/kk. Maksan siitä lapsille tulevat jutut ja oman puhelinlaskun, opintolainan lyhennyksen ja muita laskuja. Mies maksaa auntolainan lyhennyksen, auton ja ruoat.
Mies tienaa hyvin joten siksi tämä on mahdollista. Miehen kuukausitulot noin 3500€ käteen.
Itselläni ei ole työpaikkaa ja aion opiskella uuden ammatin kunhan lapset kasvavat.
Mutta ei siis kiire koska hyvin pärjätään näinkin.

Olen kotona 8kk ja 2v8kk lasten kanssa ja olen ollut kotona jo kolme vuotta ja aion olla vielä siihen asti kunnes pienempi täyttää 3v.
Saan noin 500€+ lapsilisät/kk. Maksan siitä lapsille tulevat jutut ja oman puhelinlaskun, opintolainan lyhennyksen ja muita laskuja. Mies maksaa auntolainan lyhennyksen, auton ja ruoat.
Mies tienaa hyvin joten siksi tämä on mahdollista. Miehen kuukausitulot noin 3500€ käteen.
Itselläni ei ole työpaikkaa ja aion opiskella uuden ammatin kunhan lapset kasvavat.
Mutta ei siis kiire koska hyvin pärjätään näinkin.

Yhteistyössä